AnonymBruker Skrevet 25. november #21 Skrevet 25. november BobbySocks skrev (4 minutter siden): Det er alltid mest slitsomt i begynnelsen, og etter hvert vil du begynne å se nytten. Du får tilpasse treningen en så lenge, ikke vits å trene for hardt heller. Man må lære seg en gylden mellomvei. Sist holdt jeg på i tre år, og nytten kom aldri. Var like slitsomt på år 3 som på dag 1. Jeg trener forsiktig og slutter med en gang det gjør for mye vondt. Men jeg får vondt i brystet etter å ha løpt 1 kilometer, liksom. TS Anonymkode: 56463...ca3
Perfume Skrevet 25. november #22 Skrevet 25. november (endret) Hva med å kaste vekta? ( aka sette den vekk) og heller spise deg normalt mett på normal mat, faste tider? Hva med å ikke skrive kalorier? Altså alt det som gjør deg stresset.. Få det vekk? Var bare en tanke... Funker for meg. Spiser mye proteiner. Tenker næring. Men koser meg med kake i bursdag, litt snop på lørdag osv.. Og så er det fint med muskler, større muskler forbrenner mer fett, MEN, Trening =gram ned Kosthold = kilo ned. Å gjøre det samme gang på gang og forvente et nytt resultat er definisjonen på galskap, hørte jeg en fugl sa 😊 Endret 25. november av Perfume
AnonymBruker Skrevet 25. november #23 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg snakker ikke om "behagelig andpusten", men at jeg gisper etter luft og får brystsmerter. TS Anonymkode: 56463...ca3 Vi andre blir ikke «behagelig anpusten» vi heller. Ikke i starten i allefall. Det er hiving etter pust, føle at man vil kaste opp osv. Det er da man vil merke nedring etterhvert. For et halvt år siden heiv jeg etter pusten med 6 på mølla. Løpe kunne jeg bare glemme. Presset meg litt og litt. Nå løper jeg med 7,8 på mølla. Med 8,5 så er det så jeg gisper etter luft og henger over mølla etterpå. Men jeg vet det må til om formen skal bli bedre. Og først nå når jeg klarer å løpe og har økt en del på vektene under styrketrening (her må man ta så mye at man bare såvidt klarer siste løft) har vekta begynt å bevege seg. Anonymkode: ea86a...ace 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #24 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men det gjør vondt og er veldig slitsomt. Kroppen blir stresset og "backfire"'r ved å sabotere i form av utmattelse, leddsmerter og hjernetåke. Jeg holder ut foreløpig, men det er mer slitsomt enn nyttig. TS Anonymkode: 56463...ca3 Ja, selvfølgelig må du fortsette, ellers blir du mer overvektig og veien tilbake enda lenger. Om noe ikke fungerer må man endre en variabel, ikke gi opp hele prosjektet. Det gjelder alt her i livet🤷♀️ Det ER slitsomt å ha disiplin og å trene for å leve bedre, lenger og å se bedre ut, hvorfor tror du så mange gir opp og parkerer i sofaen der de serverer seg selv unnskyldninger og potetgull? Og det ER nyttig å ha det slitsomt, det er ikke noe mål å ha det komfortabelt hele tiden, det er bare det at et flertall nordmenn aldri lærer seg å ha det ubekvemt. Du må ta et valg og bestemme om du er en som velger snarvei og komfort og derfor aldri utnytter det som bor i deg. Eller en som gjør det som kreves og forstår at det er den eneste måten å lykkes med noe som helst. Å ha vondt i viljen dreper flest mennesker i velferdsstater, handler om mer enn to be or not to be en tjukkas.Og det kan være motivasjonen din, du behøver ikke føle motivasjon hele tiden, men være skremt av hvordan resten av livet ditt blir dersom du velger å være en lat quitter istedenfor å fortsette. Anonymkode: 4e122...4c5
AnonymBruker Skrevet 25. november #25 Skrevet 25. november Perfume skrev (1 minutt siden): Hva med å kaste vekta? ( aka sette den vekk) og heller spise deg normalt mett på normal mat, faste tider? Hva med å ikke skrive kalorier? Altså alt det som gjør deg stresset.. Få det vekk? Var bare en tanke... Funker for meg. Spiser mye proteiner. Tenker næring. Men koser meg med kake i bursdag, litt snop på lørdag osv.. Og så er det fint med muskler, større muskler forbrenner mer fett, MEN, Trening =gram ned Kosthold = kilo ned. Mitt problem er at kosthold ikke resulterer i kilo ned grunnet sykdommen. Hadde det gjort det, ville jeg gledelig ha fortsatt uten å tvile. TS Anonymkode: 56463...ca3
Perfume Skrevet 25. november #26 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt problem er at kosthold ikke resulterer i kilo ned grunnet sykdommen. Hadde det gjort det, ville jeg gledelig ha fortsatt uten å tvile. TS Anonymkode: 56463...ca3 Vel, når det ikke funker.... Gjør noe annet. For det funker jo ikke... Ergo, slipp alt av det som stresser deg og gjør deg vondt. 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #27 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sist holdt jeg på i tre år, og nytten kom aldri. Var like slitsomt på år 3 som på dag 1. Jeg trener forsiktig og slutter med en gang det gjør for mye vondt. Men jeg får vondt i brystet etter å ha løpt 1 kilometer, liksom. TS Anonymkode: 56463...ca3 Mulig du presser deg for lite til å få fremgang. Alle får vondt når de starter å trene. Alle får vondt når de presser seg. Anonymkode: ea86a...ace
AnonymBruker Skrevet 25. november #28 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, selvfølgelig må du fortsette, ellers blir du mer overvektig og veien tilbake enda lenger. Om noe ikke fungerer må man endre en variabel, ikke gi opp hele prosjektet. Det gjelder alt her i livet🤷♀️ Det ER slitsomt å ha disiplin og å trene for å leve bedre, lenger og å se bedre ut, hvorfor tror du så mange gir opp og parkerer i sofaen der de serverer seg selv unnskyldninger og potetgull? Og det ER nyttig å ha det slitsomt, det er ikke noe mål å ha det komfortabelt hele tiden, det er bare det at et flertall nordmenn aldri lærer seg å ha det ubekvemt. Du må ta et valg og bestemme om du er en som velger snarvei og komfort og derfor aldri utnytter det som bor i deg. Eller en som gjør det som kreves og forstår at det er den eneste måten å lykkes med noe som helst. Å ha vondt i viljen dreper flest mennesker i velferdsstater, handler om mer enn to be or not to be en tjukkas.Og det kan være motivasjonen din, du behøver ikke føle motivasjon hele tiden, men være skremt av hvordan resten av livet ditt blir dersom du velger å være en lat quitter istedenfor å fortsette. Anonymkode: 4e122...4c5 Men jeg ser jo ikke bedre ut og går ikke ned, det er jo hele problemet! Ellers hadde jeg ikke tvilt og fortsatt. Og som sagt, jeg går ikke opp i vekt av å spise mindre sunt og litt mer. Vekta sitter som støpt okke som. For meg er det ikke nyttig å ha det slitsomt, det er bare slitsomt, og jeg får mindre overskudd til å gjøre ting jeg faktisk liker, som å lese og skrive bøker, være med barna og spille musikk. I stedet må jeg sove etter middag de dagene jeg har trent, og er zombie lenge etter det. Det er også rart å si at de som ikke er slanke og muskuløse, aldri lykkes med noe som helst. Jeg har lyktes med utdanning, hobbyen min, oppfostring av barna og klessøm. Jeg er da ingen quitter når jeg har gjennomført to mastergrader til tross for alvorlig sykdom, utmattelse og omsorg for to små barn, gjort business ut av hobbyen min og så videre. Og jeg forblir tjukkas når kroppen ikke reagerer på diett og trening, så DERFOR er jeg demotivert. TS Anonymkode: 56463...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #29 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mulig du presser deg for lite til å få fremgang. Alle får vondt når de starter å trene. Alle får vondt når de presser seg. Anonymkode: ea86a...ace Får du så vondt at du har vondt i 3-4 timer etter trening, gjerne så vondt at du har problemer med å få sove, og er utmattet resten av dagen? Jeg kjenner ingen som trener, som har vondt og er utmattet ETTER trening hver eneste gang. Nei, jeg presser meg ikke for lite. Jeg presser meg så mye som kroppen min tåler. Presser jeg meg mer, så havner jeg på legevakta. Been there, done that. TS Anonymkode: 56463...ca3
I Grosny Skrevet 25. november #30 Skrevet 25. november (endret) AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 9.40): Ikke helt. Vekten har vært stabil på BMI 27 i fire år, uansett om jeg gasser meg med kake og spiser 2500 kcal per dag, eller om jeg ligger på 1400 kcal og går en krevende fjelltur. Jeg har en kortisollidelse, der kroppen utskiller mer kortisol (noe som igjen bidrar til at fettet lagres mer) hvis man trener (stress) eller går ned i matinntak (stress). Derfor ser jeg liksom ikke grunnen til at jeg skal ha vondt flere ganger i uka under trening og aldri unne meg kake. TS Anonymkode: 56463...ca3 Tren annerledes, lettere, morsommere. Du trenger ikke presse opp til vondt. I stedet for å løpe kan du gå fort en lengre tur. Tren morsomt. Isen legger seg, gå på skøyter hvis du liker det. Lek aktivt med barna. Lang rolig trening bruker mer kalorierer enn kortere knallhard og gir også stort treningsutbytte. Angående hormonene. Det er ikke bare kortisol som ber om fettlagring. Insulin er den viktigste fettlagreren for de fleste , og insulinet kan du få ned hvis du reduserer søtsmak på tunga (sukker eller kunstsukker) og reduserer spising av karbohydrater til fordel for fett, protein og fiber. Unngå juice og fruktsukker. Og angående BMI. 27 er ikke et dårlig tall, og det er enda bedre nå som du har trent på deg muskler. Hvis du har gått opp en kilo i muskler så har du faktisk mistet en kilo fett når vekten er lik. Dessverre er kake en problematisk sukkerbombe. Redigert: Kortisol spiller jo inn for meg, deg og mange andre. Kortisol øker med stress, og da tror jeg avstressende tid kan hjelpe. Kan det være yoga, høre god musikk, ha det moro...?? Endret onsdag kl. 21:51 av I Grosny koritsol 3
AnonymBruker Skrevet 25. november #31 Skrevet 25. november I Grosny skrev (1 minutt siden): Tren annerledes, lettere, morsommere. Du trenger ikke presse opp til vondt. I stedet for å løpe kan du gå fort en lengre tur. Tren morsomt. Isen legger seg, gå på skøyter hvis du liker det. Lang rolig trening bruker mer kalorierer enn kortere knallhard og gir også stort treningsutbytte. Angående hormonene. Det er ikke bare kortisol som ber om fettlagring. Insulin er den viktigste fettlagreren for de fleste , og insulinet kan du få ned hvis du reduserer søtsmak på tunga (sukker eller kunstsukker) og reduserer spising av karbohydrater til fordel for fett, protein og fiber. Unngå juice og fruktsukker. Og angående BMI. 27 er ikke et dårlig tall, og det er enda bedre nå som du har trent på deg muskler. Hvis du har gått opp en kilo i muskler så har du faktisk mistet en kilo fett når vekten er lik.. Jeg har et midjemål på 90, som er et veldig dårlig tall. Så grunnet kortisolen legger alt fettet seg rundt magen, under brystet, mellom skuldrene og i ansiktet. Stygt og jævlig, i tillegg til at man føler seg tung og ingen klær sitter pent. Jeg kan dessverre ikke trene ute nå grunnet kuldeastma, men synes styrketrening i sal er greit nok, og noe jeg kan trives med. Jeg får vondt uansett hvor lite jeg presser meg, på grunn av den dårlige helsen. Insulinet er i skjønneste orden, og har blitt sjekket flere ganger. Juice drikker jeg ikke, men jeg spiser selvfølgelig frukt som en del av 5 om dagen. Jeg tror forresten ikke jeg har gått opp 1 kilo i muskler, det kjennes ikke slik og ser heller ikke slik ut. TS Anonymkode: 56463...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #32 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sist holdt jeg på i tre år, og nytten kom aldri. Var like slitsomt på år 3 som på dag 1. Jeg trener forsiktig og slutter med en gang det gjør for mye vondt. Men jeg får vondt i brystet etter å ha løpt 1 kilometer, liksom. TS Anonymkode: 56463...ca3 Jeg har hatt iatrogen cushings i mange år, og kjenner igjen alt du skriver. Det som hjalp meg var å hele tiden passe på at alt jeg gjorde var lavintensivt (60% av makspuls). Yoga, tai chi og lignende er mye bedre for deg enn trening som gir puls. Du bør også snakke med legen din om Metformin. Det er en blodsukkermedisin som kan redusere noen av de negative effektene av høyt kortisol. Anonymkode: 8011a...6bb
I Grosny Skrevet 25. november #33 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har et midjemål på 90, som er et veldig dårlig tall. Så grunnet kortisolen legger alt fettet seg rundt magen, under brystet, mellom skuldrene og i ansiktet. Stygt og jævlig, i tillegg til at man føler seg tung og ingen klær sitter pent. Jeg kan dessverre ikke trene ute nå grunnet kuldeastma, men synes styrketrening i sal er greit nok, og noe jeg kan trives med. Jeg får vondt uansett hvor lite jeg presser meg, på grunn av den dårlige helsen. Insulinet er i skjønneste orden, og har blitt sjekket flere ganger. Juice drikker jeg ikke, men jeg spiser selvfølgelig frukt som en del av 5 om dagen. Jeg tror forresten ikke jeg har gått opp 1 kilo i muskler, det kjennes ikke slik og ser heller ikke slik ut. TS Anonymkode: 56463...ca3 Frukt er ikke så farlig fordi frukten inneholder mye fiber, som beskytter mot sukkeret. Fibrene er såpass viktig at frukt bør spises uansett, men jeg er litt skeptisk til bananer fordi de virker så myke at det neppe er noe særlig med fibre i dem.
AnonymBruker Skrevet 25. november #35 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har hatt iatrogen cushings i mange år, og kjenner igjen alt du skriver. Det som hjalp meg var å hele tiden passe på at alt jeg gjorde var lavintensivt (60% av makspuls). Yoga, tai chi og lignende er mye bedre for deg enn trening som gir puls. Du bør også snakke med legen din om Metformin. Det er en blodsukkermedisin som kan redusere noen av de negative effektene av høyt kortisol. Anonymkode: 8011a...6bb Yoga har jeg ikke prøvd siden det ser så komplisert ut for en stiv stokk som meg Men skal prøves. Jeg mistenker også cushings, siden jeg har alle symptomer: måneansikt, "tyrenakke", økt hårvekst - svarte, strie hår der hår egentlig ikke skal gro, rundt brystvorter, på magen, på halsen, mellom brystene osv, utmattelse, tynn, skjør hud og hjernetåke. Men siden jeg har stått på venteliste for å få fastlege i 3 år, så er det ikke så lett, fastlegen jeg har er ikke interessert i annet enn plankekjøring-sykdommer. Endokrinologer privat som kan sånt, finnes i Oslo og Trondheim, mens jeg bor i nord - jeg må nok investere i et svindyrt besøk dit for å få diagnosen. Er Metformin på resept, og får man det hvis blodsukkeret er i skjønneste orden? TS Anonymkode: 56463...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #36 Skrevet 25. november Hva med å endre litt på måten du tenker? Når du nå har de helseplagene og sykdommen(e) du har, så må du kanskje finne den maten og den bevegelsen som er best for deg i det lange løp, ikke nødvendigvis tenke at du skal presse deg selv ned i vekt med metoder som gjør deg dårligere. Spis sunn mat du liker til hverdags, men ikke ligg i kaloriunderskudd, og kos deg med usunn mat i helgene. Finn bevegelsesformer som ikke gjør deg dårligere, men som likevel er med på å vedlikeholde muskelmasse, balanse og bevegelighet. Tren styrke, men lett nok til at du ikke får vondt i flere dager etterpå, gå turer (lytt på podcast om det er kjedelig), søk opp taiji for nybegynnere på YouTube osv. Ved å spise stort sett sunt og å være i regelmessig bevegelse vil du iallfall forebygge mye uhelse for framtida 🫶🏻 Anonymkode: cf933...43a 1
miss summers Skrevet 25. november #37 Skrevet 25. november Høres mest ut som du vil ha «tillatelse» herfra, for å kunne spise kake. Hvorfor ikke leve som du helst vil? Du vet du ikke blir slank av kake, men det er det du vil ha. Tror heller ikke du nødvendigvis spiser det du trenger (selv om du teller kalorier) da ikke alle kalorier er like nyttige som andre.
AnonymBruker Skrevet 25. november #38 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Yoga har jeg ikke prøvd siden det ser så komplisert ut for en stiv stokk som meg Men skal prøves. Jeg mistenker også cushings, siden jeg har alle symptomer: måneansikt, "tyrenakke", økt hårvekst - svarte, strie hår der hår egentlig ikke skal gro, rundt brystvorter, på magen, på halsen, mellom brystene osv, utmattelse, tynn, skjør hud og hjernetåke. Men siden jeg har stått på venteliste for å få fastlege i 3 år, så er det ikke så lett, fastlegen jeg har er ikke interessert i annet enn plankekjøring-sykdommer. Endokrinologer privat som kan sånt, finnes i Oslo og Trondheim, mens jeg bor i nord - jeg må nok investere i et svindyrt besøk dit for å få diagnosen. Er Metformin på resept, og får man det hvis blodsukkeret er i skjønneste orden? TS Anonymkode: 56463...ca3 Jeg skulle også skrive: fokuser i første omgang på å finne ut av helsa hvis ikke dette allerede er ivaretatt. Håper du tar deg råd til privat helsehjelp, eller at du på magisk vis får en ny, oppegående fastlege veldig snart ❤️ Kan for øvrig varmt anbefale yoga. Det finnes også for nybegynnere, og målet med yoga er ikke at alle skal klare de kompliserte stillingene, men at man tar utgangspunkt i det man er og jobber helhetlig med kropp og sinn ✨ Anonymkode: cf933...43a
AnonymBruker Skrevet 25. november #39 Skrevet 25. november Perfume skrev (24 minutter siden): Vel, når det ikke funker.... Gjør noe annet. For det funker jo ikke... Ergo, slipp alt av det som stresser deg og gjør deg vondt. Dette. Ts, du kjenner kroppen din best og vet mer om dine spesifikke helseutfordringer enn noen her på KG. Med visse utfordringer som de du nevner så er spillereglene anneledes enn for Per og Kari 33 uten noen andre utfordringer enn evt dårlig form eller mangel på motivasjon. Det er lett å sitte bak en skjerm og anta at problemet er at du ikke kan eller vil engang åpenbare ting, det ser man jo på kommentarene her i tråden men du lever jo i din virkelighet så du er den eneste som faktisk vet hva som fungerer for deg. For min del virker det som at du kjører ekstremer, enten kaker og null trening eller full rulle med bare sunt fokus og ingen av de veiene er jo bra for noen på sikt. Prøv deg frem med treningsformer som funker for deg, all aktivitet er bra så lenge en ikke krever ting av kroppen den ikke har forutsetning for å få til. Jeg feks er hypermobil og skal ikke tøye slik vanlige folk kan for mobilitet så da må jeg finne andre veier. Jeg har problemer med matintoleranser og ibs så da må jeg finne veier rundt det for å ha et for meg sunt kosthold. Det er aldri en one size fits all selv om majoriteten har det bra med en standardløsning på trening og kosthold. Anonymkode: 98bcb...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #40 Skrevet 25. november miss summers skrev (2 minutter siden): Høres mest ut som du vil ha «tillatelse» herfra, for å kunne spise kake. Hvorfor ikke leve som du helst vil? Du vet du ikke blir slank av kake, men det er det du vil ha. Tror heller ikke du nødvendigvis spiser det du trenger (selv om du teller kalorier) da ikke alle kalorier er like nyttige som andre. Jeg vil ikke ha tillatelse, jeg lurer på hvordan motivere seg til å fortsette når det gir null resultat. Jeg har aldri spist for mye kake, og jo, jeg får de kaloriene jeg trenger. Jeg spiser fisk, kylling, reinkjøtt, grønnsaker og frukt, svært lite brød/ris/pasta, bruker airfryer i stedet for å steke/fritere maten i olje, velger sunnere varianter der det er et alternativ og sånt. TS Anonymkode: 56463...ca3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå