AnonymBruker Skrevet 25. november #41 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skulle også skrive: fokuser i første omgang på å finne ut av helsa hvis ikke dette allerede er ivaretatt. Håper du tar deg råd til privat helsehjelp, eller at du på magisk vis får en ny, oppegående fastlege veldig snart ❤️ Kan for øvrig varmt anbefale yoga. Det finnes også for nybegynnere, og målet med yoga er ikke at alle skal klare de kompliserte stillingene, men at man tar utgangspunkt i det man er og jobber helhetlig med kropp og sinn ✨ Anonymkode: cf933...43a Skal absolutt prøve yoga, ja. Får se om det er morsommere enn å bruke romaskin TS Anonymkode: 56463...ca3
AnonymBruker Skrevet 25. november #42 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva med å endre litt på måten du tenker? Når du nå har de helseplagene og sykdommen(e) du har, så må du kanskje finne den maten og den bevegelsen som er best for deg i det lange løp, ikke nødvendigvis tenke at du skal presse deg selv ned i vekt med metoder som gjør deg dårligere. Spis sunn mat du liker til hverdags, men ikke ligg i kaloriunderskudd, og kos deg med usunn mat i helgene. Finn bevegelsesformer som ikke gjør deg dårligere, men som likevel er med på å vedlikeholde muskelmasse, balanse og bevegelighet. Tren styrke, men lett nok til at du ikke får vondt i flere dager etterpå, gå turer (lytt på podcast om det er kjedelig), søk opp taiji for nybegynnere på YouTube osv. Ved å spise stort sett sunt og å være i regelmessig bevegelse vil du iallfall forebygge mye uhelse for framtida 🫶🏻 Anonymkode: cf933...43a Tai chi skal jeg absolutt sjekke ut, det ser spennende ut. Turer utgår grunnet kuldeastma, dessverre. Særlig når man bor i en landsdel med vinter fra oktober til mai. Styrke skal jeg fortsette med. TS Anonymkode: 56463...ca3
AnonymBruker Skrevet 25. november #43 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Yoga har jeg ikke prøvd siden det ser så komplisert ut for en stiv stokk som meg Men skal prøves. Jeg mistenker også cushings, siden jeg har alle symptomer: måneansikt, "tyrenakke", økt hårvekst - svarte, strie hår der hår egentlig ikke skal gro, rundt brystvorter, på magen, på halsen, mellom brystene osv, utmattelse, tynn, skjør hud og hjernetåke. Men siden jeg har stått på venteliste for å få fastlege i 3 år, så er det ikke så lett, fastlegen jeg har er ikke interessert i annet enn plankekjøring-sykdommer. Endokrinologer privat som kan sånt, finnes i Oslo og Trondheim, mens jeg bor i nord - jeg må nok investere i et svindyrt besøk dit for å få diagnosen. Er Metformin på resept, og får man det hvis blodsukkeret er i skjønneste orden? TS Anonymkode: 56463...ca3 Først: metformin er på hvit resept for de som ikke har diabetes, men det er en billig medisin. Jeg har perfekt fastende og langtidsblodsukker, men høyt (>13 mmol/L) på glukosebelastningstest. Fastlegen din kan henvise til blodprøve for å teste kortisol. Den tas fastende kl 8 om morgenen. Eller du kan ta spyttprøve. Dette blr avklares relativt raskt på grunn av konsekvensene av sykdommen. Men over til spørsmålet ditt i overskriften: selv om det ikke gir synlige resultater må også vi med cushings leve så sunt vi kan mtp trening og kosthold. Det er faktisk veldig viktig for å redusere den negative påvirkningen sykdommen har på kroppen (hjerte-/karsykdommer, beinhelse osv) Anonymkode: 8011a...6bb
Runnah Skrevet 25. november #44 Skrevet 25. november Synd at folk først og fremst er opptatt av vekten 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #45 Skrevet 25. november Du bør få hjelp til treningen. Det høres ut som du trener feil. Det er ganske greit å bruke youtube til å trene på generell basis, men når du har en del helseutfordringer så bør du trene i henhold til dem. Jeg skjønner godt at du hater trening, når det er vondt og ubehagelig. Trening er sjeldent godt i starten, det har folk rett i, men om man trener feil i forhold til helse så er det vondt/ubehagelig på en helt annen måte. Jeg elsker trene, men fikk en skade som utviklet seg til ett helvette, og selv om jeg har trent mye og har veldig god kunnskap om trening, så måtte jeg ha profesjonell hjelp til å legge opp til en trening som var håndterbar i min situasjon. Det handler om å både finne de riktige øvelsene, og den riktige mengden. Youtube kan alltids hjelpe deg litt på vei, men youtube snakker ikke med deg, om hvordan du føler de ulike øvelsene funker. Da jeg brakk foten brukte jeg youtube mye til styrketrening som var rettet mot nettopp beinbrudd. Dusinvis med videoer av styrkeprogrammer som kunne gjøres med gips, og uten vekt på foten. Det er jo helt supert! Men ingen av disse tok også hensyn til at jeg hadde vondt i en skulder... For jeg kunne ikke søke etter "styrkeprogram for beinbrudd, til noen som er godt trent, og som har vondt i en skulder"... Youtube kunne vise masse tilpasset hver av skadene, men ikke begge... Og det var demotiverende å bruke en 40 minutter video for beinbrudd, når jeg måtte hoppe over hver tredje øvelse pga skuldra. Men da jeg fikk en fysio som la opp program for meg, med hensyn til hele min kropp og mitt aktivitetsnivå, så ble trening gøy igjen. Anonymkode: 6f4b4...7ce 1
Daria Skrevet 25. november #46 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har dessverre ikke fått det. Bor på en liten plass der det ikke å oppdrive gode ernæringsfysiologer og PT. Så jeg leser meg opp og ser YouTube. TS Anonymkode: 56463...ca3 Men fysioterapeut finnes det kanskje? Jeg har komplekse helseutfordringer (andre enn dine) og har brukt mye tid sammen med fysio på å finne ut hva som faktisk fungerer for meg, både når det gjelder mengde og type - det ville jeg ikke klart alene. Jeg tåler lite (og ikke å presse meg - å lære å gi meg i tide har vært et viktig punkt) og blir ofte ganske slått ut etterpå (i dårlige perider kan 20 min forsiktig trening ta det meste av dagens krefter), men totalt sett er det likevel verdt det og gjør en større forskjell enn man skulle tro ut fra mengden. Om ikke så mye for vekta, så for kroppen og helsa.
AnonymBruker Skrevet 25. november #47 Skrevet 25. november Daria skrev (17 minutter siden): Men fysioterapeut finnes det kanskje? Jeg har komplekse helseutfordringer (andre enn dine) og har brukt mye tid sammen med fysio på å finne ut hva som faktisk fungerer for meg, både når det gjelder mengde og type - det ville jeg ikke klart alene. Jeg tåler lite (og ikke å presse meg - å lære å gi meg i tide har vært et viktig punkt) og blir ofte ganske slått ut etterpå (i dårlige perider kan 20 min forsiktig trening ta det meste av dagens krefter), men totalt sett er det likevel verdt det og gjør en større forskjell enn man skulle tro ut fra mengden. Om ikke så mye for vekta, så for kroppen og helsa. Kan jeg spørre deg hvordan du klarer å føle at det gjør nytte/forskjell, når du mister masse verdifull tid med mann, barn osv? At 20 minutters trening er verdt at resten av dagen forsvinner? Jeg klarer nemlig ikke å se nytten, siden vi har ett liv, og det burde ikke tilbringes utslått i en seng. Fysioterapeut har vi her, privat, og det koster helt sinnssykt med penger. TS Anonymkode: 56463...ca3
Vera Skrevet 25. november #48 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Yoga har jeg ikke prøvd siden det ser så komplisert ut for en stiv stokk som meg Men skal prøves. Jeg mistenker også cushings, siden jeg har alle symptomer: måneansikt, "tyrenakke", økt hårvekst - svarte, strie hår der hår egentlig ikke skal gro, rundt brystvorter, på magen, på halsen, mellom brystene osv, utmattelse, tynn, skjør hud og hjernetåke. Men siden jeg har stått på venteliste for å få fastlege i 3 år, så er det ikke så lett, fastlegen jeg har er ikke interessert i annet enn plankekjøring-sykdommer. Endokrinologer privat som kan sånt, finnes i Oslo og Trondheim, mens jeg bor i nord - jeg må nok investere i et svindyrt besøk dit for å få diagnosen. Er Metformin på resept, og får man det hvis blodsukkeret er i skjønneste orden? TS Anonymkode: 56463...ca3 Du skriver at du har en kortisollidelse..har du fått en diagnose..eller er det noe du tror du har?
AnonymBruker Skrevet 25. november #49 Skrevet 25. november Vera skrev (3 minutter siden): Du skriver at du har en kortisollidelse..har du fått en diagnose..eller er det noe du tror du har? Jeg har hatt en del egenutredning, samt påvist høye kortisolverdier uten at fastlegen ønsker å henvise meg videre, siden han mener jeg kan faste og drive med regelmessig trening. Altså, null kompetanse på området. Ellers er samtlige symptomer til stede: utpreget måneansikt, tyrenakke, fettansamlinger rundt magen (ekstremt høyt midjemål i forhold til resten av kroppen), skjør, tynn hud, tykke, svarte hår som vokser der hår overhodet ikke skal vokse, ekstrem utmattethet, hjernetåke og triggerreaksjon fra kroppen på alle former for fysisk aktivitet. TS Anonymkode: 56463...ca3
Vera Skrevet 25. november #50 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt en del egenutredning, samt påvist høye kortisolverdier uten at fastlegen ønsker å henvise meg videre, siden han mener jeg kan faste og drive med regelmessig trening. Altså, null kompetanse på området. Ellers er samtlige symptomer til stede: utpreget måneansikt, tyrenakke, fettansamlinger rundt magen (ekstremt høyt midjemål i forhold til resten av kroppen), skjør, tynn hud, tykke, svarte hår som vokser der hår overhodet ikke skal vokse, ekstrem utmattethet, hjernetåke og triggerreaksjon fra kroppen på alle former for fysisk aktivitet. TS Anonymkode: 56463...ca3 Om fastlegen din har påvist høye kortisolverdier hos deg, trodde jeg han var pliktig å sende deg videre til spesialisthelsetjenesten. Har du mulighet til å oppsøke en privat lege - for å ta blodprøver og å få henvisning til spesialisthelsetjenesten? Om privat lege gjør samme funn, og du blir sendt videre - ville jeg har levert inn klage på nåværende lege. Egenutredning fører sjelden til noe bra..
AnonymBruker Skrevet 25. november #51 Skrevet 25. november Vera skrev (Akkurat nå): Om fastlegen din har påvist høye kortisolverdier hos deg, trodde jeg han var pliktig å sende deg videre til spesialisthelsetjenesten. Har du mulighet til å oppsøke en privat lege - for å ta blodprøver og å få henvisning til spesialisthelsetjenesten? Om privat lege gjør samme funn, og du blir sendt videre - ville jeg har levert inn klage på nåværende lege. Egenutredning fører sjelden til noe bra.. Jeg må ta det etter nyttår, siden privat lege er 6 timer unna med bil. Endokrinolog er 2 timer unna med fly, hvis man er heldig og får direktefly. Ser også at en konsultasjonstime hos endokrinolog/Aleris er 4500 kroner. Helt sinnssykt med andre ord, for noe som burde være gratis. Skal selvfølgelig klage, men det fører som regel ikke til noe som helst. Egenutredning har vært bra for min del, for da sluttet jeg å ha dårlig samvittighet for å være utslitt og slappe mye av, og aldri klare å gå ned i vekt. Når helsevesenet svikter, må pasientene ofte ta sin helse i egne hender. TS Anonymkode: 56463...ca3
Daria Skrevet 25. november #52 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan jeg spørre deg hvordan du klarer å føle at det gjør nytte/forskjell, når du mister masse verdifull tid med mann, barn osv? At 20 minutters trening er verdt at resten av dagen forsvinner? Jeg klarer nemlig ikke å se nytten, siden vi har ett liv, og det burde ikke tilbringes utslått i en seng. Fysioterapeut har vi her, privat, og det koster helt sinnssykt med penger. TS Anonymkode: 56463...ca3 Fordi jeg fungerer, og føler meg, bedre totalt sett. Med kronisk sykdom kan trening handle primært om forskjellen på noenlunde status quo og forverring - å klare å opprettholde og få mest mulig ut av det livet man har. Men hovedpoenget mitt var at du bør få profesjonell hjelp og veiledning (både for trening og helse), det er ikke så enkelt å finne ut av på egen hånd. 1
Vera Skrevet 25. november #53 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg må ta det etter nyttår, siden privat lege er 6 timer unna med bil. Endokrinolog er 2 timer unna med fly, hvis man er heldig og får direktefly. Ser også at en konsultasjonstime hos endokrinolog/Aleris er 4500 kroner. Helt sinnssykt med andre ord, for noe som burde være gratis. Skal selvfølgelig klage, men det fører som regel ikke til noe som helst. Egenutredning har vært bra for min del, for da sluttet jeg å ha dårlig samvittighet for å være utslitt og slappe mye av, og aldri klare å gå ned i vekt. Når helsevesenet svikter, må pasientene ofte ta sin helse i egne hender. TS Anonymkode: 56463...ca3 Om du har høye verdier på Kortisol - skal du henvises til sykehus, som er gratis. Om du må reise langt for å komme til sykehus, skal reisen dekkes av pasientreiser. Problemet med egenutredning er at du forbinder alt du kjenner i kroppen din med symptomer knyttet til en lidelse du foreløpig ikke har blitt diagnostisert med. Du forbinder alt som skjer i kroppen med høyt kortisol..du legger opp hele livet ditt ut fra noe som ikke er påvist - enda. Kroppen har en tendens til å produsere mange symptomer som egentlig ikke er reelle i det hele tatt. Du er ikke i form, og begynner å bli desperat etter å få svar, og å forstå kroppen din og hva som foregår i den. De beste svarene får du gjennom testing hos lege/sykehus..ikke google. 3
AnonymBruker Skrevet 25. november #54 Skrevet 25. november Daria skrev (2 minutter siden): Fordi jeg fungerer, og føler meg, bedre totalt sett. Med kronisk sykdom kan trening handle primært om forskjellen på noenlunde status quo og forverring - å klare å opprettholde og få mest mulig ut av det livet man har. Men hovedpoenget mitt var at du bør få profesjonell hjelp og veiledning (både for trening og helse), det er ikke så enkelt å finne ut av på egen hånd. Helt enig med deg, det har vært et helvete og tok mange år på å finne ut av det. I mellomtiden har jeg hatt årevis med dårlig samvittighet, forsøk på å presse meg selv og mislykkes, nedsettende kommentarer fra andre, klage fra eksen og andre om at jeg er lat, tiltaksløs, burde klare mer, mangler disiplin fordi jeg er overvektig og sånt. Måneansikt og magefett har i tillegg vært skikkelig brems i datingen i den perioden jeg var singel. TS Anonymkode: 56463...ca3
BobbySocks Skrevet 25. november #55 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Sist holdt jeg på i tre år, og nytten kom aldri. Var like slitsomt på år 3 som på dag 1. Jeg trener forsiktig og slutter med en gang det gjør for mye vondt. Men jeg får vondt i brystet etter å ha løpt 1 kilometer, liksom. TS Anonymkode: 56463...ca3 Så du er den eneste personen i verden som ikke har noe nytte av muskler? Nei, da er det bare å slutte å trene da.
AnonymBruker Skrevet 25. november #56 Skrevet 25. november Vera skrev (Akkurat nå): Om du har høye verdier på Kortisol - skal du henvises til sykehus, som er gratis. Om du må reise langt for å komme til sykehus, skal reisen dekkes av pasientreiser. Problemet med egenutredning er at du forbinder alt du kjenner i kroppen din med symptomer knyttet til en lidelse du foreløpig ikke har blitt diagnostisert med. Du forbinder alt som skjer i kroppen med høyt kortisol..du legger opp hele livet ditt ut fra noe som ikke er påvist - enda. Kroppen har en tendens til å produsere mange symptomer som egentlig ikke er reelle i det hele tatt. Du er ikke i form, og begynner å bli desperat etter å få svar, og å forstå kroppen din og hva som foregår i den. De beste svarene får du gjennom testing hos lege/sykehus..ikke google. Nei, jeg lette ikke etter svar fordi jeg "ikke var i form". Det var fordi jeg har svært måneansikt med to dobbelthaker, tyrenakke og fettansamlinger rundt magen som ikke står i forhold til resten av kroppen, fordi kroppen holder på vann uansett hvor mye jeg drikker og hvor lite salt jeg spiser, og fordi det er faktisk ekstremt unormalt å ha tykke, svarte enkelthår på halsen, rundt brystvortene og på magen. Mener du at psyken min får kroppen til å produsere disse enkelthårene eller tyrenakken? Eller at den gjør at jeg er så ekstremt utmattet etter en rolig arbeidsdag at jeg må legge meg ned, og likevel føler meg helt utslitt når jeg våkner? Anonymkode: 56463...ca3
AnonymBruker Skrevet 25. november #57 Skrevet 25. november BobbySocks skrev (1 minutt siden): Så du er den eneste personen i verden som ikke har noe nytte av muskler? Nei, da er det bare å slutte å trene da. Nei, de fleste med Cushings har svært lite utbytte av trening før de får behandling. Ikke "den eneste personen i verden", nei. Anonymkode: 56463...ca3
AnonymBruker Skrevet 25. november #58 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke helt. Vekten har vært stabil på BMI 27 i fire år, uansett om jeg gasser meg med kake og spiser 2500 kcal per dag, eller om jeg ligger på 1400 kcal og går en krevende fjelltur. Jeg har en kortisollidelse, der kroppen utskiller mer kortisol (noe som igjen bidrar til at fettet lagres mer) hvis man trener (stress) eller går ned i matinntak (stress). Derfor ser jeg liksom ikke grunnen til at jeg skal ha vondt flere ganger i uka under trening og aldri unne meg kake. TS Anonymkode: 56463...ca3 Jeg er en kvinne på 56 år og jeg sjekket nylig med en BMI-kalkulator og jeg fikk opp at 1400 kcal var det jeg burde ligge på for å holde vekta stabil... Anonymkode: 5c2d4...4d8
AnonymBruker Skrevet 25. november #59 Skrevet 25. november Platåer på vekt vil alltid komme du bør senke kaloriinntaket og/eller øke aktiviteten. Lykke til. ❤️ Anonymkode: 5c124...0c2
BobbySocks Skrevet 25. november #60 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, de fleste med Cushings har svært lite utbytte av trening før de får behandling. Ikke "den eneste personen i verden", nei. Anonymkode: 56463...ca3 Nei, men da hr du jo svaret ditt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå