Gå til innhold

Hva er vitsen med å forlove seg og ikke gifte seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er fullkomment latterlig. 

Forlovelse innebærer per definisjon å planlegge ekteskap. 

Anonymkode: 447f1...f75

• Liker 7
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo ikke vits å gifte seg heller.
Å "bare" forelove seg er mer lettvint. De slipper bryllup og evt skille seg igjen, samtidig markerer de at de er et par. 

Anonymkode: 5c86c...788

Er mer lettvint å ikke forlove seg og...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
kommodevaran skrev (5 minutter siden):

Må det være aller ingenting, da? Kan jo være at noen ønsker å markere at det skal være de to, uten å trekke Norges lover inn i forholdet. Man er da ikke mer garantert at forholdet varer livet ut bare fordi man blir gift heller, og for noen kan forlovelse sikkert bety like mye som et fullt giftemål. Hva som har vært normen i flere hundre år er vel i grunn irrelevant, tidene forandrer seg og man må vel få gjøre det som passer sitt forhold best.

Jeg er ufør, og for meg er det pr.d.d. uaktuelt å gifte meg fordi jeg da ville fått redusert trygd, og det har jeg ikke råd til. Tenker at det likevel kunne vært romantisk å forlovet seg, fått en ring på fingeren, og hatt den enigheten om at det er deg og meg for alltid. Kommer vel neppe til å skje, det heller, men man må da få lov til å drømme.

Joda men da får de finne på et annet navn på det enn forlovelse

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

En forlovelse er en avtale om at man skal gifte seg. Man lover hverandre å inngå ekteskap, og det man svarer ja til er å gifte seg, ikke å endre status fra kjærester til forlovet. 

Hvis man ikke har tenkt å gifte seg er man ret og slett ikke forlovet - enkelt og greit. 

Så ser jeg selvfølgelig ikke noen nytte i å si dette til dem det gjelder. De får bare holde på. Så himler jeg litt med øynene for meg selv over hvor misforstått det er. 

Anonymkode: 895e7...7a0

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

En kollega forlovet seg i helgen og da vi spurte om når de hadde tenkt å gifte seg, sa hun at de ikke hadde tenkt på å gifte seg.

Er ikke det litt merkelig?

Anonymkode: ca1e7...f45

Litt uformelt å si at de tenker å gifte seg, men vet ikke når ? Helt greit. Det er veldig dyrt å gifte seg om man skal gjøre dette tradisjonelt, det gjør at mange utsetter dette lengst mulig til de en gang får råd til det,. I stedet for å bare gjøre det og bare gjøre det enkelt hos de som har vigselsrett, og la det bli med det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Noen steder på bygda er det en egen forholdsstatus å være forlovet. Da er man hakket bedre enn dem som bare er samboere. Dette kan man være resten av livet uten å planlegge noe bryllup.

Anonymkode: 4da89...bae

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror selve kjernen her er at folk ikke vet hva forlovelse betyr. De tror det er bare en romantisk forsterkelse av kjæresteforholdet.

Anonymkode: 3b411...f59

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er jo ganske barnslig, da, å bare forlove seg for å gjøre det. Virker som om man leker forhold og ikke forstår hva en forlovelse faktisk er.

Anonymkode: 23e2b...c71

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror selve kjernen her er at folk ikke vet hva forlovelse betyr. De tror det er bare en romantisk forsterkelse av kjæresteforholdet.

Anonymkode: 3b411...f59

Eller så er det viktig for dem å vise frem ring.

Anonymkode: 4da89...bae

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med det.

Promisering? Ja.

Lover å dedikere meg til deg.

Forlovelse? Nope.

Det er jo at man vil gifte seg. Forlovelse er å fri.

Da kan man like gjerne bare være samboere.

Anonymkode: bd2a8...280

• Liker 2
Skrevet

Er ikke forlovelse meningen med giftemål?

Ts

Anonymkode: ca1e7...f45

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så viktig å bli fridd til uten mål og mening? Hva skal han fri med da? Han kan ikke spørre vil du gifte deg med meg liksom

Egentlig hadde det vært mest viktig om frieriet ikke var typiske "GIFTE deg med meg" men "tilbringe resten av livet med meg". Ettersom hverken jeg eller typen tror på ekteskapet men tror på kjærligheten, så hadde den varianten vært mye flottere og mer betydningsfull for meg. Men det er bare tanker. Egentlig er det helt uviktig. Men romantisk fjas i hodet mitt.

Anonymkode: 43568...a4d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Egentlig hadde det vært mest viktig om frieriet ikke var typiske "GIFTE deg med meg" men "tilbringe resten av livet med meg". Ettersom hverken jeg eller typen tror på ekteskapet men tror på kjærligheten, så hadde den varianten vært mye flottere og mer betydningsfull for meg. Men det er bare tanker. Egentlig er det helt uviktig. Men romantisk fjas i hodet mitt.

Men det trenger han da ikke fri for å si til deg... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jussen kan man fikse uten bryllup i 2025.

Ikke fullt ut. 

Det er mange flere juridiske fallgruver. Og også enkelte forhold man ikke kan regulere gjennom avtaler - herunder forhold knyttet til sykdom og død. 

Anonymkode: 2b96b...ab0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jussen kan man fikse uten bryllup i 2025.

Men med mer styr. Gifter man seg trenger man nesten bare å møte opp på rådhuset og så er det til og med helt gratis. Mange som tenker de ikke vil gifte seg fordi det er så dyrt. Det er festen og klærne og maten og alt som er dyrt. Å gifte seg er gratis

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
kommodevaran skrev (1 time siden):

Må det være aller ingenting, da? Kan jo være at noen ønsker å markere at det skal være de to, uten å trekke Norges lover inn i forholdet. Man er da ikke mer garantert at forholdet varer livet ut bare fordi man blir gift heller, og for noen kan forlovelse sikkert bety like mye som et fullt giftemål. Hva som har vært normen i flere hundre år er vel i grunn irrelevant, tidene forandrer seg og man må vel få gjøre det som passer sitt forhold best.

Jeg er ufør, og for meg er det pr.d.d. uaktuelt å gifte meg fordi jeg da ville fått redusert trygd, og det har jeg ikke råd til. Tenker at det likevel kunne vært romantisk å forlovet seg, fått en ring på fingeren, og hatt den enigheten om at det er deg og meg for alltid. Kommer vel neppe til å skje, det heller, men man må da få lov til å drømme.

Er man alene så får man en høyere ytelse fordi man nettopp er alene om alle kostnader. 
I de aller fleste tilfeller er det mer økonomisk lønnsomt å være to personer som kan dele regninger. 

Det er ikke en veldig stor forskjell mellom å være samboer VS gift når det gjelder trygdeutbetalingene, 
men man mister fordelene ved å være gift. 

At man lignes sammen.
At man står sterkere ved dødsfall, ift arveretten. 
Har man barn sammen og den ene dessverre dør så er det stor forskjell på å være gift VS å være samboere. 

Anonymkode: 54656...663

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Maleficenta skrev (47 minutter siden):

Men det trenger han da ikke fri for å si til deg... 

Ringer på fingrene uten giftemål. 

Har aldri skjønt dette "frieri må føre til giftemål og det MÅ være spørsmål om man vil gifte seg eller ei". 

Vi lever i 2025 og folk kan identifisere seg som firfisler og flodhester, men å være forlovet MÅ bety at man er nødt til å gifte seg. Folk altså. Ikke rart det er krig i verden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forlovelse betyr kommende giftemål, har man ikke planer om å gifte seg så er man enkelt og greit heller ikke forlovet. 

Anonymkode: 51ebd...77a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke noe nytt dette. Det ligger i tiden i dag. Dvs folk lever med mindre og mindre substans. 

Anonymkode: 00adb...cd3

Du er nok ikke den rette til å dømme alle andre på generell basis.

• Liker 1
Skrevet

Forlovelse er bare tungvint, for da kommer det faktisk en forventning om å gifte seg...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...