Gå til innhold

Hva er vitsen med å forlove seg og ikke gifte seg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er man alene så får man en høyere ytelse fordi man nettopp er alene om alle kostnader. 
I de aller fleste tilfeller er det mer økonomisk lønnsomt å være to personer som kan dele regninger. 

Anonymkode: 54656...663

Det kan nok stemme både teoretisk og i mange tilfeller. Min erfaring er at økonomien har gått rett vest hver gang jeg har fått samboer. De spiser tre ganger mer enn meg, kjøper seg dyre ting og glemmer at de skal betale sin del av husleia, blir overrasket hver gang det kommer strømregning, må bruke min bil siden deres ikke blir vedlikeholdt, drar på seg dyr de ikke egentlig har råd til å eie, drikker opp pengene sine, ødelegger ting i huset som ikke blir erstattet, osv. Pluss at jeg bruker mye av mine penger på hobbyer som er viktige for meg, og disse blir jo ikke billigere av at jeg blir gift/samboer, og ikke kan jeg forvente av at partneren skal betale halvparten av disse utgiftene heller.

Med mindre typen plutselig blir styrtrik, lærer å forvalte pengene sine på en fornuftig måte, og er villig til å dele litt av formuen med meg, så tør jeg ikke å ta sjansen på hverken samboerskap eller giftemål. Både fordi nav kutter en betydelig del av trygda da, og fordi typen sannsynligvis ville spist opp det lille av penger jeg sitter igjen med.

Ble litt off topic, det her, men men.. 😅

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Status med ring på fingern. 

Anonymkode: 20637...adf

• Liker 3
Skrevet
kommodevaran skrev (46 minutter siden):

Det kan nok stemme både teoretisk og i mange tilfeller. Min erfaring er at økonomien har gått rett vest hver gang jeg har fått samboer. De spiser tre ganger mer enn meg, kjøper seg dyre ting og glemmer at de skal betale sin del av husleia, blir overrasket hver gang det kommer strømregning, må bruke min bil siden deres ikke blir vedlikeholdt, drar på seg dyr de ikke egentlig har råd til å eie, drikker opp pengene sine, ødelegger ting i huset som ikke blir erstattet, osv. Pluss at jeg bruker mye av mine penger på hobbyer som er viktige for meg, og disse blir jo ikke billigere av at jeg blir gift/samboer, og ikke kan jeg forvente av at partneren skal betale halvparten av disse utgiftene heller.

Med mindre typen plutselig blir styrtrik, lærer å forvalte pengene sine på en fornuftig måte, og er villig til å dele litt av formuen med meg, så tør jeg ikke å ta sjansen på hverken samboerskap eller giftemål. Både fordi nav kutter en betydelig del av trygda da, og fordi typen sannsynligvis ville spist opp det lille av penger jeg sitter igjen med.

Ble litt off topic, det her, men men.. 😅

Man får ca 2.500-3.000 mer i ytelse hvis man er alene.

Er man samboer så kan man dele på boliglån/husleie, felleskostnader, strøm, forsikring, TV/internett, og andre kostnader. 

Kjøper man bolig sammen vil man ofte få en større verdistigning, og dermed «tjene mer» på boligsalget.

Noen menn finner det naturlig å sette inn mer penger på en felles matkonto nettopp fordi de spiser mer. 

Noen samboerpar velger å dele 50/50 på alle kostnader, mens andre velger «yte etter evne-prinsippet»

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man får ca 2.500-3.000 mer i ytelse hvis man er alene.

Er man samboer så kan man dele på boliglån/husleie, felleskostnader, strøm, forsikring, TV/internett, og andre kostnader. 

Kjøper man bolig sammen vil man ofte få en større verdistigning, og dermed «tjene mer» på boligsalget.

Noen menn finner det naturlig å sette inn mer penger på en felles matkonto nettopp fordi de spiser mer. 

Noen samboerpar velger å dele 50/50 på alle kostnader, mens andre velger «yte etter evne-prinsippet»

Det kommer da fullstendig an på hva slags samboer man skaffer seg. Som nevnt har flere av mine tidligere samboere/kjærester hatt elendig økonomisk sans, og endt opp med å koste meg dyrt.

Har faktisk også hatt to samboere som har hatt grei peiling på penger, men også dem ble det fryktelig dyrt å være sammen med. Den ene fordi vi "måtte" flytte til hans hjemsted om vi skulle bo sammen, noe som resulterte i dyrere husleie (mener å huske jeg betalte 4-5000 mer i mnd for husleie + strøm for å bo sammen med ham, enn jeg gjorde da jeg bodde alene), i tillegg til at jeg fikk lengre og dyrere reisevei til jobb, familie, og alt annet som var viktig for meg. Den andre var en forbanna tulling som ødela tingene mine med vilje når vi kranglet, og det var ikke vits i å få ham til å erstatte dem, for han krevde bare de pengene tilbake neste gang vi kranglet uansett.

Jeg misunner de som har gode erfaringer med felles liv og økonomi. For min del har det vært et tapsprosjekt hver eneste gang. Og nå som jeg er ufør blir tapet enda større.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En kollega forlovet seg i helgen og da vi spurte om når de hadde tenkt å gifte seg, sa hun at de ikke hadde tenkt på å gifte seg.

Er ikke det litt merkelig?

Anonymkode: ca1e7...f45

Hvorfor legger du deg oppi hva andre enn deg gjør i sine forhold? 

Sjalu much? 

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (4 timer siden):

Sjalu much? 

Ja jeg er veldig sjalu og ulykkelig, derfor legger jeg meg oppi andres forhold 😉

Jeg visste ikke at folk forlover seg uten å ha planer om bryllup. 

Ts

• Liker 4
Skrevet

Dette faller bare inn i rekken av ting yngre generasjoner ikke har vilje eller evne til å skaffe seg kunnskap om.  Det er egentlig helt åndsssvakt. Det blir et skarpt skille i samfunnet mellom de som kan ting på ordentlig og de som bare luller rundt med lav IQ og lager sine egne "tolkninger" basert på fri fantasi. 

Man ser bare på overflaten og gir blaffen i betydning, dybde og historie.  I dette tilfellet - gøy med fin ring og kunne si man er "forlovet" uten å forholde seg til hva det betyr. Og så forbeholder de seg heller retten til å "tolke" og tillegge ting "sin egen mening" slik at ting mister totalt sin konsensus og betydning og ingen vet hva som er hva lenger. 

En forlovelse er en avtale om å gifte seg. Har man ikke fridd og avtalt å gifte seg, så er man ikke forlovet.  Alle andre oppfatninger enn det er barnefantasier som man drev med på barneskolen. 

Anonymkode: 4a9a5...0bc

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Mardina skrev (4 timer siden):

Sjalu much? 

Fordi det devaluerer viktige tradisjoner og betydningen for de som faktisk er forlovet på ordentlig.  Det ødelegger faktisk for andre når man vanner ut ting som har en betydning. 

Lag heller egne tradisjoner. Det finnes allerede noe som heter "trofasthetsring". Hvorfor ikke heller gjøre det? 

Anonymkode: 4a9a5...0bc

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Tulle forlovelse. Som barn som leker en lek.

Forlover man seg så gifter man seg. 

Anonymkode: c8998...174

• Liker 7
Skrevet

Screenshot_20251125_094306_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: c2534...7d7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke forlovelse meningen med giftemål?

Ts

Nei, det er motsatt. Det er giftemål som er meningen med forlovelse. 

Anonymkode: aab58...67e

• Liker 6
Skrevet

Det er så merkelig å gjøre! Broren min har vært forlovet tre ganger,flere år av gangen,men det har enda ikke blitt noe bryllup!  Er det så viktig med en ring kan man vel kjøpe ringer til hverandre i gave,kan jo ikke kalle det forlovelse hvis det aldri var meningen å gifte seg? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ringer på fingrene uten giftemål. 

Har aldri skjønt dette "frieri må føre til giftemål og det MÅ være spørsmål om man vil gifte seg eller ei". 

Vi lever i 2025 og folk kan identifisere seg som firfisler og flodhester, men å være forlovet MÅ bety at man er nødt til å gifte seg. Folk altså. Ikke rart det er krig i verden.

Anonymkode: 43568...a4d

Forlovelse er et ord med en definisjon. Definisjonen er "avtale om giftemål". 

Joda, man kan sikkert påstå hva man vil at noe skal hete. Men at du definerer deg selv som en firfisle eller flodhest, betyr ikke at verden rundt deg vil anse deg som en firfisle eller flodhest. 

Det er jo også mulig å definere seg selv som "statsminister", men jeg tror ikke du vil få anerkjennelsen fra omverdenen eller privilegiene ved å være statsminister, med mindre du faktisk blir valgt til å være statsminister. 

Om du og din kjære internt dere imellom definerer dere som forlovet, og velger å bruke ringer som symbol på dette, så kan dere gjerne gjøre det. 
Men dere kan ikke kreve at omverdenen aksepterer dere er forlovet, dersom dere ikke oppfyller kriteriet for å være det, som er at dere har avtalt å gifte dere. 

Sånn sett er det jo mange par som omtaler hverandre som "mannen min" og "kona mi", uten å være gift. Og det står de helt fritt til. Men formelt sett er de ikke gift. 

Anonymkode: aab58...67e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vel opp til hver enkelt. Jeg har også familiemedlemmer som har vært forlovet i over ti år, det funker for dem. Samme for meg?

• Liker 2
Skrevet
Kålrota skrev (19 minutter siden):

Det er vel opp til hver enkelt. Jeg har også familiemedlemmer som har vært forlovet i over ti år, det funker for dem. Samme for meg?

Klart det funker,men det hadde vel funket like bra med en helt vanlig ring også?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart det funker,men det hadde vel funket like bra med en helt vanlig ring også?

Tipper det føles mer forpliktende? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ringer på fingrene uten giftemål. 

Har aldri skjønt dette "frieri må føre til giftemål og det MÅ være spørsmål om man vil gifte seg eller ei". 

Vi lever i 2025 og folk kan identifisere seg som firfisler og flodhester, men å være forlovet MÅ bety at man er nødt til å gifte seg. Folk altså. Ikke rart det er krig i verden.

Anonymkode: 43568...a4d

Dette var et merkelig synspunkt. Du skjønner ikke at "frieri må føre til giftemål"  Vel,når man frir er spørsmålet: "Vil du gifte deg med meg?" Det er det som er å fri... Hva er det du ikke skjønner? 

Man kan jo ikke gå rundt å lage seg egne betydninger av ting. 

Det er forsåvidt helt frivillig å fri,og man kan svare nei,om man ikke ønsker å gifte seg. 

• Liker 5
Skrevet
Mardina skrev (7 timer siden):

Sjalu much? 

sjempe kjaluuuuuu 😭

Anonymkode: 68449...5c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mardina skrev (7 timer siden):

Sjalu much? 

Man er ikke automatisk sjalu når man ikke liker noe/synes noe er teit. Det blir veldig barnslig å skylde på sjalusi i slike tilfeller, jeg trodde vi sluttet med det i sjette klasse.

Anonymkode: d506e...ec7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jussen kan man fikse uten bryllup i 2025.

Anonymkode: 5c86c...788

Alt kan ikke fikses uten giftemål nei. Jeg får enkepensjon gjennom staten. Det får du ikke når du ikke er gift. 

Anonymkode: 02f8f...97e

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...