Gå til innhold

Engstelig for å kjøre bil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har sneket seg på en aldri så liten angst og nervøsitet for å kjøre bil. Når jeg kjører så merker jeg at «alt sitter» så handler ikke om uvettig eller uklok kjøring, bare er livredd for å møte på store lastebiler og snøen da…. Spørsmålet mitt er om det er lov å ta kontakt med en kjøreskole for dette? Huff dette er skikkelig flaut 🙈

Anonymkode: 033e1...992

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har sneket seg på en aldri så liten angst og nervøsitet for å kjøre bil. Når jeg kjører så merker jeg at «alt sitter» så handler ikke om uvettig eller uklok kjøring, bare er livredd for å møte på store lastebiler og snøen da…. Spørsmålet mitt er om det er lov å ta kontakt med en kjøreskole for dette? Huff dette er skikkelig flaut 🙈

Det er IKKE flaut, og det er HELT VANLIG å ta noen kjøretimer om du er nervøs. 

Det er kjempebra at du tar tak i dette!!!! Så slipper du bli helt utslitt av å kjøre, og å være livredd. 

Og, jeg må også slå et slag for å kjøpe GODE vinterdekk. Dekk skal man ikke være gjerrig på! 

Anonymkode: d613e...562

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er IKKE flaut, og det er HELT VANLIG å ta noen kjøretimer om du er nervøs. 

Det er kjempebra at du tar tak i dette!!!! Så slipper du bli helt utslitt av å kjøre, og å være livredd. 

Og, jeg må også slå et slag for å kjøpe GODE vinterdekk. Dekk skal man ikke være gjerrig på! 

Takk for gode og oppmuntrende ord. Det trengtes 😀☺️ Men virker det rart ovenfor kjøreskolen at jeg som har billappen fra før om å ta noen kjøretimer? De begynner vel å stusse litt? Eller er det vanlig? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Faktisk så synes jeg din ide er helt strålende, og skulle ønske flere hadde tenkt som deg. Jeg er en svært erfaren og trygg sjåfør, men legger veldig godt merke til de sjåfører som er engstelige, og synes oppriktig synd i de. Skulle så gjerne ønske at alle sjåfører på veien føler seg trygg på veien. Nei, ring en kjøreskole og få deg en oppfriskningstime eller to, gjerne på vinteren :-) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for gode og oppmuntrende ord. Det trengtes 😀☺️ Men virker det rart ovenfor kjøreskolen at jeg som har billappen fra før om å ta noen kjøretimer? De begynner vel å stusse litt? Eller er det vanlig? 

De stusser ikke på det, de blir glade for at du tar ansvar for egen kjøring! Det er mange som bestiller seg noen kjøretimer for å friske opp eller avlære seg feil etter noen år med selvstendig kjøring. 

Du kan spørre etter en kjørelærer "oppi åra" som har god erfaring med en bredt utvalg av elever om du syns det hjelper!  "Hei, har dere en kjørelærer som også tar på seg elever som har hatt lappen en stund, men som har blitt engsgelige/usikre på glatta/redde for motorvei etter ulykke" etc. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lappen i 21 år og har kjørt SVÆRT lite. Er engstelig for alt rundt det.

Stoler ikke på egne ferdigheter.

Jeg er for øvrig mann, noe som er ekstra stigmatiserende.

Anonymkode: 3cb9e...f1c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De stusser ikke på det, de blir glade for at du tar ansvar for egen kjøring! Det er mange som bestiller seg noen kjøretimer for å friske opp eller avlære seg feil etter noen år med selvstendig kjøring. 

Du kan spørre etter en kjørelærer "oppi åra" som har god erfaring med en bredt utvalg av elever om du syns det hjelper!  "Hei, har dere en kjørelærer som også tar på seg elever som har hatt lappen en stund, men som har blitt engsgelige/usikre på glatta/redde for motorvei etter ulykke" etc. 

Så godt å vite. Tusen takk 🥰 Da skal jeg manne meg opp og ta kontakt. DEN investeringen gleder jeg meg til å få. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt lappen i 21 år og har kjørt SVÆRT lite. Er engstelig for alt rundt det.

Det er aldri for sent å bli trygg, om du vil. Ring en kjøreskole og forhør deg. Du m jo ikke kjøre tretti timer med en gang, bare ta en telefon først. 

Ingen, jeg mener INGEN!!!!! God kjørelærer vil møte deg med noe annet enn stolthet for at du tar tak i usikkerheten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så godt å vite. Tusen takk 🥰 Da skal jeg manne meg opp og ta kontakt. DEN investeringen gleder jeg meg til å få. 

Lykke til!! Dette kommer du ikke til å angre på. Håper du holder oss i tråden oppdatert ❤️ dere er flere! Kanskje dere kan hjelpe hverandre?

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Øvelse gjør mester. Jeg føler meg veldig trygg på kjøring her i bygda. Men om jeg skulle kjørt i byen eller på motorvei hadde jeg vært usikker. Det bør ikke være noen skam i å ville kjøre trygt.

Anonymkode: 764da...3dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja tror det er det som er litt samme som meg - blir altfor lite kjøring. Det siste halvåret har jeg kjørt 30 mil og lar bilen stå. Er vel derfor redselen har kommet snikende også. T.S 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er aldri for sent å bli trygg, om du vil. Ring en kjøreskole og forhør deg. Du m jo ikke kjøre tretti timer med en gang, bare ta en telefon først. 

Ingen, jeg mener INGEN!!!!! God kjørelærer vil møte deg med noe annet enn stolthet for at du tar tak i usikkerheten. 

Det er bare at nå har jeg ikke kjørt på 4 år, og klarer bare automatgir.

Har på en måte slått meg til ro med at bilkjøring ikke er for meg.

Skrevet

Tipper det er ganske normalt. Har hatt lappen i 25 år, men ikke eid bil de siste ti årene siden jeg flyttet fra Norge, og kjørt veldig lite fram til nå. Har akkurat kjøpt bil igjen og fra å kjøre i en liten norsk by, har jeg gått til å skulle kjøre i en by med nesten 3 millioner innbyggere og skal ikke legge nekte for at det har vært en brå overgang. Det skader nok ikke å ta noen kjøretimer, men å sørge for og kjøre regelmessig er nok det meste.

AnonymBruker
Skrevet

Ja tror det er det som er litt samme som meg - blir altfor lite kjøring. Det siste halvåret har jeg kjørt 30 mil og lar bilen stå. Er vel derfor redselen har kommet snikende også. T.S 

Jeg har ikke kjørt siden 2021.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare at nå har jeg ikke kjørt på 4 år, og klarer bare automatgir.

Har på en måte slått meg til ro med at bilkjøring ikke er for meg.

Det er greit å ikke ELSKE bilkjøring, men å lære seg å bli trygg NOK kan alle gjøre. 

De fleste kjøreskoler er vant med elever som tar automatgir. Manuell er på vei ut. Du kan komme til en kjøreskole med egen bil, eller låne en (med både sutoamt eller manuell gir). 

Ta en telefon. Det er verdt det, om enn bare prøv én time. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Absolutt ikke flaut. Vi nordmenn tror vi er verdens beste sjåfører. Selv er jeg uoppmerksom, dagdrømmer. Kjører litt ujevnt. Dårlig på å blinke i rundkjøringer, suger til å rygge og mye mye mer. Jeg hater å kjøre bil i tillegg(mye pga overnevnte)

Men er ikke derfor jeg er redd for å kjøre. Man leser daglig om folk som kjører i ruset tilstand. Og selv om vi er "verdens beste" sjåfører så blir jeg redd når minst 50% av de i trafikkbildet kjører dårligere enn meg som allerede er en dårlig sjåfør. Det skremmer meg virkelig. 

AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (1 minutt siden):

Absolutt ikke flaut. Vi nordmenn tror vi er verdens beste sjåfører. Selv er jeg uoppmerksom, dagdrømmer. Kjører litt ujevnt. Dårlig på å blinke i rundkjøringer, suger til å rygge og mye mye mer. Jeg hater å kjøre bil i tillegg(mye pga overnevnte)

Men er ikke derfor jeg er redd for å kjøre. Man leser daglig om folk som kjører i ruset tilstand. Og selv om vi er "verdens beste" sjåfører så blir jeg redd når minst 50% av de i trafikkbildet kjører dårligere enn meg som allerede er en dårlig sjåfør. Det skremmer meg virkelig. 

Jeg ligger sikkert bak deg og vurderer om jeg skal ringe politiet fordi jeg tenker du kjører rusa. Du vet du dagdrømmer og kjører ujevnt? 

Du ER en del av det som gjør det farlig å kjøre bil…..

Å ikke være helt trygg på rygging er nå en ting(du har alltid vikeplikt som rygger), men ikke blinke i rundkjøringer og kjøre ujevnt… Du skaper jo farlige situasjoner. Og du gjør det med vilje? Tsk tsk tsk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker konstant på ansvaret når jeg kjører bil. Ikke at jeg ser for meg katastrofe scenario, men bare generelt at her sitter jeg i to tonn med metall som beveger seg fort, det i seg selv er et kjempeansvar og jeg tror alle som har kjørt litt har sett førere som helt åpenbart ikke har situasjons forståelse og gjør åpenbart farlige ting som setter dem selv, men enda viktigere; andre trafikanter i fare, så litt ydmykhet i trafikken er bra mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kjørt bil siden 2020 og når jeg en dag kjøper bil så skal jeg ta kontakt med en kjøreskole og be om kjøretimer. Det er nok mest angsten som har gjort at jeg ikke kjører, men jeg har heller ikke bil siden jeg bor i en by med god kollektivtilbud. 

Anonymkode: fc78e...c3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, jeg har tipset flere om det, og skjønner ikke hvorfor folk nøler når de har råd til det. Jeg hadde selv tatt glattkjøring på nytt om jeg hadde penger.
Kjørelærere forholder seg til alle slags problemer, og de forventer ikke at noen magisk skal fikse alt rundt å kjøre bil konstant gjennom livet. Dessuten er det levebrødet deres å gi kjøretimer, så de vil bli glade for enhver henvendelse.

Fortell dem også nøyaktig hva du er usikker på. Det å ikke like snø, og å møte på store biler er veldig logisk. Begge deler gir en faktor av usikkerhet, og jeg tror ikke noen egentlig "liker" det.

Anonymkode: abdbc...c01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...