Gå til innhold

Har du det såpass ryddig at du kan ta i mot uventet besøk?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om andre har litt rot om jeg kommer uanmeldt og regner med at de færreste bryr seg om litt rot hos andre.

Jeg slipper selvsagt inn kjente som kommer uanmeldt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mitt ønske ja. Og før var jeg mye flinkere til det, men nå har det sklidd helt ut.. De ti siste årene tror jeg.

Og nei, vi får sjeldent uanmeldt besøk, eller besøk i det hele tatt. Og det er nok også litt av årsaken til at det har sklidd sånn ut. 

Jeg liker å ha det ryddig og pent rundt meg, og jeg liker å ha besøk, både planlagt og uanmeldt. Og da blir man også flinkere til å holde det jevnt ryddig. Samtidig som jeg tror at jo oftere man får (uanmeldt) besøk, jo mindre streng blir man på litt rot her og der. For man skal jo leve også. Så det er egentlig helt dritt at vi omtrent aldri får (uanmeldt) besøk lenger. 

Anonymkode: 3be2f...b61

Skrevet

Er alenefar på bygda og får heldigvis ofte uanmeldt besøk av familie og venner. Her står klær til tørk i stua og oppvasken står på kjøkkenbenken. Tegninger,  lego og fargeblyanter fra kidsa ligger litt her og der,  men ikkje verre en at besøket kommer seg fint inn og kommer faktisk igjen flere ganger.. Her e reint og koselig, så om ikke folk tåler å sjå litt rot treng dei ikkje komme her på besøk hvertfall.. Bedre med litt rot enn enn eit reint helvete.. 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

og pleier du få uventet besøk ofte? 

Jeg er fra akershus og er ikke vant med uanmeldt besøk, men vi har flyttet til mannens hjemsted i vest og her kommer både besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og kamerater på uventet besøk. Det er ikke noe stress for min del, jeg er sosial av meg, men sliter litt med å holde huset ryddig til en hver tid. Vi har tre barn og alle tre roter greit😅

Hvor i landet bor du og er det vanlig med uventet besøk?

Anonymkode: 09788...4f5

Høres helt normalt ut! 
Har man barn så skal det synes at det bor barn der, synes jeg! 🫶

Er «overalt fra», og har familie fra «overalt».

Alle har tradisjon for å dukke opp uanmeldt. 

Det gjelder for de som bor 5 minutter unna, 5 timer unna og 15 timer unna.

Liker ikke uanmeldt besøk, og tar ikke i mot. Noe alle nå vet. 

Det er ikke sånn at jeg har fullt av hybelkaniner i hele leiligheten, at det ligger brukt undertøy overalt, eller at jeg har dekorert leiligheten min full av buttplugs. 

Men i gangen kan det ligge private brev, gymtøy, pant, papp- og plast, på kjøkkenet har jeg en kalender hvor jeg noterer ting som er privat (ikke taushetsbelagt), i kjøkkenkummen kan det godt stå litt oppvask, i stua kan det ligge bøker, notater, og ymse. 

På badet og i kjøleskapet kan det ligge reseptbelagte medisiner og kremer. 
Ting som ikke er hemmelig, men privat. 

Jeg kan godt gå rundt usminket, uten BH, i ullundertøy, med en hårkur i håret. 
Da har jeg ikke lyst på besøk av noen som «bare har lyst til å ta en kopp kaffe».

Jeg møter ikke opp uanmeldt hos andre, ringer alltid i forkant, og inviterer aldri meg selv inn hvis jeg «må stikke innom» noen.

Jeg kan være en raus vertinne, og stiller selvsagt opp i kriser.
Men mangelfull planlegging er ingen krise. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her er det ikke så ryddig til enhver tid og ikke alltid jeg har noe å servere heller 

Hater derfor uanmeldt besøk! 

Anonymkode: a8c7d...300

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg liker ikke uanmeldt besøk likevel. Skjer heldigvis svært sjelden. 

Anonymkode: 6f225...68c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, alltid ryddig hos meg.😊

Anonymkode: 75601...65d

AnonymBruker
Skrevet

Det er ryddig nok 🙂. I allefall aldri så rotete og skittent at jeg skjemmes. Legger ikke merke til noe særlig rot hos andre heller. Jeg besøker dem jo ikke for å inspisere huset.

De som kommer uanmeldt hit, eller jeg besøker, er jo nære venner eller familie, så vi bryr oss ikke om sånt.

Anonymkode: 58b91...e99

Skrevet

Nå har jeg det, men huset er fullt i julepynt som jeg skal sette opp, så det er liten plass til å bevege seg.

Skrevet

Er det virkelig så farlig om noen ser at man ikke har det strøkent hjemme?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det rotete hvis man kommer innom på ettermiddagen.

Da ligger det leker utover, halve sofaen med klær som skal brettes, ting i trappen som skal opp, det er garantert hår og tannkremflekker i vask/speil, kjøkkenet er full i oppvask, middagsrester på spisebordet, lekser ligger litt her og der, smuler under bordet, kaffeflekker og kaffekopper med kalde skvetter i på sofabordet, fotballsko slengt i gangen, skittentøy ved siden av skittentøyskurv, våte håndklær på badegulvet osv. 

Vi er 6 i familien, barn på aktiviteter og vi voksne i full jobb (8-16) uten fleks. Vi prioriterer kvalitetstid over rydding. Kl 1930 HVER kveld derimot, kalles troppene inn til felles rydding. Alle må bidra. Så kommer du kl 20 er huset striglet😅

Jeg og to av barna er god på å rydde opp etter oss selv etter hvert. Far og de to andre barna er rotehuer. Jeg orker ikke bruke dagen på å mase på rydding, så derfor tåler jeg rot så lenge jeg vet at det tas kl 1930.

Ellers er det for meg forskjell på rot og skitt. Her kostes gulvene over hver dag så når du kommer når det er ned bombet, er det fremdeles noenlunde rent likevel. 

Anonymkode: 6dd97...f06

• Liker 1
Skrevet (endret)

Både ja og nei. Skulle helst ha vasket badet en ekstra gang før gjester, så det gjør jeg alltid uansett, og hvis vi får uanmeldt besøk skynder jeg meg og tar en nødvask likevel 😂 ber mannen ta seg av mottagelsen mens jeg løper på badet og kjører en turbo-gif universal runde/kattevask på det viktigste 😆 

heldigvis har vi stort hus da, så gjestene er aldri oppe i 3.etg som regel, så det er litt mindre ryddig på badet vi har stellebord osv, men det ser ingen, og hvis de ser så er jeg litt sånn «ja vel» 

samme med lekerommet til ungene, der kan det godt flyte litt, så prøver vi å holde stua og kjøkken noenlunde ryddig 

Endret av sommerfugl154
AnonymBruker
Skrevet

Åpner ikke døren uansett hvem som kommer, liker ikke uanmeldte besøk. 

Anonymkode: 74eec...503

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, stort sett. Uansett ikke verre enn at jeg kan slenge noe inn på soverommet om det skulle trenges…
-er uansett ikke glad i uanmeldte besøk og åpner sjelden.

Endret av enkefru
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har finstue der det alltid er i orden,og tar med gjestene dit. Jeg har aldri hatt det for travelt til å sette meg ned med uanmeldt besøk,det er alltid trivelig. ♥️

Anonymkode: 4b908...127

AnonymBruker
Skrevet

Og enig med den som sa man går glipp av mye trivsel om man er for sær til å åpne døra. 

Anonymkode: 4b908...127

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det alltid så rent og ryddig at jeg kan få uventet besøk. 

Orker ikke leve i rot og skitt! 

Men bryr meg ikke så mye om jeg kommer på uanmeldt besøk og ser andre har det rotete. Det er jo ikke jeg som bor i det 😂

Anonymkode: e5ec7...e10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene (er særboer) og leiligheten er alltid klar for besøk, ren og ryddig. Med mindre jeg holder på med storrengjøring, oppussing e.l. selvsagt. Bor i Stavanger og ingen kommer på uventet besøk. Og det er i grunnen greit, for det er ikke alltid jeg er presentabel, kan godt gå udusjet, usminket og i pyjamas hele søndagen, for eksempel ☺️ 

Går aldri ubedt til andre selv heller, har ikke gjort det siden jeg var barn, og nå er jeg seksti. 

Anonymkode: 86654...e61

AnonymBruker
Skrevet

Nei altså her kommer det ikke folk sånn altfor ofte, men kan godt slippe inn fordi det pleier å være greit her. Veldig sjeldent at det blir direkte rotete. Nå feks må klærne brettes sammen fra tørkestativet, vaskemaskinen og oppvaskmaskinen er ferdig så det må ordnes og vi har hatt tv dinner med mc dondals. Utenom det er jo alt ryddig. Kjøkkenet er rent og pent, stua også .

Anonymkode: b159f...6f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...