Gå til innhold

Kjøper, og leser du julehefter som stomperud, smørbukk m.fl. ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper det til pappa som er 91, men leser det ikke selv 

Anonymkode: e9bf2...276

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha Nemi. Samboeren kjøper flere ulike blader, og jeg leser noen av de også.

Anonymkode: 48b5c...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste er tynne og veldig dyre i tillegg til at det ofte bare er reprint av gamle utgivelser.

Kjøper de norskskapte heftene til Donald som kommer ut årlig

Anonymkode: 861f6...043

• Liker 1
Skrevet

Hvert eneste år. Favoritten er Vangsgutane.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 20.47):

Vi har alle vert barn, og unge engang, og for dem som ikkje vokste opp med mobil, data, og sosiale medier betydde desse julelehefta mye.glede, og hørte julen til.  Eit kjær tradisjon, og minne som ein ønsker å  opptrettholde, og desse julehefta er blitt tatt omhyggeleg vare på 

Anonymkode: 33bb0...fb0

Det er mange tradisjoner mine foreldre hadde for jula som jeg ikke har ført med meg videre til mine barn.
Barna liker tegneserier, men helt andre enn jeg leste som barn, og helt andre enn de som er i julehefter. 

Anonymkode: 943ed...1c2

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg husker disse heftene fra min barndom, og en stund pleide onkelen min å sende meg en bunke før jul. For å være ærlig, kjeder de fleste meg (og jeg er glad i tegneserier). Jeg trenger heller ikke julehefter for å lese historier av Carl Barks. Men jeg liker Nemi, og i fjor kjøpte jeg Tusjkollektivet. Ikke akkurat Stomperud og Vangsgutane.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen gamle som taes frem hvert år, koselig ❤️ 

Anonymkode: e047e...ae4

• Liker 1
Skrevet

Kjøper en skokk. Skal kjøpe flere, enn så lenge er det mest disse juleheftene med historier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er Carl Barks julehefte tradisjonen. Leste veldig mye Donald i oppveksten, og dette var det juleheftet jeg likte best, selv om det skjer i blant at jeg har lest historiene før (siden jeg har lest utrolig mye Donaldblader (og pocket) fra både mine foreldres barndom og min egen). 

Anonymkode: dced5...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er blitt tradisjon at jeg får det i julegave. Pleier å være Stomerud, Vangsgutane og Jens von Bustensjold. Får julestemning av å sitte i godstolen med de.

Anonymkode: 61684...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ingen av de du nevner, men jeg kjøper Nemi, Donald og noen av de med lengre tekster i. I år tror jeg at jeg skal kjøpe det med Aukrust, Nemi og Carl Barks. Kanskje ett eller to til. 

Ja, de er dyre, men jeg setter veldig pris på dem og synes det er koselig å lese i dem i romjulen. 

Men noen av dem synes jeg er dårlige og tynne. Da synes jeg ikke at det var er verdt prisen. 

Anonymkode: 30e34...c69

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper Nemi og Donald, av og til Tommy og Tigern. Ingen av de du kjøper, men kunne ha kjøpt Knoll og Tott/Fiinbeck og Fia. Så jeg opprettholder tradisjonen, men litt nyere blader enn de helt eldste som du nevner.

Anonymkode: 0e5b8...e8e

Skrevet

Disse er vidunderlig nostalgi for oss som vokste opp i juleheftenes gullalder:)

Anonymkode: 217f8...d32

• Liker 1
Skrevet

Som en som har en stor samling av tegneserier og verdsetter kvalitet, vil jeg si at å kjøpe nye julehefter til dagens priser er fullstendig bortkastede penger; loppemarkedene flyter over av julehefter ingen vil kjøpe, og som ofte havner i søppelcontaineren - så uansett hvor mye "tradisjon" dette enn måtte være, er det tydeligvis lite interesse for heftene utenom juletiden.

Setter man pris på gode barndomsminner, vil jeg derimot anbefale å kjøpe de originale tegneseriene man leste som barn som er genuin nostalgi, eller tegneserier i bokformat; der får man i alle fall et innhold, gjerne med stoff om bakgrunnen for serien - som man kan få til en rimelig pris i bruktmarkedet.

Slik at i mine øyne ville det være meningsløst å kjøpe et tynt julehefte med opptrykk av gamle serier som neppe kommer til å bli lest mange ganger når man for samme pris kan få 3-4 tegneseriebøker som faktisk gir valuta for pengene, eller de originale, gamle seriene som ikke sjeldent koster mindre enn nyutgivelsen; det er ikke lenge siden jeg kjøpte en årgang av Donald Duck & co 1980 som jeg fikk for mindre enn 20 kroner pr. blad, og de var i praktisk talt ubrukt stand, med innlegg, klistermerker og alt som fulgte med det originale bladet.

Dette er nostalgi - ikke et blad trykket i 2025 med opptrykk av noen få historier fra 1970-årene.

Anonymkode: eebff...b2c

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg fikk noen eksemplarer i julegave en gang som liten. Var nok ingen stor hit, da jeg aldri har hatt den tradisjonen. Sikkert for dyrt, både da og nå.

Skrevet

Jeg kjøpte alltid "Jens von Bustenskjold" til faren min hvert år, for han likte så godt å lese om de historiene.

Det er mange år siden han døde, og jeg har ingen tradisjon for å lese julehefter. Synd at de har blitt så dyre! 

Anonymkode: 630ba...4b5

Skrevet

Vi kjøper julehefter hvert år. Jeg må ha Nemi og Donald, HusetsHerre tar Pondus og Datter har Tom&Jerry som favoritt. 

Vi kjøper julehefter hvert år og har samlet opp siden jula 1999

Skrevet (endret)

Jeg synes litterære julehefter er sinnsykt koslige. Kjøpte et av Lindell og Ragde et år som var temmelig underholdende. Andre år har jeg sett på, men tenkt at jeg ikke gidder å kjøpe. 200-250 kr for ett magasin? De pengene kan jeg kjøpe en hel bok for. 

Endret av Anonymbruker***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...