Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #1 Del Skrevet 1. april 2006 Dere som jobber el kjenner noen som jobber innen reisebyråbransjen; hvilken utdannelse har dere? Jeg har erfaring innen administrasjon, har mye reiseerfaring og har lagt opp sære/spesielle reiser for kjente som de ikke har klart å få via reisebyået sitt, og har jobbet på flyplass i utlandet. Har veldig lyst å kutte ned på hektisk administrasjonsjobbing mens barna er små, og har veldig lyst å jobbe noen år i et reisebyrå, men det ser ut som jeg er uaktuell som søker... (Ikke innkalt til intervju en gang. Ene stillingen ble besatt av en person som har videregående + noen få års praksis ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 1. april 2006 #2 Del Skrevet 1. april 2006 Det er reiselivsfag på universitetet i stavanger og på høgskolen på Lillehammer, vet om folk som jobber i reisebyrå ( litt opp i gradene) etter de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #3 Del Skrevet 1. april 2006 Tror det er svært vanskelig å få jobb innen reisebyrå o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annen gjest Skrevet 2. april 2006 #4 Del Skrevet 2. april 2006 Gjest over: det var vel ikke det trådstarteren spurte om? Man kan ta sin utdanning ved Reiselivsskolen, NMI, Norges Markedshøgskole, ulike reiselivslinjer ved videregående skoler, NKS, Næringsakademiet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #5 Del Skrevet 16. april 2006 heisann! Jeg jobber selv i reisebyrå og har kun 3.året på videregående med reiseliv. Har jobbet i byrå i 10 år nå, og det som kreves for å bli ansatt er rett og slett jobberfaring. Man må kunne bookingsystemene som brukes. F.eks Amadeus. Dette kurset er grunnkurs på 5 dager via Smart i Oslo. Det er også masse andre kurs som går mer spesifik på booking av f.eks. hotell, leiebil, prising osv. Jeg var så heldig og fikk praksisplass når skolen var ferdig. Jeg fikk da de kursene jeg trengte av det byrået jeg startet hos. Nå er bransjen ganske så tøff og mange har mistet jobben. Det har derfor vært stilt høyere krav også ved nyansettelser. Det forventes at man skal slippe å bruke så mye tid på opplæring. Du må nok regne med å betale ganske mye for disse kursene. Er redd det er rimelig vanskelig å komme inn i byrå uten noe som helst kjennskap til bestillingssystemene som brukes. Ellers så må jeg bare legge til at det er utrolig givende og spennende å jobbe i reisebyrå. Kunne ikke tenkt meg å gjøre noe annet. Dukker stadig opp "nye" og spennende reisemål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #6 Del Skrevet 16. april 2006 Det er reiselivsutdanning på høyskolen i Alta også. Men så vidt jeg vet, jobber ingen av de som gikk ut derifra samtidig som meg, innen reiselivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #7 Del Skrevet 16. april 2006 Skal du ta noen form for utdanning, så ta noe på en høyskole. Så vidt jeg vet kvalifiserer dette også til flere jobber innen reiseliv. Styr iallefall unna private, ettårige skoler. Jeg gikk reiselivskoordinator på Næringsakademiet(som bl.a. skulle kvalifisere til jobb innen reisebyrå) og det var 60000 rett ut av vinduet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 16. april 2006 #8 Del Skrevet 16. april 2006 Gjest over: det var vel ikke det trådstarteren spurte om? Man kan ta sin utdanning ved Reiselivsskolen, NMI, Norges Markedshøgskole, ulike reiselivslinjer ved videregående skoler, NKS, Næringsakademiet ← Greit det ikke var det trådstarter spurte om, men hvorfor velge å ta en lengre utdannelse når det er omtrent umulig å få jobb etterpå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #9 Del Skrevet 16. april 2006 Greit det ikke var det trådstarter spurte om, men hvorfor velge å ta en lengre utdannelse når det er omtrent umulig å få jobb etterpå? ← Det er heller ikke dette trådstarter spør om. Har du problem med å holde deg til saken? Det vil da ikke være spesielt hyggelig for trådstrateren å få spørsmål som kritiserer valg og ønsker som man har...målet må vel snarere være å hjelpe til best mulig, ved å svare på spørsmålet? Mennesker som står overfor store valg trenger nok litt mer støtte enn det enkelte KG-brukere kan bidra med noen ganger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 16. april 2006 #10 Del Skrevet 16. april 2006 Vi kritiserer vel ikke valget til trådstarter, men bare informerer om den siden også. Jeg syns nå det var stor hjelp i innlegget til den ene gjesten. Det er jo informajson det også, som egentlig er noe å tenke over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sushigirl Skrevet 17. april 2006 #11 Del Skrevet 17. april 2006 Hei! Jeg har jobbet i reisebyrå i flere år, og også på callsenteret til et flyselskap. Min utdannelse før jeg begynte i reisebyrå var videregående skole + reiselivsakademiet på MI. Det jeg gjorde, var å ta kontakt med Aetat, og si at jeg ønsket meg jobb. Jeg fikk mast meg til en praksisplass, og jeg måtte selv gå rundt til reisebyråene for å høre om noen hadde plass til meg. Fikk komme inn på det første byrået jeg var hos, hvor jeg fikk opplæring i Amadeus, og fikk etterhvert fast jobb der. Følte ikke at utdannelsen min hadde noe å si, men tror det at de kunne få meg "gratis" i noen måneder som gjorde byrået interessert. Denne perioden benyttet jeg til å gjøre dem "avhengig" av meg, slik at de måtte la meg fortsette når praksisperioden var over. De fleste som jeg jobbet med, hadde ingen spesiell reiselivsutdannelse, men noen unntak fantes det jo. Ønsker deg uansett lykke til, bransjen sliter nå, det har vært mye permitteringer og nedskjæringer de siste årene. Er du aktiv jobbsøker, bør du kanskje være mer obs på å skille deg ut i mengden, slik at akkurat du blir valgt til intervjuet. Det trenger ikke alltid å ha noe med utdannelsen å gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå