Gå til innhold

Nordlending sørpå. Har du lagt om dialekten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er utflyttet nordlending som nå bor på det sentrale østlandet. Tviholder på dialekten min, den er jo en del av min identitet. Men opplever at noen strever med å forstå hva jeg sier, og så er det noen som synes det er artig å herme etter dialekten min. Det er jo litt slitsomt.

Har du som nordlending i sør valgt å legge om dialekten din? Og i såfall hvorfor?

Anonymkode: 28d8f...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vestlending, ikke nordlending, men jeg har lagt om på enkelte ord. Hvis dialektordet ligner på standard østnorsk, så går det fint. For eksempel «eg» og «jeg», eller «ikkje» og «ikke» er såpass likt at alle forstår det. Men hvis dialektordet er såpass unikt at det ikke engang ligner på ordet resten av landet bruker – da velger jeg å bytte om.

Så da ender jeg opp med å snakke en utvasket dialekt.

Anonymkode: 4e06b...d84

• Liker 3
Skrevet

Som halvt nordlending boende sørøstpå sier jeg: Hold på dialekten din!

Min far flyttet nordfra på slutten av 60-tallet for å studere ved Universitetet i Oslo, og på den tiden var ikke dialekter nordfra noe pluss har jeg forstått. Fra jeg ble født på 70-tallet er det ingen som har kunnet høre at han var nordlending, og etter hvert slet han med å legge om (tilbake) også. Jeg har bedre dialekt enn ham ;)

Elsker Nordlandsdialektene (de er jo greit ulike lokalt!), så behold din!

Anonymkode: 0265a...d07

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er vestlending, ikke nordlending, men jeg har lagt om på enkelte ord. Hvis dialektordet ligner på standard østnorsk, så går det fint. For eksempel «eg» og «jeg», eller «ikkje» og «ikke» er såpass likt at alle forstår det. Men hvis dialektordet er såpass unikt at det ikke engang ligner på ordet resten av landet bruker – da velger jeg å bytte om.

Så da ender jeg opp med å snakke en utvasket dialekt.

Utvasket dialekt - det er nok det som skjer med meg også. Har kuttet ut de særeste dialektorda som kun forstås av de som bor i området der jeg vokste opp. Litt synd, fordi mange av dem er særegne, fine og litt artige. Og så er det de orda som betyr noe litt annet på østnorsk/Oslo-dialekt enn på nordnorsk. Som f eks ordet «skrike» som betyr gråte på min dialekt, men noe litt annet her i sør. Ordet «snål» betyr også helt forskjellige ting i nord og sør. (Kjip i nord, rar i sør).

Og så er det dette med personlig pronomen foran navn. Jeg er vant til å si «Han Tore», «Ho Trine». Her i sør betyr dette mere «Han derre Tore» og «Ho derre Trine» - altså noe litt negativt. Har derfor kuttet ut mye bruk av personlig pronomen foran navn, i hvert fall hvis jeg tror det kan misforstås.

Og sånn vaskes dialekten ut.

Ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som halvt nordlending boende sørøstpå sier jeg: Hold på dialekten din!

Min far flyttet nordfra på slutten av 60-tallet for å studere ved Universitetet i Oslo, og på den tiden var ikke dialekter nordfra noe pluss har jeg forstått. Fra jeg ble født på 70-tallet er det ingen som har kunnet høre at han var nordlending, og etter hvert slet han med å legge om (tilbake) også. Jeg har bedre dialekt enn ham ;)

Elsker Nordlandsdialektene (de er jo greit ulike lokalt!), så behold din!

Ja, kjemper for å beholde den! Noe urovekkende jeg har merket er at jeg i formelle sammenhenger (f eks jobb) kan få et noe sørøstlandsk tonefall uten å egentlig være klar over det selv. Det er utrolig kjipt for det høres så teit ut! Det tenker jeg er det aller viktigste, faktisk, å ikke endre det nordnorske tonefallet. I dag konsentrerte jeg meg virkelig på jobb, i møter, for å ikke gjøre dette. Tror jeg fikk det til. Men må konsentrere meg. Lett at det glir ut når absolutt ingen rundt meg snakker nordnorsk, og over flere år.

En artig greie er at det er mange skapnordlendinger her jeg bor. Jeg kan komme i prat med folk som etter hvert avslører for meg at de egentlig er nordlendinger (oppvokst i nord). Det er ikke mulig å høre. Disse har lagt helt om. Vet ikke hvorfor de har valgt å gjøre dette. Det er i hvert fall helt uaktuelt for meg.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Min samboer har beholdt dialekten sin. Jeg har observert flere situasjoner hvor andre hermer etter han og skal være "morsomme", men også situasjoner hvor andre ikke forstår han og han dermed må legge over til bokmål for å gjøre seg forstått. Og da trenger det ikke være veldig sære ord, noen ganger er det å skulle oppgi mobilnummeret sitt så vanskelig at noen ikke forstår..

Anonymkode: 84f60...756

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber meg sørover. For øyeblikket snakker jeg trønder, men snart blir det dølamål. Regner med å snakke østlandsk om et par år.

Anonymkode: c8dd7...cc8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 16.40):

Ordet «snål» betyr også helt forskjellige ting i nord og sør. (Kjip i nord, rar i sør).

«Snål» betyr søt på Haugalandet. Et ord med mange betydninger.

Skrevet

Jeg gjør det ikke med vilje, men etter 14 år ute av min fødeby i nord, har jeg åpenbart mista tonefallet. Folk tror jeg er fra SUNNMØRE (inkl sunnmøringer). Aner ikke hva som har skjedd! Men jeg har alltid lagt om og tilpassa dialekt og talemåte etter hvem jeg snakker med, også da jeg var barn og stort sett omgav meg med egen dialekt med de små variasjinene det innebar. 

Det eneste jeg «velger» er, som du nevner, å presisere skrike/gråte hvis jeg merker at det trengs. ;) 

Anonymkode: a2875...e78

Skrevet

Veldig greit å skille mellom sosiolekt og dialekt. Gatekjøkken sosiolekt fra Bodø og Fredrikstad kan legge igjen der det oppsto:

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 16.47):

Ja, kjemper for å beholde den! Noe urovekkende jeg har merket er at jeg i formelle sammenhenger (f eks jobb) kan få et noe sørøstlandsk tonefall uten å egentlig være klar over det selv. Det er utrolig kjipt for det høres så teit ut! Det tenker jeg er det aller viktigste, faktisk, å ikke endre det nordnorske tonefallet. I dag konsentrerte jeg meg virkelig på jobb, i møter, for å ikke gjøre dette. Tror jeg fikk det til. Men må konsentrere meg. Lett at det glir ut når absolutt ingen rundt meg snakker nordnorsk, og over flere år.

En artig greie er at det er mange skapnordlendinger her jeg bor. Jeg kan komme i prat med folk som etter hvert avslører for meg at de egentlig er nordlendinger (oppvokst i nord). Det er ikke mulig å høre. Disse har lagt helt om. Vet ikke hvorfor de har valgt å gjøre dette. Det er i hvert fall helt uaktuelt for meg.

Ts

Behold den! Jeg koser meg glugg når jeg møter noen som har beholdt sin (eller når jeg prater med venner og familie nordfra).

Særegne, lokale ord er jo bare sjarmerende! Ja, folk stusser, ler litt og spør hva det betyr, men er der ikke sånn man holder språket levende? 

• Nyttig 1
Skrevet

Nordlenning i Trondheim her. La om mer og mer da datteren min ble født, rett og slett fordi vi øvde på ord. Nå er hun 17 og snakker trøndersk til henne, ellers nordnorsk til alle andre. Sært, men det ble bare sånn.

Anonymkode: f5e85...c80

Skrevet

Min mor er nordlending og hun snakker veldig blanding, er mye finere når hun snakker "rent" (om hun for eksempel snakker med familie i nord) 

Mannen min er fra vestlandet og han har bodd på østlandet i 15 år, han holder helt på dialekten. Nå har vi flyttet til vest og jeg har ikke tenkt å bytte dialekt. (er fra akershus)

Anonymkode: 71464...0f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 18.55):

Jeg er utflyttet nordlending som nå bor på det sentrale østlandet. Tviholder på dialekten min, den er jo en del av min identitet. Men opplever at noen strever med å forstå hva jeg sier, og så er det noen som synes det er artig å herme etter dialekten min. Det er jo litt slitsomt.

Har du som nordlending i sør valgt å legge om dialekten din? Og i såfall hvorfor?

Beholdt den. Om de ikke forstår så får det bli deres problem. Så klart jeg forklarer om det er ord de ikke har hørt før, men ikke fordi jeg bruker en annen ordlyd enn dem. Det er ikke så alt for lenge siden nordlendinger ikke fikk bolig i Oslo, fordi man var uglesett. Husk hvem du er, behold dialekten. 

Anonymkode: dddbe...ed9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nordlenning i Trondheim her. La om mer og mer da datteren min ble født, rett og slett fordi vi øvde på ord. Nå er hun 17 og snakker trøndersk til henne, ellers nordnorsk til alle andre. Sært, men det ble bare sånn.

Opplever å ta lett av trøndere og motsatt, vi har jo mye likt og jeg tror det er lett at det smitter mellom dialekter i nord og i Midt-Norge :) 

Skrevet

Jeg har ikke bevisst prøvd å legge om men siden jeg jobbet i kundeservice i mange år og mange ikke forsto meg så ble det til at jeg la om enkelte ord. Du kan fremdeles høre hvor jeg kommer fra da. Men dialekten er ikke like bred som før.

Anonymkode: 2eac0...213

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Opplever å ta lett av trøndere og motsatt, vi har jo mye likt og jeg tror det er lett at det smitter mellom dialekter i nord og i Midt-Norge :) 

Sannsynligvis veldig mye sannhet i dette!

Skrevet

Jeg la om fra vestlandsk til nordlandsk da vi flytta til nord mens jeg var liten, og fra nordlandsk til østlandsk da vi flytta dit. Det er bare noe av det dummeste jeg har gjort! Når jeg treffer en jeg vet at holdt på sin opprinnelige dialekt ved flytting som barn, så kjenner jeg bare misunnelsen langt inn i margen.

Skrevet

Jeg er litt misunnelig på de som greier å snakke forskjellige dialekter. Jeg har bodd flere steder i landet (="forsvarsbarn") og har ingen dialekt. Bare en rar blanding av nordlandsk, vestlandsk og østlandsk. Folk blir helt forvirra av hvor jeg kommer fra 

Skulle ønske jeg hadde bedre språkøre

Så hadde jeg kunnet så hadde jeg nok snakket samme dialekt som de andre her jeg bor. 

Anonymkode: 08090...2dc

• Liker 2
Skrevet

Jeg har beholdt nordlandsdialekten, men det er ikke en bevisst handling fra min side: Det har bare aldri vært naturlig å legge om dialekten. Jeg har bodd på Østlandet i maaaange år nå, og tror aldri jeg kommer til å snakke østlending :D

Anonymkode: 872eb...e6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...