Sofiepiemie Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden Jeg er 11+ 2 gravid med en liten en i magen. Tok privat ultralyd på fredag og det viste fortykket nakkefold. momentant raste verden sammen. All stoltheten jeg hadde til graviditeten og magen forvant og tomrommet har fylt seg opp av skam. Nå gruer jeg meg til valget vi mest sannsynlig kommer til å få, om å avbryte svangerskapet. jeg føler meg ikke gravid lenger, går bare rundt å gråter for det vi har i vente. Jeg har mistet håpet om at det ikke er noe galt, for jeg vil så gjerne tro det kan gå bra. Men reaksjonene til de som utførte ultralyden var ikke til å ta feil av… legger ved bilde, tar imot solskinnshistorier og om du har vært i samme situasjon. Hvor lang tid det gikk fra mistanke til diagnose og ev avbrutt svangerskap💔 Det gjør så himla vondt💔 8
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Vil bare sende deg en stor klem ❤️ Anonymkode: bb59b...488 1 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Hvor mye var det? Datteren min hadde 3mm, men alt var bra. Det er kanskje ikke fult så mye som deg men har hørt andre som har hatt barn med tykk nakkefold som viste seg å være helt friske. Anonymkode: 301d9...731 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Vi hadde ganske mye fortykket nakkrfold og det ble oppdaget blod (eller noe lignende) i fostersekken. Hun som tok UL snakket som om det var opplest og vedtatt at det ikke var forenelig med liv/frisk. Ble henvist til Rikshospitalet for fosterdignostikk. Der ble det bekreftet veldig fortykket nakkefold, husker ikke målet, men det var så mye at jeg ikke greide å ha noe håp. Tok morkakeprøve og blodprøve av oss foreldre. Det var beintøft å stå i, ventinga, sorgen, uvissheten og tvilen. Vi fikk svar på morkakeprøve og dna at alt de sjekket for var bra! Vi måtte igjennom flere ultralyder etter dette da de skulle følge med på evt hjertefeil osv. Barnet var ikke "friskmeldt" før rett før absolutt siste frist for senabort. I dag løper hen rundt og er en frisk solstråle. Det var tungt å stå i, men jeg er veldig takknemlig over at vi stod i det. Når det er sagt så har jeg full forståelse for dem som ikke ønsker å oppleve de ukene med venting og tvil hvor det fremdeles er mulighet for at det blir abort. Ta godt vare på dere selv og hverandre. Har dere noen å snakke med hos familie eller venner? Anonymkode: c20e0...b61 2 1 5
Sofiepiemie Skrevet 6 timer siden Forfatter #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye var det? Datteren min hadde 3mm, men alt var bra. Det er kanskje ikke fult så mye som deg men har hørt andre som har hatt barn med tykk nakkefold som viste seg å være helt friske. Anonymkode: 301d9...731 Vi er litt usikre, men både jeg og mannen min mener å huske hun sa 3,2…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Ring dem så fort som mulig, og få sykmelding. Du kan avlyse uten kostnad dersom det er dokumentert sykdom. Så avtaler dere ny tid. Anonymkode: 87df2...d8c
Sofiepiemie Skrevet 6 timer siden Forfatter #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde ganske mye fortykket nakkrfold og det ble oppdaget blod (eller noe lignende) i fostersekken. Hun som tok UL snakket som om det var opplest og vedtatt at det ikke var forenelig med liv/frisk. Ble henvist til Rikshospitalet for fosterdignostikk. Der ble det bekreftet veldig fortykket nakkefold, husker ikke målet, men det var så mye at jeg ikke greide å ha noe håp. Tok morkakeprøve og blodprøve av oss foreldre. Det var beintøft å stå i, ventinga, sorgen, uvissheten og tvilen. Vi fikk svar på morkakeprøve og dna at alt de sjekket for var bra! Vi måtte igjennom flere ultralyder etter dette da de skulle følge med på evt hjertefeil osv. Barnet var ikke "friskmeldt" før rett før absolutt siste frist for senabort. I dag løper hen rundt og er en frisk solstråle. Det var tungt å stå i, men jeg er veldig takknemlig over at vi stod i det. Når det er sagt så har jeg full forståelse for dem som ikke ønsker å oppleve de ukene med venting og tvil hvor det fremdeles er mulighet for at det blir abort. Ta godt vare på dere selv og hverandre. Har dere noen å snakke med hos familie eller venner? Anonymkode: c20e0...b61 Vi er innstilt på å snu hver stein. Nå tok vi NIPT test, det har jeg skjønt ikke er noe endelig svar. Er det slik at morkakeprøven kan gi like bra svar som fostervannsprøven? Er det sånn at dere slo dere til ro med det svaret eller følte du på en usikkerhet frem til barnet var født? vi har fortalt det til alle venner og familie, men jeg må innrømme jeg sliter med å snakke om det. Jeg er redd alle skal overrøse meg med et håp jeg ikke har💔 Det var som om jeg ikke følte meg gravid lenger med en gang, og jeg har en forakt mot egen kropp. hva er fristen for senabort og når ble deres lille friskmeldt?
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ring dem så fort som mulig, og få sykmelding. Du kan avlyse uten kostnad dersom det er dokumentert sykdom. Så avtaler dere ny tid. Anonymkode: 87df2...d8c Det var svar i helt feil tråd. Til TS i denne tråden vil jeg si at dette antagelig vil gå helt fint. Prøv å roe ned! ❤️ Anonymkode: 87df2...d8c 1
Sofiepiemie Skrevet 6 timer siden Forfatter #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ring dem så fort som mulig, og få sykmelding. Du kan avlyse uten kostnad dersom det er dokumentert sykdom. Så avtaler dere ny tid. Anonymkode: 87df2...d8c Nå skjønner jeg ikke helt hva du sikter til?
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Sofiepiemie skrev (1 minutt siden): Nå skjønner jeg ikke helt hva du sikter til? Beklager men det ble feil, se svar lenger opp ❤️ Jeg forstår du er veldig lei deg og bekymret. Snakk med jordmor. Be om flere tester. Men prøv å logge av nett litt, og tenk positivt. Jeg vet om flere som har fått samme beskjed. 3.2 er ikke så mye. Det er store sjanser for at barnet er helt friskt. ❤️ Anonymkode: 87df2...d8c
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Nå er jeg sikkert skikkelig dum, men hva betyr fortykket nakkefold? Anonymkode: 67fe5...acd
Sofiepiemie Skrevet 5 timer siden Forfatter #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er jeg sikkert skikkelig dum, men hva betyr fortykket nakkefold? Anonymkode: 67fe5...acd Hvis du ser på bildet jeg la ut så er det et mørkt område bak nakken til fosteret, denne skal helst ikke være synlig eller veldig liten. Ved fortykkelse kan det tyde på kromosomavvik eller medfødte sykdommer (eks hjertefeil). Kan kun sees når fosteret er 11-14uker
Brunello Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er jeg sikkert skikkelig dum, men hva betyr fortykket nakkefold? Anonymkode: 67fe5...acd Det er et tegn på Downs. 1
Sofiepiemie Skrevet 5 timer siden Forfatter #14 Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (8 minutter siden): Det er et tegn på Downs. Blandt annet
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Ikke for å gi deg falskt håp men jeg har hørt flere solskinnhistorier hvor folk har fått beskjed om at barnet har fortykket nakkefold og babyen har vært helt frisk💛 krysser virkelig fingrene for dere💛 Anonymkode: 00fbe...d4a 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden uff, så forferdelig skummelt å gå med alle disse tankene. Full forståelse for at du ikke klarer å hverken glede deg over graviditet, og at du nå forbereder deg på det værste. Det er jo helt naturlig i din situasjon. Men husk at det er ikke skrevet i stein at dette ikke kan gå bra. Jeg har ikke annet enn bare gode lykkeønskinger til deg. Anonymkode: d154b...261 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke for å gi deg falskt håp men jeg har hørt flere solskinnhistorier hvor folk har fått beskjed om at barnet har fortykket nakkefold og babyen har vært helt frisk💛 krysser virkelig fingrene for dere💛 Anonymkode: 00fbe...d4a Jeg har til og med hørt om de som var så sikre på å få et barn med enten Downs eller en sykdom, fikk et helt friskt barn. Anonymkode: 2c1fe...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Skrevet 4 timer siden Sofiepiemie skrev (4 timer siden): Jeg er 11+ 2 gravid med en liten en i magen. Tok privat ultralyd på fredag og det viste fortykket nakkefold. momentant raste verden sammen. All stoltheten jeg hadde til graviditeten og magen forvant og tomrommet har fylt seg opp av skam. Nå gruer jeg meg til valget vi mest sannsynlig kommer til å få, om å avbryte svangerskapet. jeg føler meg ikke gravid lenger, går bare rundt å gråter for det vi har i vente. Jeg har mistet håpet om at det ikke er noe galt, for jeg vil så gjerne tro det kan gå bra. Men reaksjonene til de som utførte ultralyden var ikke til å ta feil av… legger ved bilde, tar imot solskinnshistorier og om du har vært i samme situasjon. Hvor lang tid det gikk fra mistanke til diagnose og ev avbrutt svangerskap💔 Det gjør så himla vondt💔 Nå virker jeg nok kald og kynisk, men dette er basert på egen erfaring: Ta abort. Du kan sannsynligvis få mange flere barn om du ønsker. Vi fikk samme beskjed i uke 11+1 for 3 år siden. Tok valget om abort allerede på vei ut av klinikk-døra. Orket ikke pine oss selv i dager og uker i håp om at det kanskje, hvis helvete frøs, kunne være ingenting galt. Å bære fram fosteret å risikere et barn med downs var uaktuelt. Jeg tok abort 3 dager senere, har ikke angret et sekund. I dag har vi en frisk og fin 2-åring, og jeg er gravid med nr 2 der de ikke har funnet noe galt så langt (uke 17). Av og til er det lettere å ikke dvele så mye, man kan tenke og gruble seg psykisk syk. Eller man kan ta et valg, stå for det og tenke positivt fremover. Man trenger ikke dyrke elendigheten. Så fra meg får du kun et råd: ta abort, gå videre med livet ditt, og glem dette. Det er bare et foster. 25% av alle svangerskap går til grunne av seg selv. Ike vits å påføre kropp og psyke store belastninger bare for å være «politisk korrekt». Vi har vært helt åpne overfor de nærmeste venner og familie, som er naturlig for oss. Min kropp, vårt liv, vi bestemmer. Anonymkode: a72ef...02d
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Om jeg hadde fått beskjeden så ville jeg ha bedt om en fostervannsprøve. De er 100% sikre. Det å gå i uvisshet er helt jævlig Anonymkode: 0feac...3b7
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden Du kan velge å få barnet og, just sayin'. Jeg valgte bort både tidlig ul og NIPT. Man må ingenting. ❤️ Anonymkode: 62c23...97c 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå