Gå til innhold

Solarium mot vinterdepresjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det hjelper med solarium mot vinterdepresjon/tretthet? Leser at noen fraråder det, mens andre steder er tvetydige. Vil gjerne ha erfaring, ikke advarsel mot solarium da jeg kjenner til farene.

Anonymkode: 73268...c7e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet at min mor har erfaring med at det gjør det litt lettere for henne å komme gjennom vinteren. Man får det lyset og varmen i kroppen, og får litt farge så man føler seg litt mer "fresh" gjennom de kalde og mørke månedene vi er i nå. 

Har også selv brukt litt solarium. Blir litt bedre humør sånn generelt ja, men jeg sliter uansett litt med tunge tanker når det er vinter. 

Anonymkode: 72ac5...5b4

• Liker 2
Skrevet

Tja...med tanke på at solarium ikke et bra for huden i lengden... ville jeg heller kjøpt en "d vitamin lampe"

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter ikke med depresjon i mørketida, men blir usigelig trøtt. Bor i Troms fylke, og her jeg bor er det mørketid fra 1.desember til 9.januar. Jeg tar 10 minutter solarium hver fredag og lørdag ca kl 11-12. Går til solariet, ca 500 m hver vei. Da får jeg med meg det lyseste tussmørket samt 10 minutter i sola. Det holder meg mer «våken» resten av uka. Har ikke tid til å gå lange turer på dagtid da jeg jobber 8-15.30 så det blir i helgene. Vil tro det sikker funker mot depresjon om du bor i Nord. Bor du ikke i nord så har du jo uansett dagslys en gitt tid i døgnet. Gå deg en tur i dagslys hver dag, det er alltid det beste. 

Anonymkode: dc34a...a32

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet at min mor har erfaring med at det gjør det litt lettere for henne å komme gjennom vinteren. Man får det lyset og varmen i kroppen, og får litt farge så man føler seg litt mer "fresh" gjennom de kalde og mørke månedene vi er i nå. 

Har også selv brukt litt solarium. Blir litt bedre humør sånn generelt ja, men jeg sliter uansett litt med tunge tanker når det er vinter. 

Anonymkode: 72ac5...5b4

Det er visstnok mulig å kjøpe en type lampe som skal gi vedkommende det sårt tiltrengte lyset man behøver nå i mørketiden…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hjelper, men solarium er også skadelig. 
jeg brukte denne hjelpen mye før, men sluttet helt med solarium. Vurderer og ta litt , feks 10 minutter i uken denne vinteren. Er lei vinteren allerede 😅

Anonymkode: 9507d...e6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, solarium har ikke samme effekt som «dagslyslampe» da de skal være på 10000 lux, det har ikke solarium (ikke samme type lys). Dagslyslampe krever at du har øynene åpne og det skal man jo helst ikke ha i solarium.

Anonymkode: dbc88...099

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men veldig effektivt for å få hudkreft.

Anonymkode: 33a6e...792

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville heller kjøpt lyslampe. Får gode på Clas Ohlssons til en tusenlapp. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler heller å holde d-vitamin-nivået høyt nok. Etter jeg tok ekstra tilskudd av d-vitamin på vinteren har jeg ikke lenger tegn på vinterdepresjon, som jeg alltid pleide å ha før. 

Anonymkode: 26eac...311

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg. Og det fins nå solarium led infrarødt lys også, mulig det er det noen her sikter til når de snakker om lampe. Solarium er bra i små doser. Nødvendig for oss her i Norge. Synd det har blitt så få og så dyrt. 

Anonymkode: 025bb...0ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anbefaler heller å holde d-vitamin-nivået høyt nok. Etter jeg tok ekstra tilskudd av d-vitamin på vinteren har jeg ikke lenger tegn på vinterdepresjon, som jeg alltid pleide å ha før. 

Anonymkode: 26eac...311

Hvilket tar du? Så mye drittpreik om dårlige og forurensende D-vitaminer for tiden.

Anonymkode: efb76...8a3

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hjelpe . Trenger ikke mere 7-10 minutter. Også lurt å komme seg ut i dagslys og sol mitt på dagen. Og følge med på D vitaminer i forhold til blodprøver.  

Anonymkode: bd18c...9e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei, men veldig effektivt for å få hudkreft.

Les innlegget. Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spør om erfaringer...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Les innlegget. Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spør om erfaringer...

Jeg har lest innlegget. Min erfaring er at solarium er effektivt for å få hudkreft.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har lest innlegget. Min erfaring er at solarium er effektivt for å få hudkreft.

Ok. Da kan jeg bare be admin slette innlegget.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Da kan jeg bare be admin slette innlegget.

For det første har du begrenset mulighet til å diktere hva slags svar du skal få på et forum som dette. For det andre delte jeg hva som er min erfaring, som strengt tatt er hva du ba om. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For det første har du begrenset mulighet til å diktere hva slags svar du skal få på et forum som dette. For det andre delte jeg hva som er min erfaring, som strengt tatt er hva du ba om. 

Jeg ba ikke om din mening og ba spesifikt om ikke komme med advarsel om solarium, noe som du tydeligvis ikke leste.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba ikke om din mening og ba spesifikt om ikke komme med advarsel om solarium, noe som du tydeligvis ikke leste.

Jeg sa bare at min erfaring er at det fører til hudkreft, det var ingen personlig mening eller advarsel der. Med andre ord akkurat det du ba om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa bare at min erfaring er at det fører til hudkreft, det var ingen personlig mening eller advarsel der. Med andre ord akkurat det du ba om.

Hva har hudkreft med vinterdepresjon å gjøre om jeg tør spørre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...