AnonymBruker Skrevet 16. november #41 Skrevet 16. november BareMay skrev (54 minutter siden): "Hadde det vært nå, mens jeg enda er ung, hadde det nok vært veldig ubehagelig ja." Hva får deg til å tenke at eldre mennesker ikke føler det like ubehagelig? Noen eldre gjør selvfølgelig det, og det skriver jeg jo også. Det siste avsnittet var bare mine refleksjoner rundt hvordan jeg tror det kommer til å bli for min egen del. For som jeg skrev: vi er alle ulike. Anonymkode: 9e4b2...c51
AnonymBruker Skrevet 16. november #42 Skrevet 16. november Jeg er kvinne, vært utsatt for flere overgrep og må ha narkose ved gynekologiske undersøkelser. Jeg tenker med skrekk på å bli gammel. Jeg stoler rett og slett ikke på at de kommer til å ta hensyn til at jeg kun må ha kvinner i stell og dusj. Jeg tror de kommer til å si det er så knappe ressurser at jeg må ta det jeg får eller være møkkete. Jeg frykter det i alle fall. Anonymkode: a8f13...84b 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. november #43 Skrevet 16. november Jobbet forresten med psykisk syke eller PU som trengte hjelp til dusj noe ganger. Det var det en selvfølge at kvinner bare fikk kvinner til dusjhjelp. Anonymkode: a8f13...84b 2
BareMay Skrevet 16. november #44 Skrevet 16. november Tobias001 skrev (2 minutter siden): Dette synes jeg var ett særdeles rasistisk innlegg! Vær glad for hjelpen du får! Om det er Ali, Kåre eller Gunilla som vasker deg har ingen betydning! Er det rasistisk å føle på et behov for integritet? 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. november #45 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg jobbet i akuttmottak var det relativt vanlig med kvinnelig pasienter som nektet at menn skulle ta undersøkelser, som regel damer i hijab, unge kvinner, og mye psykiatri. Fordi det er mange menn i den bransjen og vi ikke rent sjelden var mindretall av kvinner på jobb, så var det for meg helt uaktuelt å skulle ta alle kasusene som nektet en mann å ta ekg eller blodtrykk ved innkomst. Et du så frisk at du klager på kjønnet på helsepersonellet som skal hjelpe deg, så får du vente på hjelp til du finner det for godt å akseptere den hjelpen som tilbys. Eller så er du frisk nok til å dra hjem. Jeg gidder ikke jobbet mer enn mennene pga pasienter som krever bestemt kjønn. Kjenner gastrokirurger også som er drittlei henvisninger av kvinnelige pasienter som forlanger kvinnelig lege for å få sjekke hemoroidene side, de får ta den legen de får eller leve med det. Det er så mye manko på helsepersonell, at så lenge folk får hjelpen de skal ha er kjønn mindre viktig. Anonymkode: 8bd58...247 Det er en vesentlig forskjell på å bli undersøkt eller stelt av en mann på et sykehus og det å ha en ukjent mann til å dusje seg hjemme. Jeg ville aldri protestert på en mannlig lege eller pleier på et sykehus, men om jeg kommer til å trenge intimt stell hjemme, så venter jeg på en dame. Anonymkode: 86143...2ed 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #46 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er kvinne, vært utsatt for flere overgrep og må ha narkose ved gynekologiske undersøkelser. Jeg tenker med skrekk på å bli gammel. Jeg stoler rett og slett ikke på at de kommer til å ta hensyn til at jeg kun må ha kvinner i stell og dusj. Jeg tror de kommer til å si det er så knappe ressurser at jeg må ta det jeg får eller være møkkete. Jeg frykter det i alle fall. Anonymkode: a8f13...84b Jeg kan si med sikkerhet at dersom du hadde vært pasient i hjemmetjenesten hvor jeg jobber i dag så hadde vi tatt hensyn til dette. Så lenge dette blir kommunisert tydelig så legger vi til rette for at personer som har opplevd overgrep får sine ønsker oppfylt. Problemet oppstår når veldig mange har spesifikke ønsker rundt hvem de får hjelp av (noe som er forståelig at de har) så er det ikke mulig at alle får det som de vil - men pasienter med din bakgrunn prioriteres selvfølgelig. Hvordan det blir i fremtiden med mer mangel på helsepersonell er vanskelig å si. Forhåpentligvis løser det seg fint om du mot formodning skulle få behov for hjelp i hjemmet ❤️ Anonymkode: 9e4b2...c51 1 1
Brunello Skrevet 16. november #47 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har mange års erfaring fra hjemmetjenesten, og dessverre så er det ikke praktisk mulig å få hjelp kun av kvinner. Vi har alltid prøvd å oppfylle alles ønsker så langt det lar seg gjøre, men det er faktisk umulig å gjøre alle til lags. Er for øvrig enig i at det ikke bør være så mange ulike hjelpere innom, færre å forholde seg til skaper mer trygghet for pasientene, bedre relasjoner og det øker pasientsikkerheten. Dessverre ser jeg at heller ikke dette er så lett å få til - det er fokus på det i perioder, men så sklir det ut i pressede perioder med mye tidspress. Når det kommer til det å motta dusj eller intimstell av menn så er det mange ulike holdninger/preferanser. Noen bryr seg rett og slett ikke, noen har preferanser basert på personlighet og kjemi men ikke på kjønn, og for noen er det helt uaktuelt å bli dusjet av en mann. Noen mannlige pasienter foretrekker også kun kvinnelige hjelpere, mens noen menn foretrekker kun mannlige hjelpere. Noen synes det er grusomt å få hjelp til dusj og intimpleie uansett, mens andre synes det er helt greit. Mitt inntrykk av alle de kollegaene jeg har hatt opp igjennom årene er at de aller fleste er varme og dyktige mennesker som gjør en god jobb, uavhengig av kjønn, alder, etnisitet og religion. Men så finnes det alltid unntak, og det er også uavhengig av disse kriteriene. Jeg tror selv at jeg ikke kommer til å ha problemer med å ta i mot hjelp fra en mann når jeg blir gammel, men man vet jo aldri. Hadde det vært nå, mens jeg enda er ung, hadde det nok vært veldig ubehagelig ja. Anonymkode: 9e4b2...c51 Ut fra normal arbeidstid, turnus og antall dager i uken, er det vel umulig at en person med store behov har mindre enn 5-6 personer å forholde seg til i løpet av en måned. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november #48 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg jobbet i akuttmottak var det relativt vanlig med kvinnelig pasienter som nektet at menn skulle ta undersøkelser, som regel damer i hijab, unge kvinner, og mye psykiatri. Fordi det er mange menn i den bransjen og vi ikke rent sjelden var mindretall av kvinner på jobb, så var det for meg helt uaktuelt å skulle ta alle kasusene som nektet en mann å ta ekg eller blodtrykk ved innkomst. Et du så frisk at du klager på kjønnet på helsepersonellet som skal hjelpe deg, så får du vente på hjelp til du finner det for godt å akseptere den hjelpen som tilbys. Eller så er du frisk nok til å dra hjem. Jeg gidder ikke jobbet mer enn mennene pga pasienter som krever bestemt kjønn. Kjenner gastrokirurger også som er drittlei henvisninger av kvinnelige pasienter som forlanger kvinnelig lege for å få sjekke hemoroidene side, de får ta den legen de får eller leve med det. Det er så mye manko på helsepersonell, at så lenge folk får hjelpen de skal ha er kjønn mindre viktig. Anonymkode: 8bd58...247 Skjønner du er lei men For et bedritent innlegg. Det er f eks en jævlig god grunn til at jeg har fått papir med meg fra gynekolog om hvordan undersøkelser i underlivet skal og IKKE skal foregå. Anonymkode: a8f13...84b 2 1 1
Mei88 Skrevet 16. november #49 Skrevet 16. november (endret) Tenker at man må ta den hjelpa man får, selv både hatt hjemmesykepleie og vært innlagt på sykehus en del. Der er erfaringen at menn er ofte med forsiktige, tar mer hensyn og viser mer forståelse. Hadde hjemmesykepleien for å få hjelp til spyling av ett sår jeg ikke kom til selv, der var det ei dame jeg ringte å ga beskjed om at hun ikke er velkommen i mitt hjem, hun gikk ut over instrusjonene til kirurgen ang hvordan såret skulle spyles og mest sansynlig gjorde at etter hun var der trengte jeg 5-6 nye operasjoner. Men mannen som kom, som viste seg å være tidligere klassevenn fra vgs avviste jeg ikke, fordi han var der for å gjøre en jobb, og de vet jo navnet på bruker før de dukker opp, de som jobber der kan også velge å ikke ta ett besøk, noe jeg fikk vite at 1 person valgte Har man blitt utsatt for overgrep så skal det legges veldig vekt på et evt ønske om å slippe en mann til dusj, men man bør samtidig være åpen for at menn får ta besøkene uten dusj for å bygge opp tillitt til de, sånn i ytterste krise at de må ta en dusj hos deg, men det skal være siste utvei Endring: når det kommer til språk så burde virkelig standarden for hvor godt norsk man skal kunne, når man skal inn i andres hjem å utføre en sånn jobb heves betraktelig Endret 16. november av Mei88 Tilføring 2
AnonymBruker Skrevet 16. november #50 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan si med sikkerhet at dersom du hadde vært pasient i hjemmetjenesten hvor jeg jobber i dag så hadde vi tatt hensyn til dette. Så lenge dette blir kommunisert tydelig så legger vi til rette for at personer som har opplevd overgrep får sine ønsker oppfylt. Problemet oppstår når veldig mange har spesifikke ønsker rundt hvem de får hjelp av (noe som er forståelig at de har) så er det ikke mulig at alle får det som de vil - men pasienter med din bakgrunn prioriteres selvfølgelig. Hvordan det blir i fremtiden med mer mangel på helsepersonell er vanskelig å si. Forhåpentligvis løser det seg fint om du mot formodning skulle få behov for hjelp i hjemmet ❤️ Anonymkode: 9e4b2...c51 I dag ja. Om noen tiår? Tja. Anonymkode: a8f13...84b 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 16. november #51 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes. Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar? Anonymkode: d03ff...749 Oppfatter holdningen din som veldig utbredt. Kvinner som ikke vil gå til mannlige gynekologer. Menn vil ikke vil få prostataen undersøkt av en kvinne. Foreldre som ikke vil at menn skal jobbe i barnehager og på SFO. Folk som mener at menn ikke kan jobbe i helsevesenet. At tanken er utbredt betyr ikke nødvendigvis av storsamfunnet skal gi etter for den. Flyulykker og bilulykker hadde vært unngått hvis ingen kjørte bil og ingen fløy fly. 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #52 Skrevet 16. november Mei88 skrev (9 minutter siden): Har man blitt utsatt for overgrep så skal det legges veldig vekt på et evt ønske om å slippe en mann til dusj, men man bør samtidig være åpen for at menn får ta besøkene uten dusj for å bygge opp tillitt til de, sånn i ytterste krise at de må ta en dusj hos deg, men det skal være siste utvei Du? Dette handler ikke om manglende tillit til menn for meg. De kan godt komme ellers. De kan godt ta ekg på meg. Jeg har ikke noe imot menn. Men de får ikke dusje eller stelle meg. Punktum. Anonymkode: a8f13...84b 3 1
Mei88 Skrevet 16. november #53 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du? Dette handler ikke om manglende tillit til menn for meg. De kan godt komme ellers. De kan godt ta ekg på meg. Jeg har ikke noe imot menn. Men de får ikke dusje eller stelle meg. Punktum. Anonymkode: a8f13...84b Men for de som evt kan bli komfortable med stell om de får nok tillitt så kan det fungere
AnonymBruker Skrevet 16. november #54 Skrevet 16. november Mei88 skrev (5 minutter siden): Men for de som evt kan bli komfortable med stell om de får nok tillitt så kan det fungere Vel. Men mye manglende traumeforståelse her. Anonymkode: a8f13...84b 1 1
Sydvesta Orkana Skrevet 16. november #55 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet at jeg hadde ikke klart å bli stelt av en mann. Pga traumer og overgrep. Så håper jeg aldri må ha noe form for hjelp, at jeg klarer meg selv til jeg dør. Kjenner jeg gruer meg til å skulle bli gammel og ikke kunne velge selv om en mann eller kvinne skulle stelt meg Anonymkode: cc531...be8 Om du har en bakgrunn med overgrep, så stiller saken seg annerledes. Jeg er pårørende til en kvinne som har vokst opp med overgrep, og det har ikke vært noe problem for henne å kun få dusjehjelp av kvinner. Det samme på sykehus og helseinstitusjon- så snart de får opplyst hva hennes bakgrunn er, så får hun all nødvendig hjelp til dusj og stell kun fra kvinner. Å motta annen hjelp fra mannlige pleier er ikke problematisk for henne.
AnonymBruker Skrevet 16. november #56 Skrevet 16. november BareMay skrev (43 minutter siden): De fleste menn begår ikke overgrep,men de finnes i økende omfang. Bare google, så kommer flere saker opp om eldre som blir voldtatt av mannlige pleiere. Det har vært flere saker i Sverige.Tviler ikke på at det er flere gråsone tilfeller også. Og tenker du at det er greit at det i løpet av en mnd kommer et titalls forskjellige pleiere å skal utføre intim-stell på et menneske? Pleietrengende er også mennesker. Sant det, men de fleste menn i helse gjør bare jobben sin. Jeg som mann synes tidvis det er ukomfortabelt å stelle pasienter, nettopp fordi det kanskje er ukomfortabelt for dem. Så mange har nok denne bevisstheten med seg. Selvfølgelig prøver vi å tilrettelegge slik at pasienter som ønsker kvinnelige pleiere, får dét. Men det er ikke alltid like lett å få til og kvinnene kan ikke stelle alle heller. Anonymkode: ac264...777 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. november #57 Skrevet 16. november Sydvesta Orkana skrev (3 minutter siden): Om du har en bakgrunn med overgrep, så stiller saken seg annerledes. Jeg er pårørende til en kvinne som har vokst opp med overgrep, og det har ikke vært noe problem for henne å kun få dusjehjelp av kvinner. Det samme på sykehus og helseinstitusjon- så snart de får opplyst hva hennes bakgrunn er, så får hun all nødvendig hjelp til dusj og stell kun fra kvinner. Å motta annen hjelp fra mannlige pleier er ikke problematisk for henne. Jeg presiserer at dette er år frem i tid. Anonymkode: a8f13...84b 1
Jdz Skrevet 16. november #58 Skrevet 16. november Jeg tror dette er et ikke-problem for 99%. Jeg jobbet mange år både på sykehjem og hjemmesykepleien før jeg omskolerte meg. Ikke en eneste gang opplevde jeg at kvinnelige brukere reagerte negativt på at jeg som mann utførte stell. Snarere tvert imot. Mange var faktisk roligere og tryggere. Jeg opplevde derimot ved noen tilfeller at mannlige brukere ikke var komfortable med å bli stelt av en mann, men dette var unntakene og det tok ikke mange dager før det gikk seg til. Dersom alle og enhver skulle begynne stille krav til kjønn, etnisitet og religion vil det i fremtiden bli helt umulig å levere helsetjenester til alle. Det er ikke realistisk og min erfaring er at for de aller, aller fleste er det eneste som betyr noe at de faktisk får hjelp. For å sette ting litt i perspektiv, så tror jeg nesten alle som jobber i eldreomsorgen, menn og kvinner, har opplevd en eller annen form for seksuell trakassering eller vold fra brukere. De største utfordringene vi har i helsevesenet er VIRKELIG IKKE hvorvidt den som utfører arbeidsoppgavene har innovertiss eller utovertiss. 4 3
BareMay Skrevet 16. november #59 Skrevet 16. november Sydvesta Orkana skrev (19 minutter siden): Om du har en bakgrunn med overgrep, så stiller saken seg annerledes. Jeg er pårørende til en kvinne som har vokst opp med overgrep, og det har ikke vært noe problem for henne å kun få dusjehjelp av kvinner. Det samme på sykehus og helseinstitusjon- så snart de får opplyst hva hennes bakgrunn er, så får hun all nødvendig hjelp til dusj og stell kun fra kvinner. Å motta annen hjelp fra mannlige pleier er ikke problematisk for henne. Noen har opplevd overgrep som de aldri har fortalt noen om. Du vet aldri hvilke hemmeligheter et menneske kan bære på..
Ludovica- Skrevet 16. november #60 Skrevet 16. november Tviler på at hjemmesykepleien brått blir bestående av kun mannlige ansatte. Det vil nok sannsynligvis være flest damer i den type jobb også i fremtiden. Men tror personlighet og fremtoning har mer å si for de fleste enn kjønn. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå