AnonymBruker Skrevet 16. november #21 Skrevet 16. november Nowayback skrev (4 minutter siden): Det er like skrudd som at jeg skulle nektet kvinnelige håndverkere å fikse ting hos meg. Tenker at de fleste kvinner ville reagert på det. Fordi det er sexistisk, og det er det du er. Bare hvis håndtverkeren er intim med deg. Ellers kan det såklart ikke sammenlignes. Anonymkode: 933cd...055 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #22 Skrevet 16. november Derfor sparer jeg til alderdommen. Slik at hvis jeg trenger hjelp så kan jeg ansette en person selv. Ikke at det kommer forskjellige folk hver bidige gang. Du ser ingen personer høyt i samfunnet på eldre hjem. Dem går privat heller. Anonymkode: d1cc0...d56 2 2
Nowayback Skrevet 16. november #23 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare hvis håndtverkeren er intim med deg. Ellers kan det såklart ikke sammenlignes. Anonymkode: 933cd...055 Jo, det handler om å forhåndsdømme på grunn av kjønn. Snakk om å demonisere menn som at det er realistisk at mange vil gjøre noe seksuelt med gamle damer. Å ikke ville bli pleiet av menn på bakgrunn av noe 0,001 % av mennene gjør er i høyeste grad sexistisk. Man kan heller ikke forvente å ha en reservasjonsrett mot å få pleie av menn på et sykehjem/gamlehjem. Da får man pleie av de som er på jobb. Ellers så får man bo hjemme og klare seg selv. 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november #24 Skrevet 16. november Da jeg jobbet i akuttmottak var det relativt vanlig med kvinnelig pasienter som nektet at menn skulle ta undersøkelser, som regel damer i hijab, unge kvinner, og mye psykiatri. Fordi det er mange menn i den bransjen og vi ikke rent sjelden var mindretall av kvinner på jobb, så var det for meg helt uaktuelt å skulle ta alle kasusene som nektet en mann å ta ekg eller blodtrykk ved innkomst. Et du så frisk at du klager på kjønnet på helsepersonellet som skal hjelpe deg, så får du vente på hjelp til du finner det for godt å akseptere den hjelpen som tilbys. Eller så er du frisk nok til å dra hjem. Jeg gidder ikke jobbet mer enn mennene pga pasienter som krever bestemt kjønn. Kjenner gastrokirurger også som er drittlei henvisninger av kvinnelige pasienter som forlanger kvinnelig lege for å få sjekke hemoroidene side, de får ta den legen de får eller leve med det. Det er så mye manko på helsepersonell, at så lenge folk får hjelpen de skal ha er kjønn mindre viktig. Anonymkode: 8bd58...247 10 7
AnonymBruker Skrevet 16. november #25 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er IKKE diskriminering! Det er personlige valg og intimsoner som skal respekteres! Min mor nekta en hjemmesykepleier å komme inn i huset fordi hun snoka og var frekk. Og det ble respektert. Og selvsagt må det være slik at de eldre blir vist respekt. Det er antagelig ikke det største problemet men vi MÅ huske at de er av en annen generasjon og har andre grenser. Fy fader for et bråk jeg skulle stellt i stand om jeg ble stelt av noen jeg ikke var trygg på! Anonymkode: 933cd...055 Å snoke og være frekk er noe helt annet. Nekter du å bli stelt av den ansatte fordi den ansatte er mann, eller muslim, eller er mørk i huden, eller snakker gebrokken norsk, så er det diskriminering. Du dømmer en person basert på noe du ser, ikke noe du kjenner. Har du opplevd overgrep og har traumer grunnet dette, selvfølgelig har jeg forståelse for at du ikke ønsker å bli stelt av en person som tar deg tilbake til overgrepet. Men å ikke bli stelt av et spesifikt kjønn fordi du “ikke vil” er å diskriminere. Som jeg skrev har jeg svært sjeldent opplevd at disse eldre damene ikke ønsker å stelles av menn. Jeg har jobbet i eldreomsorgen hele karrieren min og hatt mange menn som kolleger. Er i tillegg helt enig med personen lengre opp her, som skriver at er det noen som har respekt for de eldre, så er det personer fra mange andre kulturer enn vår egen. Anonymkode: c0b92...28d 5 3
BareMay Skrevet 16. november #26 Skrevet 16. november Ludovica- skrev (32 minutter siden): I en utopisk verden ville alle valgt hvem de ville ha hjelp av. Slik er det ikke. Jeg har jobbet ulike steder i hjemmesykepleie og min erfaring er at man etterstreber å oppfylle disse ønskene så langt det lar seg gjøre. Men alle damer kan ikke stelles av kun damer. Min erfaring er og at det ikke er absolutt alle gamle damer så bryr seg så mye. Det er veldig individuelt. Men det er jo også aller flest damer i disse jobbene/yrkene at det er stort sett damer som utfører disse oppgavene uansett. Det er jo mannlige brukere også. Hvorfor ikke sørge for at mannlige pleiere tar personlig stell på menn? 2
AnonymBruker Skrevet 16. november #27 Skrevet 16. november Min mann er ikke født her og er mørkhudet. Han er sykepleier og jobbet før i hjemmesykepleien. Flere damer nektet han å vaske/ dusje de. Men da ble det ikke dusj. Så etterhvert godtok de at han gjorde det. Etter det spurte de etter han hvis han hadde fri. De ville at han skulle stelle de. Han er veldig rolig, omsorgsfull og tolmodig og det merket de. Men han har lært seg norsk veldig godt og da er det lettere Anonymkode: c30ab...6cf 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #28 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette er IKKE diskriminering! Det er personlige valg og intimsoner som skal respekteres! Min mor nekta en hjemmesykepleier å komme inn i huset fordi hun snoka og var frekk. Og det ble respektert. Og selvsagt må det være slik at de eldre blir vist respekt. Det er antagelig ikke det største problemet men vi MÅ huske at de er av en annen generasjon og har andre grenser. Fy fader for et bråk jeg skulle stellt i stand om jeg ble stelt av noen jeg ikke var trygg på! Anonymkode: 933cd...055 Tenker du virkelig at «ha deg vekk fordi du er født med brun hud og utovertiss» er sammenlignbart med «ha deg vekk fordi du oppfører deg dårlig, er frekk og snoker»? Anonymkode: 9d4f4...952 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #29 Skrevet 16. november Jeg mener at systemet i dag fungerer for dårlig for alle, både brukerne og de som jobber med pleietrengende. Jeg vet at mannen min som er autist kommer til å slite noe enormt om han blir så pleietrengende at han må stelles av spesielt menn men kvinner vil også være krevende for han. Han er veldig opptatt av å ha god personlig hygiene så å være uvaska vil også være helt forferdelig for han. Det finnes ikke hjelp å få nesten for pleietrengende som ikke passer inn i samlebåndsmalen systemet krever i dag. Nå er vi ikke helt på dødens dørterskel aldersmessig ennå men det er alikevel en ting jeg tenker på med gru. Anonymkode: 0a008...512 2
AnonymBruker Skrevet 16. november #30 Skrevet 16. november Nowayback skrev (9 minutter siden): Jo, det handler om å forhåndsdømme på grunn av kjønn. Snakk om å demonisere menn som at det er realistisk at mange vil gjøre noe seksuelt med gamle damer. Å ikke ville bli pleiet av menn på bakgrunn av noe 0,001 % av mennene gjør er i høyeste grad sexistisk. Man kan heller ikke forvente å ha en reservasjonsrett mot å få pleie av menn på et sykehjem/gamlehjem. Da får man pleie av de som er på jobb. Ellers så får man bo hjemme og klare seg selv. Du er jo helt på vidda. Når hver 5 kvinne har blitt utsatt for seksuelt overgrep. Så er det mye større prosentandel menn, som begår overgrep. Jeg ble utsatt for grovt sexuelt misbruk over flere år som barn. Jeg kommer aldri til å la en fremmed mann vaske meg nedentil. Ikke det jeg kommer vel bare til å ta livet mitt, hvis jeg blir så pleietrengende. Anonymkode: 4481f...bda 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #31 Skrevet 16. november megda skrev (45 minutter siden): For en del år siden var jeg innom hjemmetjenesten i jobbtesting, og jeg var der kun én dag. Jeg klarte ikke å forholde meg til at jeg som mann skulle utføre intimt stell på kvinner; det føltes helt feil for meg. Menn som meg er nok egentlig dem man vil ha som pleiere fordi jeg forstår nyansene her, mens menn som ikke gjør det ofte blir i slike jobber. Slik jeg opplever det, burde det vært ulovlig. Hvis dette ble ulovlig ville det blitt enda færre hender i helsesektoren. Dine refleksjoner er gode, men samtidig noe selvopphøyende og fordømmende mot menn i helsevesenet. De flesre begår tross alt ikke overgrep. Hilsen mann i helsevesenet, som har jobbet med en del andre menn i helse. Anonymkode: ac264...777 6 6
AnonymBruker Skrevet 16. november #32 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Anonymkode: d03ff...749 Er det nok menn i omsorgsyrker til at menn også kan kreve noen av samme kjønn? Eller skal det da være andre regler? Anonymkode: 4cb0f...117 4 1
Fighter83 Skrevet 16. november #33 Skrevet 16. november (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes. Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar? Anonymkode: d03ff...749 Du står fritt til å si at du ikke ønsker hjelp av den som kommer men de sender ikke en annen. De som trenger hjelp med ADL(aktiviteter i dagliglivet) må nesten innse at bluferdigheten mm må vike om man trenger den hjelpen man har behov for. Tjenesten er ikke rigget for ønsker og preferanser av denne sorten og det er egentlig helt greit når det kommer til bruk av ressurser mm. Tjenesten har ikke nok folk å ta av! Endret 17. november av Fighter83 4 2
BareMay Skrevet 16. november #34 Skrevet 16. november (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har mange års erfaring fra hjemmetjenesten, og dessverre så er det ikke praktisk mulig å få hjelp kun av kvinner. Vi har alltid prøvd å oppfylle alles ønsker så langt det lar seg gjøre, men det er faktisk umulig å gjøre alle til lags. Er for øvrig enig i at det ikke bør være så mange ulike hjelpere innom, færre å forholde seg til skaper mer trygghet for pasientene, bedre relasjoner og det øker pasientsikkerheten. Dessverre ser jeg at heller ikke dette er så lett å få til - det er fokus på det i perioder, men så sklir det ut i pressede perioder med mye tidspress. Når det kommer til det å motta dusj eller intimstell av menn så er det mange ulike holdninger/preferanser. Noen bryr seg rett og slett ikke, noen har preferanser basert på personlighet og kjemi men ikke på kjønn, og for noen er det helt uaktuelt å bli dusjet av en mann. Noen mannlige pasienter foretrekker også kun kvinnelige hjelpere, mens noen menn foretrekker kun mannlige hjelpere. Noen synes det er grusomt å få hjelp til dusj og intimpleie uansett, mens andre synes det er helt greit. Mitt inntrykk av alle de kollegaene jeg har hatt opp igjennom årene er at de aller fleste er varme og dyktige mennesker som gjør en god jobb, uavhengig av kjønn, alder, etnisitet og religion. Men så finnes det alltid unntak, og det er også uavhengig av disse kriteriene. Jeg tror selv at jeg ikke kommer til å ha problemer med å ta i mot hjelp fra en mann når jeg blir gammel, men man vet jo aldri. Hadde det vært nå, mens jeg enda er ung, hadde det nok vært veldig ubehagelig ja. Anonymkode: 9e4b2...c51 "Hadde det vært nå, mens jeg enda er ung, hadde det nok vært veldig ubehagelig ja." Hva får deg til å tenke at eldre mennesker ikke føler det like ubehagelig? Endret 16. november av BareMay 2
BareMay Skrevet 16. november #35 Skrevet 16. november Nowayback skrev (37 minutter siden): Det er like skrudd som at jeg skulle nektet kvinnelige håndverkere å fikse ting hos meg. Tenker at de fleste kvinner ville reagert på det. Fordi det er sexistisk, og det er det du er. Litt forskjell på å skulle utføre håndrverksoppgaver og intim stell vel ? 1
Ludovica- Skrevet 16. november #36 Skrevet 16. november BareMay skrev (25 minutter siden): Det er jo mannlige brukere også. Hvorfor ikke sørge for at mannlige pleiere tar personlig stell på menn? Fordi det er ekstremt mye logistikk hva angår det å lage arbeidslister. Det handler ikke om bare dusj. Det å lage arbeidslister til ansatte med ulike faggrupper, type oppdrag, hvem skal gå, hvem kjører bil osv. Man forsøker gjerne å lage lister hvor man har brukere i et område. Så er det enkelte oppdrag kun sykepleiere kan ta osv. Alt dette skal fordeles. Så det er ikke bare å klippe og lime oppdrag sammen. Men som nevnt, min erfaring er at man forsøker så langt det lar seg gjøre å oppfylle brukerens ønsker. 2 2
veronica<3 Skrevet 16. november #37 Skrevet 16. november Tråden er ryddet for diskriminerende innlegg, samt svar til dette. veronica<3, mod.
BareMay Skrevet 16. november #38 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvis dette ble ulovlig ville det blitt enda færre hender i helsesektoren. Dine refleksjoner er gode, men samtidig noe selvopphøyende og fordømmende mot menn i helsevesenet. De flesre begår tross alt ikke overgrep. Hilsen mann i helsevesenet, som har jobbet med en del andre menn i helse. Anonymkode: ac264...777 De fleste menn begår ikke overgrep,men de finnes i økende omfang. Bare google, så kommer flere saker opp om eldre som blir voldtatt av mannlige pleiere. Det har vært flere saker i Sverige.Tviler ikke på at det er flere gråsone tilfeller også. Og tenker du at det er greit at det i løpet av en mnd kommer et titalls forskjellige pleiere å skal utføre intim-stell på et menneske? Pleietrengende er også mennesker. 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #39 Skrevet 16. november Ludovica- skrev (1 time siden): I en utopisk verden ville alle valgt hvem de ville ha hjelp av. Slik er det ikke. Jeg har jobbet ulike steder i hjemmesykepleie og min erfaring er at man etterstreber å oppfylle disse ønskene så langt det lar seg gjøre. Men alle damer kan ikke stelles av kun damer. Min erfaring er og at det ikke er absolutt alle gamle damer så bryr seg så mye. Det er veldig individuelt. Men det er jo også aller flest damer i disse jobbene/yrkene at det er stort sett damer som utfører disse oppgavene uansett. Hva med tilfeller der brukerne f.eks. har blitt utsatt for tidligere overgrep osv? Stell av en mann hadde f.eks. for meg ganske sikkert ført til en retraumatisering. Anonymkode: 7e6b9...bf7 2
Tobias001 Skrevet 16. november #40 Skrevet 16. november (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes. Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar? Anonymkode: d03ff...749 Dette synes jeg var ett særdeles rasistisk innlegg! Vær glad for hjelpen du får! Om det er Ali, Kåre eller Gunilla som vasker deg har ingen betydning! Endret 16. november av Tobias001 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå