AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #1 Skrevet 16. november 2025 ..enn å for eksempel jogge tilsvarende distanse? Jeg opplever å være dønn sliten og støl i omtrent hver muskel i kroppen etter å ha svømt 40 lengder i bassenget (altså 1000 meter), mens 5 kilometer jogging bare gjør meg lett andpusten. PS. Jeg er relativt utrent, såklart. Anonymkode: d3075...4ee
Grønt blad Skrevet 16. november 2025 #2 Skrevet 16. november 2025 Fordi vann er tettere enn luft. Det er veldig mye mer motstand når du skal flytte hele kroppsmassen gjennom vann enn gjennom luft. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #3 Skrevet 16. november 2025 Grønt blad skrev (41 minutter siden): Fordi vann er tettere enn luft. Det er veldig mye mer motstand når du skal flytte hele kroppsmassen gjennom vann enn gjennom luft. Da betyr vel det forhåpentlig at treningseffekten er mye bedre også, da? Jeg trener ikke for vektnedgang eller noe slikt (er allerede undervektig), men kunne absolutt trengt å bli sterkere, både i kjernemuskulatur og ellers. Anonymkode: d3075...4ee
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #4 Skrevet 16. november 2025 Svømming er en av de beste treningsmetodene, nettopp fordi det trener hele kroppen. Det trener omtrent alle muskelgrupper, og mobilitet, i tillegg til å trene cardio, og ha svært lav sjanse for belastningsskader. At du blir mer andpusten i vannet kan ha noe med pusteteknikk å gjøre. Når jeg løper klarer jeg dra skuldrene tilbake, og åpne opp brystkassen, slik at jeg har mer rom for å puste. Jeg klarer også kontrollere pusten bedre, slik at den holder seg jevn hele tiden. Mens i vannet så styrer vannet liksom når jeg kan puste inn og ut. Jeg får ikke de dype innpustene, det blir mer overfladisk pust. Men hvis du allerede er undervektig, så husk å øke kalorimengden! Anonymkode: d074d...101 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå