AnonymBruker Skrevet 21. november #61 Skrevet 21. november Fascinert over hvordan det blir spurt etter hvordan folk har blitt friske, og så ender det bare opp med at folk bekrefter for hverandre at man ikke blir frisk, og det er bare å tilpasse aktivitet og hvile. Jeg kjenner flere som har blitt friske fra ME, og de sier det samme. Det er ikke vits i å prøve å hjelpe folk som fortsatt er syke. De er aldri åpne for noe uansett. Anonymkode: 3cb84...b36 3
AnonymBruker Skrevet 21. november #62 Skrevet 21. november Knocks skrev (8 minutter siden): Men studien viste vel at det var lite forskjell på de som ble friske av placebo og de som fikk ekte vare? Eller husker jeg feil? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var nærmere 60% som opplevde bedring av Rituximab. Problemet var at det også var mange som ble sykere, også blant de som fikk placebo. Antagelig skyldes det at de ble sykere pga reisen til og fra sykehuset, men det vet man ikke sikkert. Anonymkode: f5361...04f Kom borti send før jeg fikk skrevet ferdig. Et annet problem med den studien var at Placebo-pasientene fikk saltvann. Flere andre studier har vist at intravenøst saltvann demper symptomtrykket hos ME-pasienter fordi det øker blodvolumet. Dermed føler pasientene seg midlertidig bedre, men på lengre sikt ser man tydeligere forskjell mellom placebo-gruppen og de som fikk Rituximab. Anonymkode: f5361...04f 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #63 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fascinert over hvordan det blir spurt etter hvordan folk har blitt friske, og så ender det bare opp med at folk bekrefter for hverandre at man ikke blir frisk, og det er bare å tilpasse aktivitet og hvile. Jeg kjenner flere som har blitt friske fra ME, og de sier det samme. Det er ikke vits i å prøve å hjelpe folk som fortsatt er syke. De er aldri åpne for noe uansett. Anonymkode: 3cb84...b36 Hvordan klarer du å tolke disse svarene her sånn..? Jeg fatter ikke.. 🙈 Anonymkode: a708d...a43 5
AnonymBruker Skrevet 21. november #64 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kom borti send før jeg fikk skrevet ferdig. Et annet problem med den studien var at Placebo-pasientene fikk saltvann. Flere andre studier har vist at intravenøst saltvann demper symptomtrykket hos ME-pasienter fordi det øker blodvolumet. Dermed føler pasientene seg midlertidig bedre, men på lengre sikt ser man tydeligere forskjell mellom placebo-gruppen og de som fikk Rituximab. Anonymkode: f5361...04f Så saltvann gir en midlertid effekt? Vet du om man får forverring når effekten går ut evt? Anonymkode: a708d...a43
AnonymBruker Skrevet 21. november #65 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så saltvann gir en midlertid effekt? Vet du om man får forverring når effekten går ut evt? Anonymkode: a708d...a43 Ja, det gir en midlertidig lettelse i symptomtrykket hos mange ME-pasienter, og særlig hos de som er plaget med OI eller POTS. Økt blodvolum gjør dem mindre svimle. Har ikke hørt om noen forverring av salt, men man må jo uansett ikke overdrive saltinntaket. Så bruk av f.eks. salttabletter eller ORS bør gjøres i samråd med lege. Vet at noen får saltvann IV av hjemmesykepleien, men det krever nok litt ekstra jobb fra legens side å få i stand. Anonymkode: f5361...04f 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #66 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det gir en midlertidig lettelse i symptomtrykket hos mange ME-pasienter, og særlig hos de som er plaget med OI eller POTS. Økt blodvolum gjør dem mindre svimle. Har ikke hørt om noen forverring av salt, men man må jo uansett ikke overdrive saltinntaket. Så bruk av f.eks. salttabletter eller ORS bør gjøres i samråd med lege. Vet at noen får saltvann IV av hjemmesykepleien, men det krever nok litt ekstra jobb fra legens side å få i stand. Anonymkode: f5361...04f Når du nevner det så tar jeg ofte litt ekstra salt (bruker celtic sea salt) på tunga når jeg tar et glass vann. Har fått tips at ME-syke bør få i seg litt ekstra salt! Anonymkode: a708d...a43 3
Knocks Skrevet 21. november #67 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kom borti send før jeg fikk skrevet ferdig. Et annet problem med den studien var at Placebo-pasientene fikk saltvann. Flere andre studier har vist at intravenøst saltvann demper symptomtrykket hos ME-pasienter fordi det øker blodvolumet. Dermed føler pasientene seg midlertidig bedre, men på lengre sikt ser man tydeligere forskjell mellom placebo-gruppen og de som fikk Rituximab. Anonymkode: f5361...04f Men en forbedring som følge av økt blodvolum ville vel bare vært midlertidig og det burde vel en slik studie klart å avdekke?
AnonymBruker Skrevet 21. november #68 Skrevet 21. november Knocks skrev (6 minutter siden): Men en forbedring som følge av økt blodvolum ville vel bare vært midlertidig og det burde vel en slik studie klart å avdekke? Ja, og problemet med den studien er altså studiedesignet. Bl.a. for kort oppfølging. Studiedesignet der ble laget for over ti år siden, og det er kommet enormt mye ny forskning på ME på de ti årene. I dag legger man opp forskning på ME-pasienter på annet vis. Anonymkode: f5361...04f
Knocks Skrevet 21. november #69 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, og problemet med den studien er altså studiedesignet. Bl.a. for kort oppfølging. Studiedesignet der ble laget for over ti år siden, og det er kommet enormt mye ny forskning på ME på de ti årene. I dag legger man opp forskning på ME-pasienter på annet vis. Anonymkode: f5361...04f Det var vel 2 års oppfølging etter man fikk behandling. Hvis det ikke er skjedd vesentlig bedring ila det er det kanskje ikke anbefalt? Hvordan ville man lagt det opp i dag?
AnonymBruker Skrevet 21. november #70 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Da har forhåpentligvis snøballen begynt å rulle. Jeg måtte gjennom en rekke andre utredninger før jeg ble utredet for ME. Anonymkode: a708d...a43 Håper det. Kjenner jeg er sliten av å være så sliten hele tiden... Anonymkode: 667ec...593 3
AnonymBruker Skrevet 21. november #71 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Misforstår du med vilje eller? For det var jeg som skrev det først. Og det handler ikke om at hvile er dumt eller at man ikke skal hvile. Men bedre blir man jo ikke, og man kan bli verre. Spesifikt mener jeg at man må prøve å holde et visst nivå av aktivitet. Hvis man "legger seg ned" så blir ALT mye tyngre. Ingen dør eller får PEM av å gå hundre meter. Men å bevege seg så mye man klarer gjør ihvertfall at man ikke mister alt av muskler. Man skal selvfølgelig hvile hvis man har ME🙄 Anonymkode: a2093...f83 Si til meg den tiden jeg krabbet ut på terassen, at man ikke kan få pem av å gå 100meter. Jeg måtte forøvrig ligge på terassen i 3 timer, før jeg klarte å krabbe inn igjen. Ordet dere mangler felles her er aktivitets avpassing. Nei man blir ikke bedre av å ligge mer enn man har behov for, nei man blir ikke bedre av å pushe seg utover tålegrenser. Derav bruker man aktivitets avpassing, for å klare å være så aktiv man kan. Å krabbe 10 meter ut på terassen og hvile i 3 timer for å klare å krabbe inn igjen, er en måte å aktivitets avpasse på, istedenfor å krabbe for langt, eller bli liggende mer enn du klarer. Dette er vanskelig å finne ut av..derav kjører man som tommelfingerregel 70% av det du tror dy klarer, også kan du justere dette opp og ned når du har funnet ut hva din 70% er. Poenget med 70% er netopp at du ikke skal gå på push kræsj, som er et hoved problem for de med meog som de raskere blir sykere av enn å hvile for mye. Å finne ut at å ta en dusj, krevde 3 timer hvile, før jeg kunne klare en liten tur på butikken, var stor fremgang, der jeg dro rett etter dusj, og ble liggende i 3 dager. Jeg brukte da balanse mellom aktivitet og hvile, og mestret da å kunne klare både dusj og butikk samme dag, kontra tidligere. Begge deler er i gjøremål likt, forskjellen var hviletiden i mellom og hvor lenge pem varte . Som gikk fra 3 dager, til dagen etter Anonymkode: 45b9e...e9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #72 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Si til meg den tiden jeg krabbet ut på terassen, at man ikke kan få pem av å gå 100meter. Jeg måtte forøvrig ligge på terassen i 3 timer, før jeg klarte å krabbe inn igjen. Ordet dere mangler felles her er aktivitets avpassing. Nei man blir ikke bedre av å ligge mer enn man har behov for, nei man blir ikke bedre av å pushe seg utover tålegrenser. Derav bruker man aktivitets avpassing, for å klare å være så aktiv man kan. Å krabbe 10 meter ut på terassen og hvile i 3 timer for å klare å krabbe inn igjen, er en måte å aktivitets avpasse på, istedenfor å krabbe for langt, eller bli liggende mer enn du klarer. Dette er vanskelig å finne ut av..derav kjører man som tommelfingerregel 70% av det du tror dy klarer, også kan du justere dette opp og ned når du har funnet ut hva din 70% er. Poenget med 70% er netopp at du ikke skal gå på push kræsj, som er et hoved problem for de med meog som de raskere blir sykere av enn å hvile for mye. Å finne ut at å ta en dusj, krevde 3 timer hvile, før jeg kunne klare en liten tur på butikken, var stor fremgang, der jeg dro rett etter dusj, og ble liggende i 3 dager. Jeg brukte da balanse mellom aktivitet og hvile, og mestret da å kunne klare både dusj og butikk samme dag, kontra tidligere. Begge deler er i gjøremål likt, forskjellen var hviletiden i mellom og hvor lenge pem varte . Som gikk fra 3 dager, til dagen etter Anonymkode: 45b9e...e9c Rettelse bli liggende lenger enn du behøver. (Ikke , ligge lenger enn du klarer) Anonymkode: 45b9e...e9c
veronica<3 Skrevet 21. november #73 Skrevet 21. november Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, samt innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #74 Skrevet 21. november Siden jeg svarte på noe som ble slettet, legger jeg ut på nytt: en studie av bl.a Ron Davis viser at PEM kan «resette» sykdommen og dermed forlenge den hver gang man får PEM. Å unngå PEM vil derfor for mange gi en sakte, men stabil bedring. Anonymkode: a708d...a43 3
AnonymBruker Skrevet 21. november #75 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Siden jeg svarte på noe som ble slettet, legger jeg ut på nytt: en studie av bl.a Ron Davis viser at PEM kan «resette» sykdommen og dermed forlenge den hver gang man får PEM. Å unngå PEM vil derfor for mange gi en sakte, men stabil bedring. Anonymkode: a708d...a43 Link til noen som får bedring av dette: https://overskudd.no/bestilltigangeren Jeg har også bedring av å unngå PEM, men var allerede på mild grad da jeg begynte bevisst med det Anonymkode: a708d...a43 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #76 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 12.22): Har mest fysisk smerter i ledd og mage. Og dårlig konsentrasjon, halsvondt og hodepine. Er psykolog rett da? Anonymkode: e5d04...41a Det kan det være! Mange med psykiske plager/belastning over lang tid, kan utvikle fysiske smerter. Jeg har ikke ME, men da jeg lærte meg å puste og fikk kontroll på søvn (hadde høyt kortisolnivå), forsvant smerter i skuldre, nakke og hofte. Anonymkode: d467d...932
AnonymBruker Skrevet 21. november #77 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 11.44): Det sier mye om Helse-Norge når man ikke kan få medisin som hjelper en... Tragisk! Anonymkode: a708d...a43 Eller det sier mye om myndighetene som ikke gir Helse Norge penger… Anonymkode: d467d...932
AnonymBruker Skrevet 21. november #78 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Link til noen som får bedring av dette: https://overskudd.no/bestilltigangeren Jeg har også bedring av å unngå PEM, men var allerede på mild grad da jeg begynte bevisst med det Anonymkode: a708d...a43 Hvordan klarer jeg å unngå PEM? Føler jeg kræsjer hele tiden... Anonymkode: 667ec...593 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #79 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan klarer jeg å unngå PEM? Føler jeg kræsjer hele tiden... Anonymkode: 667ec...593 Hvis du stadig kræsjer gjør du nok for mye.. Legg inn pauser. Aldri bruk mer enn 70 % av energien, fikk jeg beskjed om av Paul Kavli. Kutt ut energytyver. Anonymkode: a708d...a43 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #80 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kan det være! Mange med psykiske plager/belastning over lang tid, kan utvikle fysiske smerter. Jeg har ikke ME, men da jeg lærte meg å puste og fikk kontroll på søvn (hadde høyt kortisolnivå), forsvant smerter i skuldre, nakke og hofte. Anonymkode: d467d...932 Mange med ME har lavt kortisol. Men det er viktig å få sjekket (spyttprøve) og behandlet. Anonymkode: a708d...a43 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå