Gå til innhold

Kaffepause med lønn, røykepause uten

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

På min arbeidsplass er det nettopp innført stemplingsur hvor vi skal stemple inn og ut. I forbindelse med dette er det kommet retningslinjer i forhold til bruken.

Dersom vi tar en liten pause i løpet av dagen for å snakke med en kollega, ta en kopp kaffe eller surfe på nettet trenger vi ikke å stemple ut. Dersom man derimot tar like lang pause, men benytter den til å ta seg en røyk må man derimot stemple ut og dette er da tid som må jobbes inn igjen.

Er dette lov? Hvis vi først har 5-minuttere kan ledelsen bestemme hva vi skal gjøre i disse pausene?

Selv er jeg ikke-røyker så for meg spiller det ingen rolle, men er veldig nysjerrig på regelverket rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Enig med gjesten over, ring Arbeidstilsynet. Men så kan det også være slik jeg har opplevd, at man må stemple ut når man fysisk forlater arbeidsplassen, selv om det bare er for å ta en røyk like utenfor inngangen til huset. Sitter man på plassen sin å kikker litt på en nettside, eller står og sludrer litt ved kaffetrakteren, er man på huset og dersom noen trenger å konferere med deg eller det er telefon til deg, vil du høre tlf ringe på plassen din, eller man kan rope deg tilbake til kontoret. Dessuten er jo røyking helsefarlig og noe nesten alle bedrifter vil ha de ansatte til å kutte ned på, det kan jo ligge noe der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det skulle vi hatt på min jobb også. Her tar visse røykere seg pauser i løpet av dagen som lett kommer oppimot 3 timer tilsammen :overrasket: I tillegg er det noen av disse som snyter arbeidsgiver 1/2 - 1 1/2 time pr dag ved å komme sent å gå hjem tidlig. Skal jeg melde fra til arbeidsgiver ? Det er mitt dilemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Jeg tror at forskjellen kan være at på de aller fleste arbeidsplasser røyker man nå ikke innendørs, men må gå ut for å røyke og er dermed ikke tilgjengelig. Det er man derimot når man drikker kaffe, da går man vel ikke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror at forskjellen kan være at på de aller fleste arbeidsplasser røyker man nå ikke innendørs, men må gå ut for å røyke og er dermed ikke tilgjengelig. Det er man derimot når man drikker kaffe, da går man vel ikke ut?

Ja, det er vel så strenge krav for innendørse røykerom at de vel ikke finnes mer? Uansett er det ingen tvil om at røykerne tar seg flere pauser i løpet av arbeidsdagen. I tillegg til røykepausene tar jo gjerne røykerne kaffepauser/snakker med kolleger i tillegg, og da får de plutselig dobbelt opp med pauser. De røykerne jeg har jobbet sammen med har alltid hatt dobbelt så mange småpauser som jeg klarer å ha i løpet av en dag. Og svært få av røykerne er borte kun 5 min når de skal ta seg en røyk. De sier at de skal ta en 5-minutter, men det blir gjerne et kvartert.

Kan egentlig ikke se at det skal være noe galt i at arbeidsgiver ikke oppfordrer røykerne til å røyke enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Forlater man arbeidsplassen er man ikke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Enig. Forlater man arbeidsplassen er man ikke på jobb.

I dette tilfellet er det ikke her skillet går. Det er nemlig ikke krav om å stemple ut hvis man skal ut og strekke på bena og trekke frisk luft. Det går altså ene og alene på røykinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er det ikke her skillet går. Det er nemlig ikke krav om å stemple ut hvis man skal ut og strekke på bena og trekke frisk luft. Det går altså ene og alene på røykinga.

er det ofte folk går ut for å få litt frisk luft da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
er det ofte folk går ut for å få litt frisk luft da?

Tja, si det. Ikke godt for meg å si. Selv går jeg ut og trekker frisk luft to ganger i løpet av dagen hvis været er fint tenker jeg, det trenger jeg rett og slett for at hodet skal fungere. Ganske dårlig ventilasjon på kontoret. Men det er sjelden jeg blir ute i fem minutter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da tviler jeg på om de har lov til å kreve at man stempler ut for røyking... men arbeidsgiver KAN jo bestemme hvor mange/få røykepauser man kan ha i løpet av en arbeidsdag. Så stempling kan være en måte å kontrollere antallet røykepauser på, selv om løsningen virker inkonsekvent.

En bedre løsning ville kanskje vært om alle stemplet ut hver gang de forlot bygningen enten de skulle røyke elelr ei, og at slikt"fravær telte om det ble mer enn f eks et kvarter eller tjue minutter pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...