Gå til innhold

Planter på hytta som kan stå uten stell noen uker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med planter som kan stå i vinduskarmen på hytta som tåler å stå uten stell noen uker?
Er ute etter planter, blomster, kvister eller noe annet dekorativt. 
Er ikke så glad i kunstige planter.

Anonymkode: 8f20e...69f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør kjøpe grønne planter uten blomst som trives i skygge. Sett de ikke i ly fra strålende sol så tåler de noen uker med neglisjering. 

Anonymkode: 7e239...eab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

… i vinduskarmen i solfyllt vindu uten vann på ukesvis er det vel kun kaktuser som tåler..

Anonymkode: 7e239...eab

AnonymBruker
Skrevet

Aloe Vera, sukkulent planter (feks "Pengetre"), smaragdpalme. Hoyaer tåler også mye etter min erfaring. Du kan jo evt. flytte plantene til et bord/sted som ikke står direkte i vinduet når dere ikke er der. Så skåner du de også litt ekstra.

Anonymkode: 31895...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermors tunge. Fikk beskjed om at den bør vannes en gang i måneden. 

Anonymkode: 6f450...af0

• Liker 1
Skrevet

større problem nå fremover er kulden. har du varme på på hytten hele tiden?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Bruk selvvanningspotter eller sett slike i jorden?

https://www.ikea.com/no/no/p/svaemskog-selvvanningsinnsats-terrakotta-klar-40570871/

Anonymkode: d3360...c9b

Eller bare skjær skiver av oasis, en centimeter eller to? Og legg disse i bunn av potteskjuler, og vann nok til at oasisen er gjennomvåt.

Funker fint, har gjort det i mange år :)

Anonymkode: 3a58e...2f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Paraplytre

Anonymkode: 7bf44...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (11 timer siden):

større problem nå fremover er kulden. har du varme på på hytten hele tiden?

Ja, vi bruker hytta så mye at vi har alltid varme på. Er der stort sett en gang i uka, men plutselig så ombestemmer vi oss og det går tre uker.

Anonymkode: 8f20e...69f

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg vanner min monstera oftere.

Trikset for deg er stor potte, og vannet fra bunnen til hele potta er gjennomvannet

Anonymkode: d6fec...e81

AnonymBruker
Skrevet

Elefantfot tåler lang tid uten vann. 
Jeg vanner mine godt på sommeren før jeg drar på 2-3 ukers ferie. Utenom ferietiden så vanner jeg de oftere, men mindre. 
For eksempel før ferie kan de få 5-7 desiliter vann, mens de ellers får 1-2 dl pr uke. 
På vinteren holder det også fint med litt vann en gang i måneden. 

Monsteraen min står på badet, uten naturlig lys. Den dusjes kanskje en gang i måneden. 

Men, når du sier vinduer, er det smale karmer de skal stå på, eller kan du ha store potter? 
Jeg har noen gullranker som må vannes ofte fordi de har små potter, mens noen andre vannes sjeldnere fordi det er større potter. 
Grønnrenner kan også tåle stå en stund uten å få vann, hvis de har store nok potter. 

Draketre tåler også stå lenge. 

Anonymkode: b0b0b...197

AnonymBruker
Skrevet

Orkideer tåler også ganske så mye. Både tørke og mye vann. 
Du kan derfor  veksle mellom å la orkideen tørke ut noen uker, for så å fylle potteskjuleren med vann, og la den stå i dette når du reiser hjem neste gang. Og så la den tørke helt ned igjen, før den igjen får mye vann. 

Jeg har holdt liv i orkideer i årevis med denne metoden, og kjenner flere som gjør det samme.

Ellers går det jo også an å sette blomstene litt vekk fra sola, og ha et "selvvanningsbrett" de kan stå på, slik at de har vann en stund. 

VI har også kjempegod erfaring med å holde liv i gullranke. Den tåler fint å glemmes i lange tider, for så å vannes og komme til live igjen. 

Anonymkode: 2f9ec...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...