AnonymBruker Skrevet i går, 19:55 #61 Skrevet i går, 19:55 AprilLudgate skrev (38 minutter siden): Ganske få dager? Det spørs jo helt 🤷♀️ Det er få dager med minusgrader i Bergen i løpet av et år, ja. Jeg forstår ikke helt poenget ditt med å sitere meg og diskutere på at jeg foreslår at hun kunne spurt naboen om hun vil slippe ham inn. TS har en katt, og det er dumt å kvitte seg med den nå. Nå må hun være kreativ for å finne løsninger og det er hun. Mens du skaper stråmenn og legger opp til at jeg har sagt at "har man katt kan man drite i den eller TVINGE naboene til å ta seg av den", det er plagsomt og uredelig. Anonymkode: edeea...6b3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 20:00 #62 Skrevet i går, 20:00 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Flott at naboen bryr seg om dyr! Jeg hadde også vært bekymret for katten din om jeg så den være ute 6-10 timer k slengen om vinteren. Som noen andre sier, lag et isolert kattehus til den (med halm). Enten med chipdør, eller så klarer du vel å leve med at andre katter går inn der så lenge det hjelper din egen? Og for dem som syns naboer ikke skal bry seg - hvor går grensa? Mine foreldres naboer drar fra katten sin alene en uke i høstferien. Da må den pent være ute. Skulle de bare latt som ingenting da og? Anonymkode: b93f9...fa5 Mine naboer drar ifra sin katt en uke midt på vinteren. Den har en bod den kan trekke inn i, men om det snør mye (det er riktignok sjeldent, er på sørvest-landet) snør katteluken igjen. Så nå har jeg fått meg deltids-katt. Dersom naboene ikke er hjemme eller åpner døren fort nok for han, så kommer han hit. Han kommer også til meg om de har besøk, for han er ikke så glad i mye folk og ståk 😄 naboene er fullt klar over dette, og veldig takknemlige for at han får komme inn her. Jeg synes ikke eierne 'fortjener' å slippe billig unna, men katten fortjener å ha det godt, og han er storfornøyd ☺️ Anonymkode: 9a4f7...ad8 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 20:06 #63 Skrevet i går, 20:06 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine naboer drar ifra sin katt en uke midt på vinteren. Den har en bod den kan trekke inn i, men om det snør mye (det er riktignok sjeldent, er på sørvest-landet) snør katteluken igjen. Så nå har jeg fått meg deltids-katt. Dersom naboene ikke er hjemme eller åpner døren fort nok for han, så kommer han hit. Han kommer også til meg om de har besøk, for han er ikke så glad i mye folk og ståk 😄 naboene er fullt klar over dette, og veldig takknemlige for at han får komme inn her. Jeg synes ikke eierne 'fortjener' å slippe billig unna, men katten fortjener å ha det godt, og han er storfornøyd ☺️ Anonymkode: 9a4f7...ad8 Drar de ifra katten en uke om vinteren uten at den har tilsyn? Hvem fyller på mat, vann og tømmer dokassen? Regner med du har gitt beskjed om at det ikke er lov å reise fra dyret sitt? Ts Anonymkode: 8e6c7...697 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:08 #64 Skrevet i går, 20:08 Nei, jeg er enig med naboen din. Hvis det blir lenge for katten å være ute, så kan han ikke slippes ut i utgangspunktet. Her må du gjøre to ting: lese deg opp på hva som regnes for godt dyrehold for tida og så løse et praktisk problem så katten kan ha det godt og være trygg hele døgnet, selv om dere ikke er hjemme. Det jeg hører fra deg er bare går ikke, kan ikke, det er ikke så farlig om den fryser litt. Altså, barna dine dør jo heller ikke av å være ute en hel dag på vinteren, men de blir sultne og kalde og kan bli syke. Det er det samme for katten, bare at det er ingen som ringer barnevernet og katten kan ikke snakke, så den må jo bare ha det fælt. Ta ansvaret ditt på alvor nå. Anonymkode: 1695c...439 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 20:09 #65 Skrevet i går, 20:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei alle katter sover ikke 18 t i døgnet, og det gjør ikke vår katt, da han stresser hele tiden etter å komme seg ut, selv når han ser at det pissregner eller snør. ts Anonymkode: 8e6c7...697 Da er det fordi katten må på do. Lær katten å bruke kattedo inne. men katts søvnrytme avhenger av flere faktorer, men alle katter sover minst 12-14 timer i døgnet. Jeg kan garantere deg at dersom du har katten inne på dagtid, så vil den sove mesteparten av tiden og ikke lide noen nød. Sørg bare for at den har (og kan bruke) en kattedo. Snakk ellers med naboen å hør om hun kan ta den inn om du ikke er hjemme. Slik du holder på nå, er ikke bra for katten. Anonymkode: 1e0a3...513 2
Jajakvinne12 Skrevet i går, 20:12 #66 Skrevet i går, 20:12 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har en utekatt som vil være ute daglig, og i sommerhalvåret kan han være ute et døgn i strekk før han kommer inn for å sove/ spise. Høsten har vært mild, men nå er det kaldere og katten vil bestemme selv når han vil inn/ut, men det er ikke alltid han kan siden jeg er lenge borte på skole/jobb. Samboer jobber borte opp til 2-6 uker i slengen, men når han er hjemme får katten gå ut og inn flere ganger per dag og er riktig så bortskjemt. Når jeg er alene hjemme vil katten ut om morgenen når jeg går, og så er jeg ofte ikke hjemme før det har gått 6- 8- 10 timer. Når det er dårlig vær og litt kaldt er det selvfølgelig surt for katten, men jeg har ikke alltid mulighet til å reise hjem og slippe han inn før jeg drar på jobb igjen. Har en eldre nabo som sender meg ofte meldinger om at hun synes katten er mye ute, og at det er altfor kaldt å la en katt være ute, og jeg får dårlig samvittighet, men alternativet er å la katten være inne mens jeg er på skole/jobb, og da vet jeg at katten mjauer konstant og vil ut. Deler utgangsdør med mange naboer så kan ikke ha katteluke, og å lage hus til katten ute fungerer dårlig, da strøket er fullt av katter som da vil bruke huset. Anonymkode: 8e6c7...697 Blokker naboen tenker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:19 #67 Skrevet i går, 20:19 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Drar de ifra katten en uke om vinteren uten at den har tilsyn? Hvem fyller på mat, vann og tømmer dokassen? Regner med du har gitt beskjed om at det ikke er lov å reise fra dyret sitt? Ts Anonymkode: 8e6c7...697 Det har kommet noen innom for å fylle på mat og vann. Gå på do gjør den ute. Klart de vet at det ikke er greit, men folk bryr seg ikke om det. Dette er godt voksne folk oppvokst på i bygder, der var sånt vanlig tidligere. Kattene fant seg alltids en fjøs de kunne trekke inn i. Men naboens katt er sikkert den katten som har det best i hele nabolaget nå som han har to hjem der han er velkommen. Denne katten er ikke ute mange sekunder mer enn den ønsker selv. Nå har han sovet her hos meg i kveld i 3-4 timer, og så går han hjem til seg selv etterpå. Anonymkode: 9a4f7...ad8
AnonymBruker Skrevet i går, 20:26 #68 Skrevet i går, 20:26 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da er det fordi katten må på do. Lær katten å bruke kattedo inne. men katts søvnrytme avhenger av flere faktorer, men alle katter sover minst 12-14 timer i døgnet. Jeg kan garantere deg at dersom du har katten inne på dagtid, så vil den sove mesteparten av tiden og ikke lide noen nød. Sørg bare for at den har (og kan bruke) en kattedo. Snakk ellers med naboen å hør om hun kan ta den inn om du ikke er hjemme. Slik du holder på nå, er ikke bra for katten. Anonymkode: 1e0a3...513 Hvorfor tror du at katten ikke har do inne? Selvfølgelig har den det Ts Anonymkode: 8e6c7...697 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:26 #69 Skrevet i går, 20:26 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da er det fordi katten må på do. Lær katten å bruke kattedo inne. men katts søvnrytme avhenger av flere faktorer, men alle katter sover minst 12-14 timer i døgnet. Jeg kan garantere deg at dersom du har katten inne på dagtid, så vil den sove mesteparten av tiden og ikke lide noen nød. Sørg bare for at den har (og kan bruke) en kattedo. Snakk ellers med naboen å hør om hun kan ta den inn om du ikke er hjemme. Slik du holder på nå, er ikke bra for katten. Anonymkode: 1e0a3...513 Ikke nødvendigvis. Den forrige katten jeg hadde, var helt fra seg de dagene jeg ikke kunne slippe henne ut. Og hun har neppe gjort fra seg ute for jeg plukket bæsj i dokassa hver morgen så lenge jeg hadde henne. Hun var innekatt de første to årene av sitt liv før jeg fikk henne, og foretrakk tydeligvis å gå på do inne selv om hun ble helt vill etter å være ute. Anonymkode: 0e2f0...02c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:30 #70 Skrevet i går, 20:30 Holdt på å svare at det er ikke forsvarlig, men så så jeg at den har et lunt sted å ligge i uteboden. Da skal det gå bra. Selv om jeg synes 10 timer høres mye ut. Vær glad for at naboen bryr seg. Anonymkode: 0e2f0...02c
AnonymBruker Skrevet i går, 20:38 #71 Skrevet i går, 20:38 Ts her Leste gjennom hovedinnlegget mitt og ser at jeg har skrevet at katten er ute 10 t om vinteren, og det stemmer ikke helt Han er ofte ute 10 t i sommerhalvåret og av og til borte et helt døgn, men maks 6-7 t på det meste på denne tiden av året. Anonymkode: 8e6c7...697
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #72 Skrevet 23 timer siden Løsningen er enkel. Hold katten inne når du er på jobb. De gjør jeg med mine inne/utekatter. Mat, vann, do og varme så roer de seg. Nye vaner må tilvennes. Anonymkode: a33a2...af4 3
ChillyLily Skrevet 5 timer siden #73 Skrevet 5 timer siden AprilLudgate skrev (23 timer siden): Man kan jo ikke ha dyr om naboer må ta ansvar. Er det mulig å lage et uthus med nødvendig innredning som har katteluke med chip? Aldri prøvd selv, men bare lurer. Når det blir for kaldt får den jo eventuelt bare være inne og mjaue da 🤷♀️ Naboen MÅ ikke ta ansvar, kan jo tenkes at naboen hadde syntes det var hyggelig å hjelpe til. Det har sikkert ts en formening om, så ikke sikkert det er aktuelt. 1
DuxFemina Skrevet 5 timer siden #74 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 16.06): Vi har en utekatt som vil være ute daglig, og i sommerhalvåret kan han være ute et døgn i strekk før han kommer inn for å sove/ spise. Høsten har vært mild, men nå er det kaldere og katten vil bestemme selv når han vil inn/ut, men det er ikke alltid han kan siden jeg er lenge borte på skole/jobb. Samboer jobber borte opp til 2-6 uker i slengen, men når han er hjemme får katten gå ut og inn flere ganger per dag og er riktig så bortskjemt. Når jeg er alene hjemme vil katten ut om morgenen når jeg går, og så er jeg ofte ikke hjemme før det har gått 6- 8- 10 timer. Når det er dårlig vær og litt kaldt er det selvfølgelig surt for katten, men jeg har ikke alltid mulighet til å reise hjem og slippe han inn før jeg drar på jobb igjen. Har en eldre nabo som sender meg ofte meldinger om at hun synes katten er mye ute, og at det er altfor kaldt å la en katt være ute, og jeg får dårlig samvittighet, men alternativet er å la katten være inne mens jeg er på skole/jobb, og da vet jeg at katten mjauer konstant og vil ut. Deler utgangsdør med mange naboer så kan ikke ha katteluke, og å lage hus til katten ute fungerer dårlig, da strøket er fullt av katter som da vil bruke huset. Anonymkode: 8e6c7...697 Du kan kjøpe katteluke med chipleser. De fungerer supert! Bygge et lite hus av en gammel putekasse eller bygge et hus med planker (hvis dere er handy) og sette katteluken der inn. Nå antar jeg bare at pusen din er chippet, for det bør den jo være 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #75 Skrevet 5 timer siden Fryser du, fryser katten din. Anonymkode: 2d818...41b 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #76 Skrevet 5 timer siden Ts: ser du hele tiden driver å endrer på det du skrev opprinnelig for å gjøre situasjonenen mindre "farlig" for katten din. Ser også at du ikke svarer de som foreslår gode løsninger. Virker som du ikke nødvendigvis er interessert i å løse situasjonen annet enn å bare klage på naboen (som egentlig ikke gjør noe galt annet enn å bry seg om katten din)... Anonymkode: 14702...d64 5
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #77 Skrevet 5 timer siden Er naboen en kvinne rund 60 år med sortfarget hår? 😂 Anonymkode: e3891...f3b
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #78 Skrevet 4 timer siden Det er greit å bry seg. Men når det grenser til trakasering....da blokkerer man i alle kanaler. Min katt elsker å være ute hele året, uansett vær. Hun har et fantastisk liv, går inn og ut som hun vil, men jeg vil ha henne hjem om natten. Hun er heldig med meg som kun har hjemmekontor. Jeg kikker stadig etter henne så lenge hun er ute. Hvis det er 15 minus vil hun likevel ut. Da passer jeg særlig godt på, og ser etter henne hvert 5. minutt. Hun blir ikke lenge ute når det er så kaldt. Jeg har en nabo som deg. Hun trakasserer alle i sin nærhet som har katt med meldinger, ringer på døra, legger info i postkassene, og slarver i vei om det meste. Så ja, hun er blokkert👊 Anonymkode: e3891...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #79 Skrevet 4 timer siden Sett inn en kurv med saueskinn i boden , da holder han jo varmen mye mer når det er kaldt , legg noen av tingene hans der så han føler det trygt rundt seg . Jeg har også katt som er ute hele sommeren og høsten , han sover ute på terrassen i en utesofa med masse pledd , om vinteren snur han helt og er kunn ute for å gå på do .Eller kanskje en nabo eller venn kan ha en nøkkel og lukke han inn iløpet av dagen . Anonymkode: cdac0...a75
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #80 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ts: ser du hele tiden driver å endrer på det du skrev opprinnelig for å gjøre situasjonenen mindre "farlig" for katten din. Ser også at du ikke svarer de som foreslår gode løsninger. Virker som du ikke nødvendigvis er interessert i å løse situasjonen annet enn å bare klage på naboen (som egentlig ikke gjør noe galt annet enn å bry seg om katten din)... Anonymkode: 14702...d64 Ja selvfølgelig opprettet jeg denne tråden kun for å klage på naboen min...😉 Jeg la til opplysninger som jeg ikke tenkte på å ta med i hovedinnlegget, og det siste døgnet har jeg ligget rett ut med halsbetennelse og feber, så beklager hvis jeg ikke har finlest alle rådene du og andre har gitt meg. Når jeg er på beina igjen skal jeg/vi se om vi får ordnet et bedre sted katten kan være hvis været er dårlig. ts Anonymkode: 8e6c7...697
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå