AnonymBruker Skrevet i går, 15:06 #1 Skrevet i går, 15:06 Vi har en utekatt som vil være ute daglig, og i sommerhalvåret kan han være ute et døgn i strekk før han kommer inn for å sove/ spise. Høsten har vært mild, men nå er det kaldere og katten vil bestemme selv når han vil inn/ut, men det er ikke alltid han kan siden jeg er lenge borte på skole/jobb. Samboer jobber borte opp til 2-6 uker i slengen, men når han er hjemme får katten gå ut og inn flere ganger per dag og er riktig så bortskjemt. Når jeg er alene hjemme vil katten ut om morgenen når jeg går, og så er jeg ofte ikke hjemme før det har gått 6- 8- 10 timer. Når det er dårlig vær og litt kaldt er det selvfølgelig surt for katten, men jeg har ikke alltid mulighet til å reise hjem og slippe han inn før jeg drar på jobb igjen. Har en eldre nabo som sender meg ofte meldinger om at hun synes katten er mye ute, og at det er altfor kaldt å la en katt være ute, og jeg får dårlig samvittighet, men alternativet er å la katten være inne mens jeg er på skole/jobb, og da vet jeg at katten mjauer konstant og vil ut. Deler utgangsdør med mange naboer så kan ikke ha katteluke, og å lage hus til katten ute fungerer dårlig, da strøket er fullt av katter som da vil bruke huset. Anonymkode: 8e6c7...697
AnonymBruker Skrevet i går, 15:27 #2 Skrevet i går, 15:27 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi har en utekatt som vil være ute daglig, og i sommerhalvåret kan han være ute et døgn i strekk før han kommer inn for å sove/ spise. Høsten har vært mild, men nå er det kaldere og katten vil bestemme selv når han vil inn/ut, men det er ikke alltid han kan siden jeg er lenge borte på skole/jobb. Samboer jobber borte opp til 2-6 uker i slengen, men når han er hjemme får katten gå ut og inn flere ganger per dag og er riktig så bortskjemt. Når jeg er alene hjemme vil katten ut om morgenen når jeg går, og så er jeg ofte ikke hjemme før det har gått 6- 8- 10 timer. Når det er dårlig vær og litt kaldt er det selvfølgelig surt for katten, men jeg har ikke alltid mulighet til å reise hjem og slippe han inn før jeg drar på jobb igjen. Har en eldre nabo som sender meg ofte meldinger om at hun synes katten er mye ute, og at det er altfor kaldt å la en katt være ute, og jeg får dårlig samvittighet, men alternativet er å la katten være inne mens jeg er på skole/jobb, og da vet jeg at katten mjauer konstant og vil ut. Deler utgangsdør med mange naboer så kan ikke ha katteluke, og å lage hus til katten ute fungerer dårlig, da strøket er fullt av katter som da vil bruke huset. Anonymkode: 8e6c7...697 Og hvordan har dere tenkt å gjøre det når vinteren gjør sitt inntog? Anonymkode: 65f99...c86 20 1
Guppy88 Skrevet i går, 15:34 #3 Skrevet i går, 15:34 Skaff katteluke. Da styrer katten inn/ut helt selv. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:37 #4 Skrevet i går, 15:37 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og hvordan har dere tenkt å gjøre det når vinteren gjør sitt inntog? Anonymkode: 65f99...c86 Jeg kan ikke ta meg fri fra skole/jobb for å slippe katten ut og inn når han ønsker det . Ikke alle har katteluke og mange katter er faktisk ute om vinteren. Katten er 6 år og har vært ute daglig om vinteren, alt fra 2-6 t de siste 5 årene, og har selvfølgelig steder som gir ly for været, men han har ikke et varmt hus han kan gå inn i akkurat når han ønsker det. Ts Anonymkode: 8e6c7...697 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:38 #5 Skrevet i går, 15:38 Guppy88 skrev (3 minutter siden): Skaff katteluke. Da styrer katten inn/ut helt selv. Leste du hva jeg skrev i hovedinnlegget? Ts Anonymkode: 8e6c7...697 8
AnonymBruker Skrevet i går, 15:38 #6 Skrevet i går, 15:38 Ville laget kattehus utenfor uansett om andre katter kan bruke det eller ikke. Da har i alle fall katten mulighet til å gå inn når dere er borte. Anonymkode: 14702...d64 14 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:40 #7 Skrevet i går, 15:40 Guppy88 skrev (3 minutter siden): Skaff katteluke. Da styrer katten inn/ut helt selv. Les innlegget.. Katten må ha et sted som er skjermet for vær og vind ute. Så lenge den har det, tåler den å være ute en stund, så lenge det ikke er mange minus. Anonymkode: 5c47f...57c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:41 #8 Skrevet i går, 15:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville laget kattehus utenfor uansett om andre katter kan bruke det eller ikke. Da har i alle fall katten mulighet til å gå inn når dere er borte. Anonymkode: 14702...d64 Han har vår utebod han kan krype inn i når det regner, men det er ikke varme der Ts Anonymkode: 8e6c7...697 2
Guppy88 Skrevet i går, 15:44 #9 Skrevet i går, 15:44 Du har skaffet katt. Du har ansvar for at den også har det fint på vinteren. I fjor vinter var det noen perioder med sprengkulde. Var katten ute i 20 minusgrader mens du var på jobb da? 15 5
AnonymBruker Skrevet i går, 15:49 #11 Skrevet i går, 15:49 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kan ikke ta meg fri fra skole/jobb for å slippe katten ut og inn når han ønsker det . Ikke alle har katteluke og mange katter er faktisk ute om vinteren. Katten er 6 år og har vært ute daglig om vinteren, alt fra 2-6 t de siste 5 årene, og har selvfølgelig steder som gir ly for været, men han har ikke et varmt hus han kan gå inn i akkurat når han ønsker det. Ts Anonymkode: 8e6c7...697 Så heldig du er som har en nabo som bryr seg om dyr, gå på døra hennes, ta en god prat, og forklar utfordringen, spør om hun er villig til å hjelpe med å slippe katten inn. Anonymkode: edeea...6b3 19 5
AnonymBruker Skrevet i går, 15:50 #12 Skrevet i går, 15:50 Jeg har også katt som er ute hele året når han ønsker, og alltid når jeg er på jobb. Om vinteren sitter han ofte ute på sitt faste sted og holder oversikt. Det er ikke alltid han vil være med inn når jeg kommer hjem, selv om det er minusgrader. Tolker det som at den har det bra. Den har tak over hodet der den bruker å sitte. Hvis det er veldig mange minus får den være inne. Anonymkode: ef368...65d 1 1
AprilLudgate Skrevet i går, 15:51 #13 Skrevet i går, 15:51 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så heldig du er som har en nabo som bryr seg om dyr, gå på døra hennes, ta en god prat, og forklar utfordringen, spør om hun er villig til å hjelpe med å slippe katten inn. Anonymkode: edeea...6b3 Man kan jo ikke ha dyr om naboer må ta ansvar. Er det mulig å lage et uthus med nødvendig innredning som har katteluke med chip? Aldri prøvd selv, men bare lurer. Når det blir for kaldt får den jo eventuelt bare være inne og mjaue da 🤷♀️ Endret i går, 15:52 av AprilLudgate 7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:52 #14 Skrevet i går, 15:52 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han har vår utebod han kan krype inn i når det regner, men det er ikke varme der Ts Anonymkode: 8e6c7...697 Ville isolert en kasse og satt inn til han i boden. Anonymkode: 9a4f7...ad8 13 7
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #15 Skrevet i går, 15:57 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg kan ikke ta meg fri fra skole/jobb for å slippe katten ut og inn når han ønsker det . Ikke alle har katteluke og mange katter er faktisk ute om vinteren. Katten er 6 år og har vært ute daglig om vinteren, alt fra 2-6 t de siste 5 årene, og har selvfølgelig steder som gir ly for været, men han har ikke et varmt hus han kan gå inn i akkurat når han ønsker det. Ts Anonymkode: 8e6c7...697 Det er ikke nabodama som er problemet her. Problemet er at dere tok på dere ansvaret for et annet levende vesen når dere helt tydelig ikke var i stand til å ta det ansvaret.. Anonymkode: 65f99...c86 23 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:58 #16 Skrevet i går, 15:58 Du må få han inn før du drar på jobb. Anonymkode: 889f6...b92 6
AnonymBruker Skrevet i går, 16:03 #17 Skrevet i går, 16:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må få han inn før du drar på jobb. Anonymkode: 889f6...b92 Guppy88 skrev (16 minutter siden): Du har skaffet katt. Du har ansvar for at den også har det fint på vinteren. I fjor vinter var det noen perioder med sprengkulde. Var katten ute i 20 minusgrader mens du var på jobb da? Nå bor ikke jeg et sted der det blir 20 minusgrader, men maks ÷2-3 grader på det meste, men det kan jo være kaldt hvis det er sur vind. I fjor var han ute maks 6 timer i slengen og det bestemte han selv, for jeg hadde hjemmekontor i flere måneder, og da bestemte han selv når han ville ut og inn igjen. Ts Anonymkode: 8e6c7...697 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:05 #18 Skrevet i går, 16:05 "Min" (langtidspasser i perioder) katt er ute mesteparten av dagen. I sommerhalvåret slipper jeg han inn på morgenen og så vil han ut igjen før jeg går på jobb. Alltid ute på natta også. På vinteren og ved minusgrader eller ved skikkelig drittvær så er han inne mens jeg er på jobb og når jeg sover. Ellers så går han tilnærmet ut og inn som han ønsker. Jeg har ikke katteluke, men sjekker jevnlig og noen ganger gir han lyd i fra seg. Anonymkode: 00d14...052 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:06 #19 Skrevet i går, 16:06 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Han har vår utebod han kan krype inn i når det regner, men det er ikke varme der Ts Anonymkode: 8e6c7...697 Kan dere sette kattehule der inne som er godt polstret med pledd osv? Vi hadde katter som ofte var ute hele dagen på vinteren. De hadde flere steder de kunne ligge trygt og tørt, samt tilgang på teppe de krabbet under/over hvis de ville. De hadde aldri kuldeskader og var friske hele tiden. Men jeg tror det er litt forskjell på katter. Noen har vel tykkere pels en andre. Anonymkode: f9c76...d59 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:06 #20 Skrevet i går, 16:06 Her må katten være inne mens vi er på jobb. Barna slipper han ut etter skolen. Anonymkode: f3b08...b75 3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå