Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vår familie sendes det enten ut lange ønskelister eller så «ber» foreldre om penger fremfor gave så de kan kjøpe gaver til barna selv. Jeg er litt lei, jeg syns det er kjekt å finne på ting selv, og jeg syns også at litt av julemagien forsvinner når en alltid skal få akkurat det en har skrevet på

ønskelisten. Så i år har jeg bestemt meg for å ikke spørre om lister eller vipse penger. Men finne på noe selv

jeg er ganske kreativ og kjenner mottakerene godt og jeg håper det vil bli godt mottatt med noe en ikke har kommet på selv og dermed en ikke visste en ville få..

hva syns dere? Er jeg sprø som ønsker å ta gavehandlingen litt tilbake og ikke være med på dette vippse penger frem og tilbake bestyret? 

jeg skulle i allefall ønske at folk kunne sette seg nok inn i mine barns interesser og personlighet til å klare å finne på noe selv som barnet trolig vil like. Og om barnet hadde fått noe som kanskje ikke var helt perfekt så tenker jeg det også er en del av sjarmen spesielt med gaver fra tanter og onkler.. 

Anonymkode: c4ef7...176

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg kjøper gåver, med byttelapp. Av og til blir det muligens eit bomkjøp, men så kan dei bytte.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er kreativ og kjenner mottakeren nok til å treffe godt, er dette helt supert. Men ingenting er mer irriterende enn folk som konsekvent gir bort fullstendig ubrukelige ting uten byttemulighet.

Anonymkode: f87c4...a7c

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt delt her, på en måte enig med deg. Men spesielt for barn er det jo mye mer stas med noe man har ønsket seg fremfor en gave som ikke treffer i det hele tatt, så da skulle jeg nok følt meg ganske trygg på det. Selvfølgelig ingen krise, men jeg synes det er synd når gaven ender opp med å ikke bli brukt eller lekt med (hvis man ikke kan bytte, da). 

Anonymkode: 6962e...377

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ja..

Du får være som tanta mi da, som er overbevist om sin egen fortreffelighet. 

Jeg fikk for små klær da jeg var barn, og nå får barna mine for små klær. 

Og aldri er det med byttelapp. Takk og pris for at hun slutter med en gang barnet er konfirmert.

Anonymkode: 1d587...388

AnonymBruker
Skrevet

Enig! Jeg er ganske lei den der dikteringen. Litt tips er fint, men innimellom har jeg bare lyst til å kjøpe noe jeg tenker mottageren blir glad for. 

Anonymkode: d1fa0...90c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er litt delt her, på en måte enig med deg. Men spesielt for barn er det jo mye mer stas med noe man har ønsket seg fremfor en gave som ikke treffer i det hele tatt, så da skulle jeg nok følt meg ganske trygg på det. Selvfølgelig ingen krise, men jeg synes det er synd når gaven ender opp med å ikke bli brukt eller lekt med (hvis man ikke kan bytte, da). 

Men barna får da masse ting de ønsker seg fra foreldre søsken og besteforeldre. Disse gavene fra tanter og onkler er jo mer som et supplement å regne og er vel gøy at det er NOE under treet som en ikke hadde tenkt ut selv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men en ønskeliste er jo nettopp det. Et ønske. Ingen som sier at man må kjøpe det. Men da vet du jo litt hva dem liker. 

Anonymkode: bb42f...52c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, ja..

Og aldri er det med byttelapp. Takk og pris for at hun slutter med en gang barnet er konfirmert.

Jeg gir ikke klær til barn i julegave med mindre de spesifikt har bedt om noe rosa glitrete morro noe. De fleste barn syns ikke klær er noe gøy og gaver fra tanter og onkler skal være gøye

Skrevet

Synes det er greit jeg. Så lenge det er gjennomtenkt og med fokus på hva mottaker ville satt pris på, ikke hva giver foretrekker/mener personen skulle trenge/bruke. 
Feks at en jente på 4år som elsker alt mulig dill, rosa, prinsesser, dukker osv…og som er langt i fra motoriserte leker så gir man gjerne ikke en radiostyrt bil bare fordi man selv tenker det er kult. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men en ønskeliste er jo nettopp det. Et ønske. Ingen som sier at man må kjøpe det. Men da vet du jo litt hva dem liker. 

Anonymkode: bb42f...52c

Men spør man om ønskelister så får man jo litt forventningen om at den følges. De må gjerne sende meg en på eget initiativ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men barna får da masse ting de ønsker seg fra foreldre søsken og besteforeldre. Disse gavene fra tanter og onkler er jo mer som et supplement å regne og er vel gøy at det er NOE under treet som en ikke hadde tenkt ut selv

Ja som sagt er jeg enig i det, om det treffer. Om ikke det treffer i det hele tatt derimot er det jo dumt. Så derfor ville jeg følt meg trygg på at det jeg skulle gi falt litt i smak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja som sagt er jeg enig i det, om det treffer. Om ikke det treffer i det hele tatt derimot er det jo dumt. Så derfor ville jeg følt meg trygg på at det jeg skulle gi falt litt i smak. 

Klart det. En kjøper jo  ikke noe tilfeldig noe. Men barn må også lære seg å ta i mot gaver som kanskje var noe annet enn en hadde sett for seg men som kanskje viser seg å være like gøy. Da jeg var liten fikk jeg et munnspill av en onkel. Noe jeg aldri i verden hadde kommet på Selv. Og jeg elsket det..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I vår familie sendes det enten ut lange ønskelister eller så «ber» foreldre om penger fremfor gave så de kan kjøpe gaver til barna selv. Jeg er litt lei, jeg syns det er kjekt å finne på ting selv, og jeg syns også at litt av julemagien forsvinner når en alltid skal få akkurat det en har skrevet på

ønskelisten. Så i år har jeg bestemt meg for å ikke spørre om lister eller vipse penger. Men finne på noe selv

jeg er ganske kreativ og kjenner mottakerene godt og jeg håper det vil bli godt mottatt med noe en ikke har kommet på selv og dermed en ikke visste en ville få..

hva syns dere? Er jeg sprø som ønsker å ta gavehandlingen litt tilbake og ikke være med på dette vippse penger frem og tilbake bestyret? 

jeg skulle i allefall ønske at folk kunne sette seg nok inn i mine barns interesser og personlighet til å klare å finne på noe selv som barnet trolig vil like. Og om barnet hadde fått noe som kanskje ikke var helt perfekt så tenker jeg det også er en del av sjarmen spesielt med gaver fra tanter og onkler.. 

Jeg elsker sånne gaver! Det er nesten de beste gavene, syns jeg. Barnet mitt blir glad for det meste hun får, uavhengig av om det står på ønskelista eller ei.

Anonymkode: e86d2...027

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ønskelister er ok så lenge den er litt variert og i ulike prisklasser. 

Her har barnet fått mye hun har fra før. Hun trenger ikke 6 dukker, 3 svære teddybjørner eller ny kjeledress når vi nettopp har kjøpt ny. 

Det er vanskelig å si i fra til barnet (liten) at det må byttes. Vi har ikke plass i en leilighet til å oppbevare dobbelt og trippelt opp. Men barnet vil jo gjerne bruke gavene og det er "mine". 

De fleste spør om ønskelister, og vi spør barnet, men barnet har ikke så mye ønsker enda. Eller da ville det blitt 20 baller i ulike størrelser og motiv. Men noen kjøper år etter år ble de tror barnet trenger. Sko i 4 størrelser for stor, nytt regntøy når barnet fikk nytt 2mnd før, STOR teddybjørn selv om de har sett og kommentert at hun har hjemme (men siden hun elsker teddybjørner...). 

Det tar dessverre unødvendig tid å skulle bytte alt. Det er ikke alltid det er med byttelapp heller. Vi vil ikke bestemme hva barnet skal få, men det hadde vært ok å bli spurt om skostørrelse og klesstørrelse slik at klærne i det minste passer. det samme gjelder leker tilpasset alder. Fikk en del leker i små deler beregnet for barn på 4+ da hun var 2år. Kan jo spare på det, men er jo selvsagt litt kjedelig for barnet som ønsker å leke med gavene.

Er jeg usikker på hva jeg skal gi og det ikke er ønsker, så gir jeg noe barna som regel bruker / forbruk. F.eks en pakke med fargestifter, tegnebok, klistremerker. Gjerne noe hobby. Har inntrykk av at flere har likt det. Noen barn er ikke glad i "myke" pakker (klær), og noen er veldig spesifikk på hvilke leker de ønsker (type Lego osv). 

Anonymkode: f349e...943

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, ja..

Sånn var tanta mi også. Kjøpte alltid klær som var for små, først til meg og broren min, senere til ungene våre. Det var oftest klær fra kjedebutikker som kunne vært byttet i min by, men når tante, som bor på motsatt kan av landet, klippet av lappene (og tok vare på dem i tilfelle feil størrelse) mente at vi kunne sende tilbake til henne så kunne hun bytte. Hvis vi skulle gjort det ville portoen kostet fram og tilbake kostet mer enn klærne.

Anonymkode: 8f323...6a7

AnonymBruker
Skrevet

Uten ønskelister fra de få jeg gir gaver til,hadde det vært utrolig mye vanskeligere å finne gaver. Gavene jeg gir til de fleste, er bøker og da er det jo greit å vite hva folk ønsker seg.

En ønskeliste er uansett ikke en bestillingsliste,men en idebank synes jeg.

Anonymkode: 45618...7ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Klart det. En kjøper jo  ikke noe tilfeldig noe. Men barn må også lære seg å ta i mot gaver som kanskje var noe annet enn en hadde sett for seg men som kanskje viser seg å være like gøy. Da jeg var liten fikk jeg et munnspill av en onkel. Noe jeg aldri i verden hadde kommet på Selv. Og jeg elsket det..

Da hadde han eller en i hans familie fått en bråkete julegave tilbake neste år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde han eller en i hans familie fått en bråkete julegave tilbake neste år.

Så er barn som spiller musikk syns du er bråkete? Det er jo ikke DU som voksen som skal like gaven. Men barna. Enda en grunn til å ikke forholde seg til

ønskelister som trolig er redigert av egoistiske foreldre 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker sånne gaver der jeg virkelig ikke vet hva jeg får og gjerne noe jeg ikke en gang hadde tenkt på! I min familie vippser alle bare penger og jeg syns hele magien da er borte. 

Anonymkode: be615...aea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...