AnonymBruker Skrevet 19. november #41 Skrevet 19. november Samme her, men de dagene sola skinner og jeg kommer meg ut da. Føler jeg det hjelper. Anonymkode: eb71d...ee2
Sinnanordlendig Skrevet 19. november #42 Skrevet 19. november (endret) Saima skrev (På 13.11.2025 den 10.11): Det som har hjulpet meg er å fortsette med en aktiv hverdag med gåturer/trening daglig. Bor forresten i Finnmark☀️ Helt enig. Bor også laaaangt opp i nord og mørketiden er egt ikke så ille hvis man kommer seg ut og er aktiv. Jeg syntes mørketiden er kjempefin😊 Endret 19. november av Sinnanordlendig 2
AnonymBruker Skrevet 19. november #43 Skrevet 19. november Sinnanordlendig skrev (1 minutt siden): Helt enig. Bor også laaaangt opp i nord og mørketiden er egt ikke så ille hvis man kommer seg ut og er aktiv. Jeg syntes mørketiden er kjempefin😊 Det er som regel mørkest når man sitter inne! Er man først ute går det som oftest greit! Anonymkode: 921e1...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november #44 Skrevet 19. november Bor i Finnmark, men merker svært lite til mørketiden. Det går jo så fort, og det er masse fine adventslys store deler av mørketida. og det er så fint lys ute. Den blå timen osv 🥰 det viktigste er: 1. d-vitamin og tran. 2. Være ute litt hver dag. 3. Få nok søvn. Anonymkode: 48bfd...24e 2
AnonymBruker Skrevet 19. november #45 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 11.12): Selvfølgelig rekker du å gå ut i løpet av 30 minutters pause... Snakk om å dikte opp problemer. Anonymkode: 806b9...27f Når har du tenkt at de skal spise i lunsjen da? Hei, jeg dropper mat for jeg vil gå ut 🙄 Anonymkode: ea19c...a26
AnonymBruker Skrevet 19. november #46 Skrevet 19. november Usikker på om du ønsker tips, eller bare vil ha ut frustrasjon? Her er det jeg har gjort som gjør en merkbar forskjell: - Våkne med dagslyslampe-alarm, den starter med rødt lys og går over til 10 000, jeg pleier å sette den på 45 minutter, og våkner ofte i løpet av de første 5-25 minuttene alt etter hvor jeg er i søvnfasen. Gjør at dagen starter mye mildere. - Gå tur/jogge i dagslys, hver dag, de dagene jeg ikke har fleksitid/hjemmekontor, gjør jeg det i lunsjen, jeg spiser maten min ved pulten etterpå, og må jeg spise i pausen, så gjør jeg det ute. Jeg tror dette er det som gjør den aller største forskjellen. - Sov 1-2 timer ekstra. - Om jeg ikke har fått opp pulsen med tur/jogging, så trener jeg minimum 20 minutter så jeg svetter. Jeg er utrolig heldig for jeg er en av dem som merker umiddelbar effekt. Så jo tidligere på dag jeg får svettet og fått opp pulsen så merker jeg det på konsentrasjon og humør resten av dagen. Også på dårlige dager, de går fra å være "la meg få dø i fred" i senga, til "hm, er ikke så verst å leve". Sover også bedre hvis anstrengelse er tidlig på dagen, versus nærmere leggetid. - Spiser ikke etter kl. 19 (stort sett) og blått lys fri fra kl. 21 (eller kl. 20 om jeg merker jeg er trett nok til å få sove allerede klokken 21. ) Anonymkode: 0d14d...774
AnonymBruker Skrevet 19. november #47 Skrevet 19. november Jeg pleide å hate mørketiden, men etter at jeg bodde på Svalbard har det endret seg. Jeg bodde der i vintersesongen, og gikk fra å bli tappet for energi på grunn av mørket til å se og sette pris på det mørket og kulden kan gi. Jeg har alltid likt å gå på tur, men helst i sommerhalvåret. Post Svalbard er det ikke noe vintervær her jeg bor (Vestland) som er noen utfordring. Jeg har brodder for flere forskjellige isdybder, halve garderoben min er ull, og jeg får i meg vitaminene jeg trenger. Men - som andre har nevnt - Kom deg ut, og beveg deg minst en gang om dagen (inne eller ute). Kos deg i mørket, det er meningen at vi skal legge på oss litt i denne sesongen. Ikke tenk på sommerkroppen. Rolig trening er også trening. Sov. Så mye du kan. Det er det vi egentlig skal gjøre i vintersesongen. Blått lys er positivt om du har faktisk vintermørke, men legg evt timere på filtre. Anonymkode: 8ebb3...c8b
AnonymBruker Skrevet 19. november #48 Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når har du tenkt at de skal spise i lunsjen da? Hei, jeg dropper mat for jeg vil gå ut 🙄 Anonymkode: ea19c...a26 Trenger vel ikke en halv time for å få i seg lunsjmaten. I grunnskolen ble vi jaget ut etter 5 minutter. Anonymkode: 6f938...99a
AnonymBruker Skrevet 20. november #49 Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 17.51): Aldri tidligere har jeg opplevd så sterke "reaksjoner" på mørketiden tidligere... føler meg rett og slett så tappet. Aner ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom de neste mnd. Jeg skjønner at jeg kan ikke fortsette å være i Norge gjennom vinteren - 37 år, hvis det kan ha noe å si. Anonymkode: 91cf6...131 Du må få sollys på øynene hver dag det er sol ute. Lys omdannes til energi gjennom øynene til hjernen. Slutt å gå med solbriller ivertfall på vinteren når vi trenger påfyll av det mest. Jeg blir ikke påvirket lengre på vintrerne. Like mye energi dom på sommeren. Anonymkode: 971e0...066
veronica<3 Skrevet 21. november #50 Skrevet 21. november Tråden er ryddet for innlegg som omhandler selvmordstanker. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 24. november #51 Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 6.58): Jeg skjønner ikke at folk kaller det for mørketid hvis dere har sol. Her i nord har vi mørketid siden sola ikke kommer over horisonten hele døgnet. Det eneste som kan anse som mørketid er de som bor slik at fjellene er så høye at de ikke får se sola en stund på vinteren fordi sola er lavere på himmelen. Så slutt å bruk ordet mørketid bare fordi sola ikke viser seg like lenge som den gjør om sommeren. Og nei, vi lever godt med mørketiden her i nord og vi har gjort det i alle år. Det handler om å fokusere på det vi har og vi koser oss med juleforberedelser, vi har lyslenker, stearinlys, er mye sammen med familie, venner, vi leser bøker, ser gode filmer, går turer og vi er ekstra snille med oss selv. Prøv å flytt nordover og lev et år her fordi da vil dere se hva den virkelige mørketideo faktisk er. Anonymkode: ce4fc...e65 Det er mange her i nord som misliker mørketiden og blir deprimert. Jeg bor selv i Finnmark og fordelen her jeg bor er at vi har ganske så stabilt med snø nå, og det gjør at det straks blir lysere og føles renere ute. Har også begynt å fokusere på det fine lyset vi har midt på dagen, i skumringstimen og ikke minst når nordlyset dukker opp. Jeg kjenner selv at jeg går mer i hi i denne tiden, og får mindre lyst til å gå ut, selv om det alltid føles bedre når man først får kledd på seg kommer seg ut. Fokuserer ellers på å forsøke å ha noen avtaler i november/desember, ta D-vitaminer også reiser vi som regel en tur til Gran Canaria i løpet av vinteren. Anonymkode: 18479...726
AnonymBruker Skrevet 24. november #52 Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 7.14): Kan de i Sandnessjøen mislike mørketida, når de i Lakselv har det verre? Hva med de på Svalbard, kan de reise til Tromsø og si "ikke kall det mørketid, vi har det verre enn alle andre!" Hva med de blinde? For et teit argument. ALLE preges av mindre lys. For noen i Oslo er mørketiden verre enn noen i Mo i Rana. Det er ike en konkurranse i å ha det mørkest! Anonymkode: 921e1...ee1 Hverken Bodø, Mo i Rana eller Sandnessjøen har per definisjon mørketid, ingen av byene har sola under horisonten og den eneste grunnen til at Bodø og mo i Rana er "mørke" er fordi sola aldri kommer over fjellene. Og jeg mener bestemt at Oslo på ingen måte kan klage over mørketid, man kan klage på mindre lys, kortere dager, men mørketid er det ikke. Det kalles vinter. Anonymkode: 73c6a...b66
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå