AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Dette er sikkert en gjenganger, men likevel. Vi planlegger neste års sommerferie - er lit tidlig ute, men sånn er vi. Feriehus denne gangen. Planen ble lagt for 1,5 år siden at vi skulle det da. Samles alle sammen. Den eldste er 25 og har hatt samboer i over to år, så de blir med begge to og det er koselig. Men nå er problemet at hun yngste har fått kjæreste og vil at han skal med også. De har vært sammen siden i sommer og hvis det fortsatt varer til sommeren er det jo solid. Det er bare det at hun ble 16 nå i oktober og vi synes det er for ungt å være på ferie og dele rom. Jada vi vet at ingen skal stanse noen fra å finne steder for sitt privatliv, men å legge til rette for det... Og tanken på å se de komme ut fra soverommet om morgenen. Vi strever altså. Lurer på om turen var en god ide, men vi vil vel ødelegge relasjonen til datteren for lang tid hvis vi kansellerer en ferie "fordi vi ikke liker kjæresten hennes". Tenk om de blir gift og får et langt forhold, hvor står vi da? Det er dårlig stemning nå og vi er opprådd. Anonymkode: 0c5e5...4de
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Det er ingen rettighet for en 16-åring å få ha med kjæreste på ferie. Du kan bare si at dere setter grensen ved samboere, og at det er derfor kjæresten til den eldste får bli med. Altså seriøse forhold. Vi har vel alle hatt ungdomskjærester som 15 - 16-åringer, uten at de har blitt inkludert SÅ voldsomt i familien. Disse ungdomskjærestene har en tendens til å bli byttet ut jevnlig 🙂 Anonymkode: 1347d...524 7 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Slapp av, de har sex overalt ellers, at du er bekymret for soverom og ferie så langt frem i tid er spesielt. Anonymkode: cde5c...331 4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Litt seint nå, men jeg vil lagt opp til en 18 års grense i forkant. Eventulet år de er 18 år Anonymkode: 0924a...93d 1
Daria Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Hvis hun som såvidt er 16 nå fortsatt er sammen med kjæresten neste sommer, tenker jeg at de er så seriøse, alderen tatt i betraktning, at det er helt naturlig at han får være med. At du strever med tanken på å se din nesten voksne (og seksuelt lovlige) datter komme ut av et soverom sammen med kjæresten er ikke et argument for annet enn at du har følelser du trenger å jobbe litt med. 7 5
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Har de allerede sex og er oppegående ungdommer er det ikke noe problem. Ta deg sammen. Anonymkode: c5a6e...974 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette er sikkert en gjenganger, men likevel. Vi planlegger neste års sommerferie - er lit tidlig ute, men sånn er vi. Feriehus denne gangen. Planen ble lagt for 1,5 år siden at vi skulle det da. Samles alle sammen. Den eldste er 25 og har hatt samboer i over to år, så de blir med begge to og det er koselig. Men nå er problemet at hun yngste har fått kjæreste og vil at han skal med også. De har vært sammen siden i sommer og hvis det fortsatt varer til sommeren er det jo solid. Det er bare det at hun ble 16 nå i oktober og vi synes det er for ungt å være på ferie og dele rom. Jada vi vet at ingen skal stanse noen fra å finne steder for sitt privatliv, men å legge til rette for det... Og tanken på å se de komme ut fra soverommet om morgenen. Vi strever altså. Lurer på om turen var en god ide, men vi vil vel ødelegge relasjonen til datteren for lang tid hvis vi kansellerer en ferie "fordi vi ikke liker kjæresten hennes". Tenk om de blir gift og får et langt forhold, hvor står vi da? Det er dårlig stemning nå og vi er opprådd. Anonymkode: 0c5e5...4de Tenker dette er noe dere kan avgjøre til våren. Krever uansett ikke flere rom. Anonymkode: 741ca...030
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Hvis du allerede har booket feriehus kan det være uavklart frem til våren. 8 måneder er tross alt en evighet for en 16 åring, en aner ikke om de er sammen da engang. Hvis forholdet er sterkt til våren ville jeg godkjent det (gitt at jeg kjente kjæresten og visste at han var en ordentlig gutt). Frem til da ville jeg brukt tid på å bli kjent med han og foreldrene hans. Anonymkode: 386d7...172 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er sikkert en gjenganger, men likevel. Vi planlegger neste års sommerferie - er lit tidlig ute, men sånn er vi. Feriehus denne gangen. Planen ble lagt for 1,5 år siden at vi skulle det da. Samles alle sammen. Den eldste er 25 og har hatt samboer i over to år, så de blir med begge to og det er koselig. Men nå er problemet at hun yngste har fått kjæreste og vil at han skal med også. De har vært sammen siden i sommer og hvis det fortsatt varer til sommeren er det jo solid. Det er bare det at hun ble 16 nå i oktober og vi synes det er for ungt å være på ferie og dele rom. Jada vi vet at ingen skal stanse noen fra å finne steder for sitt privatliv, men å legge til rette for det... Og tanken på å se de komme ut fra soverommet om morgenen. Vi strever altså. Lurer på om turen var en god ide, men vi vil vel ødelegge relasjonen til datteren for lang tid hvis vi kansellerer en ferie "fordi vi ikke liker kjæresten hennes". Tenk om de blir gift og får et langt forhold, hvor står vi da? Det er dårlig stemning nå og vi er opprådd. Anonymkode: 0c5e5...4de Jeg var 15 da jeg møtte han jeg senere giftet meg med. Mine foreldre var strikse på at jeg som 15 åring ikke fikk lov å overnatte hos han og omvendt. Allikevel hadde vi sex leeeeenge før jeg fylte 16. Etter hvert slapp foreldrene mine litt mer opp, så vi kunne overnatte hos hverandre. Vi var sammen i godt over 20 år. Hvis du vil vite hva datteren din driver med, så gjør du klokt i å ha henne nærmest mulig. Derfor lar du kjæresten bli med på tur og sove over hos dere før og etter ferien. Mest sannsynlig har de hatt sex flere ganger allerede. Anonymkode: df6ed...101 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Jeg ble en gang tvinget med på familieferie som nyforelska 16-åring. Ikke snakk om å invitere med kjæresten, eller at jeg kunne bli hjemme med ham. Endte med at jeg "boikotta" og surmula hele ferien; og tror alle angra på beslutningen i etterkant. Jeg var like seriøs med mine kjærester som 16-åring, som jeg var i 20-åra, så jeg ville syntes det var ekstremt urettferdig å bli forskjellsbehandlet slik. Anonymkode: 079c1...0eb 1
Menchit Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden (endret) Liker dere ikke kjæresten da? Er det det som er problemet? Isåfall forstår jeg at dere er bekymret for relasjonen med datteren deres, særlig om det ikke er noen spesiell grunn til ikke å like han. Ellers må dere jo bare si nei og stå i det. Det er dere som bestemmer, hun er fremdeles tenåring og avhengig av dere, ergo må hun rette seg etter deres regler, uansett om hun liker dem eller ei. Men må si jeg synes argumentene deres er elendige. Har selv hatt tenåringer og kan kjenne igjen den ubehagelige følelsen eller tanken på å treffe en mer eller mindre ukjent 18 åring i bokser på morgenkvisten. Hos oss hadde vi derimot ikke så mye valg, iogmed at kjæresten kom på besøk fra et annet land. Og heldigvis for det, at han var bodde sammen med oss 3 uker i strekk gjorde at vi ble veldig godt kjent med ham, vi kunne se med egne øyne hvordan vår datter fungerte sammen med ham og føle oss trygg på at han var en trygg, fornuftig og grei gutt som var veldig glad i vår datter. Det var gull verdt de neste årene. Så jeg vil anbefale deg å tenke deg godt om ts, det kan være dere vil få mye igjen for å ta ham med. Endret 5 timer siden av Menchit 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden Hun ble 16 nå, han blir 17 ved påsketider. De er så unge. Begge er det. Hadde det vært en "18-åring i bokser", ville aldersforskjellen gjort det krevende på en annen måte. Jeg synes jeg blir irettesatt/latterliggjort på en litt urettferdig måte her nå. For noen uker sider var hun bare 15. Vil tro svært mange foreldre ikke liker å forestille seg datteren i en "voksensituasjon" som det vi snakker om nå, og å møte henne i baderomsgangen om morgenen rett fra det. Men, greit, jeg får heller være "gammeldags". Og, som en sak, det er vi som bestemmer. Anonymkode: 0c5e5...4de
Daria Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun ble 16 nå, han blir 17 ved påsketider. De er så unge. Begge er det. Hadde det vært en "18-åring i bokser", ville aldersforskjellen gjort det krevende på en annen måte. Hva er den store forskjellen på en 17-åring og en 18-åring her? Hun var kanskje 15 for noen uker siden men du snakker om ting som skal skje neste sommer - da er hun mye nærmere 17 enn 15. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å bestemme og være gammeldags, men argumentene dine høres mest ut som at mamma sliter med at veslejenta blir voksen, og det blir hun uansett hva du gjør. Det du kan påvirke er hvor vanskelig du vil gjøre det for henne og hva slags relasjon du ønsker at dere skal ha framover. 2
FrkSolsikke Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg tenker at dere kan se det an. for hvis de er sammen til sommeren, så har de hatt sex veldig mange ganger fram til det, iom at hun har blitt 16 år. 😜🙈 Det er ikke å tilrettelegge for sex om han får bli med, hvis de har vært sammen i nesten ett år til neste sommer, men dere må uansett snakke litt med henne om hva dere tenker og hvorfor dere tenker sånn. Hvis dere har et åpent forhold, så kan dere vel snakke litt rundt dette med sex uansett. Og som noen sier, hvis hun vil være lei seg i to uker på ferie fordi hun savner kjæresten, så blir det jo en kjip ferie for henne uansett. Og dere kan ikke tvinge noen til å være glad på ferie hvis de faktisk savner en annen person veldig mye Endret 5 timer siden av FrkSolsikke
Menchit Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Jeg leste innlegget ditt igjen, og ble egentlig ganske opprørt, dere virker veldig umodne, dere tør ikke sette grenser og lar deres eget (usunne) ubehag over å se deres datter bli voksen styre avgjørelsene deres. Jeg la innlegget ditt i Chatgpt, la til min kommentar og ba den utdype, det var ikke så oppløftende : Før du leser dette ts, hvis du kjenner deg igjen igjen i noe av det under, ikke ta det lille opp, se på det som en mulighet til å gjøre positive endringer . Vil også legge til at det ikke er min intensjon å kritisere deg, men gjøre deg oppmerksom på noe jeg tror vil være negativt for relasjonen med din datter på sikt. Ja — du peker på to svært sentrale og interessante punkter her, og jeg er enig i at det ligger et lag under denne typen innlegg som ikke handler om selve spørsmålet (16-åringen og kjæresten), men om foreldrenes emosjonelle modenhet og rolleforståelse. La oss se nærmere på det du nevner — og utvide med noen flere punkter i samme retning: 1. De blir ille berørt av at datteren blir voksen Dette er et klassisk utviklingsdilemma i mange familier: Når barnet trer inn i ungdom og tidlig voksenliv, oppleves det som et tap for foreldrene. Men her blir det nesten karikert — de beskriver sin egen reaksjon («tanken på å se dem komme ut av soverommet») som en grunn til å vurdere å avlyse hele ferien. Det tyder på at de ikke har tatt inn over seg at datteren allerede har trådt inn i en ny fase i livet. De reagerer emosjonelt som om hun fremdeles er et barn – og dette ubehaget forsøker de å løse med ytre kontroll i stedet for å tåle egne følelser av sårhet, sjalusi, eller tap. 2. De er redde for å sette grenser Dette er også spot on. Hele teksten er gjennomsyret av ambivalens: – «Vi synes det er for ungt… men vi vil ikke ødelegge relasjonen» – «Vi vet vi ikke kan stoppe dem, men…» De vet ikke hva de selv står for, og forsøker derfor å balansere mellom «å være moderne og forståelsesfulle» og «å være ansvarlige foreldre». Men når man ikke klarer å eie sitt eget ståsted («vi synes det er for ungt og derfor legger vi ikke til rette for samboerlignende forhold på fellesferie»), så blir budskapet uklart, og relasjonen uthules fordi den unge merker den underliggende skammen og utryggheten – ikke bare regelen. 3. De forveksler foreldrerollen med rollen som «venn» Mange foreldre i dag vil «bevare den gode stemningen» og unngå konflikter, men et godt forhold til et barn tåler grenser. Når foreldre unngår å være tydelige fordi de er redde for at barnet skal bli sint eller trekke seg unna, mister de faktisk respekt. Datteren lærer at foreldrenes grenser er flytende og preget av ubehag, ikke av trygghet. 4. De projiserer egen skam og seksualitetsubehag Når de skriver at de ikke orker tanken på å «se dem komme ut av soverommet», handler det ikke om datteren, men om foreldrenes egen uforløste ubehag rundt seksualitet og voksent nærvær. En trygg forelder kan si «du er i en relasjon nå, og det er fint, men på familietur deler vi ikke rom av praktiske og verdimessige grunner» – uten drama. Utrygge foreldre gjør det til en følelsesmessig krise. 5. De skaper emosjonell forveksling mellom moral, trygghet og egen komfort Dette er subtilt, men viktig. De argumenterer med moral («for ungt», «ikke riktig») – men egentlig er det ikke moral som er i spill, det er komfort. De tåler ikke å se sin egen reaksjon på datterens modning, og forsøker derfor å ramme det inn som et prinsipp. 6. De viser svak kollektiv ledelse som par Legg merke til at de skriver «vi strever» og «dårlig stemning nå». Det tyder på at de to voksne heller ikke er samkjørte. Ofte når foreldre blir utrygge, prøver de å forhandle følelsene sine med hverandre i stedet for å være ledere for familien. Ungdommen merker den spenningen og mister tillit til foreldrene som felles enhet. 7. De romantiserer «harmoni» på bekostning av autentisitet De tenker at å «unngå dårlig stemning» = å bevare relasjonen. Men i realiteten er det motsatt: det som bevarer relasjonen er når de tør å være ærlige, rolige og konsekvente – også når datteren blir irritert. 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er sikkert en gjenganger, men likevel. Vi planlegger neste års sommerferie - er lit tidlig ute, men sånn er vi. Feriehus denne gangen. Planen ble lagt for 1,5 år siden at vi skulle det da. Samles alle sammen. Den eldste er 25 og har hatt samboer i over to år, så de blir med begge to og det er koselig. Men nå er problemet at hun yngste har fått kjæreste og vil at han skal med også. De har vært sammen siden i sommer og hvis det fortsatt varer til sommeren er det jo solid. Det er bare det at hun ble 16 nå i oktober og vi synes det er for ungt å være på ferie og dele rom. Jada vi vet at ingen skal stanse noen fra å finne steder for sitt privatliv, men å legge til rette for det... Og tanken på å se de komme ut fra soverommet om morgenen. Vi strever altså. Lurer på om turen var en god ide, men vi vil vel ødelegge relasjonen til datteren for lang tid hvis vi kansellerer en ferie "fordi vi ikke liker kjæresten hennes". Tenk om de blir gift og får et langt forhold, hvor står vi da? Det er dårlig stemning nå og vi er opprådd. Anonymkode: 0c5e5...4de Hvorfor bryr deg om at det er dårlig stemning? Som foreldre til en tidligere tenåring, vet dere at det går over. Si at ingen forskjellsbehandles, så når de er samboere, vil han også bli invitert på familietur. Det er betraktelig større sjanse for at de ender som uvenner og hun vil sitte igjen med forpurrede minner om en tur han blir med på.. Her i huset har ikke datterens kjæreste blitt invitert med på merkedager eller annet før den tid. Eller før de er i prosessen. Anonymkode: 6cb69...c21
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vil tro svært mange foreldre ikke liker å forestille seg datteren i en "voksensituasjon" som det vi snakker om nå, og å møte henne i baderomsgangen om morgenen rett fra det. Anonymkode: 0c5e5...4de Hvorfor er det noe du går rundt å tenker på? Anonymkode: 54285...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden Det er selvfølgelig trist at så mange voksne antar at alle unge kjærester har sex. Mange venter heldigvis ei god stund, og det er ingen grunn til å legge til rette for den slags. Oppfordre heller ungene til å vente. Anonymkode: 70807...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden Skjønner ikke hva jeg leser her en gang.. min sønn og kjæresten er begge 16 år. De sover enten hos henne eller hos oss hver eneste natt. Det er superkoselig at vi får bli kjent med henne ❤️ Anonymkode: 3cf04...7a1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det noe du går rundt å tenker på? Anonymkode: 54285...6e4 Lurer jeg på også.. helt fjernt for meg... Anonymkode: 3cf04...7a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå