Gå til innhold

Julelunsj til/med venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere andre noen tips til julelunsj med disse forutsetningene:

-Til venninne jeg er veldig glad i og vil gjøre stas på.

- Det er bare oss to. Buffét, ost/spekemat eller tilsvarende er mulig, men det blir fort så innmari mye mat når vi bare er to. Så hadde foretrukket noe som lager mindre rester og svinn. 

- klassisk julemat (altså av typen ribbe, pinnekjøtt, kalkun) føler jeg det blir så mye av ellers i desember, så det blir vel ikke så innmari spesielt. 

- Det blir julebrus til drikke.

- Vi er veldig folkelige og enkle "landsens piker" så det trenger ikke være noe wagu biff eller Superior lakseloin.

- Ingen allergier å tenke på.

Jeg er interessert i, og flink til, å lage mat så det er ingen kunnskapsnivå å tenke på. 

Jeg har selv vurdert: 

- Rugbrød smørbrød med hjemmelaget leverpostei og rødbetsalat eller sprøstekt bacon på og Sylte med sennep (klassiske, men moderne snitter)

- lefser med medisterkaker og Julepølse (+ tilbehør selvsagt) 

- Cæsar salat (en kontrast til julmat)

Anonymkode: 7656f...829

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan f.eks lage julemat fra andre land? F.eks svinestek eller and?

Anonymkode: e090c...6c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan f.eks lage julemat fra andre land? F.eks svinestek eller and?

Anonymkode: e090c...6c3

Åj. Det har jeg ikke tenkt på! God idé! Jeg kan kanskje lage bao bun av ribbe og glaze med five spice! Det lukter jo til og med jul! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker det er bedre å lage én rett når dere bare er to, og du ønsker minst rester og svinn. 

Hva med å høre med din venninne hva hun har lyst på? 

Anonymkode: e5403...d75

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville laget andebryst med appelsinsaus og en frisk salat. Ovnsbakte morenepoteter ved siden av. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjemmelaget leverpostei hørtes veldig spennende ut! 

Tror mange av oss foretrekker annen mat enn juletallerken..

Anonymkode: 1c83a...85e

AnonymBruker
Skrevet

Hva med julegrøt og mandel?😅Marsipangris eller annen godis som premie. 

Godt brød med kalkunfilet (stek en filet og frys evt rester), sennep, rødkål, ruccola, og pynt med agurk. Waldorfsalat på siden. 

Pinnekjøtt lapskaus (lag stor porsjon og frys rester) med flattbrød 

Smøre lunsj. Sett frem sild, smør, sennep, majones, eggerøre, røkelaks, ribberull eller sylte, evt annet godt. Agurk, paprika og tomat. Hva med rødvinsgløgg til? Pålegg kan du bruke siden, og noe kan fryses. 

Om dere ikke må ha salt lunsj: hjemmebakt julebrød med brunst eller syltetøy. Gløgg /kakao med krem.

Anonymkode: 5c77a...e24

AnonymBruker
Skrevet

Lises vaffelhjerter med tilbehør er veldig godt. Kombinasjonen av søtt og salt og jul er så 

Danske smørebrød imponerer alltid, du kan også gi de en vri for å gjøre det mer likt jul. Det lager jeg ofte selv om det bare er meg og mannen til lunsj. Lager rekesalat og eggesalat selv, kjøper eller lager roastbeef og remulade og sylter agurk. Skivet egg og egengravet laks. Og lag på lag med toppet pålegg. Gjør alt klart før man setter det på bordet, halve skiver, så ser det veldig appetittelig ut. Og egeninnsatsen viser at du setter pris på henne. 

Rakfisk er også noe jeg gjerne serverer som lunsj i førjulstiden. 

Eller lefseruller, pepperkaker med blåmuggost og knust potet med rømme, vårløk og rogn. Som en mini-tapas.

Anonymkode: e8942...a9b

Skrevet

Juleleverpostei med sopp og bacon på godt brød er jo veldig godt! 

Eit anna tips er rakfisk, med potet, lompe/lefse, rømme, rødløk og flatbrød.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 21.09):

Åj. Det har jeg ikke tenkt på! God idé! Jeg kan kanskje lage bao bun av ribbe og glaze med five spice! Det lukter jo til og med jul! 

Det beste forslaget, lykke til! Jeg hadde iallefall blitt kjempeglad for denne serveringen :)

Anonymkode: 138e9...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...