AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:20 #1 Skrevet tirsdag kl. 14:20 Selv har jeg spist 3-6 pr uke i flere tiår og føler meg ok til å være midt i 60-årene. Hva er tyskerne bekymret for i egg? Hvor mange spiser du og hva tror du? Anonymkode: ef3c8...764
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:22 #2 Skrevet tirsdag kl. 14:22 Hm hvorfor? Jeg spiser alt fra 0-10 i uka Anonymkode: a0c8b...cdc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:22 #3 Skrevet tirsdag kl. 14:22 Jeg tror egg er noe av det sunneste vi kan spise. Her spiser jeg 3-4 egg hver dag. Anonymkode: 1ece2...13c 14 1 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:26 #5 Skrevet tirsdag kl. 14:26 Bare tull. Spiste nettopp tre egg og bryr meg ikke. Rognposen må fylles opp. Anonymkode: 30bd8...e86 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:26 #6 Skrevet tirsdag kl. 14:26 De er vel gjerne mer bekymret for salmonella og slike ting enn det vi er? Norske økologiske egg er vel noe av det tryggere vi kan spise? Anonymkode: 4addc...23c 2
absinthia Skrevet tirsdag kl. 14:27 #7 Skrevet tirsdag kl. 14:27 Her er en forklaring: https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2025/er-egg-bra-for-helsa.html 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:28 #8 Skrevet tirsdag kl. 14:28 2 om dagen her Anonymkode: 4c091...46c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:29 #9 Skrevet tirsdag kl. 14:29 2-3 om dagen Anonymkode: fd827...bec 1
Granskudd Skrevet tirsdag kl. 14:30 #10 Skrevet tirsdag kl. 14:30 Det høres ut som et gammeldags råd. Vi hadde tilsvarende råd i Norge tidligere. Jeg husker fra jeg var liten på 90 tallet. Jeg så på frokost tv og der snakket de om egg og hvordan det forhøyet kolesterolet. Den gangen da var rådet å bare spise et egg i uken, fortrinnsvis og ganske typisk norsk skulle man spise egg på søndagene. Kanskje de bare henger veldig langt etter i tyskland? Nå har ikke helsedirektoratet noen retningslinjer i forhold til egg, men det skal være helt trygt å spise et egg om dagen. 2 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:37 #11 Skrevet tirsdag kl. 14:37 Jeg spiser stort sett to kokte egg daglig pluss at det er egg i mye annet jeg spiser så snittet mitt er vel på ca 3 vil jeg tro. Tyskerne fraråder jo ikke flere egg i uka de heller, de bare mener det er nok til å dekke næringsbehovet egg gir i forhold til miljøbelastning og det er jo en vurdering som handler om hvordan eggindustrien funker mer enn om egg er sunt i seg selv. Anonymkode: 61443...059 6 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:43 #12 Skrevet tirsdag kl. 14:43 Bryr meg aldri om slike kostholdsråd og spiser akkurat det jeg vil. Jeg har alltid vært slank og har atletisk kropp og er aktiv. Syns alle slike kostholdsråd som dukker opp her og der er bare tull og bryr meg ikke om noen av dem. Anonymkode: a85b9...b80 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:44 #13 Skrevet tirsdag kl. 14:44 Har egne høner og spiser derfor alt fra 1-8 om dagen. Elsker egg og tror det er noe av det sunneste man kan spise ❤️ Anonymkode: 77dc9...fcc 2 2 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:56 #14 Skrevet tirsdag kl. 14:56 Spiser vel en 3-5 i uka, ser ikke problemet. Kommer til å fortsette med det så lenge jeg ikke har grunn til å la være. Kjøper økologiske da. Anonymkode: 0b60b...684 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:00 #15 Skrevet tirsdag kl. 15:00 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg spiser stort sett to kokte egg daglig pluss at det er egg i mye annet jeg spiser så snittet mitt er vel på ca 3 vil jeg tro. Tyskerne fraråder jo ikke flere egg i uka de heller, de bare mener det er nok til å dekke næringsbehovet egg gir i forhold til miljøbelastning og det er jo en vurdering som handler om hvordan eggindustrien funker mer enn om egg er sunt i seg selv. Anonymkode: 61443...059 Hvis egg erstatter kjøtt så tipper jeg at egg belaster miljøet mindre. Kvaliteten på proteiner fra egg er også visstnok den beste typen. Og hvis folk giddet å lære seg forskjellen mellom "best før" og "siste forbruksdag" så hadde de kastet færre egg. Det er kanskje der miljøbelastningen ligger, at svært mange av eggene kastes. Anonymkode: ef3c8...764 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:04 #16 Skrevet tirsdag kl. 15:04 absinthia skrev (36 minutter siden): Her er en forklaring: https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2025/er-egg-bra-for-helsa.html Dette, det er ikke helse men miljø som er grunnen. Anonymkode: 7c44f...378 1 1
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl. 15:07 #17 Skrevet tirsdag kl. 15:07 Som det står i artikkelen det lenkes til lenger opp, er den anbefalingen av miljøhensyn, ikke helse. Sitat Dette er ikke en helsemessig begrunnet anbefaling, men en mengde de anser som tilstrekkelig for å dekke behovet for næringsstoffer, som har lav miljømessig belastning, og som er i tråd med gjennomsnittlig inntak i den tyske befolkningen. https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2025/er-egg-bra-for-helsa.html 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:09 #18 Skrevet tirsdag kl. 15:09 Det varierer hvor mye jeg spiser. Noen uker er det 0 og andre uker er det 3. Jeg tror noen tåler det godt å spise egg og andre er kanskje mindre heldige. Anonymkode: d1054...ed2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:10 #19 Skrevet tirsdag kl. 15:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det varierer hvor mye jeg spiser. Noen uker er det 0 og andre uker er det 3. Jeg tror noen tåler det godt å spise egg og andre er kanskje mindre heldige. Anonymkode: d1054...ed2 De med noen typer hjerteproblemer bør være mer forsiktige. Anonymkode: ef3c8...764 2
Grønnsaksvaffel Skrevet tirsdag kl. 15:18 #20 Skrevet tirsdag kl. 15:18 Anbefaling har ingenting med helse å gjøre. Det er ikke farlig å innta flere. Det varierer veldig hvor mange egg jeg spiser i uka. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå