AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:04 #1 Skrevet mandag kl. 17:04 I 80% stilling. Har fri fra jobb 2 dager i ukedagene og noen ganger 3 dager i uka pga jobb i helger. Er det da mulig å ta sykepleierstudiet ved siden av? Noen som har fått til det? Har ikke råd til å jobbe mindre, og er voksen så ønsker å slippe studielån. Anonymkode: 9d1d9...793
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:16 #2 Skrevet mandag kl. 17:16 Man kan det, men det er mye praksis i sykepleierstudiet og du kan ikke ha faste vakter et annet sted da samtidig, siden du ikke kan velge praksisvaktene dine, du vil bare få utlevert en turnus du skal følge som er lik veilederne dine sine turnuser. Så da må du isåfall ta permisjon fra jobben din når du har praksis. Anonymkode: 7a02b...fc9 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:31 #3 Skrevet mandag kl. 17:31 Du er avhengig av fleksibilitet i jobben pga praksis og annet obligatorisk oppmøte. Samlingsbasert kan kanskje gjøre det siste enklere. Anonymkode: dad02...360 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:12 #4 Skrevet mandag kl. 18:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): I 80% stilling. Har fri fra jobb 2 dager i ukedagene og noen ganger 3 dager i uka pga jobb i helger. Er det da mulig å ta sykepleierstudiet ved siden av? Noen som har fått til det? Har ikke råd til å jobbe mindre, og er voksen så ønsker å slippe studielån. Anonymkode: 9d1d9...793 Jeg hadde ikke hatt sjans, men jeg er ikke en person som kan lese pensumet en gang og så sitter alt Jeg må jobbe jevnlig, jevnt og trutt. En 80% jobb hadde jeg aldri klart. Jeg hadde 3dje hver helg og det var nok. Tok heller opp lån og stipend, var verdt hver krone. Får jo jobb rett etter studiet uansett så det gikk bra Anonymkode: 0d358...44c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:49 #5 Skrevet mandag kl. 18:49 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde ikke hatt sjans, men jeg er ikke en person som kan lese pensumet en gang og så sitter alt Jeg må jobbe jevnlig, jevnt og trutt. En 80% jobb hadde jeg aldri klart. Jeg hadde 3dje hver helg og det var nok. Tok heller opp lån og stipend, var verdt hver krone. Får jo jobb rett etter studiet uansett så det gikk bra Anonymkode: 0d358...44c Må legge til at jobben jeg har er i helse og er utdannet innen helse fra før, så mye av det kan jeg allerede. Forhåpentligvis vil kanskje noe av praksisen være på nåværende jobb også. Uff, noe studielån frister ikke. Vil gå opp i lønn, men er begrenset hvor mye da jeg allerede har lønn med full ansiennitet. Anonymkode: 9d1d9...793
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:22 #6 Skrevet mandag kl. 20:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må legge til at jobben jeg har er i helse og er utdannet innen helse fra før, så mye av det kan jeg allerede. Forhåpentligvis vil kanskje noe av praksisen være på nåværende jobb også. Uff, noe studielån frister ikke. Vil gå opp i lønn, men er begrenset hvor mye da jeg allerede har lønn med full ansiennitet. Anonymkode: 9d1d9...793 Tenker at du må avklare med leder om du kan få turnus ut fra skoledager, og tilpasset jobb når du er i praksis. Det vil iallefall gjøre det enklere for deg. Vil forøvrig ikke anbefale å ha praksis på arbeidsplassen. Anonymkode: 82606...c3d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:48 #7 Skrevet mandag kl. 20:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må legge til at jobben jeg har er i helse og er utdannet innen helse fra før, så mye av det kan jeg allerede. Forhåpentligvis vil kanskje noe av praksisen være på nåværende jobb også. Uff, noe studielån frister ikke. Vil gå opp i lønn, men er begrenset hvor mye da jeg allerede har lønn med full ansiennitet. Anonymkode: 9d1d9...793 Du kan mye av det allerede? Det kan godt hende at du vil få deg en overraskelse der, at det kan være mer krevende enn du tror. Hvis det er fagbrev du har fra før, så ligger naturlig nok en bachelor et godt hakk opp faglig. Anonymkode: dad02...360 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:01 #8 Skrevet mandag kl. 21:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må legge til at jobben jeg har er i helse og er utdannet innen helse fra før, så mye av det kan jeg allerede. Forhåpentligvis vil kanskje noe av praksisen være på nåværende jobb også. Uff, noe studielån frister ikke. Vil gå opp i lønn, men er begrenset hvor mye da jeg allerede har lønn med full ansiennitet. Anonymkode: 9d1d9...793 Praksis på eget arbeidssted er vanligvis ikke lov. Om det er sykehus, så tillater de som regel at man har praksis på en annen avdeling enn den man vanligvis jobber på. Anonymkode: 67ffa...00d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:05 #9 Skrevet mandag kl. 21:05 Studiet er jo 50% praksis? Praksis er 80%. Så da skal du møte i praksis i snitt 4 dager per uke.. i 50% av studietiden. Hvordan skal du få til det? Anonymkode: 3ec2f...88d 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:02 #10 Skrevet mandag kl. 22:02 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Praksis på eget arbeidssted er vanligvis ikke lov. Om det er sykehus, så tillater de som regel at man har praksis på en annen avdeling enn den man vanligvis jobber på. Anonymkode: 67ffa...00d Ja det er jo regler i forhold til det, men det er jo uansett ikke problemstillingen heller. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Studiet er jo 50% praksis? Praksis er 80%. Så da skal du møte i praksis i snitt 4 dager per uke.. i 50% av studietiden. Hvordan skal du få til det? Anonymkode: 3ec2f...88d Leste at USN blant annet har utviklet en modell som gjør det mulig å gjennomføre hele studiet som et deltidsløp, også i praksisperiodene. Vet at det er vanskelig og sikkert umulig å få det til med 80% stilling, men tenkte å høre her inne om noen allikevel har klart det. Kan jo være noen løsninger man ikke tenker over. Hvis noen allikevel har klart det i voksen alder uten og tape så mye økonomisk, så tar jeg i mot alt av gode råd🙂 Anonymkode: 9d1d9...793
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:09 #11 Skrevet mandag kl. 22:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må legge til at jobben jeg har er i helse og er utdannet innen helse fra før, så mye av det kan jeg allerede. Forhåpentligvis vil kanskje noe av praksisen være på nåværende jobb også. Uff, noe studielån frister ikke. Vil gå opp i lønn, men er begrenset hvor mye da jeg allerede har lønn med full ansiennitet. Anonymkode: 9d1d9...793 Hør med kommunen din om de sponser deg. Jeg tok helsefag mot å binde meg i to år etter bestått studie teori prøve. Noen går spl studie med lønn for 50% og 50% jobb. Altså betalt for 100% men jobber 50% Også mot to år bindingstid i kommunen. Anonymkode: b700c...dc2 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:25 #12 Skrevet mandag kl. 22:25 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hør med kommunen din om de sponser deg. Jeg tok helsefag mot å binde meg i to år etter bestått studie teori prøve. Noen går spl studie med lønn for 50% og 50% jobb. Altså betalt for 100% men jobber 50% Også mot to år bindingstid i kommunen. Anonymkode: b700c...dc2 Å, det visste jeg ikke om. Takk for tipset. Anonymkode: 9d1d9...793
eliseflisa Skrevet i går, 01:43 #13 Skrevet i går, 01:43 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I 80% stilling. Har fri fra jobb 2 dager i ukedagene og noen ganger 3 dager i uka pga jobb i helger. Er det da mulig å ta sykepleierstudiet ved siden av? Noen som har fått til det? Har ikke råd til å jobbe mindre, og er voksen så ønsker å slippe studielån. Anonymkode: 9d1d9...793 Jeg jobbet 100% ved siden av. Voksen , to barn .., det gikk så fint. Praksisperioder var tøffe. Da var jeg lite hjemme. Jobbet mye dobbelt. Jeg passet på å heller jobbe dobbelt og ha 1 hel dag fri ( on jeg hadde fri i turnusen min på jobb) jeg hadde en sjef som jeg laget en plan med, at jeg fikk lov å bytte vakter og spikre det sammen. Jeg samlet en del avspasering før praksis så jeg hadde litt der også lykke til det går så bra 1
AnonymBruker Skrevet i går, 01:55 #14 Skrevet i går, 01:55 En kollega tok sykepleien samtidig som hun jobbet 80%. Hun fikk tilpasset turnus etter studiene med fri de dagene vaktene krasjet med studier. I gjengjeld bant hun seg til å jobbe videre (ihvertfall 2 år) i virksomheten etter hun var ferdig utdannet sykepleier. Anonymkode: 054d7...036 1
AnonymBruker Skrevet i går, 02:23 #15 Skrevet i går, 02:23 Nå vet jeg ikke hvilken jobb du har, men kan du jobbe natt? Da kan du jobbe hver andre/tredje helg og innimellom hvis du har fri? Gir greie tillegg, så da trenger du kanskje ikke å jobbe like mye. Et annet alternativ er hvilende nattevakt. Gir mindre lønn, men du kan jobbe mer og får sannsynligvis en del søvn likevel. Anonymkode: e0930...3dd
AnonymBruker Skrevet i går, 02:48 #16 Skrevet i går, 02:48 Jeg vil tro at du klarer det. Men det er praksisene som vil bli tunge. Da har du 80% obligatorisk nærvær i praksis, og 80% jobb, så det vil være nødvendig for deg å få en deal med jobben din. Sånn at du kan jobbe inn timer og få mer fri under praksis osv. Uten tilrettelegging fra jobb tror jeg det kan bli tøft. Anonymkode: c11a4...6c9
Nuttery Skrevet i går, 04:28 #17 Skrevet i går, 04:28 Det lar seg gjøre hvis du har svært fleksible praksissteder og arbeidsgiver, men det høres svært lite kjekt ut.
AnonymBruker Skrevet i går, 04:57 #18 Skrevet i går, 04:57 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må legge til at jobben jeg har er i helse og er utdannet innen helse fra før, så mye av det kan jeg allerede. Forhåpentligvis vil kanskje noe av praksisen være på nåværende jobb også. Uff, noe studielån frister ikke. Vil gå opp i lønn, men er begrenset hvor mye da jeg allerede har lønn med full ansiennitet. Anonymkode: 9d1d9...793 Hvis du er helsefagarbeider så kan jeg love deg at det du _tror_ du «kan» ikke er i nærheten av sykepleie-studiet. Pensum på et halvår (30sp) er mer enn dobbelt av pensum-mengden du sannsynligvis hadde på hele fagbrev-løpet ditt. Sannsynligvis enda mer enn det. Og på bachelor-nivå er det et heelt annet nivå. Tror nok at du må omstrukturere tankegangen din. Det du tror du «kan» er noe du nå vil «kjenne til». I beste fall. Å kombinere 80% fast stilling med en bachelor er kanskje mulig på enkelte studier, med dårlige karakterer som en konsekvens. På sykepleien der 50% av studiet er praksis kan du glemme å ha fast jobb ved siden. Du må som et minimum si opp din faste stilling og basere deg på å ta ekstravakter på tidspunkt som ikke kræsjer med studie-planen. Selv da vil jeg regne med at du vil få det vanskelig, da døgnet tross alt er bare 24 timer. 8t praksis, 8 timer jobb, et minimum av søvn… Hvor tenker du å plassere studie-oppgaver og selvivaretakelse? Ikke meningen å ta fra deg motet, men det virker ikke som du har tenkt helt gjennom hva du vil begi deg ut på for å spare penger. Ingenting er gratis, heller ikke en bachelor. Anonymkode: 4acce...f86 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:10 #19 Skrevet i går, 05:10 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du er helsefagarbeider så kan jeg love deg at det du _tror_ du «kan» ikke er i nærheten av sykepleie-studiet. Pensum på et halvår (30sp) er mer enn dobbelt av pensum-mengden du sannsynligvis hadde på hele fagbrev-løpet ditt. Sannsynligvis enda mer enn det. Og på bachelor-nivå er det et heelt annet nivå. Tror nok at du må omstrukturere tankegangen din. Det du tror du «kan» er noe du nå vil «kjenne til». I beste fall. Å kombinere 80% fast stilling med en bachelor er kanskje mulig på enkelte studier, med dårlige karakterer som en konsekvens. På sykepleien der 50% av studiet er praksis kan du glemme å ha fast jobb ved siden. Du må som et minimum si opp din faste stilling og basere deg på å ta ekstravakter på tidspunkt som ikke kræsjer med studie-planen. Selv da vil jeg regne med at du vil få det vanskelig, da døgnet tross alt er bare 24 timer. 8t praksis, 8 timer jobb, et minimum av søvn… Hvor tenker du å plassere studie-oppgaver og selvivaretakelse? Ikke meningen å ta fra deg motet, men det virker ikke som du har tenkt helt gjennom hva du vil begi deg ut på for å spare penger. Ingenting er gratis, heller ikke en bachelor. Anonymkode: 4acce...f86 Synes denne var litt vel negativ. Om du er helsefagarbeider kan du mye, og vil ha mange grener å henge den nye kunnskapen på. Det er derfor MYE enklere for en som allerede kan helse, enn en som kommer rett fra allmennfag. Men jeg er enig i at det høres for hardt ut. Å kanskje klare det er én ting, men til hvilken pris? Være ferdig utbrent som nyutdannet sykepleier? Jeg synes det er en stor feil at folk tenker at de skal ta en høyere utdannelse men uten studielån. De aller fleste bachelorgrader kommer med et studielån. Du kan heller tenke at om du klarer å holde det så lavt som mulig er det kjempebra. Anonymkode: c11a4...6c9 1 1
eliseflisa Skrevet i går, 05:45 #20 Skrevet i går, 05:45 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis du er helsefagarbeider så kan jeg love deg at det du _tror_ du «kan» ikke er i nærheten av sykepleie-studiet. Pensum på et halvår (30sp) er mer enn dobbelt av pensum-mengden du sannsynligvis hadde på hele fagbrev-løpet ditt. Sannsynligvis enda mer enn det. Og på bachelor-nivå er det et heelt annet nivå. Tror nok at du må omstrukturere tankegangen din. Det du tror du «kan» er noe du nå vil «kjenne til». I beste fall. Å kombinere 80% fast stilling med en bachelor er kanskje mulig på enkelte studier, med dårlige karakterer som en konsekvens. På sykepleien der 50% av studiet er praksis kan du glemme å ha fast jobb ved siden. Du må som et minimum si opp din faste stilling og basere deg på å ta ekstravakter på tidspunkt som ikke kræsjer med studie-planen. Selv da vil jeg regne med at du vil få det vanskelig, da døgnet tross alt er bare 24 timer. 8t praksis, 8 timer jobb, et minimum av søvn… Hvor tenker du å plassere studie-oppgaver og selvivaretakelse? Ikke meningen å ta fra deg motet, men det virker ikke som du har tenkt helt gjennom hva du vil begi deg ut på for å spare penger. Ingenting er gratis, heller ikke en bachelor. Anonymkode: 4acce...f86 Jeg klarte det helt fint. Deltidsstudie er skole med oppmøte 1 uke og selvstudie 3 uker… Med god struktur og litt hjelp fra arbeidsplassen så klarer hun dette fint. jeg vet ikke hvilket yrke du har, men må si du undervurderer helsefagarbeidere her. Jeg tok helsefagarbeider først og deretter sykepleier . Og hele det første emnet er nesten samme pensum (grunnleggende sykepleie) For ikke å snakke om kompetanse, forståelse for faget og klinisk blikk. Som veileder noen runder nå for sykepleiestudenter er det stor forskjell på de som kommer rett fra sykepleien og de med helsefagarbeider i bunnen … samme med kolleger..,, takke meg til en stødig helsefagarbeider enn en «høy på seg selv» sykepleier 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå