AnonymBruker Skrevet 10. november #1 Skrevet 10. november Noen tips? Teller kalorier, men faste trigger overspising hos meg når jeg først får lov å spise. Anonymkode: 3a5fb...df1
AnonymBruker Skrevet 10. november #2 Skrevet 10. november Det er ikke gitt at faste fungerer for deg. Men uansett hvordan du velger å spise så pass på at du får i deg nok protein, sunt fett og fiber - også fyller du på og metter magen med masse grønt. Jeg spiser med periodisk faste og er dermed ekstra obs på at når jeg spiser, så er det riktig balansert slik at jeg blir mett på en måte som varer. Anonymkode: cee88...432 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november #3 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke gitt at faste fungerer for deg. Men uansett hvordan du velger å spise så pass på at du får i deg nok protein, sunt fett og fiber - også fyller du på og metter magen med masse grønt. Jeg spiser med periodisk faste og er dermed ekstra obs på at når jeg spiser, så er det riktig balansert slik at jeg blir mett på en måte som varer. Anonymkode: cee88...432 Prøver på dette Men litt usikker på om jeg bør faste like lenge de dagene jeg trener på morgenen. Blir fort skjelven om jeg trener på tom mage. ts Anonymkode: 3a5fb...df1
Tvist Skrevet 10. november #4 Skrevet 10. november Hva om du forbereder måltidene? Legg klar en porsjon som du bestemmer deg for på forhånd? Hvor lenge faster du?
AnonymBruker Skrevet 10. november #5 Skrevet 10. november Er ikke hele vitsen med periodisk faste at man kan overspise? Jeg gikk bort fra det, men da jeg holdt på med det spiste jeg mengder av mat og godteri mellom 16 og 20, 3-4 av dagene i uka, resten sunt, Gikk ned i vekt. Men det ble som en spiseforstyrrelse for min del. Gikk og ventet på dagene og timene jeg kunne trøkke nedpå. Så gikk tilbake til sunn mat fordelt over hele dagen, få utskeielser og mer trening. Anonymkode: 2bf5b...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #6 Skrevet 10. november 2 større måltider per dag med næringsrik mat, 0 småspising mellom anbefaler jeg. Hvordan du fordeler måltidene er opp til deg. Anonymkode: ff3db...3cc
AnonymBruker Skrevet 10. november #7 Skrevet 10. november Kanskje det er noe med måltidssammensetningen? Hvis du teller kalorier i tillegg er det fort gjort å spise alt for lite fett. Jeg må iallfall ha en solid fettkilde til måltidene mine for at jeg skal føle meg mett. Spiser man råvarebasert er det godt gjort å spise for mye. Anonymkode: 28055...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #8 Skrevet 10. november Kanskje du ikke skal telle kalorier...og se om fasten i seg selv gjør størstedelen av jobben for deg. Det er fullt mulig å spise for lite om man faster, selv om målet er vektnedgang. Kroppen kan respondere med overspising. Altså, om du bare dropper å tenke på kaloriene en stund, og tenker på at du skal ha proteiner og sunt fett og fiber. Og lager deg en porsjon med noe bra, og gir deg tid til å kjenne etter om du er mett. Gi det 30 min etter mat og sjekk, er du fortsatt sulten, ja så finner du mer å spise. Kanskje gi deg selv lov rett og slett, gir mindre behov for å stappe inn. Du har tid, hva er stresset liksom? I praksis kan du nesten spise så mye du orker i spisevinduet ditt. Særlig om det er kort. Men det føles ikke godt å overspise...så god grunn til å roe ned måltidene. Anonymkode: 92a89...336 1
Silisium Skrevet 10. november #9 Skrevet 10. november Hvordan stagger dere sulten før sengetid? Kjenner at sulten hindrer meg i å sove. Elsker tanken bak fasting, men er samtidig vanskelig å faste på kvelden ifm legging. 1
Grüner Skrevet 10. november #10 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen tips? Teller kalorier, men faste trigger overspising hos meg når jeg først får lov å spise. Anonymkode: 3a5fb...df1 Da er ikke faste noe for deg. Da bør du heller ha hyppigere og regelmessige måltider. Periodisk faste er veldig trendy, men det er ikke for alle, det sier også ernæringsfysiologer. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november #11 Skrevet 13. november Pakker lunsj kvelden før, så da er det definert hva jeg har å spise som er tilgjengelig på jobb. Til middag hjelper mannen min meg med å begrense. Han passer på at jeg får den minste porsjonen osv. Og på ettermiddagen hjemme er det kun te vi inntar. En "acountability partner" er til stor hjelp. Anonymkode: 7ebd2...efb 1
I Grosny Skrevet 15. november #12 Skrevet 15. november (endret) AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 9.44): Prøver på dette Men litt usikker på om jeg bør faste like lenge de dagene jeg trener på morgenen. Blir fort skjelven om jeg trener på tom mage. ts Anonymkode: 3a5fb...df1 Det kommer an på hvor mye du trener. Jeg dropper ofte frokost men skal jeg trene mye så spiser jeg først. Det er noen som anbefaler å ha periodisk faste f. eks. 4 dager i uka. Og så støtter jeg innlegg nr2. Det viktigste er hva du spiser etter fasten og da bør du begrense karbohydrater. Jeg spiser ofte brokkoli i stedet for potet til koteletten, ingen saus. Bruk råvarer og unngå sterkt prossesert mat. Endret 15. november av I Grosny
I Grosny Skrevet 15. november #13 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 15.22): Kanskje du ikke skal telle kalorier...og se om fasten i seg selv gjør størstedelen av jobben for deg. Det er fullt mulig å spise for lite om man faster, selv om målet er vektnedgang. Kroppen kan respondere med overspising. Altså, om du bare dropper å tenke på kaloriene en stund, og tenker på at du skal ha proteiner og sunt fett og fiber. Og lager deg en porsjon med noe bra, og gir deg tid til å kjenne etter om du er mett. Gi det 30 min etter mat og sjekk, er du fortsatt sulten, ja så finner du mer å spise. Kanskje gi deg selv lov rett og slett, gir mindre behov for å stappe inn. Du har tid, hva er stresset liksom? I praksis kan du nesten spise så mye du orker i spisevinduet ditt. Særlig om det er kort. Men det føles ikke godt å overspise...så god grunn til å roe ned måltidene. Anonymkode: 92a89...336 Enig, men hva som er sunt fett er omdiskutert. Vinnerne er man enige om; noen av disse er villfisk og avokado og extra virgin olivenolje, noen planteoljer er omdiskutert. Smør og dyrefett er muligens på vei til å bli mer anbefalt. Transfett er verst og det kan man lage på kjøkkenet hvis man får for sterk varme på planteoljer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå