Gå til innhold

5 åringen kommer inn hver natt, er han utrygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver kveld, ca 3-4 timer etter han har sovnet kommer han inn til oss. Vi følger han tilbake i sengen, legger oss der inne eller sitter med han til han har sovnet igjen.

Men kort tid etter våkner han og kommer inn igjen. I natt har jeg fulgt han tilbake 8 ganger.

Stort sett legger han seg bare i sengen vår  og får sove hos oss, men siden jeg var våken i natt, så tenkte jeg forsøke å få han til å sove i sengen sin. 

Når han ligger i vår seng er han i dyp søvn. Har hendt vi har bært han over i egen seng også, men da også våkner han stort sett raskt. 

Er dette uttrykk for utrygghet? 

Anonymkode: 410e8...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter dere hos han til han sovner på kvelden også? 

Anonymkode: edd3c...f83

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sitter dere hos han til han sovner på kvelden også? 

ja, men da sovner han kjapt, han er svært kveldstrøtt. Tar 5, max 7 minutter. Han sover med lillebror også, han er 3. Lillebror blir i sengen sin hele natten, men 5 åringen starter som sagt etter noen timer med å komme inn til oss. 

Skrevet

Hvorfor avviser dere han så mye?

Anonymkode: e08e4...cd7

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Vi byttet seng uten spørsmål fram til ungen var 11 omtrent. Hvis han kom inn om natten og ville sove hos oss/meg gikk pappaen og la seg i en annen seng uten spørsmål. Så fikk alle sammen en god natts søvn. Etter hvert skjedde det sjeldnere og sjeldnere og nå er han 13 og det er selvfølgelig alt for pinlig å sove sammen med foreldre lenger 😅 Men er glad for at vi aldri hadde noe diskusjon eller krangel om natten. 

Anonymkode: ae1d8...648

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje han er mørkredd? 

Skrevet

Tror han fryser alene. Jeg hadde kjøpt en varmere dyne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ja, men da sovner han kjapt, han er svært kveldstrøtt. Tar 5, max 7 minutter. Han sover med lillebror også, han er 3. Lillebror blir i sengen sin hele natten, men 5 åringen starter som sagt etter noen timer med å komme inn til oss. 

Det er jo derfor han ikke klarer å sovne selv når han våkner på natten. Han er vant med å ha dere der.. 

Jeg ville nok prøvd å få han til å sovne selv, uten dere der, slik at han også klarer det når han våkner på natten.

• Liker 3
Skrevet

Hadde bare løftet opp dyna å latt han få sove med dere. En dag vil du faktisk savne det. 

Anonymkode: 533df...d46

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hadde bare løftet opp dyna å latt han få sove med dere. En dag vil du faktisk savne det. 

Anonymkode: 533df...d46

Folk er forskjellige da. Jeg savner det ikke på noen som helst måte. Jeg sover elendig med unger i senga og priser meg evig lykkelig for at den tid er forbi 😅 Og jeg er faktisk glad i dem likevel! Men foreldre også trenger søvn... 

Anonymkode: 4bfaf...89d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hver kveld, ca 3-4 timer etter han har sovnet kommer han inn til oss. Vi følger han tilbake i sengen, legger oss der inne eller sitter med han til han har sovnet igjen.

Men kort tid etter våkner han og kommer inn igjen. I natt har jeg fulgt han tilbake 8 ganger.

Stort sett legger han seg bare i sengen vår  og får sove hos oss, men siden jeg var våken i natt, så tenkte jeg forsøke å få han til å sove i sengen sin. 

Når han ligger i vår seng er han i dyp søvn. Har hendt vi har bært han over i egen seng også, men da også våkner han stort sett raskt. 

Hvorfor insisterer dere på å ikke gi barnet det han trenger?

Anonymkode: f451d...ffe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor insisterer dere på å ikke gi barnet det han trenger?

Anonymkode: f451d...ffe

Som du ser jeg skriver, stort sett får han bare sove i sengen vår, men i natt var jeg våken og fulgte han tilbake, satt og lå inne hos han til han sovnet igjen, men han våkner kort tid etter og kommer inn igjen. 

Jeg sliter med å sovne og mannen klarer ikke når han blir sparket i ryggen osv. Så da går en av oss og legger oss et annet sted. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor avviser dere han så mye?

Anonymkode: e08e4...cd7

Føler ikke vi avviser han, han får stort sett sove i sengen vår, men på et eller annet tidspunkt på dette gi seg. Siden jeg var våken i natt fulgte jeg han inn på rommet og la meg der. Han sov dypt, men i det jeg var tilbake i min seng var han tilbake i sengen vår. Han fikk sove der da. 

Skrevet
Gunstein123 skrev (7 timer siden):

Kanskje han er mørkredd? 

vi har på litt lys, men han kan selvsagt være det likevel. 

Ny Bruker skrev (5 timer siden):

Tror han fryser alene. Jeg hadde kjøpt en varmere dyne.

Han er omvendt, han hater å ligge med pysj, og kaster av seg dynen ved en hver anledning han får. Så selvsagt kan han fryse og derfor søker varme, men har prøvd å ha på pysj som han bare tar av. 

Skrevet

Det er jo helt vanlig. Det er slitsomt, så løsningen er at en avvisere går et annet sted å sove eller dere får inn en madrass eller noe på gulvet hos dere. Dette går over av seg selv innen rimelig alder. 3 åringen deres kan også begynne med dette og det er helt vanlig at det går i perioder. 

Anonymkode: ab030...b70

• Liker 2
Skrevet

Datteren min er 7, nå har hun begynt å sove natten cirka hver natt. Men har i alle år komt inn til oss iløpet av natten. Og ja, nå savner jeg det.. 😅 

Du må nok holde ut mer enn en natt for å se om det har effekt. Her lot vi ungen finne ut av det selv. 

Anonymkode: 8a41d...d95

• Liker 2
Skrevet

Vi la en madrass på gulvet på rommet vårt, så kunne han ta med seg dyna si og legge seg der om natta når han ikke ville sove alene.

Anonymkode: 973bd...e8d

Skrevet

Han må lære seg å finne roen selv. 

Kommuniser med han, er han redd for noe igjen finn ut eventuelt hva og snakk om det. Er det en rasjonell eller urasjonell redsel.

Hvis dette har pågått en periode, kan det også ha blitt en vane. 

Anonymkode: 23d40...aac

• Nyttig 1
Skrevet

Har en på 6 år som alltid har vært sånn. Så når han våkner får han sove i senga til broren sin og sover da natta ut:)  noen trenger ekstra nærhet. For min del trives jeg å sove med barna selv😊

Anonymkode: bd500...fda

Skrevet

Vår sønn var våknet også på natta og ville sove hos oss. Vi pleide å følge han til senga og roe han ned, og han sovnet igjen. Nå i ettertid så angrer jeg på at vi ikke bare satte en madrass eller en ekstra seng ved vår seng for å gi han tryggheten. Han var for urolig til at vi kunne ha han i senga vår, men han sov godt hvis vi bare var i nærheten. Nå er han så stor, så den tiden er forbi, men som sagt så hadde jeg løst det annerledes nå.

Anonymkode: 35a2c...216

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...