Gå til innhold

Støy fra kjøkkenvifte og bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Flyttet nylig inn i leilighet som har balansert ventilasjon. Jeg blir gal. Blir sliten i hodet av den konstante susen av luft som kommer ut kjøkken vifta og badet. 

Har lest meg opp at dette ikke kan/skal skrus av🥺

Under vifta på kjøkkenet kan jeg skru på en luke slik at den stenges. Da bråker det ikke, og kommer kun støy fra badet.

Er dette også fyfy eller går det greit siden det kommer luft inn på badet fortsatt?

Anonymkode: c4105...297

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ikke luft inn, den blir trukket ut konstant. Men ja, du må faktisk leve med det suset så lenge du bor der. Kan ikke slås av, må koble fra strømmen, men da har du heller ikke avtrekk over komfyr/koketopp eller badet.

Anonymkode: 82da3...b05

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg ALDRI orket bo i. Jeg hadde forberedt meg på å flytte.

Anonymkode: bbc85...299

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kommer ikke luft inn, den blir trukket ut konstant. Men ja, du må faktisk leve med det suset så lenge du bor der. Kan ikke slås av, må koble fra strømmen, men da har du heller ikke avtrekk over komfyr/koketopp eller badet.

Anonymkode: 82da3...b05

Ja selvfølgelig, trekkes ut. Men som jeg skrev kan jeg skrur igjen en luke på kjøkkenet slik at luft bare trekkes ut fra baderoms viften/luken (uten å koble fra strømmen).  

Dette hadde hjulpet stort, siden kjøkken og stue er i ett.

Skrevet

Jeg er på boligjakt og 8 av 10 leiligheter jeg ser på har dessverre balansert ventilasjon, og da er de uaktuelle for meg.

Jeg er lydsensitiv etter en hodeskade

Anonymkode: 8bf41...c69

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er på boligjakt og 8 av 10 leiligheter jeg ser på har dessverre balansert ventilasjon, og da er de uaktuelle for meg.

Jeg er lydsensitiv etter en hodeskade

Leit å høre om hodeskaden din, jeg makter heller ikke dette balansert ventilasjon greiene. 

Anonymkode: e724e...032

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Under vifta på kjøkkenet kan jeg skru på en luke slik at den stenges. Da bråker det ikke, og kommer kun støy fra badet.

Er dette også fyfy eller går det greit siden det kommer luft inn på badet fortsatt?

Samme gjør jeg.

Bare husk å åpne før du skal lage mat.

Anonymkode: 2b7cc...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Flyttet nylig inn i leilighet som har balansert ventilasjon. Jeg blir gal. Blir sliten i hodet av den konstante susen av luft som kommer ut kjøkken vifta og badet. 

Prøv å åpne ventilen på badet mer. Høres kanskje ulogisk ut, men det er gjerne strupingen som gir denne lyden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Leit å høre om hodeskaden din, jeg makter heller ikke dette balansert ventilasjon greiene. 

Anonymkode: e724e...032

Noen balanserte ventilasjonsanlegg durer mer enn andre har jeg oppdaget 

Skrevet

Glad jeg har eget mekanisk avtrekk. Og røroshetta ventilator på kjøkken. Det jeg liker med røroshetta er at den har sensorer. Slik at den slåes på automatisk når luften trenger det. Dvs når det er for mye gasser av co2, partikler, damp etc. Og med egen våtromsfunksjon som stenger luka på kjøkkenkanal du bruker når du dusjer. Fordelen er at den står ikke å går hele tiden, kun når det trengs. I motsetning til balansert ventilasjon som står og durer hele tiden. 
Balansert ventilasjon er oppskrytt som bare skaper et tett dårligere innemiljø. 

Anonymkode: e1d97...ef8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme gjør jeg.

Bare husk å åpne før du skal lage mat.

Anonymkode: 2b7cc...8bb

Har du merket noe negativt med dette? Feks dårlig luft?

Traktor skrev (1 time siden):

Prøv å åpne ventilen på badet mer. Høres kanskje ulogisk ut, men det er gjerne strupingen som gir denne lyden. 

Virker ikke som jeg kan justere den noe. Men skal prøve litt.

Skrevet

Neste gang du har service på anlegget, så be dem sjekke om de kan skru ned litt. Legge inn noe støydemping. Hos meg fikk dem dempet med ca 10 desibel. 

Anonymkode: e327c...f97

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt en bolig med balansert ventilasjon, nesten alle har mugg i kanaler pga stor temp forskjell fra vinter til sommer. Ikke bra for helsa å puste inn.

Skapvifte som drar fra kjøkken og bad er det beste, og luftventiler i vindu/stor på veggen!

Anonymkode: 3caf7...8cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Poenget med balansert ventilasjon er at det skal være balanse mellom hvor mye luft som trekkes ut av boligen og hvor mye frisk luft som slipper inn. Ved å stenge ved kjøkkenvifta som du foreslår(eller et annet sted), vil denne balansen bli feil, og ventilasjonen vil ikke lenger fungere slik den er tenkt. Antar at dette også er et ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning, og om du da stenger luftinntaket på kjøkkenet, kan den lufta som skulle gått inn i anlegget på kjøkkenet for varmegjenvinning, i stedet bli presset ut av huset andre steder, noe som kan føre til tapt energi/høyere strømutgifter. I verste fall kan fuktig luft fra huset presses inn i vegger og tak og skape råte og sopproblemer. Dette siste mest risikabelt når det er kaldt ute.

Men dette er "i verste fall". Trolig går det bra om du stenger på kjøkkenet. Ihvert fall om du bare stenger når du er der og er plaget av støyen, og åpner når du ikke er hjemme, eller når du sover, slik at anlegget fungerer normalt det emste av døgnet.

Jeg ville også sjekket om det er noen mulighet til å justere viftehastigheten i stedet for å stenge spjeld. De må jo være et betjeningspanel for anlegget et sted. Hvis du kan sette ned viftehastigheten litt, kan du få ned støyen betydelig uten at balansen i ventilasjonen forstyrres. På vårt anlegg kan viftehastigheten styres, og hastigheten kan også programmeres på klokkeslett, slik at anlegget går på lavere hastighet når vi f.eks. ikke er hjemme, eller når vi ønsker at det skal være stille om natta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Glad jeg har eget mekanisk avtrekk. Og røroshetta ventilator på kjøkken. Det jeg liker med røroshetta er at den har sensorer. Slik at den slåes på automatisk når luften trenger det. Dvs når det er for mye gasser av co2, partikler, damp etc. Og med egen våtromsfunksjon som stenger luka på kjøkkenkanal du bruker når du dusjer. Fordelen er at den står ikke å går hele tiden, kun når det trengs. I motsetning til balansert ventilasjon som står og durer hele tiden. 
Balansert ventilasjon er oppskrytt som bare skaper et tett dårligere innemiljø. 

Hvilken type er det du har?

Anonymkode: fbd00...dbd

Skrevet

Kan være lurt å lese brukermanualen og vedlikeholdsmanualen til tekniske anlegg. 

Kan være at noen spjeld er feil innstilt, eller at det er mye støv i kanalene som øker lufthastigheten (og støyen)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilken type er det du har?

Anonymkode: fbd00...dbd

Røros Titan. Fantastisk ventilator. Norskprodusert!

Skrevet

Har det her men min har tre hakk. Har oftest på bare 1 til vanlig bruk. Teknisk rom lukker jeg dører til . Det var pyton den første tiden her. Men nå har jeg vent meg til det. Å jeg reagerer veldig på lyder. Hør med vaktmester kanskje noen innstilling .

Anonymkode: 0f3aa...bb4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt lydsensitiv. Da jeg skulle få et firma til å pusse opp badet mitt installerte de ei vifte som du beskriver. Satte i gang å dure som en kjøkkenvifte på fullt hver gang jeg skrudde på lyset på badet. Holdt på å klikke og valgte da heller å stelle meg på badet med lyset av en å høre på den duringa😅 Til slutt klagde jeg til firmaet og sa at jeg ikke hadde bedt om dette ventilasjonssystemet og at jeg ville ha det slik jeg hadde det før. Med vanlige ventiler uten lyd. Entreprenøren viste heldigvis forståelse og fikset det på dagen uten ekstra kostnad👍

Anonymkode: e5230...cf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...