Gå til innhold

Er vi eit folk som er iferd å miste evnen å fikse ting selve ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er vi iferd med å få eit genrasjonsifte  der ein er iferd med å miste eindel av  kulturarven  i det å  fikse praktiske  ting selve, og er blitt eit folk som er blitt   mindre selvhjelpte. ? 

Det påstås  at nordmenn er  iferd med å gjøre som innbyggerne i søkkrike Kuwait har gjordt  i lang tid. De kjøper det meste av  tjenester, og har etterhvert  mistet evnen til å utføre praktiske  gjøremål selve. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/praktiske-ferdigheter-vi-har-mistet-evnen-til-a-fikse-ting-selv/o/5-95-2696405

Endret av Buffelo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til overskriften. 

Størstedelen av hi er rør som ikke har noe med overskriften å gjøre.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Grønnsaksvaffel skrev (11 minutter siden):

Ja til overskriften. 

Størstedelen av hi er rør som ikke har noe med overskriften å gjøre.

Kan du  vere så vennleg å forklare hva du mener eller er du ute etter bare ktitisere.? ? ? ? ?   

Dersom du ikkje har noe å tilføye så ver så vennlig å ikkje bruk mer energi på å poste flere  kommentarer ! !

Endret av Buffelo
  • Nyttig 1
Skrevet
Buffelo skrev (8 minutter siden):

Kan vere så vennleg å forklare hva du mener med det utan å bare ktitisere.?

Dersom du ikkje har noe å tilføye så ver så vennlig å ikkje bruk mer energi på å poste flere  kommentarer ! !

Ingenting i avsnitt 4 handler temaet i overskriften.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Ingenting i avsnitt 4 handler temaet i overskriften.

Høres ut som du er lite oppdatert. 😰

Skrevet
Buffelo skrev (7 minutter siden):

Høres ut som du er lite oppdatert. 😰

Ok, opplyse meg om hva kommuners overskudd, økte krav fra folk til det offentlige og økt grad av byråkrati som overvåker hverandre har med folk evne til å gjøre praktiske ting selv?

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Grønnsaksvaffel skrev (16 minutter siden):

Ok, opplyse meg om hva kommuners overskudd, økte krav fra folk til det offentlige og økt grad av byråkrati som overvåker hverandre har med folk evne til å gjøre praktiske ting selv?

Kanskje ta på deg andre briller så du kan lese teksten i hva som er skrevet  ! 

Hva tror du er årsaken til at halvparten av norske kommuner går med  store underskudd ?  Hva tror du  er årsaken til at skoler, og  rekke offentlige bygg forfaller. ? Hva er årsaken til at dugnadånden generelt  sett har vert nedadgående, og er ikkje samanlignbar med slik det engang var. ?  Hva er årsaken til at norge har vert prisgitt arbeidsinnvandrin å utføre det fleste håndverksjobber siste 30 årene ? Hva er årsaken til at dei mange nytter dekkhotell fremfor å skifte  dekk på egen bil selve. ?  

Endret av Buffelo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Buffelo skrev (2 minutter siden):

Hva tror du er årsaken til at halvparten av norske kommuner går med  store underskudd ?  Hva tror du  er årsaken til at skoler, og  rekke offentlige bygg forfaller. ? Hva er årsaken til at dugnadånden generelt  sett har vert nedadgående, og er ikkje samanlignbar med slik det engang var. ?  Hva er årsaken til at norge har vert prisgitt arbeidsinnvandrin å utføre det fleste håndverksjobber siste 30 årene ?

Ro deg litt ned.

Jeg har også store problemer med å skjønne innlegget ditt.
Overskriften er ok men resten er svada.
Ingen sammenheng.

Så vær så snill

Fortell oss hva du faktisk mener på en forståelig måte.

Men kan svare på hvorfor vi må ha arbeidsinnvandring.
Det er for at det fødes for få mennesker i norge.
Det må fødes flere mennesker for at vi skal ha nok arbeidskraft.

Men seriøst.
Hi er et rot.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Buffelo skrev (25 minutter siden):

Hva tror du er årsaken til at halvparten av norske kommuner går med  store underskudd ?  Hva tror du  er årsaken til at skoler, og  rekke offentlige bygg forfaller. ? Hva er årsaken til at dugnadånden generelt  sett har vert nedadgående, og er ikkje samanlignbar med slik det engang var. ?  Hva er årsaken til at norge har vert prisgitt arbeidsinnvandrin å utføre det fleste håndverksjobber siste 30 årene ? Hva er årsaken til at dei mange nytter dekkhotell fremfor å skifte  dekk på egen bil selve. ?  

Du er endrer overskudd til underskudd og prøver å bruke hersketeknikk om jeg må bruke andre briller 🤷‍♀️ Skjerp deg.

Kommunene går ikke med underskudd fordi folk ikke kan fikse ting selv.

Skoler og andre offentlige bygg forfaller ikke fordi folk ikke kan fikse ting selv, det er fordi vedlikehold blir nedprioritert når økonomien er stram.

Årsaken til arbeidsinnvandring av håndverksetjenester er ikke fordi folk ikke kan fikse ting selv, det er fordi ikke norsk ungdom har utdannet seg til håndverkere.

Årsaken til at folk nytter dekkhotell er sammensatt. Folk har bedre råd og prioriterer dekkhotell. Mange biler og dekk er blitt så tunge at det er vanskelig å skifte selv. Mange har ikke plass til å oppbevare dekkene sine selv.

Endret av Grønnsaksvaffel
Lagt til setning.
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Slarti skrev (39 minutter siden):

Ro deg litt ned.

Jeg har også store problemer med å skjønne innlegget ditt.
Overskriften er ok men resten er svada.
Ingen sammenheng.

Så vær så snill

Fortell oss hva du faktisk mener på en forståelig måte.

Men kan svare på hvorfor vi må ha arbeidsinnvandring.
Det er for at det fødes for få mennesker i norge.
Det må fødes flere mennesker for at vi skal ha nok arbeidskraft.

Men seriøst.
Hi er et rot.

Hyggelig av du har skjønt overskriften , men  hvorfor har du valgt å unnlatt å svare på den ?  

Ein stor del av innvandringen er som følge av FN -vedtak, og handler ikkje om arbeidsinnvandring fra Polen, Romania, Latvia, Estland m.fl. 

Skjønner ikkje samanhengen din mellom nedgang i fødselstallen og folk evne til å fikse selve, og fleksibilitet. ?

Endret av Buffelo
Skrevet

For å svare på overskriften din - nei . Jeg tror ikke det stemmer. I min omgangskrets (25-45) er det veldig vanlig å gjøre så mye som mulig av f.eks. oppussingsarbeid selv, fordi økonomien for veldig mange er ganske stram. Så jeg tror mange "tvinges" til å bli mer handy enten de vil eller ikke, av økonomisk årsaker.

Resten av innlegget ditt skjente jeg ingenting av.

Anonymkode: f2011...e4a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg tilhøre generasjonen som bygde sitt eget hus (den gangen sånt fremdeles var tillatt) og lagde sine første møbler. Fremdeles reparerer jeg oppvaskmaskinen og vaskemaskinen, mekker på bilen, snekrer og lager ting selv. Før var vi som regel selvlærte av ren nødvendighet.

På skolen hadde gutta sløyd og jentene håndarbeid. Og da var det snakk om rent praktisk fag og ikke å realisere sin egen lyst og sitt "kunstneriske talent". . . .

Jeg husker godt at det stod på tavla i sløydrommet: Beste side plan - Beste kant i vinkel - Tykkelsen avsettes med strekkmål . . . .  Og det praktiserer jeg i prinsippet fremdeles, mer enn 70 år senere . .  . . 

Men vi hadde også plass til mye da vi vokste opp i enebolig med hage. Mye av det vi drev med er i dag en ren umulighet i blokkleiligheten. Hvor skal du lære å reparere sykkelen din . ? Eller få plass til hobbyverktøy . . ? 

Så jeg er enig med TS. Og årsakene kan være mange: God råd, makelighet, trangboddhet og ikke minst dårlig incitament fra myndighetenes side. 

Endret av senior
  • Liker 3
Skrevet
Buffelo skrev (19 minutter siden):

Hyggelig av du har skjønt overskriften !    Hvorfor har du valgt å unnlate svare / kommentere den,men heller valgt  å kritisere innlegget som åpenbart har ein samanheng med overskriften. ?

Nei innlegget har ikke åpenbart en sammenheng med overskriften.

Det er derfor jeg spør om du kan forklare hva du mener.
For helt ærlig.
Jeg skjønner ikke sammenhengen men ønsker å forstå hva du mener.

Men skjønner at du har gått i forsvar i stede for å forklare hva du mener.

så i stede for å angripe kan du faktisk forklare hva du mener med Hi
For jeg skjønner over hode ikke sammenhengen uansett hvor mye jeg prøver.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er ikke sikker på at årsaken bak de dårlige kommuneøkonomiene er knyttet til manglende dugnadsånd. Har du noen eksempler, historier eller lignende du kan vise til? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For å svare på overskriften din - nei . Jeg tror ikke det stemmer. I min omgangskrets (25-45) er det veldig vanlig å gjøre så mye som mulig av f.eks. oppussingsarbeid selv, fordi økonomien for veldig mange er ganske stram. Så jeg tror mange "tvinges" til å bli mer handy enten de vil eller ikke, av økonomisk årsaker.

Resten av innlegget ditt skjente jeg ingenting av.

Anonymkode: f2011...e4a

senior skrev (12 minutter siden):

Jeg tilhøre generasjonen som bygde sitt eget hus (den gangen sånt fremdeles var tillatt) og lagde sine første møbler. Fremdeles reparerer jeg oppvaskmaskinen og vaskemaskinen, mekker på bilen, snekrer og lager ting selv. Før var vi som regel selvlærte av ren nødvendighet.

På skolen hadde gutta sløyd og jentener håndarbeid. Og da var det snakk om rent praktisk fag og ikke å realisere sin egen lyst og sitt "kunsneriske talent". . . .

Jeg husker godt at det stod på tavla i sløydrommet: Beste side plan - Beste kant i vinkel - Tykkelsen avsettes med strekkmål . . . .  Og det praktiserer jeg i prinsippet fremdeles, mer enn 70 år senere . .  . . 

Men vi hadde også plass til mye da vi vokste opp i enebolig med hage. Mye av det vi drev med er i dag en ren umulighet i blokkleiligheten. Hvor skal du lære å reparere sykkelen din . ? Eller få plass til hobbyverktøy . . ? 

Så jeg er enig med TS. Og årsakene kan være mange: God råd, makelighet, trangboddhet og ikke minst dårlig incitament fra myndighetenes side. 

Endeleg en kommentar som tydelegvis   har skjønt samanhengen mellom overskriften, og innlegget. og  hva som forbindes med å  fikse -og vera selvhjelpte.  Det å vera selvhjelpt  handler også om selvtillit, økonomi, praktisk innsikt, og forståelse for håndverksarbeid.   

Misstenker at vi har fått en hel genrasjon som ikkje kan identifisere seg med en "tid som engang var" i   det å "fikse selv , og vera mer selvhjelpte vil åpenbart bli mer fokus på.  Store deler av industrien mangler idag håndverksarbeidere som følge av frafall av  utenlanske arbeidskraft, og verre vil det bli. 

Skrevet
Buffelo skrev (4 minutter siden):

Endeleg en kommentar som tydelegvis   har skjønt samanhengen mellom overskriften, og innlegget. og  hva som forbindes med å  fikse -og vera selvhjelpte.  Det å vera selvhjelpt  handler også om selvtillit, økonomi, praktisk innsikt, og forståelse for håndverksarbeid.   

Misstenker at vi har fått en hel genrasjon som ikkje kan identifisere seg med en "tid som engang var" i   det å "fikse selv , og vera mer selvhjelpte vil åpenbart bli mer fokus på.  Store deler av industrien mangler idag håndverksarbeidere som følge av frafall av  utenlanske arbeidskraft, og verre vil det bli. 

Hva sier det om innlegget ditt at kun en av de som har svart tydeligvis har skjønt innlegget ditt (eller kun svart ut fra overskiften)?

I stedet for å prøve å forklare hva du mener går du rett i angrepsposisjon som vanlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Buffelo skrev (2 minutter siden):

Dere er nok litt låst i «alt var bedre før» tankegangen.

Jeg er av generasjonen der alle skulle gå allmenfag og alle skulle på universitet. Dette har snudd. Alle ungdommene i vår familie har vslgt yrkesfag, og det har fått mye høyere status siden 90-2000 tallet. 

Et fåtall av nordmenn flytter inn i nøkkelferdige leiligheter, og de som gjør det gjør det fordi de har råd til det. Oppussing og renovering er i vinden som aldri før, og de største influenserne er håndverkere og folk som flipper boliger, båter, hytter og gamle gårder. 

Håndarbeid og husflid er i vinden som aldri før. Strikking er kjempepopulært, sying og gjenbruk er superpopulært. Husfliden rundt der jeg bor arrangerer kurs i både sying, brodering, smiing, veving, garving og you name it. De gamle håndverkfagene blir tatt godt vare på, og gamle gårdstun får støtte til drift og ivaretakelse av kulturarv.

At man må leie håndverkere og tjenester handler mye om godkjenninger og sertifiseringer. Jeg kjenner folk som bygger sine egne hus i utlandet, men i Norge har du rett og slett ikke lov.

• Liker 3
Skrevet
Buffelo skrev (2 timer siden):

Er vi iferd med å få eit genrasjonsifte  der ein er iferd med å miste eindel av  kulturarven  i det å  fikse praktiske  ting selve, og er blitt eit folk som er blitt   mindre selvhjelpte. ? 

Dei fleste av den genrasjonen som har fått flyttet inn i nøkkelferdige boliger er selvsagt ikkje enig idenne påstanden. ?  Ein stor del av norsk ungdom har i årekke valgt bort håndverksfag  med lav yrkesstatus til fordel for akademiske utdannelser. De  fleste håndverksjobber med lav fagstatus har vert utført av  importert arbeidskraft  fra utlandet. De fleste av norsk ungdom er idag  mer oppdatert igjennom sosiale, og  elektroniske hjelpemidler, men langt mindre praktisk anlagde en ungdom før. 

Rikdomen har etterhvert  endret vår livstil, og måter å utføre arbeidsoppgaver på. Tiden da mye ble utført på  dugnader rundt omkring er forlengst iferd  med å  gå i oppløsning.  Norge har etterhvert fått verdens beste velferdstilbud, og vi betaler også en høy pris for det.  Over halvparten av norske  kommuner  går med underskudd, og de   blir pålagd flere oppgaver, og slik kan det  selvsagt ikkje fortsette. Ein  forventer at det offentlige skal ordne opp for oss, og vi stiller krav til det  offentlige.     Det offentlige stiller også krav til utførelse av tjeneste, og  forsikringselskaper, fagetater  stiller krav /kompetanse til utførelse av jobber, og slikt krever økt grad av byråkrati som overvåker hverandre. 

.Ja, Nordmenn er nå  iferd med å gjøre som innbyggerne i søkkrike Kuwait har gjordt  i lang tid. De kjøper det meste av alle tjenester, og har etterhvert  mistet evnen til å utføre praktiske  gjøremål selve. 

Du begynner i feil ende. Årsaken til at folk ikke velger yrkesfag er jo nettopp sosial dumping. Import av utenlandsk billig arbeidskraft har presset lønningene og dermed status på slikt arbeid ned. Og det er jo villet politikk å skape problemer og økte forskjeller i samfunnet vårt. Og deretter sier de at kun EU kan redde oss… 

Anonymkode: f974c...17e

Skrevet
Mindroot skrev (18 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på at årsaken bak de dårlige kommuneøkonomiene er knyttet til manglende dugnadsånd. Har du noen eksempler, historier eller lignende du kan vise til? 

Åraken til store  kommunale  underskudd er samansatt, og  kommunene blir idag pålagde flere krav en de har økonomi til, og det underskuddet vi  bare vokse.  Økte renter, og høy inflasjon har selvsagt hatt stor innflytelse også på kommuneøkonomien, som  på  privatøkonomien.  Norges bank bruker renten bevist  som en  "bremsekloss " å dempe  inflasjonen, og prisstigningen. 

Ein kan ikkje bevilge seg utav en rekke oppgaver samfunnet står overfor og yrkesfag/ håndverksfag er blitt nedprioritert i skolene de siste  30 årene til fordel for akademiske utdannelser.   De fleste av våre folkevalgte mangler grunnleggende yrkesbakrunn , yngre folk utan praktisk erfaring, og enn trussel for vårt demokratiske styresett. Det kommer klart til utrykk under politiske debatter at de " snakker rundt grøtfatet" , og har problemer med å idenifisere seg med folk flest sine hverdagsproblemer. 

Skrevet

Det sikreste tegnet på at man begynner å bli gammel er; 

"Alt var mye bedre før"

Og

"Ungdommen i dag"

Din oldemor ville synes du var pysete som trengte sykehus for å føde. Og lat som ikke vasket klærne i elva. 

Anonymkode: 07b11...328

• Liker 7
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...