AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:52 #1 Skrevet søndag kl. 08:52 Jeg jobber som ufaglært tilkallingsvikar i helse og har begynt å lure litt på om det jeg opplever er vanlig praksis, eller bare dårlig organisering. Jeg kan oppleve å søke mange ledige vakter i GAT, men få veldig mange avslag. Jeg pleier og å skrive meg opp som tilgjengelig på en perm på kontoret. Det som typisk skjer i praksis er at jeg får meldinger fra sjefen kort tid før en vakt (ofte bare et par timer før) om jeg kan jobbe. Jeg stiller opp når jeg kan, men når det ikke er mulig på så kort varsel får jeg ofte et svar i en irritert tone om at jeg står da som "tilgjengelig." Samtidig sender de ut ofte fellesmeldinger via GAT og når jeg svarer at jeg kan ta vakten/-e, får jeg som regel aldri noe svar tilbake, verken bekreftelse eller avkreftelse. Jeg har spurt avdelingsleder om hvorfor jeg får så mange avslag, og hun sa det skyldtes flere ting: noen vakter er egentlig ikke ledige (dårlig kommunikasjon mellom dem som fordeler vaktene), enkelte vakter krever fagpersoner og "førstemann-til-mølla"-prinsippet. Det er ikke sånn at jeg ikke får vakter i det hele tatt, men får ofte følelsen av at jeg bare blir kontaktet når det er helt krise, gjerne bare et par timer før en vakt, og er jeg ikke tilgjengelig da "likevel" opplever jeg at daglig leder blir direkte sur om jeg ikke kan stille opp på kort varsel, selv om jeg da har takket ja til mange ledige vakter på gat, (men fått avslag) og ofte svart på fellesmeldinger som blir sendt ut, (men får da sjeldent noen tilbakemelding). Jeg tror ikke de prøver å skvise meg ut eller noe, jeg er sjelden syk, har god tone med kolleger og beboere og får gode tilbakemeldinger. Er dette vanlig praksis for tilkallingsvikarer, eller virker det rotete? Anonymkode: 8b147...922 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:06 #2 Skrevet søndag kl. 09:06 Det virker i hvert fall veldig rotete. Jeg har vært tilkallingsvikar flere steder, ikke innen helse, og jeg opplever at det varierer hvordan folk håndterer det. Jeg har aldri opplevd å kun bli tilkalt på kort varsel, men har jo opplevd at folk blir sure når jeg ikke kan. Men at du skal ha meldt deg tilgjengelig, og så blir kontaktet i siste liten, er det kun basert på at du er tilkallingsvikar, eller har du sagt på forhånd at hvis det skjer noe da og da, kommer du til å være tilgjengelig? Anonymkode: 0f686...b97
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:12 #3 Skrevet søndag kl. 09:12 Jeg kan stå som tilgjengelig noen dager (i en perm man kan skrive seg opp i), men ikke hele tiden. Blir ofte spurt i siste liten, også på dager der jeg ikke står oppført i permen. Tror ikke det er fordi jeg står som ledig nødvendigvis, men at de spør litt rundt når de akutt trenger folk. Anonymkode: 8b147...922
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:15 #4 Skrevet søndag kl. 09:15 Du er ufaglært, man ønsker selvfølgelig fortrinnsvis faglærte, det gir bedre behandling for pasientene og mindre belastning på de andre ansatte. Høres brutalt ut, men sånn er det. For øvrig burde du foreslå for leder at hun bruker tilgjengelighet i Gat, ikke i en perm, da er det lettere for folk å stryke seg ut hvis de ikke er tilgjengelig likevel. Anonymkode: b76a9...37a 7 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:16 #5 Skrevet søndag kl. 09:16 Når du har satt deg som tilgjengelig så forventes det at du kan stille. Du må slette tilgjengelig, eller sette deg som utilgjengelig hvis det dukker opp andre ting du skal. Jeg har innleieansvaret hos oss, og alle er kjent med at står de som tilgjengelig kan de bli tildelt vakt uten at vi spør på forhånd, aldri vært noe problem. Jeg har heller ikke alltid tid til å svare på alle mld som kommer inn etter en fellesmld. Anonymkode: 98131...465 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:19 #6 Skrevet søndag kl. 09:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan stå som tilgjengelig noen dager (i en perm man kan skrive seg opp i), men ikke hele tiden. Blir ofte spurt i siste liten, også på dager der jeg ikke står oppført i permen. Tror ikke det er fordi jeg står som ledig nødvendigvis, men at de spør litt rundt når de akutt trenger folk. Anonymkode: 8b147...922 Hvis de blir sure når du ikke kan og ikke er oppført i permen, er det jo bare å si at du ikke er det. Men hvis du er oppført der, hadde nok jeg også forventet at du kunne. Men det er jo forskjell på ledere og jobbkultur fra arbeidsplass til arbeidsplass. Noen ledere har urimelige krav, forventer at man skal stå på pinne hele tiden og blir sure hvis man ikke kan stille. Anonymkode: 0f686...b97 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:23 #7 Skrevet søndag kl. 09:23 Høres ut som dårlig ledelse. Selv om man er tilkallingsvikar, så kan man ikke forvente at alle har mulighet til å stille opp på noen timers varsel. Selv om du er tilkallingsvikar har du også behov for forutsigbarhet. Jeg forstår at akutt sykdom kan skje og at man av og til må stille opp på kort varsel, men som regel vet man jo at man ikke er i form enten kvelden før dagvakt eller på morgenen hvis det gjelder en aftenvakt eller nattevakt. Og da har man jo bedre tid til å planlegge og sende ut informasjon om behov for vakt. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når du har satt deg som tilgjengelig så forventes det at du kan stille. Du må slette tilgjengelig, eller sette deg som utilgjengelig hvis det dukker opp andre ting du skal. Jeg har innleieansvaret hos oss, og alle er kjent med at står de som tilgjengelig kan de bli tildelt vakt uten at vi spør på forhånd, aldri vært noe problem. Jeg har heller ikke alltid tid til å svare på alle mld som kommer inn etter en fellesmld. Anonymkode: 98131...465 Det høres veldig uryddig ut når det er snakk om noen timer før vakten starter. Anonymkode: 68c7f...a63 1 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:28 #8 Skrevet søndag kl. 09:28 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når du har satt deg som tilgjengelig så forventes det at du kan stille. Du må slette tilgjengelig, eller sette deg som utilgjengelig hvis det dukker opp andre ting du skal. Jeg har innleieansvaret hos oss, og alle er kjent med at står de som tilgjengelig kan de bli tildelt vakt uten at vi spør på forhånd, aldri vært noe problem. Jeg har heller ikke alltid tid til å svare på alle mld som kommer inn etter en fellesmld. Anonymkode: 98131...465 Det er jo veldig kronglete når det er en fysisk perm som er på arbeidsstedet, og man er tilkallingsvikar og må gå innom arbeidsstedet når man har fri fordi man ser at det passer dårlig å bli tilkalt med et par timers varsel. Det kunne ha vært løst på en annen måte som gjør det litt enklere for alle parter. Anonymkode: 68c7f...a63 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:29 #9 Skrevet søndag kl. 09:29 Ts her. Jeg skjønner hva dere mener. Jeg forventer ikke å bli prioritert foran faglærte/ faste altså, det gir mening. Det som er litt slitsomt er at jeg ofte blir spurt bare noen timer før vakta starter, ofte snakk om kun et par timer i forkant av og til enda nærmere vakt-start også, og da blir ofte leder irritert om jeg ikke kan. Jeg prøver å stille opp når jeg kan, og som nevnt takker jeg ja til mange ledige vakter på Gat, men det blir veldig mye sånn i siste liten. Til deg/ dere som skrev at dere forventer at folk stiller når de står som tilgjengelige, gjelder det også når det er snakk om veldig kort varsel, typ et par timer? For det er de tilfellene jeg mener, ikke de tilfellene hvor jeg f.eks. har takket ja til en kveldsvakt førstkommende onsdag og får den godkjent på mandag. Hos oss hender det som sagt at jeg får forespørsel klokka 13 om jeg kan komme på jobb 14.45, og jeg har tenkt at da er det kanskje litt annerledes, selv om jeg evt. har sagt at jeg kan den dagen. Anonymkode: 8b147...922 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:36 #10 Skrevet søndag kl. 09:36 Ts igjen. Jeg kan skissere et nærliggende eksempel: En fredag formiddag ble det sendt ut fellesmeldinger om ledige vakter fredag kveld, lørdag og søndag. Jeg svarte at jeg kunne ta en kveldsvakt på lørdag, men hørte ingenting tilbake. Lørdag formiddag, rundt klokka 12, fikk jeg melding fra leder om jeg kunne ta en kveldsvakt den dagen (starter 14.45). Da hadde jeg rukket å lage planer, siden jeg aldri fikk bekreftet noe på fredagen. Da jeg svarte at jeg ikke kunne, ble hun sur fordi jeg hadde svart at jeg kunne dagen før (men fikk da aldri noen svar). Anonymkode: 8b147...922 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:37 #11 Skrevet søndag kl. 09:37 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når du har satt deg som tilgjengelig så forventes det at du kan stille. Du må slette tilgjengelig, eller sette deg som utilgjengelig hvis det dukker opp andre ting du skal. Jeg har innleieansvaret hos oss, og alle er kjent med at står de som tilgjengelig kan de bli tildelt vakt uten at vi spør på forhånd, aldri vært noe problem. Jeg har heller ikke alltid tid til å svare på alle mld som kommer inn etter en fellesmld. Anonymkode: 98131...465 Det at noen setter seg som tilgjengelig en dag betyr ikke at man kan stille opp på noen timers varsel. På et tidspunkt så må man få kunne bruke dagen sinful noe annet enn å vente på at man KANSKJE får forespørsel fra jobb. Anonymkode: e0006...8cc 3
exictence Skrevet søndag kl. 09:40 #12 Skrevet søndag kl. 09:40 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det at noen setter seg som tilgjengelig en dag betyr ikke at man kan stille opp på noen timers varsel. På et tidspunkt så må man få kunne bruke dagen sinful noe annet enn å vente på at man KANSKJE får forespørsel fra jobb. Anonymkode: e0006...8cc Jeg går faktisk utifra at det som står tilgjengelig kan møte på ganske kort varsel. Hvis man ikke kan møte på kort varsel, hadde jeg skrevet meg opp som utilgjengelig 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:43 #13 Skrevet søndag kl. 09:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts igjen. Jeg kan skissere et nærliggende eksempel: En fredag formiddag ble det sendt ut fellesmeldinger om ledige vakter fredag kveld, lørdag og søndag. Jeg svarte at jeg kunne ta en kveldsvakt på lørdag, men hørte ingenting tilbake. Lørdag formiddag, rundt klokka 12, fikk jeg melding fra leder om jeg kunne ta en kveldsvakt den dagen (starter 14.45). Da hadde jeg rukket å lage planer, siden jeg aldri fikk bekreftet noe på fredagen. Da jeg svarte at jeg ikke kunne, ble hun sur fordi jeg hadde svart at jeg kunne dagen før (men fikk da aldri noen svar). Anonymkode: 8b147...922 Dette her er ganske så vanlig, men veldig provoserende. At man ofte blir valgt vekk pga kompetanse må man forvente, men det er veldig ugreit at det forventes at man uten forbehold skal kunne måte når som helst på vakt om man har satt seg som tilgjengelig en uke i forveien. Jeg opplever det samme, bare motsatt. Jeg svarer ja på vakter, men får de ikke fordi jeg er sykepleier og koster for mye penger. De velger heller en ufaglært som til og med ikke er ansatt i vår avdeling, men en annen. Om vi svarer ja på en vakt, så får vi ikke beskjed om vi ikke får den, kun om vi faktisk får den.. og så må innleiekontoret vente så lenge som mulig på at en billig som mulig takker ja.. så det vil si at jeg må inn og sjekke vaktboka i ett sett for å se om noen har blitt satt inn på vakta, eller om jeg fortsatt kanskje må reise på jobb. Dette er da gjerne mellom 3- 0,5 timer før vakta starter. Det er helt håpløst, og underbygger det at man ikke settes pris på eller blir respektert som ansatt i helsevesenet. Man er bare et sett hender og bein. Anonymkode: e0006...8cc 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:44 #14 Skrevet søndag kl. 09:44 exictence skrev (2 minutter siden): Jeg går faktisk utifra at det som står tilgjengelig kan møte på ganske kort varsel. Hvis man ikke kan møte på kort varsel, hadde jeg skrevet meg opp som utilgjengelig Da må du bruke litt fornuft og medmenneskelighet. Man kan ikke anta at noen som satte seg som tilgjengelig en uke i forkant fortsatt er tilgjengelig for vakt lørdags kveld et par timer i forkant. Det er lov å bruke hode og empatien sin. Anonymkode: e0006...8cc 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:46 #15 Skrevet søndag kl. 09:46 Om det er forventet at en arbeidstaker skal stå parat til å hoppe på en vakt på kort varsel, selv om de har stått tilgjengelig i dagesvis- og arbeidsgiver har hatt god tid til å plakegge- da bør man jammen kompenseres for å stå «bakvakt.». Anonymkode: e0006...8cc 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:55 #16 Skrevet søndag kl. 09:55 Skulle jeg ha vært "tilgjengelig" på den måten, måtte jeg hatt med uniformen i veska og droppet å dra på butikken i tilfelle det kom en melding ... Anonymkode: 8b147...922 1
exictence Skrevet søndag kl. 10:00 #17 Skrevet søndag kl. 10:00 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da må du bruke litt fornuft og medmenneskelighet. Man kan ikke anta at noen som satte seg som tilgjengelig en uke i forkant fortsatt er tilgjengelig for vakt lørdags kveld et par timer i forkant. Det er lov å bruke hode og empatien sin. Anonymkode: e0006...8cc Ja, man kan vise medmenneskelighet og sunn fornuft. Men kan man ikke raskt slette tilgjengelig til utilgjengelig hvis man ikke kan lenger, og omvendt? Endret søndag kl. 10:00 av exictence 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:02 #18 Skrevet søndag kl. 10:02 Arbeidsgiver må jo skjønne at livet ditt består av andre ting enn å sitte parat og vente på at det skal dukke opp vakter. Du må også tenke på at du er billigste løsning når det er snakk om vakter på kort varsel. Da slipper arbeidsgiver betale overtid eller forskjøvettillegg til andre. Du får sette deg som utilgjengelig i gat i god tid så slipper du det tullet til arbeidsgiver. Du kan også forsøke forhandle lønn de dagene du blir spurt med veldig kort varsel. Anonymkode: 213b2...641 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:02 #19 Skrevet søndag kl. 10:02 exictence skrev (Akkurat nå): Ja, man kan vise medmenneskelighet og sunn fornuft. Men kan man ikke raskt slette tilgjengelig til utilgjengelig hvis msn ikke kan lenger, og omvendt? Ts her. For min del blir det utfordrende når "tilgjengelig" er å skrive navnet sitt i en perm på arbeidsplassen. Det kan gå flere dager mellom hver gang jeg er på jobben. En bruker over her foreslo å bruke gat som et sted å bruke tilgjengelig/ utilgjengelig, og foregår det digitalt så hadde det prinsippet vært enklere i praksis. Anonymkode: 8b147...922
exictence Skrevet søndag kl. 10:10 #20 Skrevet søndag kl. 10:10 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. For min del blir det utfordrende når "tilgjengelig" er å skrive navnet sitt i en perm på arbeidsplassen. Det kan gå flere dager mellom hver gang jeg er på jobben. En bruker over her foreslo å bruke gat som et sted å bruke tilgjengelig/ utilgjengelig, og foregår det digitalt så hadde det prinsippet vært enklere i praksis. Anonymkode: 8b147...922 Ja, da forstår jeg bedre. Jeg antok at det var en app dere skrev på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå