AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:17 #1 Skrevet lørdag kl. 22:17 Lang historie kort, men jeg ba om innsyn i NAVs logg over hvem som har kikket i journalen min, og, ikke overraskende, finner jeg navnet til et perifert familiemedlem på listen. Jeg ba om undersøkelse, og fikk tilbakemelding om at vedkommede har gjort urettmessig oppslag på meg og derfor har brutt sin tjenesteplikt. Arbeidsgiver er informert og følger opp den arbeidsrettslige siden av saken, og NAV har også meldt saken til Datatilsynet. Dette er nå noen måneder siden, og siden da har jeg ikke hørt et ord fra noen instanser. Ikke engang en beklagelse har jeg fått. Og nå sitter jeg her og har mistet all tillit til helsevesenet og offentlige instanser. Systemet personen har vært inne i, er systemet som oppbevarer alle dokumenter jeg har sendt til NAV, inkludert flere journaler helt tilbake fra da jeg var barn. Det er ekstremt ubehagelig å vite at denne personen vet så mye privat om meg, og jeg aner ikke om taushetsplikten også er brutt. Det ville ikke overrasket meg, av en familiær årsak jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på. Er det noen som har vært gjennom noe lignende og kan fortelle hvilke konsekvenser dette vil få for vedkommede? Jeg vet at jeg ikke er det eneste familiemedlemmet som er snoket på, men jeg er redd for at saken bare havner i en skuff uten konsekvenser for snokeren. Anonymkode: 4308c...4b6 6 16
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:20 #2 Skrevet lørdag kl. 22:20 Hvorfor miste tillit til helsevesen, når det er personen som har gjort en feil? NAV er ikke helsevesen btw Anonymkode: f2582...72b 40 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:30 #3 Skrevet lørdag kl. 22:30 Dette er alvorlig. Kontakt statsforvalteren eller politiet. Anonymkode: 63560...869 17 1 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:31 #4 Skrevet lørdag kl. 22:31 Kan du be de andre personene som du tror det er snoket på om å gjøre det samme som du har gjort - be om innsyn i loggen? Anonymkode: 193a4...1a3 4 9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:32 #5 Skrevet lørdag kl. 22:32 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor miste tillit til helsevesen, når det er personen som har gjort en feil? NAV er ikke helsevesen btw Anonymkode: f2582...72b Spiller det noen rolle egentlig? Jeg har mine grunner og jeg vet selvfølgelig at NAV ikke er helsevesen. Det var derfor jeg skrev helsevesenet og offentlige instanser - og begge deler håndterer samme type informasjon. Anonymkode: 4308c...4b6 4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:37 #6 Skrevet lørdag kl. 22:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du be de andre personene som du tror det er snoket på om å gjøre det samme som du har gjort - be om innsyn i loggen? Anonymkode: 193a4...1a3 Det er allerede gjort heldigvis av de jeg vet er snoket på, men jeg er usikker på hvor langt ut i slekta jeg skal spre dette. Per nå er det bare min nærmeste familie som vet det, og jeg tok vel for gitt at NAV kom til å kjøre full undersøkelse av snokeren og dermed også oppdage eventuelle andre tilfeller. Det er en kompleks familiesituasjon her, og det gjør ikke saken noe bedre. Anonymkode: 4308c...4b6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:37 #7 Skrevet lørdag kl. 22:37 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er alvorlig. Kontakt statsforvalteren eller politiet. Anonymkode: 63560...869 Takk, det skal jeg gjøre! Anonymkode: 4308c...4b6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:38 #8 Skrevet lørdag kl. 22:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er allerede gjort heldigvis av de jeg vet er snoket på, men jeg er usikker på hvor langt ut i slekta jeg skal spre dette. Per nå er det bare min nærmeste familie som vet det, og jeg tok vel for gitt at NAV kom til å kjøre full undersøkelse av snokeren og dermed også oppdage eventuelle andre tilfeller. Det er en kompleks familiesituasjon her, og det gjør ikke saken noe bedre. Anonymkode: 4308c...4b6 Jeg ville ringt NAV og forklart familiekonstellasjonene, og bedt dem undersøke alle oppslag. De vil antakeligvis bli takknemlige for at du tar kontakt, for de vil ønske å gi henne sparken, men har kanskje ikke nok ammunisjon enda. Anonymkode: 193a4...1a3 6 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:39 #9 Skrevet lørdag kl. 22:39 Du anmelder jo dette så får påtalemyndigheten ordne opp Anonymkode: f37b5...c37 3 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:40 #10 Skrevet lørdag kl. 22:40 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er allerede gjort heldigvis av de jeg vet er snoket på, men jeg er usikker på hvor langt ut i slekta jeg skal spre dette. Per nå er det bare min nærmeste familie som vet det, og jeg tok vel for gitt at NAV kom til å kjøre full undersøkelse av snokeren og dermed også oppdage eventuelle andre tilfeller. Det er en kompleks familiesituasjon her, og det gjør ikke saken noe bedre. Anonymkode: 4308c...4b6 Det gjør de nok, men det informerer de ikke deg om. det er alvorlig, og reaksjonen fra arbeidsgiver vil være stor. Som regel anmelder nav personen selv. Anonymkode: a086d...4d0 11 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:41 #11 Skrevet lørdag kl. 22:41 Hvor lang tid tok det før du fikk dokumentene du ba om? Jeg har spurt for 3 måneder siden, ikke fått noe enda. Anonymkode: 77019...168 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:44 #12 Skrevet lørdag kl. 22:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lang tid tok det før du fikk dokumentene du ba om? Jeg har spurt for 3 måneder siden, ikke fått noe enda. Anonymkode: 77019...168 Det tok 10 dager å få svar på innsynsbegjæringen og 1,5 måneder å få svar på undersøkelsen. Det avhenger kanskje av distrikt, men 3 måneder høres veldig lenge ut. Jeg fikk svar i Digipost og det korter ned svartiden noe. Anonymkode: 4308c...4b6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:55 #13 Skrevet lørdag kl. 22:55 Be om innsynskrav behandlingen av saken. Og kontakt statsforvalteren. Anonymkode: 6d551...188 11
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:06 #14 Skrevet lørdag kl. 23:06 Jeg synes det er litt rart at du ikke har hørt noe mer, samtidig ikke, for det er jo kjent at ting tar veldig tid i det offentlige. Jeg ville kanskje tatt kontakt og spurt hva som skjer i saken og hvor langt man har kommet. Anonymkode: 81ef5...d32
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:10 #15 Skrevet lørdag kl. 23:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er litt rart at du ikke har hørt noe mer, samtidig ikke, for det er jo kjent at ting tar veldig tid i det offentlige. Jeg ville kanskje tatt kontakt og spurt hva som skjer i saken og hvor langt man har kommet. Anonymkode: 81ef5...d32 Hvis det får konsekvenser for den ansatte er det en personalsak og de er taushetsbelagt. Anonymkode: 941fd...d7f 8 9
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl. 23:14 #16 Skrevet lørdag kl. 23:14 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Lang historie kort, men jeg ba om innsyn i NAVs logg over hvem som har kikket i journalen min, og, ikke overraskende, finner jeg navnet til et perifert familiemedlem på listen. Jeg ba om undersøkelse, og fikk tilbakemelding om at vedkommede har gjort urettmessig oppslag på meg og derfor har brutt sin tjenesteplikt. Arbeidsgiver er informert og følger opp den arbeidsrettslige siden av saken, og NAV har også meldt saken til Datatilsynet. Dette er nå noen måneder siden, og siden da har jeg ikke hørt et ord fra noen instanser. Ikke engang en beklagelse har jeg fått. Og nå sitter jeg her og har mistet all tillit til helsevesenet og offentlige instanser. Systemet personen har vært inne i, er systemet som oppbevarer alle dokumenter jeg har sendt til NAV, inkludert flere journaler helt tilbake fra da jeg var barn. Det er ekstremt ubehagelig å vite at denne personen vet så mye privat om meg, og jeg aner ikke om taushetsplikten også er brutt. Det ville ikke overrasket meg, av en familiær årsak jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på. Er det noen som har vært gjennom noe lignende og kan fortelle hvilke konsekvenser dette vil få for vedkommede? Jeg vet at jeg ikke er det eneste familiemedlemmet som er snoket på, men jeg er redd for at saken bare havner i en skuff uten konsekvenser for snokeren. Anonymkode: 4308c...4b6 Tipper hun får sparken. Hvis de oppdager at hun har snoket i flere journaler, eller innhentet opplysninger fra f.eks Folkeregisteret, så blir hun nok politianmeldt, får en bot og blir dømt til fengsel. Tipper hun vil slite med å få seg jobb i ettertid. 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:19 #17 Skrevet lørdag kl. 23:19 Rødvinsfilosofen skrev (3 minutter siden): Tipper hun får sparken. Hvis de oppdager at hun har snoket i flere journaler, eller innhentet opplysninger fra f.eks Folkeregisteret, så blir hun nok politianmeldt, får en bot og blir dømt til fengsel. Tipper hun vil slite med å få seg jobb i ettertid. Det kommer an på hva som står i hjemmelen for taushetsplikt for dette tilfelle. Anonymkode: 941fd...d7f 1
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl. 23:32 #18 Skrevet lørdag kl. 23:32 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer an på hva som står i hjemmelen for taushetsplikt for dette tilfelle. Anonymkode: 941fd...d7f Hva mener du? Hun har misbrukt tilgangen til svært sensitive helseopplysninger til brukere hun ikke arbeider med? Jobber man som saksbehandler på NAV på et lite sted og ser at naboen kommer inn døra for å ha et møte med en annen kollega i NAV, så har man taushetsplikt. Man kan ikke fortelle andre at man har møtt naboen på NAV, og at han skulle ha et møte. Og man kan ikke gå inn i naboens journal. NAV og de offentlige sykehusene har blitt kjempestrenge, for å skape presedens og for å sikre bruker-/pasienttryggheten. 4 11
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:34 #19 Skrevet lørdag kl. 23:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lang historie kort, men jeg ba om innsyn i NAVs logg over hvem som har kikket i journalen min, og, ikke overraskende, finner jeg navnet til et perifert familiemedlem på listen. Jeg ba om undersøkelse, og fikk tilbakemelding om at vedkommede har gjort urettmessig oppslag på meg og derfor har brutt sin tjenesteplikt. Arbeidsgiver er informert og følger opp den arbeidsrettslige siden av saken, og NAV har også meldt saken til Datatilsynet. Dette er nå noen måneder siden, og siden da har jeg ikke hørt et ord fra noen instanser. Ikke engang en beklagelse har jeg fått. Og nå sitter jeg her og har mistet all tillit til helsevesenet og offentlige instanser. Systemet personen har vært inne i, er systemet som oppbevarer alle dokumenter jeg har sendt til NAV, inkludert flere journaler helt tilbake fra da jeg var barn. Det er ekstremt ubehagelig å vite at denne personen vet så mye privat om meg, og jeg aner ikke om taushetsplikten også er brutt. Det ville ikke overrasket meg, av en familiær årsak jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på. Er det noen som har vært gjennom noe lignende og kan fortelle hvilke konsekvenser dette vil få for vedkommede? Jeg vet at jeg ikke er det eneste familiemedlemmet som er snoket på, men jeg er redd for at saken bare havner i en skuff uten konsekvenser for snokeren. Anonymkode: 4308c...4b6 Hvordan søkte du innsyn? Anonymkode: eb3ef...0f2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:36 #20 Skrevet lørdag kl. 23:36 https://www.nrk.no/norge/tidligere-nav-leder-domt-for-snoking-1.14468023 Tidligere leder i NAV Lillesand fikk kr. 15000,- i bot, for å snoke på naboer. Aktor la ned påstand om tre uker i fengsel, men skal nok mye til at noen må sone. Anonymkode: 63560...869 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå