Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men kiloene sitter som LIMT på meg. Har forsøkt periodisk faste, funker ikke så veldig bra når jeg jobber turnus, spiser vanlige porsjoner, ikke glad i søtsaker, drikker kun vann og kaffe. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Må jeg virkelig sulte meg ned i vekt? Orker ikke det siden jeg trener. Hjelp?

Anonymkode: bd5b7...521

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først og fremst telle kalorier.

Gjør det et par uker, så lærer du fort hvor dine kalorifeller ligger og hvor mye det er i maten du vanligvis spiser.

Husk å veie maten, og ikke glem drikke, små smakebiter, stekeolje osv.

Sannsynligvis har du steder du kan kutte i kalorier enkelt ved å gjøre noen bytter i matvarer eller gjøre smartere valg i hvordan måltider sammensettes.

Det er liten vei utenom. En kan fint ha for høyt kaloriinntak selv om en driver med periodisk fasting, om en ikke har oversikt over antall kalorier.

Jeg slanker meg nå, og spiser i grunn større mengder mat enn før. Ikke gått sulten en dag selv om kiloene forsvinner jevnt og trutt. Men sammensetningen på tallerken er annerledes enn jeg pleide. Mye mer av rene råvarer, mer krydder og spennende smaker.

Anonymkode: 2f59d...d2e

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er turnus til hinder for å spise kun to reale måltider daglig? Jeg gjør/gjorde det og gikk ned de 7 kg jeg hadde som mål. 

Det viktigste er å ikke putte noe i kjeften utenom de to måltidene som må inneholde mye grønnsaker.

Da slapp jeg å telle kalorier, veie maten osv. 

Anonymkode: 85f7b...447

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor er turnus til hinder for å spise kun to reale måltider daglig? Jeg gjør/gjorde det og gikk ned de 7 kg jeg hadde som mål. 

Det viktigste er å ikke putte noe i kjeften utenom de to måltidene som må inneholde mye grønnsaker.

Enig, turnus kan umulig være til hinder. Dårlig unnskyldning der… eller bare ikke skjønt konseptet. Kjøp boka fast - feast - repeat, og lær hva det dreier seg om. Turnus hadde for meg bare vært en fordel. Hadde utnyttet tiden på jobb til faste :) 

Anonymkode: 1ac9f...1e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må først og fremst telle kalorier.

Gjør det et par uker, så lærer du fort hvor dine kalorifeller ligger og hvor mye det er i maten du vanligvis spiser.

Husk å veie maten, og ikke glem drikke, små smakebiter, stekeolje osv.

Sannsynligvis har du steder du kan kutte i kalorier enkelt ved å gjøre noen bytter i matvarer eller gjøre smartere valg i hvordan måltider sammensettes.

Det er liten vei utenom. En kan fint ha for høyt kaloriinntak selv om en driver med periodisk fasting, om en ikke har oversikt over antall kalorier.

Jeg slanker meg nå, og spiser i grunn større mengder mat enn før. Ikke gått sulten en dag selv om kiloene forsvinner jevnt og trutt. Men sammensetningen på tallerken er annerledes enn jeg pleide. Mye mer av rene råvarer, mer krydder og spennende smaker.

Anonymkode: 2f59d...d2e

Telte kalorier tidligere, men opplevde at det ble veldig negativt og jeg fikk veldig oppheng i det, noe som stjal matgleden og ikke noe jeg trivdes med.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Enig, turnus kan umulig være til hinder. Dårlig unnskyldning der… eller bare ikke skjønt konseptet. Kjøp boka fast - feast - repeat, og lær hva det dreier seg om. Turnus hadde for meg bare vært en fordel. Hadde utnyttet tiden på jobb til faste :) 

Anonymkode: 1ac9f...1e5

Har dere jobbet turnus selv? Det er ikke ideelt å gå hele nattevakter uten mat, da blir jeg uvel. Faster så lenge jeg klarer når jeg sover på dagen, men ja, dere skjønner. Samme med frokost, jeg blir helt tom og slapp hvis jeg dropper frokost før dagvakt, og jeg må ha hodet på plass. Har prøvd å droppe frokosten flere dager i en lang periode, funka noen dager, mens andre dager ble jeg sur, tom og energifattig. 

Jeg prøver ikke å være vanskelig, men jeg sliter med å finne et opplegg jeg kan leve med i hverdagen. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

I stedet for å telle kalorier slavisk, kunne du beregne noen måltider og bruke dem som rettesnor. For meg fungerer heller ikke faste, men forsøk å ha kontroll på hva måltider inneholder,  og sett sammen noe som passer for deg.

Mange råder en f.eks. til å ikke spise om kvelden. Det fungerer ikke for meg, for da får jeg ikke sove. Så jeg spiser heller fire måltider om dagen, der frokost er det minste, og så er lunsj og kveldsmat omtrent like store, mens middagen er litt større. Du må nok redusere litt kalori-inntaket, men kanskje skal det ikke mer til enn at du spiser litt mer grønnsaker og velger noen alternativer med mindre fett? Vanskelig å si når du ikke forteller hva du pleier å spise. 

I tillegg hjelper det å øke aktivitetsnivået. Finn deg noen morsomme treningsvideoer på nettet og slengm deg med!

Anonymkode: 4f616...264

• Liker 1
Skrevet

Telte kalorier tidligere, men opplevde at det ble veldig negativt og jeg fikk veldig oppheng i det, noe som stjal matgleden og ikke noe jeg trivdes med.

Jeg prøver ikke å være vanskelig, men jeg sliter med å finne et opplegg jeg kan leve med i hverdagen. 

Ts

Du bør telle kalorier lenge nok til å få en god oversikt, og lære deg hva de ulike ingrediensene inneholder. 

Men hvis du ikke vil telle, så må du få oversikt over hvilke matvarer du benytter i dag som har høyt kaloriinnhold, og kutte disse. 

Og mål porsjoner. Hvis en porsjon pasta er 100g, så mål opp 90g. Hvis du lager en saus som skal ha 2dl fløte, bruk 1dl fløte og 1dl melk. Er oppskriften 3 ss smør, bruk 2. Altså reduser porsjoner litt. Ikke så mye at du sulter, men til mindre enn hva du spiser i dag. 

Anonymkode: 9ed9d...074

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...