Gå til innhold

Trillinger etter innsett av 1 blastocytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg er i en forferdelig desperat situasjon nå og aner ikke hva jeg skal tenke og gjøre.. 

vi har hatt 7 innsett og flere kjemiske. Dette var vårt siste egg. Og endelig satt det!! Vi har vært så overlykkelige 🌺 jeg bestilte en ultralyd 6+0 for å se om jeg kunne se hjerteslag. Orket ikke vente til den vanlige i regi av Porsgrunn som skulle være 8+0. Men det ble vi knust. 

Det er 3(!!!!!) bankende hjerter!!!! helt sinnsykt nok har blastoen splittet seg etter innsettet. Det ser ut som de deler morkake, noe som medfører høy risiko for komplikasjoner og utfordringer. Og det  er det ikke mulig med foster reduksjon. Vi må få alle eller ingen. Og vi kan ikke få alle. 

Vi har et barn fra før og har lite nettverk. Vi har vært mye fram og tilbake om vi i det hele tatt skulle ha 1 til pga at vi ikke har noe nettverk eller familie. Begge er enebarn med eldre foreldre som er døde nå. Så vi har ikke noen rundt oss. Å få 3 babyer samtidig er helt sinnsykt for oss. Så nå må vi ta abort. Og drømmen om juli babyen forsvant. Aldri skal det gå.. jeg vet ikke om vi orker prøve mer å få baby nr 2. 

Har noen opplevd noe lignende etter å ha satt inn 1 egg? Det er visst veldig sjeldent men jeg håper på en måte noen her har opplevd det. Hadde vært godt å snakke med noen som forstår 100% 😭

Anonymkode: b5804...065

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff:(  håper du fåt mange gode råd. Men av det du skriver...høres det sol der var et godt valg å ta abort. 3 barn til er mye.

Jeg ville nok ventet litt å se om dere faktisk vil ha 2 barn. Om dere har en barn og dere har det bra nå...så kanskje det er nok? 

Skrevet

Mye kan fortsatt skje. Er for tidlig å ta abort nå. Det utføres ikke før tidligst i uke 8. 

Anonymkode: 01223...c11

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde trekt pusten dypt og ikke tatt en så stor avgjørelse i affekt.

Alt går ❤️ 

Anonymkode: 25559...67c

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Sannsynligheten for at dette skjer er én til 200 millioner. Jeg måtte google, for dette trodde jeg ikke var fysisk mulig. Wow. 

Hva skal man si, trekk pusten. Dere har tid på dere, marginalt, men litt. 
Alt går, det gjør det. Jeg kan ikke innbille meg hvor tøft det er med tre små samtidig, men fyflate - eneggede trillinger. Det er jo et sabla mirakel❤️

Anonymkode: 093e9...879

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Du kan snakke med Amathea. De kan hjelpe med å for eksempel vise deg hvilke rettigheter du har, og ellers være en nøytral part du kan snakke med. 

Jeg vet om noen som fikk trillinger som får avlastning av kommunen.

Anonymkode: ff7be...83c

• Liker 3
Skrevet

Tenk deg godt om 💜.

Det meste går faktisk. Spør kommune eller barnevern om støtte/avlastning i forkant. Den standarden som blir lagt opp til med barn idag er heilt unaturlig også. Du trenger ikkje å gi alle barn eigenkapital til bolig. Senk krav. 

NRK har ein serie som heiter trillingliv. 

Ikkje ta abort i affekt fordi du er overvelda. Noko som er heilt forståelig. Eg hadde sikkert fått panikkanfall og bestillt time sjølv. 

Om du tar abort så er det fordi du er trygg i din avgjørelse og med overveiende stor sannsynlighet ikkje kan gi barna eit god liv. 

💜

Anonymkode: 29406...039

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Be om rådgivning, både Amathea men også på sykehuset. Her tenker jeg spesielt på faren for senskader hos et eller flere barn pga prematuritet, det er jo som du allerede har fått beskjed om stor risiko knyttet til graviditeten. Et par år med unntakstilstand med friske trillinger er noe helt annet enn å ha et eller flere barn med stort hjelpebehov de neste 18 årene. 
Det er veldig tidlig, det kan hende at et eller to embryo dør av seg selv. Jeg ville hatt litt is i magen, bedt om rådgivning, og brukt litt tid for å ta avgjørelsen. 

Anonymkode: d5407...309

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lett å si «man klarer det» når man ikke er i situasjonen selv.

Men for oss som hadde en fra før og var i samme situasjon med IVF hadde det bare ikke vært gjennomførbart med trillinger. Ikke økonomisk, praktisk eller helsemessig.

Skjønner kjempegodt avgjørelsen. 

Jeg har venner/bekjente med tvillinger og trillinger - da uten en fra før.

De fikk ingen avlastning fra noen og bodde i store byer. Man kan ikke belage hverdagen frem til de flytter ut på det. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenk deg godt om 💜.

Det meste går faktisk. Spør kommune eller barnevern om støtte/avlastning i forkant. Den standarden som blir lagt opp til med barn idag er heilt unaturlig også. Du trenger ikkje å gi alle barn eigenkapital til bolig. Senk krav. 

Ikkje ta abort i affekt fordi du er overvelda. Noko som er heilt forståelig. Eg hadde sikkert fått panikkanfall og bestillt time sjølv. 

Om du tar abort så er det fordi du er trygg i din avgjørelse og med overveiende stor sannsynlighet ikkje kan gi barna eit god liv. 

💜

Egenkapital til bolig er jo ikke akkurat problemet her, så jeg vet ikke hvordan det skal hjelpe å fire på slike krav? Et eller flere barn med stort hjelpebehov er jo mye mer relevant å tenke på. Her bør TS og partner få mer info fra helsepersonell, tenker jeg. 
Men jeg er helt enig i at TS ikke bør handle i panikk, men ta litt tid.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Egenkapital til bolig er jo ikke akkurat problemet her, så jeg vet ikke hvordan det skal hjelpe å fire på slike krav? Et eller flere barn med stort hjelpebehov er jo mye mer relevant å tenke på. Her bør TS og partner få mer info fra helsepersonell, tenker jeg. 
Men jeg er helt enig i at TS ikke bør handle i panikk, men ta litt tid.

Ja definitivt.

Det er mange faktorer å gå igjennom. Argumentet med nettverk er veldig relevant. 

Eg trudde og det var mulig med fostetreduksjon via radiofrekvensablasjon når det er snakk om eneggede. Eg er selvfølgelig ingen ekspert.

Snakk med helsepersonell 💜

Og uansett kva du gjør så er det greit 💜

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannsynligheten for at dette skjer er én til 200 millioner. Jeg måtte google, for dette trodde jeg ikke var fysisk mulig. Wow. 

Hva skal man si, trekk pusten. Dere har tid på dere, marginalt, men litt. 
Alt går, det gjør det. Jeg kan ikke innbille meg hvor tøft det er med tre små samtidig, men fyflate - eneggede trillinger. Det er jo et sabla mirakel❤️

Anonymkode: 093e9...879

Ikke bare et mirakel, men med delt morkake er dette kjempe risikabelt med tanke på komplikasjoner. Vi har ikke bolig, bil, økonomi, nettverk eller ressurser til dette. Og kan ikke fullføre dette svangerskapet. Jeg har så stor sorg over det barnet jeg trodde jeg var gravid med som skulle komme i juli. Det barnet har jeg på en måte «mistet». Eller i hvert fall ideen om det barnet. Nå blir det ingen barn isteden. Fryktelig vondt og jeg føler mange ikke forstår vanskeligheten i dette. Flere av de rundt meg ble glade og kalte dette en velsignelse. Men for oss er det ikke det. Det er noe som vil ruinere oss. Og vi må også ta hensyn til barnet vi har fra før. Så dette er en så sinnsyk situasjon. Jeg trodde aldri i verden dette var mulig engang før det skjedde. At noe så sjeldent skal skje med en selv tenker man ikke er mulig altså. 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk deg godt om 💜.

💜

Jeg har sett på serien trilling liv. Den gjorde meg bare mer sikker på at dette ønsker vi ikke og klarer vi ikke. 

• Hjerte 1
Skrevet

Uff! For en tøff situasjon! 🫂

«Det  er det ikke mulig med foster reduksjon. Vi må få alle eller ingen. Og vi kan ikke få alle.» 

Forstod ikke helt dette.

Hadde bedt om å få snakke med en lege eller en kirurg om saken.

Anonymkode: 2bf61...105

• Liker 1
Skrevet

Hva sier far?

Anonymkode: 50e28...10e

• Liker 2
Skrevet

Om du er 6 uker på vei, er det alt for tidlig å se hva de deler eller ei. 

Anonymkode: 01223...c11

• Liker 3
Skrevet

Veldig vanlig å miste en flerling tidlig i svangerskapet. Ikke ta for gitt at det blir tre. 

Anonymkode: c9020...529

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at du skal ha litt is i magen, det er ikke uvanlig at en eller to faller fra. Utsett hvertfall avgjørelsen noen uker.

Og ellers, trillinger, ja, da hadde jeg og tatt abort. Det er faktisk altfor stor risiko og altfor stor byrde. Selv om det så klart og er en «velsignelse», for den som har kapasitet. Jeg skjønner godt at dette er en umenneskelig avgjørelse, og en sorg. 

Anonymkode: eb52e...8fa

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ville absolutt ventet og sett hvordan det utvikler seg. Uke 6 er veldig tidlig å se noe som helst. Om de deler morkake eller ikke, samt om alle 3 vil overleve. Må være helt forferdelig å prøve på barn så lenge for å ende med å ta abort. Mange gode tanker til dere

Anonymkode: 17b46...891

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du prøvd å ta kontakt med noen som har trillinger? Feks triplets_of_copenhagen? Jeg ville snakket med noen som har vert i samme situasjon. Uansett hva vi andre sier så klarer vi ikke helt å sette oss inn i den situasjonen dere er i nå ❤️ forstår det må være utrolig fortvilende ❤️ 

Anonymkode: 0b78c...c8a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...