Gå til innhold

Kan nesten hvem som helst få jobb i helsevesenet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå tenker jeg først og fremst på sykepleiere og helsefagarbeidere. Er det eneste kravet at man har utdanning? Eller hvordan vurderes det om man skal ansette? Ut fra personlige egenskaper i tillegg? Er bare nysgjerrig på dette, pga. at helsevesenet er såpass «skakkjørt» flere steder i landet nå. Det snakkes om at det er stor mangel på helsepersonell og at rekruttering av sykepleiere er vanskelig. Derfor lurer jeg på om de bare må ansette alle søkerne de får?

Hva med ufaglærte, er det andre krav enn politiattest? 

Mulig satt litt på spissen. 

Anonymkode: f987e...7f7

Mange steder et det sånn ja. Feks så åpner nytt sykehus i Stavanger neste søndag. I forkant ble det lyst ut enormt mange sykepleier og helsefagarbeider stillinger i nesten alle avdelingene. En kompis som er helsefagarbeider søkte jobb på en veldig status avdeling med mange krav. Hadde fylte omtrent ingen av kravene, men ble likevel kallet inn til i intervju med det samme de mottok søknaden og han fikk jobben i løpet av 10 min. Nå skal han kurses og lære masse ting ikke en gang jeg som har sykepleien  lærte i studiene. Ta blodprøver, EKG+++. I tillegg snakker og skriver han ikke så bra norsk. Kun bodd i landet i 7 år.

Anonymkode: ff8b2...c36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og nei. 

To jeg gikk helsesekretær med får jobb, men sliter med å beholde jobbene. Han ene er mann og blir prioritert fordi han er mann, får alt han søker på men mister jobben raskt. For han er... treg. Han besto skolen (voksenopplæring) med bestått i alle fag og ikke mer enn ned. Altså svært dårlige karakterer, fordi han evner ikke å lære seg faget i det hele tatt. 
Han mistet praksisplassen sin fordi han var uforsvarlig dårlig i yrket. Han jobber nå som noe annet, for han har fått beskjed fra to arbeidsplasser at han er uforsvarlig dårlig. 

Hun andre jukset seg gjennom utdanning. Eksamen ble avlyst grunnet streik, så alle fikk automatisk autorisasjon (så lenge du besto fagene). Hun kan ikke faget og er unormalt surrete og klumsete. Hun sliter med å få seg jobb på grunn av dårlige referanser, og har mistet flere jobber på grunn av dårlig arbeid og dårlig atferd (hun er bitchy, frekk i munnen og kronisk for seint) 

Jeg fatter ikke at skolen i det hele tatt lot dem få autorisasjon. På voksenopplæring så er det ikke like gode rutiner rundt å stoppe studenter som er uforsvarlig i yrket. 

Det å få seg jobb er en ting, å beholde den er noe annet. Det å få en stilling som er mulig å leve av er også et kapittel for seg selv. 
Det er mye gjennomtrekk i helsevesenet av en grunn. Kvaliteten på helsepersonellet er en ting, en annen ting er helsevesenet i seg selv og folk som slutter av fri vilje. 

Så ja, alle får en fot inn, også ufaglærte i visse yrker. Problemet er å bli værende, få en høy stabil stilling og det å faktisk ønske å fortsette i yrket i lang tid. 

Anonymkode: 191c1...3fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange steder et det sånn ja. Feks så åpner nytt sykehus i Stavanger neste søndag. I forkant ble det lyst ut enormt mange sykepleier og helsefagarbeider stillinger i nesten alle avdelingene. En kompis som er helsefagarbeider søkte jobb på en veldig status avdeling med mange krav. Hadde fylte omtrent ingen av kravene, men ble likevel kallet inn til i intervju med det samme de mottok søknaden og han fikk jobben i løpet av 10 min. Nå skal han kurses og lære masse ting ikke en gang jeg som har sykepleien  lærte i studiene. Ta blodprøver, EKG+++. I tillegg snakker og skriver han ikke så bra norsk. Kun bodd i landet i 7 år.

Selv jobber jeg i hjemmesykepleien og har jobbet andre steder i kommunen. Der er 70% av helsepersonellet utenlandske assistenter eller helsefagarbeidere som snakker/skriver dårlig norsk. Det stilles egentlig strenge krav til språkferdigheter i helsevesenet. Allikevel blir disse kravene senket pga for få søkere.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som ble postet av permanent utestengt bruker og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selv jobber jeg i hjemmesykepleien og har jobbet andre steder i kommunen. Der er 70% av helsepersonellet utenlandske assistenter eller helsefagarbeidere som snakker/skriver dårlig norsk. Det stilles egentlig strenge krav til språkferdigheter i helsevesenet. Allikevel blir disse kravene senket pga for få søkere.

Konklusjonen er vel at i Oslo er det flertallet av pleierne som er utenlandske. Rundt 90%? De aller fleste snakker godt norsk. Bare mitt eget inntrykk som kollega i et multikulturelt arbeidsmiljø, 

Skrevet
Phoenix Heart skrev (På 8.11.2025 den 17.23):

Ja dessverre.  For å utdype så får folk som absolutt ikke egner seg jobb.

Kan jeg spørre hvor i helsevesenet dette er? Sykehus/ sykehjem eller hjemmetjeneste/ annet? 

Skrevet

Sykepleiere er vel noen av dem som får lettest jobb. 

Anonymkode: 2ad82...dc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 22.54):

Veldig ugreit å utlevere kompisen din på denne måten. Plutselig er det noen som gjenkjenner han. 

Anonymkode: b8bfb...9a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 11.39):

Sykepleiere er vel noen av dem som får lettest jobb. 

Anonymkode: 2ad82...dc9

Og helsefagarbeidere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...