Gå til innhold

Dårlig blikkontakt og reaksjon på navnet sitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på åtte mnd som jeg syns reagerer veldig dårlig på navnet sitt og har lite blikkontakt når hun sitter nærme oss. Milepæler som krabbe, sitte, reise seg opp osv er hun akkurat der hun «skal være», men bablingen har heller ikke kommet helt ennå. Hun er sterkt tilknyttet til oss. Kommer krabbende når vi sier «kom da» og blir ofte lei seg når vi (mamma og pappa) forlater rommet. Og reagerer med smil når vi kommer tilbake igjen. 

tilbake til blikkontakt og reaksjon. Dette er noe jeg bekymrer meg en del over, da jeg synes hun er «dårligere» enn mange andre babyer jeg møter. Hun reagerer på navnet sitt noen gang, andre ganger må man si det maaaange ganger. Mens hun sitter på fanget eller rett foran oss er det som hun ser forbi oss, ser rundt, ser på omgivelser - selv om vi sier navnet hennes mange ganger. Leker er heller ikke så spennende som en telefon eller fjernkontroll, eller snusboks. Hun kan heller ikke sitte stille ett sekund. Hun haaater bilstol. blir ofte veldig sint når vi setter henne ned i vognen (finner roen etterhvert). Klarer ikke finne roen selv ved soving. Skal sovne til puppen hver natt. Etter hvert kan jeg ta den ut men da våkner hun fort igjen før det samme må gjentas. Klomper av mat, som brødskiver; grønnsaker osv er hun ikke særlig interessert i, vil helst ha så most som mulig eller pupp. Ellers elsker hun oppmerksomhet. Glad i folk. Smiler til de fleste hun ser. Når vi er på bibliotek, helsestasjon osv er hun veldig opptatt av barna.

Hun er noe prematur, født fem uker før tiden, så hun skal vel ligge på en 7 mnd gammel baby på utvikling sier «fagfolk». På helsestasjon sier de at hun er der hun skal være, men så ser ikke de hun og di problemene jeg ser hver dag. Noen med erfaring? 

Må også nevne at hun er vel gjennom et veldig utviklingssprang nå, hvor hun har lært seg å krabber sitte og reise seg opp på kort tid.

Anonymkode: 853c6...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med helsestasjonen. 

Anonymkode: 714cd...ba1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er enig med helsestasjonen. 

Anonymkode: 714cd...ba1

Hva tenker du på da?😇

Skrevet

Syns hun høres helt normal ut ❤️

Anonymkode: ce253...709

• Liker 1
Skrevet

Hun reagerer ikke noe særlig på speilbildet sitt må også legges til. Ser bare ned i gulvet eller til siden.

Skrevet

De utvikler seg i ulikt tempo. Ro ned og ikke fokuser så voldsomt på hvor hun «burde» være. For det er vanvittig mye som er innenfor normalen 😊

Anonymkode: e8c0f...a55

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en helt normal og frisk baby. 

Ser du kanskje spøkelser på høylys dag? Er du redd for st hun er autist eller har dere autisme i familien? 

Anonymkode: 4a080...6b3

• Liker 1
Skrevet
monican94 skrev (2 minutter siden):

sjekket hørsel?

Hørselen er sjekket, den var helt fin

Skrevet

Jeg har tre barn, og de har vært svært svært ulike mtp ulike milepæler. Nr1 var ekstremt tidlig til alt, og nr2 var i seneste laget. Det gjorde at differansen på de to var stor, nr 2 kunne jo knapt åle seg på den alderen hvor nr 1 gikk rundt bordet. Så jeg var overbevist om at nr 2 var treg, at det feilte noe. Men nr 2 tok gradvis nr1 igjen, og fra rundt 16mnd var de identiske. 

Dersom helsestasjonen ikke er bekymret  så ville jeg tatt det med ro. Normaliteten er stor! Og de utvikler seg i rykk og napp.

Anonymkode: 0d4c6...488

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som en helt normal og frisk baby. 

Ser du kanskje spøkelser på høylys dag? Er du redd for st hun er autist eller har dere autisme i familien? 

Anonymkode: 4a080...6b3

Jeg har det i familien. Ikke nær familie men. 

Skrevet

Gutt, to måneder prematur, nesten 18 måneder nå.

God sosial og god blikkontakt så lang jeg kunne bedømme, men reagerte på eget navn kanskje ti prosent av tida på den alderen. Babblinga var bare tilfeldige lyder. Fulgte alle andre milepæler etter kronologisk alder, ikke justert. Jeg hadde litt noia fordi han ikke herma anna enn noen ett par lyder.

Navnet løsna når han var rundt 11 måneder (9 justert). Han har aldri vært interessert i å herme stort anna enn tullelyder, men har en handfull ord og et stort passivt ordforråd - og er fortsatt en sosial og kommunikativ type. Så nei - ville ikke vært bekymra. 

Anonymkode: 97042...715

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en datter på åtte mnd som jeg syns reagerer veldig dårlig på navnet sitt og har lite blikkontakt når hun sitter nærme oss. Milepæler som krabbe, sitte, reise seg opp osv er hun akkurat der hun «skal være», men bablingen har heller ikke kommet helt ennå. Hun er sterkt tilknyttet til oss. Kommer krabbende når vi sier «kom da» og blir ofte lei seg når vi (mamma og pappa) forlater rommet. Og reagerer med smil når vi kommer tilbake igjen. 

tilbake til blikkontakt og reaksjon. Dette er noe jeg bekymrer meg en del over, da jeg synes hun er «dårligere» enn mange andre babyer jeg møter. Hun reagerer på navnet sitt noen gang, andre ganger må man si det maaaange ganger. Mens hun sitter på fanget eller rett foran oss er det som hun ser forbi oss, ser rundt, ser på omgivelser - selv om vi sier navnet hennes mange ganger. Leker er heller ikke så spennende som en telefon eller fjernkontroll, eller snusboks. Hun kan heller ikke sitte stille ett sekund. Hun haaater bilstol. blir ofte veldig sint når vi setter henne ned i vognen (finner roen etterhvert). Klarer ikke finne roen selv ved soving. Skal sovne til puppen hver natt. Etter hvert kan jeg ta den ut men da våkner hun fort igjen før det samme må gjentas. Klomper av mat, som brødskiver; grønnsaker osv er hun ikke særlig interessert i, vil helst ha så most som mulig eller pupp. Ellers elsker hun oppmerksomhet. Glad i folk. Smiler til de fleste hun ser. Når vi er på bibliotek, helsestasjon osv er hun veldig opptatt av barna.

Hun er noe prematur, født fem uker før tiden, så hun skal vel ligge på en 7 mnd gammel baby på utvikling sier «fagfolk». På helsestasjon sier de at hun er der hun skal være, men så ser ikke de hun og di problemene jeg ser hver dag. Noen med erfaring? 

Må også nevne at hun er vel gjennom et veldig utviklingssprang nå, hvor hun har lært seg å krabber sitte og reise seg opp på kort tid.

Hør på helsestasjonen du. Høres ikke unormalt ut. Er helt vanlig f eks at barn på den alderen finner andre ting enn leker mer interessant. F eks kan de være mer interessert i pappesken leken kom i enn i leken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres for meg ut som normal utvikling. Har en 1 åring som fremdeles bare vil ha most mat. Viser lite til ingen interesse for annen mat. Ingenting galt med det. Barn utvikler seg ulikt og i eget tempo. 1 åringen her gikk når han var 9.5mnd, tidlig ute motorisk, "sent" ute med spiseferdigheter. Helt normalt. 

Finne roen ved soving på egenhånd er en ferdighet som må læres. Det kommer ikke naturlig. Barn generelt vil som oftest ha "leker" som ikke er leker. Nøkler, fjernkontroller og slikt er helt normalt ar barn vil ha. 

Så av det du beskriver ser jeg ingenting unormalt eller som gir grunn til bekymring. 

Anonymkode: 3dbe5...f56

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres veldig normalt ut. Barn utvikler seg veldig ulikt og normalen er så vid. Min jente er tidlig ute motorisk, krabba og gikk tidlig, men babla «lite» sammenlignet med andre barn og ikke sånn superinteressert i fast føde og brukte tid på å vende seg til andre teksturer. Hun er over året og sitter heller ikke i ro og er mest interessert i alle andre ting enn leker 🙂 Ville ikke vært så veldig bekymra, særlig ikke når helsestasjonen heller ikke bekymrer seg

Anonymkode: 730d9...11e

Skrevet

Synest det hørest normalt ut🩷 Når det kommer til matdelen, min på snart 14 mnd likte ikke mat med klumper før han begynte i bhg rundt 12 mnd. Ellers gikk det i pure mat.. Brødskive er han ikke så interessert i heller, men det er noe som må øves på mye. Ingen barn er like❤️

Anonymkode: f2e73...b57

Skrevet

Forstår bekymringen. Men det er dumt å bekymre seg for noe som ikke er fastslått. 
Min eldste var treg på det fysiske, alt fra å krabbe, gå til å kle av/på, sovnet kun med pupp, og i det hele tatt. Yngste var rask på alt. Hvis jeg hadde fått eldste som nummer to, så hadde jeg sikkert bekymret meg mye. Men han er helt normal, kul, sosial, morsom og superglup (er 13 år). 

Anonymkode: 81e50...556

Skrevet

Hva mener du med lite blikkontakt? Er det vanskelig å få blikkontakt med henne? Hvor ofte får du blikkontakt, og ca. hvor lenge holder hun den?

De andre tingene ville jeg ikke vært bekymra for, det høres helt vanlig ut. Men hvis man sjelden får blikkontakt med et barn på 8 mnd, er det ikke normalt. Da ville jeg kontakta helsestasjonen og bedt dem vurdere det, så kan de evt. henvise videre.

Skrevet
Uanonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hva mener du med lite blikkontakt? Er det vanskelig å få blikkontakt med henne? Hvor ofte får du blikkontakt, og ca. hvor lenge holder hun den?

De andre tingene ville jeg ikke vært bekymra for, det høres helt vanlig ut. Men hvis man sjelden får blikkontakt med et barn på 8 mnd, er det ikke normalt. Da ville jeg kontakta helsestasjonen og bedt dem vurdere det, så kan de evt. henvise videre.

Mener vel mest at hun kan overse meg til tider. Møter hun en fremmed som prater til henne på toget (som vi ofte tar) er hun helt til stede og stirrer personen rett i øynene. Vet ikke om hun bare er en nysgjerrig sjel som er for opptatt til å se på meg? Som sagt, er hun litt på avstand ser hun på meg masse, men når vi er nære og jeg prøver hardt å få øyekontakt så er hun ikke særlig interessert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener vel mest at hun kan overse meg til tider. Møter hun en fremmed som prater til henne på toget (som vi ofte tar) er hun helt til stede og stirrer personen rett i øynene. Vet ikke om hun bare er en nysgjerrig sjel som er for opptatt til å se på meg? Som sagt, er hun litt på avstand ser hun på meg masse, men når vi er nære og jeg prøver hardt å få øyekontakt så er hun ikke særlig interessert.

Kanskje du prøver for hardt? :)  Og hun ignorerer deg fordi det er ubehagelig?

Anonymkode: c14f7...6e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...