LeveMannen Skrevet lørdag kl. 13:21 #41 Skrevet lørdag kl. 13:21 MorTil2 skrev (25 minutter siden): Katter drives av instinkt. Og fordi om jeg er enig i at det er ille at det går med så mange fugler pga av katter, så kan ikke kattens instinkt sammenlignes med et menneske som skyter et ekorn for atspredelsens skyld. Anbefaler deg å lese teksten som følger Noah sin underskriftskampanje. Den gjorde ihvertfall ikke min mening om dette mindre ilter. Mennesker kjøper og avler fram katter for egen forlystelse. Og de burde være fullt klar over at kattene de introduserer til lokalmiljøet kommer til å drepe og torturere ihjel haugevis av fugler, ekkorn, mus, kaniner, osv. Uten at du hadde ville ha en katte så ville ikke disse smådyrene ha blitt drept fordi katten ikke hadde blitt avlet fram for å selges til deg. 1
MorTil2 Skrevet lørdag kl. 13:21 Forfatter #42 Skrevet lørdag kl. 13:21 TheOneLinePuncher skrev (13 minutter siden): Folk har katter for moro skyld. Katter dreper alt de får tak i. Så man er indirekte skyldig som person. Da kan du jo heller spørre hvorfor politikerne ikke gikk inn for obligatorisk ID merking av katter. Ikke at det i seg selv vil gjøre at hver enkelt katt dreper mindre fugler, men det vil ihvertfall redusere andelen løskatter som så produserer flere løskatter, som så igjen tar enda flere smådyr (forutsatt at eier samtidig tar ansvar for å kastrerer/steriliserer katten sin). Men også hunder dreper. Det er tilfeller av at hunder dreper både mennesker og andre dyr (hunder som løper løs har f eks drept sau og annet vilt). Når man som hundeeier slipper hunden løs, må man i det minste ha såpass kontroll at hunden kommer tilbake på kommando, og man må til enhver tid ha øye med hunden. Men sier du det til en av disse hundeeierne som lar hunden løpe fritt flere hundre meter foran seg, så er jo alltid hunden bare snill..... Så da blir bunnlinjen at det er mennesket som er verst, både som katteeier, hundeeier og jaktperson. Ekornet er fortsatt en uskyldig part i dette, som stort sett drepes for menneskets fornøyelses skyld. 2
MorTil2 Skrevet lørdag kl. 13:22 Forfatter #43 Skrevet lørdag kl. 13:22 LeveMannen skrev (1 minutt siden): Mennesker kjøper og avler fram katter for egen forlystelse. Og de burde være fullt klar over at kattene de introduserer til lokalmiljøet kommer til å drepe og torturere ihjel haugevis av fugler, ekkorn, mus, kaniner, osv. Uten at du hadde ville ha en katte så ville ikke disse smådyrene ha blitt drept fordi katten ikke hadde blitt avlet fram for å selges til deg. Katten min er innekatt. 1 1
anonym 4545 Skrevet lørdag kl. 13:29 #44 Skrevet lørdag kl. 13:29 Pussig at diskusjon rundt jakt på ekorn, ender opp i diskusjon vedrørende katter.🙃 5
MorTil2 Skrevet lørdag kl. 13:31 Forfatter #45 Skrevet lørdag kl. 13:31 anonym 4545 skrev (1 minutt siden): Pussig at diskusjon rundt jakt på ekorn, ender opp i diskusjon vedrørende katter.🙃 Ja, det var visst enklere å trekke inn katter, enn å fortsette å forsvare jakten på ekorn... 4
LeveMannen Skrevet lørdag kl. 13:35 #46 Skrevet lørdag kl. 13:35 (endret) MorTil2 skrev (16 minutter siden): Katten min er innekatt. Det er også dyreplageri. Og det mener jeg også om hunder som aldri får løpe fri. Og det endrer ikke på de tusenvis av katteeiere her i landet med utekatter som dermed er annsvarlig for de millioner av smådyr kattene deres dreper og torturerer ijhel hvert år her i landet. Katter tar faktisk så mye småfugler at de er en trussel for å totalt utrydde noen fuglearter en del steder. Endret lørdag kl. 13:39 av LeveMannen
LeveMannen Skrevet lørdag kl. 13:38 #47 Skrevet lørdag kl. 13:38 MorTil2 skrev (3 minutter siden): Ja, det var visst enklere å trekke inn katter, enn å fortsette å forsvare jakten på ekorn... Jeg er ikke noe tilhenger av rekreasjons jakt. Men det handler om å ha litt perspektiv. Og folk som jakter på smådyr er en dråpe i havet i forhold til hva katter dreper. Og det samme gjelder forøverig også lidelse påført dyrene hvor skadeskyting med hagle er en dråpe i havet i forhold til hvor enormt med lidelse katter påfører smådyr her i landet.
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl. 13:44 #48 Skrevet lørdag kl. 13:44 Har ikke sett innslaget du viser til. De eneste jeg vet om som har skutt ekorn er jegere som også driver med taksidermi. Og da har det som regel holdt med én eller to. Ekorn er så små at de gir lite kjøtt og lite skinn. Tror ikke det er så veldig utbredt å jakte på ekorn, rett og slett fordi det blir mye jobb for lite mat. Det er vel også lite hensiktsmessig å trene jakthunder til ekornjakt.
MorTil2 Skrevet lørdag kl. 13:54 Forfatter #49 Skrevet lørdag kl. 13:54 Rødvinsfilosofen skrev (8 minutter siden): Det er vel også lite hensiktsmessig å trene jakthunder til ekornjakt. Ifølge Noah er det nettopp hunder som brukes i denne jakten. Hundene jakter på ekornene, skremmer dem opp i et tre og så blir ekornet så opptatt av hunden og redselen for den, at det blir stående i ro lenge nok til å skytes. 1
Apis Skrevet lørdag kl. 13:56 #50 Skrevet lørdag kl. 13:56 Maiken2025 skrev (43 minutter siden): Ekorn gjemmer nøtter som igjen gjør at nye trær vokser opp. Det er flere dyr som tar fugleunger og egg. At det jaktes på ekorn i 2025 er helt sykt. Skogene våres blir bare tristere og tristere. Før så jeg litt ekorn flere steder. Mange dyr som du nesten ikke ser mere. Skulle vært en stor gjennomgang av listen over dyr og jakt i Norge . Skulle også vært ulike regler i Norge . Noen steder er det sikkert mere enn andre områder. 🐿️🐇🦫🦡 Ekorn er også et bytte for div rovdyr, som mår rev, gaupe, og div rovfugl som hønsehauk og div ugler. har nok mer påvirkning på ekorn bestanden, en jakt, men selvfølgelig jakt for kun rekreasjon og trofé er forkastelig
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl. 14:00 #51 Skrevet lørdag kl. 14:00 MorTil2 skrev (2 minutter siden): Ifølge Noah er det nettopp hunder som brukes i denne jakten. Hundene jakter på ekornene, skremmer dem opp i et tre og så blir ekornet så opptatt av hunden og redselen for den, at det blir stående i ro lenge nok til å skytes. Nå er det vel slik at NOAH ikke ønsker noen form for jakt i det hele tatt, uansett dyreart. Ekorn er bittesmå, etterlater få duftspor, osv. Skal man trene en jakthund er det nok mer hensiktsmessig å jakte på harer. Jeg påstår ikke at ekornjakt ikke skjer i det hele tatt, kun at det nok ikke er særlig utbredt.
Maiken2025 Skrevet lørdag kl. 14:10 #52 Skrevet lørdag kl. 14:10 Apis skrev (11 minutter siden): Ekorn er også et bytte for div rovdyr, som mår rev, gaupe, og div rovfugl som hønsehauk og div ugler. har nok mer påvirkning på ekorn bestanden, en jakt, men selvfølgelig jakt for kun rekreasjon og trofé er forkastelig Ja klar over det. Naturensgang . Å mange dyr dør på veier og toglinjer .
MorTil2 Skrevet lørdag kl. 14:11 Forfatter #53 Skrevet lørdag kl. 14:11 Rødvinsfilosofen skrev (8 minutter siden): Jeg påstår ikke at ekornjakt ikke skjer i det hele tatt, kun at det nok ikke er særlig utbredt. At noe ikke er særlig utbedret (i dette tilfellet er det anslått til 1200 ekorn i 2023/2024), betyr ikke at det er ok. Blir jo litt som de som i denne tråden trekker frem katter og deres skadeomfang på fugler. At katter dreper mange millioner fugler, rettferdiggjør ikke at mennesker dreper ekorn. For meg blir det meningsløst når diskusjonen ender opp i at det er antallet drepte ekorn som blir avgjørende for om det er ille nok til å kreves stanset eller ikke. 2
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl. 14:39 #54 Skrevet lørdag kl. 14:39 MorTil2 skrev (27 minutter siden): At noe ikke er særlig utbedret (i dette tilfellet er det anslått til 1200 ekorn i 2023/2024), betyr ikke at det er ok. Blir jo litt som de som i denne tråden trekker frem katter og deres skadeomfang på fugler. At katter dreper mange millioner fugler, rettferdiggjør ikke at mennesker dreper ekorn. For meg blir det meningsløst når diskusjonen ender opp i at det er antallet drepte ekorn som blir avgjørende for om det er ille nok til å kreves stanset eller ikke. Man teller antall skutte ekorn på samme måte som fiskere kan telle fisk de har slaktet. Men ingen teller alle ekorn eller alle fisk i havet. Ekorn er så vidt jeg vet ikke utrydningstruet. Man må gjerne mene at man ikke skal kunne jakte på dyr som er søte, men det bli jo igjen en litt annen diskusjon.
Honey Dew Skrevet lørdag kl. 14:42 #55 Skrevet lørdag kl. 14:42 Dreping skal aldri være rekreasjon. 2
DysterPytten Skrevet lørdag kl. 15:02 #56 Skrevet lørdag kl. 15:02 IDGAF skrev (5 timer siden): Klarer man virkelig å skyte små, raske ekorn med ett skudd? Eller skal de pines til døde etter skadeskudd? :(( Det er det som er det "fine" med hagl. Det er det samme med å skyte på fugl, f.eks rype. Haglepatroner har mange små kuler i patronen, når denne blir avfyrt så sprer haglet seg og man får et større område som treffer det man skyter på. En jeger vil også sikte litt foran dyret når den skyter. Og dyret vil da springe inn i skyen med hagl og da dø. Hagl brukes til dyr opp til rådyr i størrelse. Et rifleskudd derimot er én større kule som man bruker på større dyr. Rifleskudd må siktes på vitale deler av dyret, f.eks hjerte. Rifleskudd vil også "eksplodere" når det treffer dyret og derfor gjøre større skade og mer sannsynlig at dyret dør. Ser det blir nevnt rev og mink her. Rev og mink er skadedyr. Mink er ikke naturlig i vår fauna. Det meste av jakt er ikke for å være lystmordere, men for å tynne ut bestanden slik at den kan leve videre. Harer er søte dyr, men for mange av dem så vil man få harepest og det er livsfarlig for oss mennesker f.eks. Og det meste kan jaktes på innenfor gitte tidsrom, utenom hekketid, til og med kråker.
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 15:19 #57 Skrevet lørdag kl. 15:19 Kompis2 skrev (6 timer siden): Dette gjelder nok store grå ekorn, ikke de små røde som vi har her i landet. De små røde kan og fint spises, svigermor og svigerfar var fra mellomkrigstiden og kan love deg de brukte hele dyret
Arild37 Skrevet lørdag kl. 15:26 #58 Skrevet lørdag kl. 15:26 Sikkert kjempestort problem at folk flyr rundt å skyter ekorn for moro...
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 15:29 #59 Skrevet lørdag kl. 15:29 MorTil2 skrev (2 timer siden): Da kan du jo heller spørre hvorfor politikerne ikke gikk inn for obligatorisk ID merking av katter. Ikke at det i seg selv vil gjøre at hver enkelt katt dreper mindre fugler, men det vil ihvertfall redusere andelen løskatter som så produserer flere løskatter, som så igjen tar enda flere smådyr (forutsatt at eier samtidig tar ansvar for å kastrerer/steriliserer katten sin). Men også hunder dreper. Det er tilfeller av at hunder dreper både mennesker og andre dyr (hunder som løper løs har f eks drept sau og annet vilt). Når man som hundeeier slipper hunden løs, må man i det minste ha såpass kontroll at hunden kommer tilbake på kommando, og man må til enhver tid ha øye med hunden. Men sier du det til en av disse hundeeierne som lar hunden løpe fritt flere hundre meter foran seg, så er jo alltid hunden bare snill..... Så da blir bunnlinjen at det er mennesket som er verst, både som katteeier, hundeeier og jaktperson. Ekornet er fortsatt en uskyldig part i dette, som stort sett drepes for menneskets fornøyelses skyld. Forskjellen er vel at hundeeiere blir stilt til ansvar. Og ja mange idiotiske hundeeiere som ikke respekterer båndtvang og at nei hunden din er ikke alles beste venn. (For ordens skyld jeg er hundeeier)
Pingvinen Skrevet lørdag kl. 15:34 #60 Skrevet lørdag kl. 15:34 MorTil2 skrev (8 timer siden): Ja, i dag på Dagsnytt 18 lærte jeg at fra 1. november og ut mars er det lov å skyte ekorn, begrunnet med menneskers behov for rekreasjon! Jeg ble faktisk helt sjokkert! Så det er lov å gå rundt og skyte dyr i skog og fjell, bare for å få frisk luft. Ikke spiser man ekorn, ikke er de til plage for noen eller noe. Men å plaffe dem ned med begrunnelsen "Jeg er ute og nyter naturen", det er altså lov. Altså - hvor galt kan det gå når politikere tar avgjørelser om hva som er lov og ikke?? Ja, det er jo galskap!! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå