Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl. 21:30 #81 Skrevet lørdag kl. 21:30 Gregarious skrev (3 minutter siden): Nå er vel den største forbrytelsen her at vi faktisk får vite om det, slik at det vekker ubehag hos oss, fordi det gjelder søte, små dyr. Vi er hyklerske vesener som roper høyt om hvor grusomt det er å skyte søte dyr for egen fornøyelse, men som samtidig går til butikken og kjøper unødvendige produkter som fører til den samme døden, bare mer skjult og uten at vi trenger å kjenne på ubehaget. Til syvende og sist handler det om vår egen glede, og kanskje om hvor langt vi er villige til å gå for å slippe å se konsekvensene av den. Du har et poeng. Fisken vi kjøper på butikken blir ikke produsert beinfri, ferdig filetert, i stykker. Biff- og kyllingstrimler blir ikke til ved at man tresker en åker.
LeveMannen Skrevet lørdag kl. 22:27 #82 Skrevet lørdag kl. 22:27 (endret) Gregarious skrev (1 time siden): Nå er vel den største forbrytelsen her at vi faktisk får vite om det, slik at det vekker ubehag hos oss, fordi det gjelder søte, små dyr. Vi er hyklerske vesener som roper høyt om hvor grusomt det er å skyte søte dyr for egen fornøyelse, men som samtidig går til butikken og kjøper unødvendige produkter som fører til den samme døden, bare mer skjult og uten at vi trenger å kjenne på ubehaget. Til syvende og sist handler det om vår egen glede, og kanskje om hvor langt vi er villige til å gå for å slippe å se konsekvensene av den. Det er vesentlig mer lidelse når dyr blir skutt i jakt, enn det meste av slaktemetoder som brukes i industrien i dag. I industrien er det krav om at alle dyr skal bedøves før de slaktes enten det er med strøm, gass eller boltepistol. Dette er i de aller fleste tilfeller helt smertefritt og raskt for dyret. Mens under jakt regner man med at opptil 50% av fugl som blir skutt med hagle bare blir skadeskutt, mens for elg blir rundt 10% skadeskutt, og for rådyr vesentlig mer (spesielt hvis man skyter de med hagle), og for rev blir minimum 20% skadeskutt. Og selv med et perfekt skudd kan dyret ofte løpe ganske langt og leve en god stund før det mister bevisstheten av blodtap. At dyret bare dropper rett i bakken når det blir skutt er unntaket heller enn regelen i jakt. Endret lørdag kl. 22:29 av LeveMannen
Gregarious Skrevet lørdag kl. 22:37 #83 Skrevet lørdag kl. 22:37 LeveMannen skrev (1 minutt siden): Det er vesentlig mer lidelse når dyr blir skutt i jakt, enn det meste av slaktemetoder som brukes i industrien i dag. I industrien er det krav om at alle dyr skal bedøves før de slaktes enten det er med strøm, gass eller boltepistol. Dette er i de aller fleste tilfeller helt smertefritt og raskt for dyret. Mens under jakt regner man med at opptil 50% av fugl som blir skutt med hagle bare blir skadeskutt, mens for elg blir rundt 10% skadeskutt, og for rådyr vesentlig mer (spesielt hvis man skyter de med hagle), og for rev blir minimum 20% skadeskutt. Og selv med et perfekt skudd kan dyret ofte løpe ganske langt og leve en god stund før det mister bevisstheten av blodtap. At dyret bare dropper rett i bakken når det blir skutt er unntaket heller enn regelen i jakt. Når alt kommer til alt er det uansett metode tapet av forventet gjenværende liv som er mest relevant. Men dette fører raskt tilbake til løgnene vi forteller oss selv for å unngå mest mulig kognitiv dissonans.
senior Skrevet lørdag kl. 22:47 #84 Skrevet lørdag kl. 22:47 At det er jaktid på ekorn betyr ikke at det er lovlig å skyte dem eller plage dyr for moro skyld. Det er for eksempel heller ikkel lov i Norge å fiske der hensikten er å slippe fisken ut igjen, catch and release . . Det er også jaktid på skjærer, fugler som neppe har noen matverdi. Men når det gjelder ekorn er de så søte. Og da stiller det seg jo helt annerledes. Det samme gjelder katta di. Den er jo så søt og pusete. Og da lukker de fleste øynen for at de huser en massemorder. Katta vår var forresten spesialist i å ta ekorn. Kom stadig hjem med ekornhaler. En gang også med en hareunge . . Etter at katta døde kan jeg nå kose meg med å se både skjærer og ekorn rundt huset. Det er forresten usedvanlig mange ekorn i år. Og ellers har en flaggspett hakket hull i huset mitt og innredet seg i isolasjonen i veggen. Men den er jo så vakker . . så da så. Det SKULLE vært en rotte . . .
Tobias001 Skrevet lørdag kl. 22:51 #85 Skrevet lørdag kl. 22:51 MorTil2 skrev (16 timer siden): Ja, i dag på Dagsnytt 18 lærte jeg at fra 1. november og ut mars er det lov å skyte ekorn, begrunnet med menneskers behov for rekreasjon! Jeg ble faktisk helt sjokkert! Så det er lov å gå rundt og skyte dyr i skog og fjell, bare for å få frisk luft. Ikke spiser man ekorn, ikke er de til plage for noen eller noe. Men å plaffe dem ned med begrunnelsen "Jeg er ute og nyter naturen", det er altså lov. Altså - hvor galt kan det gå når politikere tar avgjørelser om hva som er lov og ikke?? Hva er problemet? Ett voksent menneske må kunne få more seg litt!
Vegar Beideren Skrevet lørdag kl. 22:52 #86 Skrevet lørdag kl. 22:52 De er jo flotte å ha utstoppet på peishylla også da. Og de kan jo spises også.
Maiken2025 Skrevet lørdag kl. 22:54 #87 Skrevet lørdag kl. 22:54 Tobias001 skrev (2 minutter siden): Hva er problemet? Ett voksent menneske må kunne få more seg litt! Sier nok om deg. Å finne det morsomt av å ta liv. 2
Tobias001 Skrevet lørdag kl. 22:57 #88 Skrevet lørdag kl. 22:57 Maiken2025 skrev (1 minutt siden): Sier nok om deg. Å finne det morsomt av å ta liv. Jeg vill ikke betegne å skyte ett ekorn som å ta liv. Det er ett lite dyr uten følelser eller noen tanker. Det blir litt som å smekken en flue med dagens Aftenposen 1
Maiken2025 Skrevet lørdag kl. 23:02 #89 Skrevet lørdag kl. 23:02 Tobias001 skrev (1 minutt siden): Jeg vill ikke betegne å skyte ett ekorn som å ta liv. Det er ett lite dyr uten følelser eller noen tanker. Det blir litt som å smekken en flue med dagens Aftenposen Patetisk du burte søke erstatning for mangelfull grunnskoleopplæring. Ekornet har mer følelser enn deg 2 1
Vegar Beideren Skrevet lørdag kl. 23:05 #90 Skrevet lørdag kl. 23:05 Maiken2025 skrev (2 minutter siden): Patetisk du burte søke erstatning for mangelfull grunnskoleopplæring. Ekornet har mer følelser enn deg Hva med en fisk som blir fiska opp da? Har sikkert følelser de også. 1
Maiken2025 Skrevet lørdag kl. 23:09 #91 Skrevet lørdag kl. 23:09 Vegar Beideren skrev (1 minutt siden): Hva med en fisk som blir fiska opp da? Har sikkert følelser de også. Derfor alt liv skal bli behandlet respektfullt . Uten unødvendig lidelse og smerte.
Flintis Skrevet søndag kl. 01:56 #92 Skrevet søndag kl. 01:56 MorTil2 skrev (17 timer siden): Så det er ikke tilstrekkelig rekreasjon å gå i skogen og høre på naturens lyder og se livet skje? En må helst skyte det livet, for å ha en god tur?? Tur er en ting, jakt noe annet og bærplukking en tredje måte å bruke naturen på. Alle kan gi rekreasjon.
malifika Skrevet søndag kl. 02:10 #93 Skrevet søndag kl. 02:10 Det er altså så mange stygge svin i Norge. Skikkelig drittmennesker! Glad jeg slipper sånne i min omgangskrets. 3
Thyra Skrevet søndag kl. 05:28 #94 Skrevet søndag kl. 05:28 moomino skrev (9 timer siden): Hvis du hadde hatt ekorn familie med 6 unger i himlinge hadde du og ville hatt det ut. De merket problemene da de først mistet strøm i andre etasjen. Og måtte ha elektriker for å finne ut. Og da var flere ledninger gnager på, isolasjon var rivd i stykker, pluss avføring etter dem. Og ekorn unger som løp rundt. De prøvde først å fange inn å flytte. Men holdt ikke, derfor avliving, all isolasjon måtte ut og inn med ny, og elektriker måtte legge nye ledninger. Så å si skaddene er overdrevet er nå rart. For både forsikring selskapet , elektriker hadde vært borte i dette Jeg sier ikke at skadene som oppstod var overdrevet, mente linken din til skadedyrfirma er. At ekorn gjør skade på hus må være veldig sjeldent. Det finnes mange hus, og mange ekorn, men jeg har aldri hørt om slike tilfeller. 2
MorTil2 Skrevet søndag kl. 06:35 Forfatter #95 Skrevet søndag kl. 06:35 Tobias001 skrev (7 timer siden): Hva er problemet? Ett voksent menneske må kunne få more seg litt! Håper du bare skriver slikt for å provosere og fordi du synes det er gøy å se reaksjonene. Det er ikke grenser for hva man da kan unnskylde med at et voksent menneske gjorde det bare for å ha det litt moro (misbruk av barn, dyr, vandalisering av andres eiendom osv osv i det uendelige). Men så lenge den voksne som utførte det hadde det moro, så var det ok?? 2
MorTil2 Skrevet søndag kl. 06:44 Forfatter #96 Skrevet søndag kl. 06:44 moomino skrev (11 timer siden): Nei. Svigerfar fikk skadde på hus etter ekorn. De hadde tatt seg inn i himlingen og lagret mat og fikk unger inne i taket dems, gnager i stykker kabler osv. De hadde skadedyr kontroll som da gikk inn med feller og fikk avlivet alle sim opphold seg der https://skadedyrhjelp.no/hvordan-bli-kvitt-ekorn/ Men mange tror ekorn ikke gjør skadde,men de kan gjøre like mye skadde dom mus og roter når de kommer seg inn Men vi har ikke jakttid på hverken mus eller rotter, av den grunn. Men jeg tror absolutt at ethvert forsikringsselskap ville fortelle deg at mus og rotter er et større problem enn ekorn. Det blir litt søkt å begrunne jakt på ekorn med at de potensielt kan føre til skade på hus. Jeg har opplevd to boliger som ble invadert av maur. Skulle det medføre at maur hvor som helst skulle drepes? 1
moomino Skrevet søndag kl. 07:04 #97 Skrevet søndag kl. 07:04 MorTil2 skrev (18 minutter siden): Men vi har ikke jakttid på hverken mus eller rotter, av den grunn. Men jeg tror absolutt at ethvert forsikringsselskap ville fortelle deg at mus og rotter er et større problem enn ekorn. Det blir litt søkt å begrunne jakt på ekorn med at de potensielt kan føre til skade på hus. Jeg har opplevd to boliger som ble invadert av maur. Skulle det medføre at maur hvor som helst skulle drepes? Jeg bare skriver at ekorn og kan gjøre like mye problemer og derfor og til tider må tas enten i feller eller lignende. Er bare at mange ikke ser at ekorn og kan være skadde dyr. De ser de kun som søte
Vegar Beideren Skrevet søndag kl. 07:31 #98 Skrevet søndag kl. 07:31 Maiken2025 skrev (8 timer siden): Derfor alt liv skal bli behandlet respektfullt . Uten unødvendig lidelse og smerte. Enig. Ekorn blir antagelig skutt med hagle. Da dør de nok ganske momentant. Hva med en fisk som blir dradd opp etter en krok i munnen, eller tenk hvor klaustrofobisk det må være å havne i en trålpose sammen med tusen andre fisk. Tenk den panikken fisken føler da. Hvem vet forresten at en brokkoli ikke har følelser?
MorTil2 Skrevet søndag kl. 07:58 Forfatter #99 Skrevet søndag kl. 07:58 Vegar Beideren skrev (5 minutter siden): Enig. Ekorn blir antagelig skutt med hagle. Da dør de nok ganske momentant. Hva med en fisk som blir dradd opp etter en krok i munnen, eller tenk hvor klaustrofobisk det må være å havne i en trålpose sammen med tusen andre fisk. Tenk den panikken fisken føler da. Hvem vet forresten at en brokkoli ikke har følelser? Mange svarer som om jeg og andre som tar til motmæle om jakt på ekorn kun tenker ekorn og hvor søt de er. Slik er det ikke. Jeg tar mange personlige valg basert på dyrevelferd, bl a ved å bruke Dyrevernsalliansen app. Det blir ganske miserabelt hvis det å bry seg om en sak utelukker å at man bryr seg om noe annet. For meg handler det ikke om at ekorn er søte, men om hvilke nytteverdi det har for mangfoldet som helhet at det er tillatt å drepe dem. Og basert på det som fremkommer i denne tråden, så har det ganske lite nytteverdi. Ikke en gang han fra miljødepartementet på Dagsnytt 18 kunne gi noen god begrunnelse utover å opprettholde evnen til å jakte. Men man skulle tro at evne til å jakte også betyr evne til å bruke det man jakter på til noe nyttig, f eks mat. Men ettersom veldig få spiser ekorn, faller også det argumentet. Noe han også til slutt måtte medgi. Så uansett hva folk i denne tråden måtte mene, så tror jeg at jakt på ekorn innen overskuelig tid ikke blir tillatt. Så får vi se da, om det betyr at vi blir oversvømt av ekorn. 3
Sen ve ben Skrevet søndag kl. 14:32 #100 Skrevet søndag kl. 14:32 Fy faen, mennesker er den verste sorten på jord.😡 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå