TomKrus Skrevet lørdag kl. 15:40 #61 Skrevet lørdag kl. 15:40 Pippi Lotta skrev (7 timer siden): Hadde en mann på tinder fortalt han likte å drepe dyr uten at det ga verken skin eller mat, tror jeg at jeg hadde blit red for å møte han...... Hadde også blit forbana om jeg så noen som skjøt ekorn ved hyta mi for eksempel. For 20 år siden var skogen der full av ekorn, men nå er det år siden jeg har set et der. Så de forsvinner jo selv om ingen skyter på de, hadde ikke blit glad om noen hjalp til med å tøme skogen for dyreliv!!! (Men vet ikke om jeg hadde turt å si noe, for det høres jo ikke ut som stabile folk) Kjenner ikke nok til denne arten her, men det kan også være andre grunner som ligger bak jakt på denne arten. For å holde arten på en akseptabelt nivå. Minken er jo mye det samme, man jakter på den fordi ellers sprer den seg helt vilt og truer andre arter. Dette vet nok myndighetene som tillater jakt på ekorn mye mer om en oss. Truet på noe vis er ekorn i alle fall ikke.
Maiken2025 Skrevet lørdag kl. 18:24 #62 Skrevet lørdag kl. 18:24 TomKrus skrev (2 timer siden): Kjenner ikke nok til denne arten her, men det kan også være andre grunner som ligger bak jakt på denne arten. For å holde arten på en akseptabelt nivå. Minken er jo mye det samme, man jakter på den fordi ellers sprer den seg helt vilt og truer andre arter. Dette vet nok myndighetene som tillater jakt på ekorn mye mer om en oss. Truet på noe vis er ekorn i alle fall ikke. Stoler du virkelig på myndigheter . Ekorn er det ikke mye av . Går fast i skogen kan telle på en hånd de jeg har sett de siste årene her. Sett noen påkjørt. 1
Leo Skrevet lørdag kl. 18:47 #63 Skrevet lørdag kl. 18:47 MorTil2 skrev (4 timer siden): Ifølge Noah er det nettopp hunder som brukes i denne jakten. Hundene jakter på ekornene, skremmer dem opp i et tre og så blir ekornet så opptatt av hunden og redselen for den, at det blir stående i ro lenge nok til å skytes. Nå har jeg levd med jakt, jegere og jakthunder i over 50 år, men jeg har aldri noensinne hørt om noen som har brukt hund på ekornjakt! Og av alle de jegerne jeg har vært borti i løpet av alle disse årene er det vel bare et par stykker som har bedrevet ekornjakt. Felles for dem var at de var født på begynnelsen av forrige århundre og jaktet ekorn før og etter andre verdenskrig som ekstrainntekt og matauk i harde tider. De jakter ikke ekorn, eller noe som helst annet, lenger for å si det slik. I og med at så og si ingen jakter ekorn lenger så tenker jeg at Noah sparker inn åpne dører her. Når man hører dem så kan det jo høres ut som det er massevis av jegere som gleder seg vilt til ekornjakta starter og de kan skyte ned så mange søte, små pelsdotter de bare klarer Hvis man går gjennom listen over hva det er jakttid på når, så har Noah mye å ta av fremover. Men de har jo en tendens til å bry seg mest om søte dyr. At det er jakttid på noe, betyr ikke nødvendigvis at det drives jakt i noen utstrekning, men jakt er ikke akkurat det Noah sitter inne med mest kunnskap om. Selv har jeg ingen store problemer med at det er jakttid på ekorn. Selv om det er sjelden de opptrer som skadedyr, så kan det forekomme og da er det greit å ha en jakttid å forholde seg til. Da sparer man en hel del unødvendig byråkrati for å kunne ta ut de dyrene som evt. har spesialisert seg som eggrøvere hos sjeldne fuglearter i et område. Ekornjakt er altså et ikke-problem slik jeg ser det og jeg synes kanskje Noah burde konsentrere seg om noe annet. 1
anonym 4545 Skrevet lørdag kl. 18:58 #64 Skrevet lørdag kl. 18:58 DysterPytten skrev (3 timer siden): Det er det som er det "fine" med hagl. Det er det samme med å skyte på fugl, f.eks rype. Haglepatroner har mange små kuler i patronen, når denne blir avfyrt så sprer haglet seg og man får et større område som treffer det man skyter på. En jeger vil også sikte litt foran dyret når den skyter. Og dyret vil da springe inn i skyen med hagl og da dø. Hagl brukes til dyr opp til rådyr i størrelse. Et rifleskudd derimot er én større kule som man bruker på større dyr. Rifleskudd må siktes på vitale deler av dyret, f.eks hjerte. Rifleskudd vil også "eksplodere" når det treffer dyret og derfor gjøre større skade og mer sannsynlig at dyret dør. Ser det blir nevnt rev og mink her. Rev og mink er skadedyr. Mink er ikke naturlig i vår fauna. Det meste av jakt er ikke for å være lystmordere, men for å tynne ut bestanden slik at den kan leve videre. Harer er søte dyr, men for mange av dem så vil man få harepest og det er livsfarlig for oss mennesker f.eks. Og det meste kan jaktes på innenfor gitte tidsrom, utenom hekketid, til og med kråker. Niks, rev er ikke et skadedyr og harepest er ikke livsfarlig forutsatt behandling med antibiotika.
Maiken2025 Skrevet lørdag kl. 19:02 #65 Skrevet lørdag kl. 19:02 Leo skrev (13 minutter siden): Nå har jeg levd med jakt, jegere og jakthunder i over 50 år, men jeg har aldri noensinne hørt om noen som har brukt hund på ekornjakt! Og av alle de jegerne jeg har vært borti i løpet av alle disse årene er det vel bare et par stykker som har bedrevet ekornjakt. Felles for dem var at de var født på begynnelsen av forrige århundre og jaktet ekorn før og etter andre verdenskrig som ekstrainntekt og matauk i harde tider. De jakter ikke ekorn, eller noe som helst annet, lenger for å si det slik. I og med at så og si ingen jakter ekorn lenger så tenker jeg at Noah sparker inn åpne dører her. Når man hører dem så kan det jo høres ut som det er massevis av jegere som gleder seg vilt til ekornjakta starter og de kan skyte ned så mange søte, små pelsdotter de bare klarer Hvis man går gjennom listen over hva det er jakttid på når, så har Noah mye å ta av fremover. Men de har jo en tendens til å bry seg mest om søte dyr. At det er jakttid på noe, betyr ikke nødvendigvis at det drives jakt i noen utstrekning, men jakt er ikke akkurat det Noah sitter inne med mest kunnskap om. Selv har jeg ingen store problemer med at det er jakttid på ekorn. Selv om det er sjelden de opptrer som skadedyr, så kan det forekomme og da er det greit å ha en jakttid å forholde seg til. Da sparer man en hel del unødvendig byråkrati for å kunne ta ut de dyrene som evt. har spesialisert seg som eggrøvere hos sjeldne fuglearter i et område. Ekornjakt er altså et ikke-problem slik jeg ser det og jeg synes kanskje Noah burde konsentrere seg om noe annet. Syns ingen Bønder eller jegere har sans for Noah og hva de sier. Hmm
Thyra Skrevet lørdag kl. 19:05 #66 Skrevet lørdag kl. 19:05 moomino skrev (11 timer siden): 1. Ekorn kan og gjøre skadde på hus osv 2. Det med at en bare kan skytte i vilden sky som en del tror, det virker som du mener stemmer ikke, strenge krav 3. Selv jaktet i 25 år. Ingen av de jeg jakter med uten om 2 stykk vet jeg har tatt ekorn. Og de 2 jeg vet om har tatt det pga krigen. De jaktet ekorn til mat under krigen og litt etter krigen og som de sier det smaker en blanding av kylling og kanin. 5. Du vet det er lov å jakt og på eks gjedde med hagle ? Eller eks bever, mink, rev også blir ikke brukt kjøtt,men en del bruker skinn til ting Skade på hus?!? Har du lest Donald nå? 1 2
moomino Skrevet lørdag kl. 19:14 #67 Skrevet lørdag kl. 19:14 Thyra skrev (7 minutter siden): Skade på hus?!? Har du lest Donald nå? Nei. Svigerfar fikk skadde på hus etter ekorn. De hadde tatt seg inn i himlingen og lagret mat og fikk unger inne i taket dems, gnager i stykker kabler osv. De hadde skadedyr kontroll som da gikk inn med feller og fikk avlivet alle sim opphold seg der https://skadedyrhjelp.no/hvordan-bli-kvitt-ekorn/ Men mange tror ekorn ikke gjør skadde,men de kan gjøre like mye skadde dom mus og roter når de kommer seg inn
Thyra Skrevet lørdag kl. 19:20 #68 Skrevet lørdag kl. 19:20 moomino skrev (2 minutter siden): Nei. Svigerfar fikk skadde på hus etter ekorn. De hadde tatt seg inn i himlingen og lagret mat og fikk unger inne i taket dems, gnager i stykker kabler osv. De hadde skadedyr kontroll som da gikk inn med feller og fikk avlivet alle sim opphold seg der https://skadedyrhjelp.no/hvordan-bli-kvitt-ekorn/ Men mange tror ekorn ikke gjør skadde,men de kan gjøre like mye skadde dom mus og roter når de kommer seg inn Det var da voldsomt. Må si jeg har vokst opp i et hus på landet hvor vi foret ekorn på fuglebrettet, ekorn kom på verandaen, spiste av hånda vår... Mine foreldre forer fortsatt ekornene, som kommer flere ganger hver dag. Aldri har de gjort noen skade på huset. Aldri har jeg hørt om verken naboer eller andre som har fått skade på huset pga ekorn. Så dette tror jeg må være ganske sjeldent. Men skadedyrfirma er overdriver vel gjerne litt for å få flere kunder... 1 1 2
Stonegiant Skrevet lørdag kl. 19:24 #69 Skrevet lørdag kl. 19:24 Dyr det er for mange av, og som kan ses på som skadedyr, er det selvsagt lov å skyte. Det har det alltid vært. At ekornet er "søt" endrer ikke dette. Bare bra å skyte ekorn.
Dolce Skrevet lørdag kl. 19:31 #70 Skrevet lørdag kl. 19:31 Jeg spyr av jegere som mener de "forvalter" naturen. Naturen forvalter seg selv. Rovdyra tar de svakeste dyra. De sterkeste overlever og gir gode gener tll neste generasjon. Nei, jeg er ikke hverken vegetarianer eller veganer. Og jeg vet hvor kjøttet på matbutikken kommer fra. Men jeg vil ikke være med på at jegerne "forvalter" noe som helst. Det er reinspikka tull. 4
moomino Skrevet lørdag kl. 19:32 #71 Skrevet lørdag kl. 19:32 Thyra skrev (8 minutter siden): Det var da voldsomt. Må si jeg har vokst opp i et hus på landet hvor vi foret ekorn på fuglebrettet, ekorn kom på verandaen, spiste av hånda vår... Mine foreldre forer fortsatt ekornene, som kommer flere ganger hver dag. Aldri har de gjort noen skade på huset. Aldri har jeg hørt om verken naboer eller andre som har fått skade på huset pga ekorn. Så dette tror jeg må være ganske sjeldent. Men skadedyrfirma er overdriver vel gjerne litt for å få flere kunder... Hvis du hadde hatt ekorn familie med 6 unger i himlinge hadde du og ville hatt det ut. De merket problemene da de først mistet strøm i andre etasjen. Og måtte ha elektriker for å finne ut. Og da var flere ledninger gnager på, isolasjon var rivd i stykker, pluss avføring etter dem. Og ekorn unger som løp rundt. De prøvde først å fange inn å flytte. Men holdt ikke, derfor avliving, all isolasjon måtte ut og inn med ny, og elektriker måtte legge nye ledninger. Så å si skaddene er overdrevet er nå rart. For både forsikring selskapet , elektriker hadde vært borte i dette
Johan uten land Skrevet lørdag kl. 19:33 #72 Skrevet lørdag kl. 19:33 Vel, det var ingen som argumenterte for at ekorn må skytes fordi de er skadedyr. Argumentet var i all hovedsak at det var tradisjon , at regelverket bare "var slik". I tillegg kom det at det var rekreasjon - fint å kommme seg ut i naturen å skyte noen dyr.... .. det siste høres rimelig absurd ut, selv for oss som med glede spiser kjøtt. Synes jegere og motorsyklister, for nevne en annen gruppe jeg ikke fortår meg på, bruker mange merkelige argumenter. Parallellen til motorsyklistene var fra en annen debatt i Dagsnytt18, der en fyr fra miljøet absolutt ikke ville ha 18-årsgrense for lett motorstykkel, til tross for de mange og økende dødsulykkene, fordi en slik grense ville "hindre rekrutteringen til miljøet". Absurd. 1
Leo Skrevet lørdag kl. 19:34 #73 Skrevet lørdag kl. 19:34 Maiken2025 skrev (23 minutter siden): Syns ingen Bønder eller jegere har sans for Noah og hva de sier. Hmm For de som står med beina godt plantet på jorda, så fremstår Noah som rimelig frakoblet virkeligheten. Som bl.a. nå hvor de klarer å lage en stor sak av ekornjakt. Og at på til ekornjakt med hund. Det er ikke et problem for det er så og si ingen jakt. Hvis de synes så innmari synd på ekornene så burde de kanskje konsentrere seg om noe annet. Som f.eks. moderne skogsdrift i yngletiden. Det dreper garantert mange flere ekorn enn jakt og på en lang mer inhuman måte. 1
Maiken2025 Skrevet lørdag kl. 19:39 #74 Skrevet lørdag kl. 19:39 Leo skrev (4 minutter siden): For de som står med beina godt plantet på jorda, så fremstår Noah som rimelig frakoblet virkeligheten. Som bl.a. nå hvor de klarer å lage en stor sak av ekornjakt. Og at på til ekornjakt med hund. Det er ikke et problem for det er så og si ingen jakt. Hvis de synes så innmari synd på ekornene så burde de kanskje konsentrere seg om noe annet. Som f.eks. moderne skogsdrift i yngletiden. Det dreper garantert mange flere ekorn enn jakt og på en lang mer inhuman måte. De har da det.
Stonegiant Skrevet lørdag kl. 19:40 #75 Skrevet lørdag kl. 19:40 Dolce skrev (7 minutter siden): Jeg spyr av jegere som mener de "forvalter" naturen. Naturen forvalter seg selv. Rovdyra tar de svakeste dyra. De sterkeste overlever og gir gode gener tll neste generasjon. Nei, jeg er ikke hverken vegetarianer eller veganer. Og jeg vet hvor kjøttet på matbutikken kommer fra. Men jeg vil ikke være med på at jegerne "forvalter" noe som helst. Det er reinspikka tull. Vi mennesker har fucka opp balansen i naturen. Vi har gjort for store endringer for fort. Forvaltning er et forsøk på å holde ting i sjakk. Dessuten er vi mennesker også et rovdyr i naturen, og er med på å gi de gode genene videre til neste generasjon. 1
blasfeminist Skrevet lørdag kl. 19:45 #76 Skrevet lørdag kl. 19:45 moomino skrev (11 timer siden): Selv jaktet i 25 år. Ingen av de jeg jakter med uten om 2 stykk vet jeg har tatt ekorn. Og de 2 jeg vet om har tatt det pga krigen. De jaktet ekorn til mat under krigen Jøss, de må da være godt voksne nå? Fjollefyr skrev (11 timer siden): De er et rovdyr, som kan være med på å redusere bestanden av småfugl i noen områder. Hva så? Det er vel ikke i seg selv noen grunn til å jakte dem. Vi trenger rovdyr. Merkelig å jakte ekorn nå bare fordi man ikke finner ulv. 1
moomino Skrevet lørdag kl. 19:54 #77 Skrevet lørdag kl. 19:54 blasfeminist skrev (5 minutter siden): Jøss, de må da være godt voksne nå? Ja han en er 96 år gammel og sprek. Er med å jakter på elg hver høst. Den andre er 90år som og er med å jakter. Begge forteller at de var å jakter med far sin fra de var 9 år og de fortalte under krigen og de første åra etter krigen fanget de mye ekorn og hare ,og fugl til mat 1
LeveMannen Skrevet lørdag kl. 20:17 #78 Skrevet lørdag kl. 20:17 Dolce skrev (37 minutter siden): Jeg spyr av jegere som mener de "forvalter" naturen. Naturen forvalter seg selv. Rovdyra tar de svakeste dyra. De sterkeste overlever og gir gode gener tll neste generasjon. Nei, jeg er ikke hverken vegetarianer eller veganer. Og jeg vet hvor kjøttet på matbutikken kommer fra. Men jeg vil ikke være med på at jegerne "forvalter" noe som helst. Det er reinspikka tull. Jeg er mye enig. Jegere som fremstiller seg som noble redningsmenn som bare jakter for å "forvalte" naturen er fulle av bullshit! Jegere jakter fordi de liker å jakte, ingen ting annet. Og det gjelder hver eneste en av dem. Og en del jegere jeg har pratet med blir plutselig veldig hissige når jeg påpeker at de gjør det for seg selv og fordi de liker det, ingen ting annet. Naturen hadde klart seg helt utmerket uten jegerene, og det blir jo videre understreket ved at jegere er så ivrig etter å skyte rovdyr for å minske konkurransen til hobbyen deres. Men å romantisere rovdyr og hvordan de tar de svakeste dyra er heller ikke riktig. Når rovdyr tar andre dyr er det typisk veldig mye lidelse involvert. Mye mer enn hva som er typisk for når jegere skyter dyr under jakta.
Apis Skrevet lørdag kl. 20:56 #79 Skrevet lørdag kl. 20:56 Dolce skrev (1 time siden): Jeg spyr av jegere som mener de "forvalter" naturen. Naturen forvalter seg selv. Rovdyra tar de svakeste dyra. De sterkeste overlever og gir gode gener tll neste generasjon. Nei, jeg er ikke hverken vegetarianer eller veganer. Og jeg vet hvor kjøttet på matbutikken kommer fra. Men jeg vil ikke være med på at jegerne "forvalter" noe som helst. Det er reinspikka tull. Naturen forvater seg selv, og mennesker er fortsatt en del av naturen, heldigvis, selv om Noah og disse andre vegetar organisasjonene mener at vi ikke er det. 1
Gregarious Skrevet lørdag kl. 21:24 #80 Skrevet lørdag kl. 21:24 Nå er vel den største forbrytelsen her at vi faktisk får vite om det, slik at det vekker ubehag hos oss, fordi det gjelder søte, små dyr. Vi er hyklerske vesener som roper høyt om hvor grusomt det er å skyte søte dyr for egen fornøyelse, men som samtidig går til butikken og kjøper unødvendige produkter som fører til den samme døden, bare mer skjult og uten at vi trenger å kjenne på ubehaget. Til syvende og sist handler det om vår egen glede, og kanskje om hvor langt vi er villige til å gå for å slippe å se konsekvensene av den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå