AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #1 Skrevet 8. november 2025 jeg har pådratt meg en vond hoste. En hoste som gjør vondt langt nede i brystkassa. Begynte igår og har forverret seg over natta. Føler meg ellers egentlig pigg, dvs. definitivt ikke noe feber på gang. Jeg har ikke tid til å bli sjuk nå, så dette må jeg fikse omgående. Blir det feil å trene? Jeg tenkte som så: Hvis jeg kjører meg skikkelig og svetter ut så mye som mulig, så kan det vel bidra til å løse opp i det som måtte ligge der nede i brystkassa og gjør vondt. Intensjonen er å kjøre romaskin en times tid. Eller tenker jeg feil? Kan det heller bidra til å forlenge istedenfor å forkorte? Hvilke erfaringer har dere gjort? Anonymkode: cd702...c04
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #2 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): jeg har pådratt meg en vond hoste. En hoste som gjør vondt langt nede i brystkassa. Begynte igår og har forverret seg over natta. Føler meg ellers egentlig pigg, dvs. definitivt ikke noe feber på gang. Jeg har ikke tid til å bli sjuk nå, så dette må jeg fikse omgående. Blir det feil å trene? Jeg tenkte som så: Hvis jeg kjører meg skikkelig og svetter ut så mye som mulig, så kan det vel bidra til å løse opp i det som måtte ligge der nede i brystkassa og gjør vondt. Intensjonen er å kjøre romaskin en times tid. Eller tenker jeg feil? Kan det heller bidra til å forlenge istedenfor å forkorte? Hvilke erfaringer har dere gjort? Anonymkode: cd702...c04 En gylden regel er at man kan gjerne trene med moderat intensitet hvis problemet er fra hals og opp (rennende nese, sår hals). Men er det lenger ned i brystet skal man IKKE trene. At man kan trene ut sykdom er forøvrig en myte. Trener du med vondt hoste ned i brystet kan du i verste fall pådra deg kronisk bronkitt. Anonymkode: 11bf9...202 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #3 Skrevet 8. november 2025 Takk for tilbakemelding 💐 Den regelen kjente jeg faktisk ikke til. Anonymkode: cd702...c04
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #4 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En gylden regel er at man kan gjerne trene med moderat intensitet hvis problemet er fra hals og opp (rennende nese, sår hals). Men er det lenger ned i brystet skal man IKKE trene. At man kan trene ut sykdom er forøvrig en myte. Trener du med vondt hoste ned i brystet kan du i verste fall pådra deg kronisk bronkitt. Anonymkode: 11bf9...202 Kilde? Anonymkode: 74444...c78 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #5 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kilde? Anonymkode: 74444...c78 https://nhi.no/sykdommer/lunger/infeksjoner/bronkitt-akutt/behandling "Hard utholdenhetstrening mens du har bronkitt kan forårsake ytterlige irritasjon av luftveiene. En intens jogge- eller sykkeltur for å "svette ut infeksjonen" kan derfor medføre forverring av sykdommen." Når man har symptomer som vond hoste langt nedi brystet er det ofte bronkitt. Anonymkode: 11bf9...202 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #6 Skrevet 8. november 2025 Jeg ville droppet trening om det er viktig at sykdommen ikke utvikler seg. Anonymkode: 6c334...821 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #7 Skrevet 8. november 2025 Kan gjøre vondt værre.Bli frisk først. Anonymkode: f40bf...905
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #8 Skrevet 9. november 2025 Jeg ville ikke tenkt "med vondt skal vondt fordrives" når det gjelder lungene. Hoste er veldig anstrengende for lungene. Hoste er ett tegn på at noe allerede irriterer luftveiene, og den irritasjon blir ikke borte av at du sliter ut de musklene som prøver kvitte seg med irritasjonen. Anonymkode: 7f4c9...d75
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #9 Skrevet 9. november 2025 En annen ting å tenke på i tilegg til rådene over er at det på treningssenter ofte brukes mye rengjøringsspray på utstyret av både personell og brukere, mikrodråper dra disse blir hengende i lufta lenge og er like skadelig på sikt som røyking i følge nyere forskning på området. Det vil du heller ikke utsette allerede sårbare lunger for. Anonymkode: e59a7...626 1
LeneXCII Skrevet 10. november 2025 #10 Skrevet 10. november 2025 Du kan helt fint trene styrke så lenge du føler at det er ok! Men du trenger jo ikke ta deg helt ut, og sikkert lurt å være forsiktig med kondisjonstrening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå