Isprinsessen7 Skrevet fredag kl. 19:16 #1 Skrevet fredag kl. 19:16 Er det noen som mener at de har ganske lavt matbudsjett og ønsker å dele hvor mye de bruker på mat pr. måned og som ønsker å skrive opp ca hva dere handler og hvordan dere får til å holde mat budsjettet lavt ? Ønsker helst for de som er 2 personer. Men er interessert å høre fra andre også .
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:23 #2 Skrevet fredag kl. 19:23 sjekk SIFO sitt referansebudsjett for å se hva som er et fornufrig forbruk for dere (google det). Ellers så er mitt beste tips å faktisk spise den maten dere kjøper, ikke kaste mat. Kjøp gårsdagens brød på halv pris og mat i datodisken Anonymkode: 87210...9d2
Soft mann Skrevet fredag kl. 19:39 #3 Skrevet fredag kl. 19:39 Eg spiser for to. to Firstprice sei (800gram totalt) på kiwi, 1,2-1,5 kg Firstprice grønnsaker, en stor boks cottage eller kvarg alt etter hva som er på salg. Dette koster ca 100kr dagen. Eg spiser en gang i døgnet. selvsagt brød med hvitost hvis du vil spare max, da er det under 40kr dagen, rimeligere med dags gamle brød. men håper du har bedre økonomi en meg, så du kan unne deg noe litt annet av og til
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:42 #4 Skrevet fredag kl. 19:42 Drar til naboen. (Sverige) Anonymkode: 45893...f55
Sinte-my Skrevet fredag kl. 19:51 #5 Skrevet fredag kl. 19:51 Handler på tilbud, og da med enn jeg gjerne trenger. Det som ikke spises opp brukes til lunsj på jobb, eller går rett i fryseren. Handler kjøtt på Nortura, mye å spare der!
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:27 #6 Skrevet fredag kl. 21:27 Måter jeg sparer på er å kjøpe store pakninger makaroni og ris og bruker dette 90% som karbohydrat til middager, havregrøt/kjøleskapsgrøt hver dag til frokost (billig) med litt div topping, og store pakninger frosne grønnsaker, tar bare ut det som trengs da så blir også lettere at grønnsakene ikke må kastes siden de rekker bli dårlige. Anonymkode: a4ad5...521
Isprinsessen7 Skrevet fredag kl. 23:21 Forfatter #7 Skrevet fredag kl. 23:21 (endret) Takk til de som har svart . Er det flere som har gode tips til hvordan redusere mat budsjettet? Endret fredag kl. 23:22 av Isprinsessen7
Isprinsessen7 Skrevet fredag kl. 23:22 Forfatter #8 Skrevet fredag kl. 23:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Måter jeg sparer på er å kjøpe store pakninger makaroni og ris og bruker dette 90% som karbohydrat til middager, havregrøt/kjøleskapsgrøt hver dag til frokost (billig) med litt div topping, og store pakninger frosne grønnsaker, tar bare ut det som trengs da så blir også lettere at grønnsakene ikke må kastes siden de rekker bli dårlige. Anonymkode: a4ad5...521 Takk for seriøst svar og gode tips til hvordan spare penger .
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:45 #9 Skrevet lørdag kl. 00:45 AnonymBruker skrev (5 timer siden): sjekk SIFO sitt referansebudsjett for å se hva som er et fornufrig forbruk for dere (google det). Ellers så er mitt beste tips å faktisk spise den maten dere kjøper, ikke kaste mat. Kjøp gårsdagens brød på halv pris og mat i datodisken Anonymkode: 87210...9d2 Om jeg skulle levd etter SIfO sitt referanse budsjett hadde jeg gått i minus hver måned og jeg er langt ifra den eneste. Anonymkode: a3a53...4fb 2
Gunstein123 Skrevet lørdag kl. 04:20 #10 Skrevet lørdag kl. 04:20 Isprinsessen7 skrev (8 timer siden): Er det noen som mener at de har ganske lavt matbudsjett og ønsker å dele hvor mye de bruker på mat pr. måned og som ønsker å skrive opp ca hva dere handler og hvordan dere får til å holde mat budsjettet lavt ? Ønsker helst for de som er 2 personer. Men er interessert å høre fra andre også . Har du flere forskjellige butikk-kjeder i nærheten, så følg med på tilbudsvarene. Har nettopp gjort noen røverkjøp på Bunnpris. Fish and crisp" for 15 kroner pakken (2 stk) og samme pris for Findus fiskepinner (10 stk) . Jeg skal absolutt ikke påstå at Bunnpris er en billigbutikk, men de har av og til noen gode tilbud. Kunsten er å holde seg til tilbudsvarene så langt det går an. 2
BobbySocks Skrevet lørdag kl. 05:21 #11 Skrevet lørdag kl. 05:21 Ukeshandling. Jeg setter opp en matplan med handleliste sammen med chatGPT. Og holder meg til den. Da sparer jeg MYE.
Hanne67 Skrevet lørdag kl. 05:36 #12 Skrevet lørdag kl. 05:36 Sjekk reklameavisene og handle varer på tilbud. Spar har ofte 10,- og 20,- kr tilbud. Se etter kilospris på varene og handle det billigste. Ofte stor forskjell på kilosprisen på f.eks. pølser, pålegg osv. Kjøp i disken med datovarer, og mye der kan fryses ned og trenger ikke å brukes med en gang. Brød: Kiwi har 50% og Coop 40% på brødet dagen etter. Rema har 50% etter kl 22.00 på hverdager og etter kl 20.00 på lørdager.
mimifin72 Skrevet lørdag kl. 05:53 #13 Skrevet lørdag kl. 05:53 Ukeshandling med godt planlagte middager. For oss funker Oda bra, fordi vi bestiller ikke mer enn det vi har planlagt. Ingen av oss drikker alkohol, snuser eller spiser snop, derfor kan vi unne oss litt dyrere middager en gang iblant. Kutte ned på impulskjøp har alltid vært en god strategi
Soft mann Skrevet lørdag kl. 06:03 #14 Skrevet lørdag kl. 06:03 Ser at SIFO ikke er så feil for min del, en person 50-60 år. Men barnebidrag er ikke med der da. Så eg kan ikke bruke så mye på de andre tingene da BB er 7000kr++ strøm er jo litt å hente på, slik at en kan omprioritere de pengene
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 06:19 #15 Skrevet lørdag kl. 06:19 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Drar til naboen. (Sverige) Anonymkode: 45893...f55 Dette er ikke mulig for alle
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 06:22 #16 Skrevet lørdag kl. 06:22 (endret) Isprinsessen7 skrev (11 timer siden): Er det noen som mener at de har ganske lavt matbudsjett og ønsker å dele hvor mye de bruker på mat pr. måned og som ønsker å skrive opp ca hva dere handler og hvordan dere får til å holde mat budsjettet lavt ? Ønsker helst for de som er 2 personer. Men er interessert å høre fra andre også . Vi har 3 fryseren, fisker selv, kjøper hele dyr og bruker alt. Datodisken (selv om den har blitt dårligere senere år). Frosne grønnsaker (disse er like om ikke mer næringsrike som ferske), kjøper ris i sekk, sanker mye mat ute. Feks løvetann og brennesle er god mat Vi bruker under 50% av Sifo sitt budsjett Endret lørdag kl. 06:23 av Fru Uperfekt 1
Vestlig Skrevet lørdag kl. 06:41 #17 Skrevet lørdag kl. 06:41 Vi bruker nok over SIFOs referansebudsjett, fordi vi kan, men det er mange dager vi spiser ganske rimelig. Er reletivt prisbevisst på basisvarer og dagligvarer. Ved å handle slik er det lettere å ta seg råd til skikkelig god ost/spekeskinke/olivenolje osv. I mange tilfeller er EMV av samme/like bra kvalitet som premium-merker, andre ganger ikke. Test ut litt. Problemet er at EMV har tatt nesten hele markedet på en del produkt og hverken er bra eller billig, de eneste som tjener på det er butikkene.. EMV= butikkens egne merkevarer (First Price, Eldorado, Xtra, ++). Baker brød/rundstykker selv. Spiser havregrøt til middag innimellom og ofte til frokost. Bruker litt melk i den, men om du bare bruker havregryn, vann, salt så blir det billig. Bløtlegg havregryna over natta. Coops risengrynsgrøt (ferdig pose) er også ganske rimelig. Annen rimelig middag er f eks indisk daal. Kjøp krydder og en del råvarer i typiske «innvandrerbutikker». Proteiner (kjøtt, fisk), kan ofte handles i tilbudsdisken. Har du mulighet til å gå i butikken tidlig (når de åpner) på mandager kan det være et tips for å sjekke der. REKO-ringen og store kvanta der KAN være rimelig men opplever egentlig å stort sett betale butikkpris eller mer der. Egg er faktisk billigere på REKO-ring enn i butikk her, men har du gårder som selger «klinkede» egg (egg med en sprekk i skallet) med selvplukk, kan du spare mer. Handler innimellom på Havaristen/Holdbart, som selger datovarer men ikke alt er billig der. Samme med f eks OBS. De har ofte 40% på frossen Findus-fisk og da kjøper jeg inn en del, men tar daglighandelen på Extra eller Kiwi.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:20 #18 Skrevet lørdag kl. 09:20 Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Vi har 3 fryseren, fisker selv, kjøper hele dyr og bruker alt. Datodisken (selv om den har blitt dårligere senere år). Frosne grønnsaker (disse er like om ikke mer næringsrike som ferske), kjøper ris i sekk, sanker mye mat ute. Feks løvetann og brennesle er god mat Vi bruker under 50% av Sifo sitt budsjett Hvordan tilbereder du løvetann og brennesle ? Anonymkode: 1858d...4db
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:16 #19 Skrevet lørdag kl. 10:16 Jeg pleier å bruke en av appene som i løpet av søndag pleier å legge ut butikkenes kundeaviser for kommende uke. Er det varer der jeg kan tenke meg å ha til middag, bruker jeg gjerne disse. Ellers er jo øvrig planlegging også til nytte. Jeg bor alene og spiser f..eks. lite brødmat. Da sørger jeg for å rotere litt på pålegget - der jeg bare har 2-3 sorter tilgjengelig til enhver tid. F.eks. en pakke med skinke en uke, neste uke kanskje en pakke leverpostei etc - dermed får jeg variasjon over tid, men slipper at ting blir gammelt. Det er jo en god del bililig usunn mat - som pasta og pølser. Alternativer er bønner og f.eks. hele stykker kjøtt som man deler litt opp, kan være om man kommer over en billig stek etc. Et konkret tips er å køpe hel kylling og steke hel, evt dele opp, det gir ganske mange måltider og blir normalt sett klart billigere enn å kjøpe filet. Da kan man ha helstekt en dag, rester av kjøttet kan gå i en gryterett eller evt pasta en dag eller to etter, og så kan man koke suppe på skroget - bare supplere med noen frosne grønnsaker og smake til. Anonymkode: 796c4...18d
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 11:49 #20 Skrevet lørdag kl. 11:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan tilbereder du løvetann og brennesle ? Anonymkode: 1858d...4db Her er noen eksempler, siden mine oppskrifter er på morsmålet mitt. https://www.nrk.no/mat/oppskrifter-med-brennesle-1.13547183 https://sankenorge.no/vekst/lovetann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå