Gå til innhold

Voksne barn som endrer seg når ene foreldre er bortreist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en litt kinkig sak å skrive om og jeg prøver å tenke rasjonelt og se saken fra begge sider men jeg klarer ikke det.

Vi bor i en middels stor by men dessverre er det lite eller ingen utleie boliger. Så det er på en måte litt fastlåst kan man si. 

Så må jeg bare si at mor til dette barnet døde da han var 2,5 år og har bodd hos faren og meg i siden da. Han er nå snart 30.

Men jeg trenger litt ventilering og kanskje et utspill eller 2.

Han ble permittert og har søkt en del jobber men med utdannelse som gjør at det er ikke bare bare å finne en jobb i yrket så ja, selv om han har søkt i byer i nærheten men dessverre ikke noe flaks. Så han trener en del. Ellers er han hjemme. Søkt også andre jobber men som sagt lite sjans.

Så han bor hos oss for tiden, betaler sin del av husleien og klarer seg forsåvidt med penger utenom , vi har jo ansvar for de andre utgiftene i husstanden, som mat, strøm osv...

Han endrer seg helt når far er vekk reist. Når far er hjemme er han høflig, pliktoppfyllende men er som et slags " troll" når far er vekkreist. Bruker 2 timer på badet hver eneste morgen eller formiddag, rydder ikke opp etter seg, og ja hva skal jeg si han er et mareritt. Jeg kan handle inn til vennekveld, og når jeg kommer fra jobb så er den maten spist av, han vasker ikke badet som jeg har bedt han om, han driter i om han får beskjed om at de jeg handler inn til sammenkomst er beregnet til det. Han kan finne på å invitere kompiser på besøk enda han vet at jeg skal ha besøk. Det rotes og søles overalt. Sier jeg noe så ignoreres det.

Men når far kommer hjem etter 14 dager på sjøen, da er det en helt annen person som er sammen med oss. Jeg orker ikke mer av dette, og vet innerst inne at jeg ikke orker å være den som sår splid mellom far og sønn så jeg vuurderer  å ta med meg mine ting og bare reise fra de, Og så får heller han sitte med huset, 

Hvordan håndtere dette?

Anonymkode: a5cfb...2be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier far når du forteller at han er respektløs de ukene han er borte da?

Anonymkode: f934d...fa1

• Nyttig 1
Skrevet

Du er stemor, og stebarnet ditt er 30 og bor fortsatt hjemme? 

Det der blir neppe bedre

Anonymkode: 1f964...ffa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er stemor, og stebarnet ditt er 30 og bor fortsatt hjemme? 

Det der blir neppe bedre

Anonymkode: 1f964...ffa

Jeg ser vel ikke på meg selv som en stemor med tanke på at han var 2,5 år og kom til oss på full tid.

Ja han kom hjem etter at han ble permittert, som sagt er det ikke så mange boliger å velge i mellom, og de som er ute på markedet er det en del rift om, siste visning var en hybel på 34 kvm og det var 54 stykk som hadde lyst på,

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva sier far når du forteller at han er respektløs de ukene han er borte da?

Han forstår nok ikke hvordan det er

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

...

Men når far kommer hjem etter 14 dager på sjøen, da er det en helt annen person som er sammen med oss. Jeg orker ikke mer av dette, og vet innerst inne at jeg ikke orker å være den som sår splid mellom far og sønn så jeg vuurderer  å ta med meg mine ting og bare reise fra de, Og så får heller han sitte med huset, 

Hvordan håndtere dette?

Hæ, skal du gi fra deg din andel av huset til far fordi sønnen hans er en drittsekk? Hvis du eier noe av det må han jo kjøpe deg ut.

Full forståelse for at du ikke gidder å være samboer med en ufyselig drittsekk mens mannen din er bortre på jobb. Snakk med mannen, om at enten må sønnen hans finne seg et eget sted å bo, eller så må du flytte ut og da må du kjøpes ut.

Anonymkode: 1d9ca...5cd

• Nyttig 2
Skrevet

😳

Hadde tatt en prat når begge var tilstede. 

Spurt hva dette bunner i. Rett og slett. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er en litt kinkig sak å skrive om og jeg prøver å tenke rasjonelt og se saken fra begge sider men jeg klarer ikke det.

Vi bor i en middels stor by men dessverre er det lite eller ingen utleie boliger. Så det er på en måte litt fastlåst kan man si. 

Så må jeg bare si at mor til dette barnet døde da han var 2,5 år og har bodd hos faren og meg i siden da. Han er nå snart 30.

Men jeg trenger litt ventilering og kanskje et utspill eller 2.

Han ble permittert og har søkt en del jobber men med utdannelse som gjør at det er ikke bare bare å finne en jobb i yrket så ja, selv om han har søkt i byer i nærheten men dessverre ikke noe flaks. Så han trener en del. Ellers er han hjemme. Søkt også andre jobber men som sagt lite sjans.

Så han bor hos oss for tiden, betaler sin del av husleien og klarer seg forsåvidt med penger utenom , vi har jo ansvar for de andre utgiftene i husstanden, som mat, strøm osv...

Han endrer seg helt når far er vekk reist. Når far er hjemme er han høflig, pliktoppfyllende men er som et slags " troll" når far er vekkreist. Bruker 2 timer på badet hver eneste morgen eller formiddag, rydder ikke opp etter seg, og ja hva skal jeg si han er et mareritt. Jeg kan handle inn til vennekveld, og når jeg kommer fra jobb så er den maten spist av, han vasker ikke badet som jeg har bedt han om, han driter i om han får beskjed om at de jeg handler inn til sammenkomst er beregnet til det. Han kan finne på å invitere kompiser på besøk enda han vet at jeg skal ha besøk. Det rotes og søles overalt. Sier jeg noe så ignoreres det.

Hvordan håndtere dette?

Hadde forstått det hvis du og far nettopp hadde blitt kjærester, og gutten var 12-13 år. 

Men her er det snakk om en voksen mann, som du har bidratt til å forsørge i over 27 år.

Hvis far ikke tar tak, eller lar være å tro deg, så er det kanskje mest hensiktsmessig at du flytter ut?

Så slipper du å måtte ta deg av sønnen hans frem til gutten er i 50-årene?

• Nyttig 2
Skrevet

Han har jo null respekt for deg. Jeg hadde seriøst klikket på ham første gang han oppførte seg sånn og gjort det veldig klart at jeg har nulltoleranse mot å bli behandla som drit.

Anonymkode: fd8b8...5eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han forstår nok ikke hvordan det er

Da er det ditt ansvar å få mannen din til å forstå NØYAKTIG hvordan det er. 

Ta bilder. Send beskjeder skriftlig på sms til sønnen. Skjematiser, tydeliggjør, 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser vel ikke på meg selv som en stemor med tanke på at han var 2,5 år og kom til oss på full tid.

Det er jo dette som faktisk er stemor. 

Anonymkode: 0fcda...3a1

• Liker 1
Skrevet

Han tar deg for gitt.

Du og far må sette grenser. Innen 5. januar må han ha skaffet seg ny bolig, og må vise dere signert leiekontrakt.  

Han har ingen forpliktelser der dere bor, så han kan fritt flytte hvor som helst i hele landet for å få jobb. Dette går bra bare han tar i et tak. 

Anonymkode: 91642...268

• Liker 1
Skrevet

Har både far og sønn vært like respektløse mot deg hele tiden? Eller er dette noe som plutselig har oppstått? 

Anonymkode: cb94a...f34

• Liker 1
Skrevet

Men hva gjør du da, når han spiser mat du har gitt han beskjed om at er til vennekveld. Eller når han ikke vasker badet?

• Liker 2
Skrevet

Dere må jo kaste han ut. Gi han til over nyttår, og så får han ringe kommune/nav og skaffe seg nødbolig, om han ikke evner finne noe.

Gitt adferden du beskriver så setter du han og far ned og sier at det er uaktuelt at han er i huset når faren er bortreist. Da får han enten ta med seg tingene og overnatte hos kjente, slå opp et telt et sted eller så får faren hans betale for at du bor på hotell.

Og så kaster dere han ut. Det dere gjør er å underbygge uønsket adferd. Han kommer til å havne utenfor om dere lar det fortsette. Han får seg jobb. Alle som er noe å ha får seg jobb. De som ikke får jobb klarer ikke sannsynliggjøre at de er verdt å ansette. Han må søke på jobber i hele Norden, alternativt Europa. Og fortell han at han må ta seg sammen ellers faller hans liv i grus.

Har dere ikke fått han utredet? Ingen normalfungerende mennesker bor hjemme til de er 30. Han burde jo hatt hjelp trolig som ungdom.

Anonymkode: d4f88...447

• Liker 1
Skrevet

Da tar du bilde av alt og snakker med faren når han kommer hjem. Sammen tar dere dette opp med gutten. 

Det er ikke normalt at en 30-åring bor hjemme og får holde på slik.

Skrevet

Er han en mann som ikke respekterer kvinner? Jeg ville ikke hatt ham boende. Feil at du skal dra. Tror du må snakke med dem begge om dette, som et familieråd.

Anonymkode: b13ff...dda

• Nyttig 1
Skrevet

Kast ham ut. 

Anonymkode: 9fd50...75d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...