AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:16 #1 Skrevet fredag kl. 09:16 Jobber senvakt idag og tenkte å lage ferdig lasagne til mann og barn før jeg drar. De er hjemme ca 1630. Jeg må dra 1330. Når lasagnen er ferdig til jeg drar, kan jeg bare legge folie over og la den stå i en avslått ovn? Den blir da stående i 3 timer. Anonymkode: ad397...d54
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:19 #2 Skrevet fredag kl. 09:19 Tipper pastaen blir ganske vassen om den står så lenge varmt. Er det ikke bedre de bare varmer den opp? Anonymkode: 24644...b5e 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:20 #3 Skrevet fredag kl. 09:20 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tipper pastaen blir ganske vassen om den står så lenge varmt. Er det ikke bedre de bare varmer den opp? Anonymkode: 24644...b5e Ville du da ha latt den stå i romtemperatur? Man skal vel ikke sette varm mat i kjøleskapet...? Anonymkode: ad397...d54
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:20 #4 Skrevet fredag kl. 09:20 I kjøleskapet når den er kald nok. Anonymkode: 2465b...4ed 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:29 #5 Skrevet fredag kl. 09:29 Ville laget opp tidlig. Avkjølt. Satt i kjøleskap med plast over. Eller bare laget opp rett før, og latt stå på benk uten dekke. Mat blir ikke dårlig så raskt. (selv kan jeg app-styre ovn Så jeg pleier lage klar, sette i ovnen. Og skru den på slik at den er ferdig når den skal.) Anonymkode: 5a29c...7c9 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:37 #6 Skrevet fredag kl. 09:37 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ville du da ha latt den stå i romtemperatur? Man skal vel ikke sette varm mat i kjøleskapet...? Anonymkode: ad397...d54 Grunnen til at man ikke skal sette varm mat i kjøleskapet handler om den andre maten i kjøleskapet og at det blir varmere en liten periode. Så kommer jo an på hvor mye varme-ømfintlig mat du har i kjøleskapet. Jeg ville nok pakket den inn i folie og satt i kjøleskapet, så kan de varme, eller som du sier - i folie også i ovnen. Du kan jo også velge å ikke steke den - så skal de bare putte den inn i x antall minutter. Anonymkode: 40dc0...4ce 2 2
enkefru Skrevet fredag kl. 09:42 #7 Skrevet fredag kl. 09:42 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan jo også velge å ikke steke den - så skal de bare putte den inn i x antall minutter. Anonymkode: 40dc0...4ce Ville gjort det slik. Montert den og gjort den klar til å puttes i ovn. 8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:43 #8 Skrevet fredag kl. 09:43 Nå om dagen setter jeg ting ut for å kjøles ned raskt (noe som jo er ekstra viktig med pasta). Så kan de heller varme opp igjen i porsjoner. Anonymkode: 5fc81...509 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:44 #9 Skrevet fredag kl. 09:44 Hvis du ikke har plass i kjøleskapet kan du jo bare sette den på verandaen. Er vel kaldt nok de fleste steder nå. Anonymkode: 00377...63d 2 3
Forenkle Skrevet fredag kl. 09:46 #10 Skrevet fredag kl. 09:46 Enig i at det er bedre å klargjøre den for steking enn å faktisk steke den. Det har jeg gjort flere ganger for mine barn (om mannen skulle være der, ville jeg naturligvis overlatt matlagingen til han). 8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:49 #11 Skrevet fredag kl. 09:49 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå om dagen setter jeg ting ut for å kjøles ned raskt (noe som jo er ekstra viktig med pasta). Så kan de heller varme opp igjen i porsjoner. Anonymkode: 5fc81...509 Det gjorde naboen vår også med en stek. Kom 2 katter og begynte å spise av den…. 😅 Anonymkode: 6a0d4...a5d 2 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:22 #12 Skrevet fredag kl. 10:22 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det gjorde naboen vår også med en stek. Kom 2 katter og begynte å spise av den…. 😅 Anonymkode: 6a0d4...a5d Her er måkene på umiddelbart. Mulig ikke på denne årstiden, men da tar skjærene den. Lurer på hvor de som kan sette ut mat bor 😅 Anonymkode: 5a29c...7c9 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:27 #13 Skrevet fredag kl. 10:27 Ville gjort den klar til steking, så kan de bare steke den. Gjør klar salat osv og. Anonymkode: e8acf...83b 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:32 #14 Skrevet fredag kl. 10:32 Jeg ville latt mannen lage den. Anonymkode: a5831...67e 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:35 #15 Skrevet fredag kl. 10:35 Nei æsj det hadde jeg ikke gjort. Da blir den overstekt og tørr. Hadde enten programmert ovnen til å starte en halv time før de er hjemme, og satt den kald inn. Eller jeg hadde satt den i kjøleskapet og latt de steke den selv. Kan ikke skjønne hvorfor de ikke kan gjøre det siste i utgangspunktet. Anonymkode: 93083...be2 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:38 #16 Skrevet fredag kl. 10:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tipper pastaen blir ganske vassen om den står så lenge varmt. Er det ikke bedre de bare varmer den opp? Anonymkode: 24644...b5e Heller helt uttørket tenker jeg. Anonymkode: a4f3c...365 1
Ullvott Skrevet fredag kl. 11:26 #17 Skrevet fredag kl. 11:26 En lasagne skal jo steke ganske lenge, så jeg synes ikke rådet om å etterlate den ustekt var spesielt godt. Da ville jeg mye heller stekt den ferdig og satt den i kjøleskapet. Stek den heller tidlig nok til at den rekker å kjøle seg litt ned før du må reise. Å etterlate den i ovnen i tre timer etter steking ville jeg definitivt ikke gjort. Ikke bare på grunn av at den blir uttørket, men også fordi det ikke skal veldig mye lengre tid til før man risikerer å bli skikkelig syk. Å sette ting ut kan være et alternativ hvis man har innbruddssikkker emballasje. Avhengig av størrelsen på lasagnen kan en kaketine eller en stor plastboks med lokk brukes hvis lokket kan sikres skikkelig.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:51 #18 Skrevet fredag kl. 11:51 Den tåler veldig fint å stå 3 timer i romtemperatur for så å varmes opp igjen, så lenge den da spises opp da. Å ta vare på restene igjen altså litt mer risikabelt. Anonymkode: 71b75...6eb 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:15 #19 Skrevet fredag kl. 18:15 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her er måkene på umiddelbart. Mulig ikke på denne årstiden, men da tar skjærene den. Lurer på hvor de som kan sette ut mat bor 😅 Anonymkode: 5a29c...7c9 Bor i Stavanger sentrum. Men så setter jeg ikke ut mat uten å dekke den til skikkelig da. Anonymkode: 5fc81...509 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:18 #20 Skrevet fredag kl. 18:18 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ville du da ha latt den stå i romtemperatur? Man skal vel ikke sette varm mat i kjøleskapet...? Anonymkode: ad397...d54 Jeg hadde fyllt kummen med kaldt vann og lagt den der til den kjølte seg ned, så i kjøleskapet Anonymkode: 92786...870 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå