Gå til innhold

venninne som legger på seg mye i graviditet og klager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og det er en god veninne av meg også. Vi er i samme gjeng. Men det som er litt vanskelig er at hun har lagt på seg veldig mye og det har ikke jeg. Hun snakker som om hun er litt misunnelig på meg sånn "det er ikke alle som har dine gener" og sånt. Men jeg tror det er fordi at hun trener aldri og spiser mye usunn mat. Hun har også fått bekken problemer, noe jeg ikke sliter med i det hele tatt og det tror jeg er fordi jeg trener mye og hun aldri har trent nesten.  Hun ligger mye på sofaen og bare ser på serier. Det er flere i gjengen jeg har snakket med dette om og alle er enige med meg om at hun ikke hadde trengt.å bli så tjukk, det er jo ikke bra for babyen heller og diabetes og sånn, men jeg vet ikke hva jeg skal svare når hun klager til meg og de andre. Det er jo hennes egen skyld at hun legger på seg sykt mye og sliter med plager? Det blir jo bare verre nå som hun må ligge enda mer på sofaen på grunn av bekkenet? Vi forresten ca like langt i svanger skapet i andre trimester nå. 

Anonymkode: 1acfd...498

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trente mye før graviditeten (og nå etter at barneproduksjon er et tilbakelagt tema), men fikk likevel alvorlig bekkenløsning i begge svangerskap. Så vær så snill å kom ned fra din høye hest.

Og har man vært veldig aktiv og så blir veldig passiv pga man nesten ikke klarer å gå, så er det vanskelig å ikke legge på seg (snakker av erfaring). 

Anonymkode: 2b799...951

• Liker 20
  • Nyttig 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er gravid og det er en god veninne av meg også. Vi er i samme gjeng. Men det som er litt vanskelig er at hun har lagt på seg veldig mye og det har ikke jeg. Hun snakker som om hun er litt misunnelig på meg sånn "det er ikke alle som har dine gener" og sånt. Men jeg tror det er fordi at hun trener aldri og spiser mye usunn mat. Hun har også fått bekken problemer, noe jeg ikke sliter med i det hele tatt og det tror jeg er fordi jeg trener mye og hun aldri har trent nesten.  Hun ligger mye på sofaen og bare ser på serier. Det er flere i gjengen jeg har snakket med dette om og alle er enige med meg om at hun ikke hadde trengt.å bli så tjukk, det er jo ikke bra for babyen heller og diabetes og sånn, men jeg vet ikke hva jeg skal svare når hun klager til meg og de andre. Det er jo hennes egen skyld at hun legger på seg sykt mye og sliter med plager? Det blir jo bare verre nå som hun må ligge enda mer på sofaen på grunn av bekkenet? Vi forresten ca like langt i svanger skapet i andre trimester nå. 

Jeg trener ikke, eter til jeg sprekker når gravid osv osv. Normalvektig og har maks lagt på meg 4,8kg gjennom graviditeten så jo mye er gener her

Anonymkode: ee4c7...940

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Vel, jeg var feit når jeg ble gravid og ble litt feitere og hadde ingen plager. I min familie har vi problemfrie svangerskap enten man er veldig tynn eller veldig tjukk. 

Kjenner mange godt trente som sleit under svangerskapet til tross for trening og et sunt kosthold og jeg kjenner usunne jævler som meg selv som hadde null problemer med svangerskap og fødsel.

Du virker utrolig lite sympatisk og hvis dette er en greie i gjengen så håper jeg hun treffer noen nye venner på veien som ikke ligner de gamle for med venner som dere så trenger man ikke fiender. Sitter og prater om dette i gjengen som om dere er 12 år...jeez slike som dere som gir kvinner et dårlig rykte.

Anonymkode: 02783...d4d

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Wow. Hvis jeg hadde fått vite at hele vennegjengen min hadde snakket sammen om at jeg ikke hadde trengt å bli så jævla tjukk under graviditet hadde jeg blitt utrolig såret. Syns dere det er greit å oppføre dere sånn mot en venninne? Jeg syns dere bør skjerpe dere ganske kraftig. 

Jeg både trener og spiser sunt, men har en stor ulvehunger i første trimester og spiser sikkert dobbelt så mye (sunn) mat som normalt. Hvordan hormoner og gener påvirker deg under graviditet er selvfølgelig en faktor. Det er ikke sånn at du nødvendigvis er så mye bedre enn andre, vi har alle forskjellige forutsetninger her i livet. 

Anonymkode: ae075...ed2

• Liker 24
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg håper dette er tull, hvis ikke har kanskje hjernecellene dine forsvunnet med graviditeten. 

Alle svangerskap er forskjellige. Selv om du ikke har bekkenløsning nå kan du fort få det om noen uker, og da innser du hvor vondt det faktisk er. Jeg klarte ikke gå en kilometer en gang før jeg fikk forferdelig vondt og måtte hvile. 

En venninne la på seg 30kg som forsvant tvert ungen var ute. Jeg er overvektig, trente lite og spiste mer usunt enn jeg burde i svangerskapet- fikk ikke diabetes og la på meg 10kg. 

Støtt heller venninna di enn å snakke dritt bak ryggen hennes. 

Anonymkode: 1cc47...82d

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

men jeg vet ikke hva jeg skal svare når hun klager til meg og de andre. Det er jo hennes egen skyld at hun legger på seg sykt mye og sliter med plager? 

Nei, det er ikke nødvendigvis bare hennes skyld, gener og andre helsefaktorer spiller også mye inn på vektøkning og bekkenprobkemer. Om en spiser litt ekstra legger man ikke på seg "sykt mye" under et kort svangerskap. 

Du kan svare uten å dømme, f.eks uff, det må være ganske kjipt å ha det sånn.  

Anonymkode: 02a7c...8aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg trente minst 15 timer i uken, da jeg ble gravid, men fikk tidlig bekkenløsning. Og jeg har lav forbrenning, var kvalm hele svangerskapet. Kastet opp av vann. Så jeg drakk juice blandet med vann, så måtte jeg spise for å ikke kaste opp. Og da ble det fine rundstykker, hvit fisk, potetmos. Og jeg la på meg ekstremt mye. Men 9 mnd etterpå var jeg slank igjen, og trente mye.

Synes virkelig ikke dere er hyggelige venner.

Anonymkode: 391a4...44b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jaja dette er ikke så big deal. Synes dere veninene burde være litt mer støttende ovenfor hverandre og ikke snakke så stygt om hun som ikke er så flink til å trene. Ikke snakk om vekt og kropp nå. Si ifra til de som snakker om kropp at dere må heller støtte hverandre. Og så når hun klager, så kan du heller oppmuntre. si at når du har fått baby så kan vi dra på tur. Det ordner seg. Du MÅ liksom ikke kritisere henne nå. Dere skal ha barn, tenk heller på hvor fint det blir å bli mammaer samtidig! Tenk positivt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Å legge på seg under svangerskap kan knyttes til helse, hormoner  etc. Ingen er like. Bekken  plager er jævlig vondt, og naturligvis går det utover aktivitet. I tillegg får man variert psyke, og variert craving.

På min nr 1  hadde jeg to kg ekstra før og etter fødsel. Etter nr 2 hadde jeg 6kg mer. Spiste likt , og ikke usunt. Hadde mer Bekken  problemer med nr 2 og mer i ro. 

Ingen  graviditeter er like.  Og syntes  veninnen din trenger å bli møtt med forståelse.  Er hin misunnelig på  deg, så går du bare si, at jeg er vel heldig som ikke har trøbbel med bekkenet og ikke har craving på usunt. Det hjelper på.

Anonymkode: 2d809...9ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

snakker som om hun er litt misunnelig på meg sånn "det er ikke alle som har dine gener" og sånt

Det er vel ganske vanlig blant overvektige å skylde på alt annet enn seg selv. Er vel ganske nedlatende av henne i legge det på genene dine 

Anonymkode: b157e...786

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor er du ts? Føler du deg bra nå etter du laget denne tråden og svarene du fikk?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde jeg vært henne hadde jeg klaget på en venninne om poster på sosiale medier. 

Anonymkode: 1a6d8...a2e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du hørtes ut som en sympatisk venninne :)

Veldig mye av hvordan kroppen håndterer en graviditet ER faktisk gener. Og resten kan du fint la være å dømme henne for.

Anonymkode: 544fa...bcd

Jeg vil heller si det er omsorg å være bekymret for både mor og barn. 

Med all den kunnskap vi har i dag om graviditet bør det ikke være et minimum å forstå at man ikke bare kan ligge på sofaen og se på tv-serier og spise det man kommer over? 

Det er skremmendes at man stilltiende ikke skal få si noe om dette problemet, bare fordi "mor ikke trenger denne voksenkjeften" - når vi vet at det går ut over barnet også.. For ikke å snakke om samfunnsbyrden og kostnaden det medfører at mødre ikke foretar seg noe for egen del og barnets del. 

Litt voksenkjeft hadde gjort seg tenker jeg. 

Anonymkode: 6ef4e...fe3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sorry, du høres ut som en skikkelig b@&!. 

Du har seriøst fått med deg andre kvinner, for å baksnakke en gravid «venninne»? Fy faen kjenner jeg blir kvalm 🤢. Kvinner er kvinners verste fiende, og her er du et godt eksempel på nettopp dette. Kjenner at jeg har faktisk ikke ord, blir målløs. 

En ting jeg føler for å påpeke her; 

Du høres ganske kunnskapsløs ut når det kommer til både svangerskap og svangerskapsplager. Når det kommer til bekkenløsning og bekkenleddplager, så er det helt irrelevant hvor godt trent eller ikke du er fra før. Dette handler om at skjelettet til en gravid dame mykner opp - Man blir praktisk talt benskjør når man er gravid. Noen merker dette veldig godt, uavhengig trening. 

Noen kvinner legger også på seg svært mye under svangerskap, det kan være normalvektige og til og med godt trente kvinner som legger på seg 30+ kilo. Det finnes mye forskning på hvorfor dette skjer, og det er utelukkende pga hormoner. 

Kjenner jeg blir helt målløs over hvor kunnskapsløse og dømmende andre mennesker kan være. 

Anonymkode: 272e8...7ba

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Så jævlig dårlige venninner dere er som baksnakker henne... 

Eller, ingen svangerskap er like. Bekkenproblemene hennes trenger ikke ha noe med vekten å gjøre. Og selvfølgelig skal hun ta det med ro hvis hun sliter med bekkenet. Jeg ble verre av å prøve å være i bevegelse, for alle sa at det var sååååå bra og at jeg ikke kom til å bli noe bedre hvis jeg bare lå på sofaen. Men så var det akkurat det jeg ble da. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med all den kunnskap vi har i dag om graviditet bør det ikke være et minimum å forstå at man ikke bare kan ligge på sofaen og se på tv-serier og spise det man kommer over? 

Det er skremmendes at man stilltiende ikke skal få si noe om dette problemet, bare fordi "mor ikke trenger denne voksenkjeften" - når vi vet at det går ut over barnet også.. For ikke å snakke om samfunnsbyrden og kostnaden det medfører at mødre ikke foretar seg noe for egen del og barnets del. 

Du tar alt ts skriver for god fisk? Du høres jo like dømmende og kritisk ut selv. 

Godt dere har såpass enkle liv at dette er det som opptar en på denne måten 🙏🏼. Nyt ignoransen. 

Anonymkode: 272e8...7ba

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de vet da ikke om hun ligger og spiser hele tiden? 

Voksenkjeft fordi hun sliter? Virkelig? Hun sliter med bekkenet, da er ro det beste for mange. 

• Liker 3
Skrevet

Hvem trenger fiender med venner som dere! 🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 18bb4...567

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...