AnonymBruker Skrevet 6. november #1 Skrevet 6. november Litt inspirert av innlegget om når folk pynter til jul.. Ser det stadig blir stilt spørsmål om ikke det blir støvete når julepynten står oppe fra starten av november. Betyr det at folk som pynter rundt 1.desember ikke tørker støv/vasker av julepynten ila tiden den er oppe? Anonymkode: 20518...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #2 Skrevet 6. november Jepp, vi er megaskitne. Neste spørsmål? Anonymkode: 94313...b50
Kvist Skrevet 6. november #3 Skrevet 6. november Vi pynter rundt 21-22 desember, og eventuelt støv på julepynten blir tørket vekk da. Den rekker sjeldent å bli særlig støvete før den pakkes ned igjen i begynnelsen av januar. Hvis jeg bruker juleduk så blir den selvfølgelig vasket så fort den ikke ser helt ren ut etter at måltidet er over, men ellers vasker jeg omtrent ikke julepynten min. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #4 Skrevet 6. november Pynter ikke så tidlig, men tar bort mye av det jeg har oppe ellers, så det ikke blir overfylt, og tørker over ved behov. Må jo det. Anonymkode: 2d01d...351
AnonymBruker Skrevet 6. november #5 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): er det stadig blir stilt spørsmål om ikke det blir støvete når julepynten står oppe fra starten av november. Betyr det at folk som pynter rundt 1.desember ikke tørker støv/vasker av julepynten ila tiden den er oppe? Anonymkode: 20518...cc8 Det må bety at de som spør ikke tørker støv selv. Anonymkode: ebb13...5b5
AnonymBruker Skrevet 6. november #6 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Litt inspirert av innlegget om når folk pynter til jul.. Ser det stadig blir stilt spørsmål om ikke det blir støvete når julepynten står oppe fra starten av november. Betyr det at folk som pynter rundt 1.desember ikke tørker støv/vasker av julepynten ila tiden den er oppe? Anonymkode: 20518...cc8 Vi pynter ca.21., juletreet den 23. Eneste som er oppe 1.desember er adventstjerne, noen svibler og amaryllis. Har barn, og det skulle tatt seg ut om vi skulle blanda all julepynten med alt hverdagsrotet! I romjula er det strigla og høytidsstemning her hver dag, og julepynten skinner 🎄 Anonymkode: 55500...4f3 6
AnonymBruker Skrevet 6. november #7 Skrevet 6. november Jeg setter opp julepynt 23. des og tørker ikke støv av julepynt som står i knappe 10 dager. Er noe skittent eller støvete vasker og tørker vi av det før det pakkes ned. For meg blir det helt stemnings-killer å for eksempel måtte sette tørkestativet opp i en julepyntet stue. Det er noe med å skille mellom hverdag og fest/høytiden og at ikke alt blir sauset sammen i en uspiselig suppe men selvfølgelig: hver sin lyst Vasking først, så pynte så nyte, sånn liker vi å ha det og det faller naturlig for oss. Anonymkode: e7581...999 8 1 2
Leo Skrevet 6. november #8 Skrevet 6. november Hvis man har det sånn rimelig greit ellers, og tørker av/støvsuger pynten når man tar den frem/pakker den bort, så kan ikke det rekke å bli noe stort problem i løpet av max. 4 - 5 uker?
Criss Skrevet 6. november #9 Skrevet 6. november Jeg skal pynte om 1-2 uker, spørs når jeg klarer å komme i mål med nedvasken (har en skade i høyre arm, så er ikke så lett i år). Jeg vasker støv når jeg tar vanlig husvask og vasker da så klart over julepynten. Blir bare litt ekstra støvvasking, men det er jo fort gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #10 Skrevet 6. november Vasker og tørker støv som ellers i året, også når julepynten er oppe? Mye av julepynten erstatter jo «vanlig» pynt som ryddes bort, og ser ikke forskjellen på å tørke støv av julepynt og annen pynt 🤷♀️ Anonymkode: 84542...70f 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #11 Skrevet 6. november Jeg har begynt tidlig i år, og jeg reagerer som deg ts på alle de som prater om hvor støvete pynten må bli. Skjønner virkelig ikke hva som er forskjell på å ha julepynt et par måneder, fremfor all den andre pynten mange har over lengre perioder sånn ellers 😅 Anonymkode: a8982...a81
AnonymBruker Skrevet 7. november #12 Skrevet 7. november Vasker jo som vanlig selv om julepynten er fremme. Inkludert støvtørk av gjenstander som trenger det. Risting av røde pledd. Vask av duk. Med mer. Anonymkode: db832...13a
AnonymBruker Skrevet 7. november #13 Skrevet 7. november Har aldri tørka støv av julepynt. Anonymkode: ba83f...871
AnonymBruker Skrevet 7. november #14 Skrevet 7. november jeg "bytter ut" det som står fremme ellers i året og erstatter med julegreier, vasker og tørker støv som normalt ellers i året. Anonymkode: fbd90...ffa
AnonymBruker Skrevet 7. november #15 Skrevet 7. november Jeg må si at jeg ikke helt skjønner problemstillingen. Jeg henger opp julegardiner, bytter til juleputetrekk (med dompapper) på sofaputene og henger opp stjerner i vinduene ca månesskfitet nov/des. Disse trenger ikke noe "støvtørk". Treet setter vi opp ca 22. desember og lar stå til 1. januar. Vi tar en skikkelig vask av stua både før vi setter opp treet og etter det er tatt ned, men i mellomtiden holder det med litt oppsoping av barnnåler. Anonymkode: 67a6e...264
k4ren Skrevet 7. november #16 Skrevet 7. november Leo skrev (12 timer siden): Hvis man har det sånn rimelig greit ellers, og tørker av/støvsuger pynten når man tar den frem/pakker den bort, så kan ikke det rekke å bli noe stort problem i løpet av max. 4 - 5 uker? Ja det tenker jeg og. Pynter huset etter 20nov. Rydder, støvsuger og vasker rett før det, tar en støvsuging før treet kommer opp på solsnu. Aldri opplevd noe problem eller et skittent hjem på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 7. november #17 Skrevet 7. november Tar en ordentlig grundig vask og tørker støv før jeg setter det frem. Setter frem så det er klart 1.desember, inkludert juletre (kunstig). Ellers så vasker jeg og tørker støv som vanlig, det kan bli 1-3 ggr i uken, flytter ordentlig på det hver uke eller hver 2 uke og vasker under også da. Går også over tingene med støvtørking og/eller vask. Eneste jeg ikke gjør dette på er treet men støvsuger og vasker godt under der jeg kommer til. Støvsuger hver dag, vasker gulvet en gang i uka og hvis det søles noe. Jeg har ikke ekstreme mengder julepynt da, men nok. Vil ikke si det blir så støvete. Nå har jeg diagnostisert OCD da så rekker vel ikke bli noe særlig støvete her heller 🫣 Anonymkode: 2cdca...ac8
AnonymBruker Skrevet 7. november #18 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har begynt tidlig i år, og jeg reagerer som deg ts på alle de som prater om hvor støvete pynten må bli. Skjønner virkelig ikke hva som er forskjell på å ha julepynt et par måneder, fremfor all den andre pynten mange har over lengre perioder sånn ellers 😅 Anonymkode: a8982...a81 Jeg tror nok mange av de som spør ikke har så mye pynt sånn til daglig, da blir det jo ekstra jobb med julepynt som må tørkes støv av. Selv pynter jeg ganske sent, og tørker ikke støv før jeg pakker den vekk igjen. Derfor virker det på en måte snodig å skulle vaske mellom og over julepynten, det er bare ikke noe jeg selv har hatt behov for. Duker og sånn legges selvfølgelig til vask med en gang om de har fått flekker, det blir noe annet. Anonymkode: ac85a...954
AnonymBruker Skrevet 7. november #19 Skrevet 7. november Pynter ikke til jul 1. Desember. Da er det advent og ikke jul. Vi pynter til jul lillejulaften. Har aldri vært behov for å tørke støv av julepynten nei. Anonymkode: db3f8...655 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #20 Skrevet 7. november Tørker ikke støv av julepynten fordi vi pynter den 23. desember Anonymkode: 2f036...223
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå