AnonymBruker Skrevet 5. november #1 Skrevet 5. november En bekjent har blitt helfrelst på Enagic vannmaskiner. Hun lever og ånder for at dette vil sikre framtiden hennes økonomisk, mener bestemt at dette ikke er pyramidespill, begrunner hvorfor og har eksempler på folk som har tjent nok på salg til å kunne redusere stillingen i sine ordinære jobber. Og at dette er noe man bygger opp over tid og tillit, i motsetning til pyramide. Hun har betalt 150.000 for salgskurs/webinar-tilgang og de tre første maskinene. En av de er hun forpliktet til å beholde selv, den andre er til utlån og den tredje er den første hun skal selge. Hun sier ikke hva det gjelder i første steget av markedsføringen/reklame. Altså ikke at det er vannmaskiner hun selger for å gjøre folk nysgjerrige og ønske mer informasjon . Hun vil ha meg med på dette. Jeg synes det virker skummelt. Jeg kommer til å si nei, men lurer fortsatt på: Er Enagic ponzi bedrageri, pyramide etc...? Jeg får skikkelig vibber avå opplegget men hun som er en oppegående og dønn seriøs person jegser opp til i det daglige, mener å ha satt seg så grundig inn i det, at det er bombesikkert å ikke bli lurt. Hvordan fungerer Enagic egentlig? Ønsker gjerne å høre personlige erfaringer. Anonymkode: ce700...9b5
AnonymBruker Skrevet 5. november #3 Skrevet 5. november Det der skal du selvsagt styre unna. En kan kalle det multi level marketing eller andre flotte ord, men i bunn og grunn er det et klassisk salgsopplegg med pyramidestruktur. Alt dreier seg om å finne "even bigger fools" og bygge et salgsapparat med (dyre)kurs og kickback oppover i systemet. Nok en gang: Gjør deg selv en tjeneste og styr unna! Det er forresten litt fascinerende at folk i vår relativt opplyste tid i 2025 fremdeles lar seg trekke inn i slike opplegg. Anonymkode: 1cc40...816 4 5
Maia70 Skrevet 5. november #4 Skrevet 5. november MLM er et forkledd pyramidespill., det som skiller det fra et ulovlig pyramidespill er at de selger et produkt. Om du googler f.ex. "how many people in mlm lose money" så vil du finne kilder som sier at i gjennomsnitt taper over 99% penger, og dette er fra selskapenes egne tall. Det er disse pengene som går høyere opp i pyramiden, til de som "har tjent nok på salg til å kunne redusere stillingen i sine ordinære jobber" og lignende ting de sier for å hanke en inn. Så de som soper inn penger finnes, men de finnes opp mot toppen, og de finnes blant dem som ikke bare selger, men som også rekrutterer selgere, som igjen kjøper dyre produkter de ikke blir kvitt, og taper penger. Det finnes dokumentarer om dette, blant annet var det en på NRK om Ørjan Sæle som har drevet flere slike MLM-"svindler". Men kan ikke finne den nå av en eller annen grunn,. Jeg har også sett en dokumentar på youtube som jeg ikke vet om jeg finner igjen. Så informasjon finnes, du må bare passe på å ikke få den informasjonen fra de som sitter med en masse produkter som de må selge unna, og som desperat forsøker å rekruttere deg. Disse selskapene er overalt med sine løfter om gull og grønne skoger. Her er i alle fall en god og morsom forklaring, på Engelsk da (men du kan få norske undertekstser): 2 1
veronica<3 Skrevet 5. november #5 Skrevet 5. november Tråden er ryddet for AI-generert innlegg. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 6. november #6 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 13.13): Er Enagic ponzi bedrageri, pyramide etc...? Jeg får skikkelig vibber avå opplegget men hun som er en oppegående og dønn seriøs person jegser opp til i det daglige, mener å ha satt seg så grundig inn i det, at det er bombesikkert å ikke bli lurt. Anonymkode: ce700...9b5 Det er MLM, ja, veldig likt på pyramide. De på toppen vil tjene noe, resten vil bare tape frem til hele greia går i stå. Hele businessen avhenger jo av at hun greier å overbevise andre, så hun kan ikke si noe annet enn at det er bombesikkert. "Vet ikke helt" funker ikke når man skal få andre til å investere 150 000+ kr. Venninnen din prøver nå å minimere tapet sitt, så du kan dessverre ikke tro på det hun sier lenger. Anonymkode: 9c3ac...ed1 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #7 Skrevet 6. november Hvor mye koster en slik maskin? Og hva gjør den egentlig? Anonymkode: 7c4a7...a99 1
piggrokken Skrevet 6. november #8 Skrevet 6. november Klassisk scam. Anbefaler alle å se John Oliver klippet. Om noe høres for godt ut til å være sant, er det det. Ingen har noengang gitt ut gratis penger. 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #9 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er MLM, ja, veldig likt på pyramide. De på toppen vil tjene noe, resten vil bare tape frem til hele greia går i stå. Hele businessen avhenger jo av at hun greier å overbevise andre, så hun kan ikke si noe annet enn at det er bombesikkert. "Vet ikke helt" funker ikke når man skal få andre til å investere 150 000+ kr. Venninnen din prøver nå å minimere tapet sitt, så du kan dessverre ikke tro på det hun sier lenger. Anonymkode: 9c3ac...ed1 Det er jo det som er så skummelt med det. Eneste måten å tjene inn eget tap på, er å lure andre, og håpe de lurer videre. Etter å ha sett John Oliver-videoen, kan jeg anbefale filmen It Follows. Anonymkode: a17a5...a98 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #10 Skrevet 6. november Biter folk på dette enda i 2025? Anonymkode: 8a004...030 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #11 Skrevet 6. november Venninne tapte over 60k på dette Anonymkode: bfb30...205 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #12 Skrevet 6. november Pyramidespill er ulovlig, derfor forkler de denne «businessen» og kaller det M-L-M for «multi level marketing». De få som sitter på toppen tjener kanskje på dette, men alle disse sosiale medier kontoene som prøver å overtale folk til å komme ut av hamsterhjulet, til å få mer tid med familien og til å (liksom) tjene penger i massevis, de taper penger på dette. Dog vil du aldri få noen til å innrømme at de taper penger, da unnskyldes det med at man ikke «vil det nok» eller «jobbet hardt nok». Det selges en illusjon om å tjene masse penger, men det forblir nettopp en illusjon. Dessuten, vannet vi har som drikkevann i Norge er mer enn godt nok som det er, du vil ikke merke forskjell annet enn i lommeboken om du kjøper en maskin til 50-70 tusen. Anonymkode: 77efe...a89 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #13 Skrevet 6. november Det er ikke pyramidespill, men et klassisk salgssystem som baserer seg på at en selger kan rekruttere nye selgere under seg og få prosenter av det de selger. Er man flink og får mange gode selgere under seg, helst i flere nivåer som igjen rekrutterer under seg(som en pyramide), kan man tjene godt på prosenter av salget til alle i "pyramiden" under seg. Dette er helt lovlig, og mange andre, som Tupperware, LR, Nikken osv. jobber på denne måten. Måten å selge på er altså helt OK. Problemet her er produktet de selger, fordi det er et produkt med svært usikker effekt. Hvis slike produkter virkelig hadde solide dokumenterte helseffekter, ville man kunne finne dem på apoteket og bli anbefalt å kjøpe dem av leger og helsepersonell, men det skjer jo ikke..... I tillegg koster det flere titusener av kroner og det er mye penger å kaste bort for kunder dersom det ikke fungerer. Det kan godt hende at folk mener å oppleve god effekt av apparatet, men det kan skyldes at deres sterke tro på apparatet gir en placebo-effekt, eller at de faktisk blir friskere fordi de erstatter usunne drikker med vann. Både prisen og mangelen på dokumentert effekt gjør også at man skal være en over gjennomsnittet dreven selger for å selge nok av dette til å tjene penger. Det blir litt som å selge sand i Sahara. Men man klarer jo å selge vann på flaske her i landet for 50 kroner literen når "gratis" norsk springvann er like rent som flaskevannet, så det er selvsagt mulig.... Anonymkode: 48418...f5e
AnonymBruker Skrevet 6. november #14 Skrevet 6. november Etter å ha selv vært i det og i ettertid kommet ut har jeg merket hvor manipulert man blir når man står i det og kan tro det er verdens beste mulighet (slik de selger den). Og kan selv bekrefte av egen erfaring at det er 10000% placebo effekt, merker ikke forskjell på å drikke tap vann nå lenger kontra da jeg var i det… ja jeg hater at jeg falt for det men var 21 år og hadde store drømmer og havnet dessverre på feil plass og feil mulighet.. Det er absolutt ikke verdt det å investere i eller bruke tiden sin på det. Anonymkode: d819c...958 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #15 Skrevet 6. november Det er pyramidespill. Anonymkode: efd6d...edb 2
LadyGrey Skrevet 15. november #16 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 19.52): Hvor mye koster en slik maskin? Og hva gjør den egentlig? Anonymkode: 7c4a7...a99 Koster ca 60K, fikk pris hos ei på instagram her om dagen. Aner ikke hva den gjør. Er mye hemmelighold rundt maskinen og konseptet for at nyskjerrige sjeler skal bli interessert og til slutt lurt med i galskapen.
AnonymBruker Skrevet 15. november #17 Skrevet 15. november https://www.nrk.no/video/vannmaskin-til-60000--svindel-eller-ikke_39937919-81d6-4f90-9b1d-599328b44ec0 Her forklares hva maskinen gjør. Ser flere instagramprofiler dukker opp og promoterer egen "online buisness". Fatter ikke at folk går på dette, må kjøpe maskin og kurs for mimimum 60tusen. For så å starte egen konto og promotere livsstil med mer fritid, tid med barna, unngå tidsklemma. Kommer ikke frem på disse kontoene hva slags produkt som selges. Anonymkode: f15be...211 2
piggrokken Skrevet 15. november #18 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 20.24): Biter folk på dette enda i 2025? Anonymkode: 8a004...030 Desverre ja, og det blir ikke bedre med tiden. Kommer til å være tråder på dette om kg eksisterer om 100 år. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november #19 Skrevet 19. november Den filtrerer jo bort bl.a. klor, som tilsettes i vann for å drepe bakterier. Så kan man ha forskjellige ph-verdier, feks 8.5 for å drikke. En annen for å rense ansiktet. En annen for å vaske bordet feks, som dreper bakterier. Vi har hatt god effekt. Det har hjulpet barnet mitt med eksem som han har hatt siden han ble født. Og jeg har renere hud enn før. Anonymkode: df9f3...cea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå