Rødvinsfilosofen Skrevet 5. november #81 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg trenger et utenfrablikk på en familiesituasjon som har begynt å tære på meg. Søsteren min har barn, jeg har ingen. Faren vår har flere ganger hjulpet henne økonomisk (for barna hennes) for eksempel til konfirmasjoner, mopedlappen og lignende. Hun og mannen har god økonomi, med samlet inntekt på litt under 2 millioner i året pluss leieinntekter fra en utleiedel. Likevel ber hun ofte pappa om penger og klager over at de «har dårlig råd», samtidig som hun stadig kjøper nye klær og ting til huset. Hun sier også ting som: «Han har jo så god råd, han kunne betalt hele julemiddagen!» eller «Han kunne gitt meg penger for litt av maten, han har jo råd til det!» som om det er en selvfølge at han skal bidra hver gang det er noe. Jeg vet han gir fordi han vil hjelpe, men for meg føles det både urettferdig og respektløst. Da jeg selv gikk gjennom et samlivsbrudd etter mange år, hadde jeg det tungt både økonomisk og følelsesmessig. Pappa hjalp meg da med et forskudd på arv og et lite lån til en nødvendig ting hjemme for at jeg skulle komme meg på bena. Noen måneder senere ringte søsteren min og kjeftet fordi hun mente jeg aldri kom til å klare å betale tilbake for den tingen, og at jeg heller burde si at jeg ville få den, slik at hun også kunne få penger. Hun sa nesten rett ut at jeg hadde «ødelagt for henne» fordi da gikk hun glipp av penger hun kunne fått. Det var dråpen for meg. Hun mangler totalt selvinnsikt, og det er umulig å diskutere ting med henne uten at det blir drama eller snus til at jeg er problemet. Jeg har egentlig gitt opp å prøve å nå inn til henne. Jeg vet at pappa gir med hjertet, men jeg synes det er vondt å se hvordan han stadig lar seg utnytte. Samtidig føler jeg meg smålig som reagerer. Så, er det jeg som overreagerer, eller hadde dere også syntes dette var urettferdig? Og hvordan håndterer man sånne familiedynamikker uten å skape full krig? Anonymkode: 59291...77b Du må snakke med faren din. Fortelle ham hvordan du opplever situasjonen. Legg vekt på at han skal få bruke sine egne penger slik han vil, at det viktigste for deg er å ha et godt familieforhold, og at tiden dere bruker sammen er viktigst. Men del også din opplevelse av hvordan søsteren din oppfører seg. Hvis du er bekymret for et fremtidig arveoppgjør så uttrykk det. Folk tror gjerne at arveoppgjør er mer plankekjøring enn hva det egentlig er. Muntlige avtaler holder sjeldent i slike oppgjør. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #82 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig i at det er veldig hyggelig med store julefeiringer! Det kan jeg ikke huske å ha deltatt i siden jeg var et lite barn. Vi er nemlig min søsters familie (5 totalt), meg, mamma og pappa. Så vi er 8 stykker. Og her har alltid mamma med mat også. I fjor fikk jeg beskjed om å ta med medisterkaker nok til alle, det gjorde jeg. Fikk så vite at faren vår hadde betalt for alt annet, på forespørsel (heller et krav vil jeg si) for alt annet. Snakk om utakknemlighet. Dere er 8 stykker til middag, hvis dere ikke har det hyggelig er det ikke fordi dere ikke er nok folk. Og å ordne julemiddag for 8 pers er MYE jobb og det koster mye penger. Du bare sitter der og tenker på penger og bidrar åpenbart ikke til en god stemning heller? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er en knøttliten familie, hvor vi aldri har selskaper. Splittet, liten familie hvor vi kun feirer jul sammen annethvert år og blir bedt inn når barna har bursdag. Så nei, vi har ingen store, grandiose, hyggelige familiemiddager selvom jeg sterkt kunne ønske vi var sånn. Anonymkode: bb65c...f09 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #83 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor har jeg skrevet at han har ett barnebarn? De har flere barn som også skal få det samme som sitt større søsken har fått, det skal være rettferdig. Og nei, det er ikke snakk om småpenger. Poenget her er uansett at søsteren min ber om dette, og ikke får! Anonymkode: 59291...77b Ja, de er alle hans barnebarn. Koselig at han spanderer lappen på dem. Bedre enn at han sparer på pengene for at du skal arve dem. Anonymkode: bb65c...f09 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #84 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beklager, jeg oppfattet deg litt feil. Jeg ville ikke brukt ordet urettferdig. Folk som klager over «urettferdig» er ofte misunnelige og sutrete. At du bruker gaver/tilskudd gitt til barnebarna som «bevis» på urettferdigheten bygger oppunder at du også er sånn. Søsteren din er en grisk kjiping. Er du misunnelig på det tantebarna får er du også kjip, men det høres jo ut til at ungene ikke ville fått det samme uten din fars bidrag. At gjestene bidrar noe ved sammenkomster er vanlig, også at faren din betaler mye av maten når alle møtes i din søsters hjem. Det er ikke vanlig å snakke så mye om penger som dere gjør, men det er kanskje på grunn av søsteren. Og siden faren din gjør så likt han klarer, men er raus med barnebarna i tillegg synes jeg ikke urettferdig er riktig beskrivelse. Anonymkode: a74ea...009 Du har fortsatt ikke fått med deg poenget her, du… Det er min søster som ber vår far om penger, han gir ikke av egen fri vilje. Han gir kun gaver når det er jul og bursdag. Trodde jeg hadde gjort det ganske klart nå, men det når bare ikke frem. Takk for bidraget ditt til innlegget uansett! Anonymkode: 59291...77b
AnonymBruker Skrevet 5. november #85 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Snakk om utakknemlighet. Dere er 8 stykker til middag, hvis dere ikke har det hyggelig er det ikke fordi dere ikke er nok folk. Og å ordne julemiddag for 8 pers er MYE jobb og det koster mye penger. Du bare sitter der og tenker på penger og bidrar åpenbart ikke til en god stemning heller? Anonymkode: bb65c...f09 … i alle dager? Har da vel aldri sagt at vi ikke har det hyggelig, og som jeg skrev, så har moren min med mat og vi alle hjelper til? Så trangsynt du virker som lager konklusjoner som dette. Bare sitter der og tenker på penger, haha. Sykt å skrive. Anonymkode: 59291...77b
AnonymBruker Skrevet 5. november #86 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, de er alle hans barnebarn. Koselig at han spanderer lappen på dem. Bedre enn at han sparer på pengene for at du skal arve dem. Anonymkode: bb65c...f09 Han spanderer fordi søsteren min ber om han om det. Hadde han gjort det av fri vilje hadde jeg ikke hatt noe «problem» med dette. Det er det at søsteren min ber han om penger. I tillegg holder hun det skjult fordi hun vet det er galt. Anonymkode: 59291...77b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #87 Skrevet 5. november Det vil bli skeivt uansett pga hun har barn. Men synes voksne folk skal greie seg mest mulig selv. Å la eldre foreldre få ha sine penger. Lite voksent og i tillegg ha barn å fly til far å tigge penger. Sorry men synes mange er slike i dag. Anonymkode: e705f...a17
AnonymBruker Skrevet 5. november #88 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han spanderer fordi søsteren min ber om han om det. Hadde han gjort det av fri vilje hadde jeg ikke hatt noe «problem» med dette. Det er det at søsteren min ber han om penger. I tillegg holder hun det skjult fordi hun vet det er galt. Anonymkode: 59291...77b Det er da fri vilje selv om hun spør. Hun forteller om behovet og han velger å bidra. Hun tvinger ham ikke. Jeg skjønner at det plager deg at hun ber om penger, men er du sikker på at det plager faren din? Kanskje synes han at det er fint at hun spør, slik at han kan bidra? Kanskje er han i utgangspunktet lite var på andres ønsker og behov, og derfor synes klare spørsmål er bra. Anonymkode: e1973...50c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #89 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er da fri vilje selv om hun spør. Hun forteller om behovet og han velger å bidra. Hun tvinger ham ikke. Jeg skjønner at det plager deg at hun ber om penger, men er du sikker på at det plager faren din? Kanskje synes han at det er fint at hun spør, slik at han kan bidra? Kanskje er han i utgangspunktet lite var på andres ønsker og behov, og derfor synes klare spørsmål er bra. Anonymkode: e1973...50c Jeg skjønner hva du prøver å si, men det stemmer ikke helt i praksis. Jeg vet at han ikke liker å bruke penger, han klager til og med over drivstoffutgifter hvis han må kjøre et barnebarn et stykke. Jeg fant faktisk ut av dette fordi jeg spurte om vi skulle spleise på en gave til et av tantebarna som ønsket seg noe dyrt, og da svarte han: “Jeg føler jeg har gitt nok nå jeg, ga 10 000 kroner til lappen hennes så jeg tenkte ikke gi mye i bursdagsgave nå.” Så nei, han føler seg ikke fri i det her. Han gir fordi han føler han må, ikke fordi han egentlig vil. Det er derfor det plager meg. Hun bruker sine svigerforeldre som et ess, «men de har gitt da må jo du og» typ. Anonymkode: 59291...77b
AnonymBruker Skrevet 5. november #90 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ombestemmer meg? Jeg fikk forskudd på arv, noe som blir trukket fra min arv når den tid kommer. Jeg lånte penger (5k) til en gjenstand som var nødvendig, men som hun fikk meg til å spørre faren våres om, om ikke jeg kunne FÅ den i stedet slik at hun også fikk penger (5k). Så det endte opp med å bli gave, og ikke lån, på forespørsel (mer en bestemmelse) fra min søster. Og ja, han gir med hjertet selvom han blir bedt om å gi penger. Så har ikke ombestemt meg på noe som helst fra hi. Anonymkode: 59291...77b Slik som dere styrer på, så er det ikke noe arv tilbake når den tid kommer. Så du kan nok se på pengene som en gave til deg også. Anonymkode: 51a50...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #91 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (51 minutter siden): … i alle dager? Har da vel aldri sagt at vi ikke har det hyggelig, og som jeg skrev, så har moren min med mat og vi alle hjelper til? Så trangsynt du virker som lager konklusjoner som dette. Bare sitter der og tenker på penger, haha. Sykt å skrive. Anonymkode: 59291...77b Jo, du skrev at dere aldri hadde «hyggelige middager». Anonymkode: bb65c...f09
AnonymBruker Skrevet 5. november #92 Skrevet 5. november Søsteren din virker kjip men det gjør du også. Stakkars faren deres tenker jeg. Anonymkode: bb65c...f09 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #93 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Slik som dere styrer på, så er det ikke noe arv tilbake når den tid kommer. Så du kan nok se på pengene som en gave til deg også. Anonymkode: 51a50...f5e Slik dere styrer på? Jeg har fått forskudd på arv, ikke “gaver” eller støtte over tid. Det var et engangsbeløp (og nei, ikke snakk om flere hundre tusen) for at jeg skulle klare å komme meg ut av et vanskelig forhold jeg hadde stått i i mange år. Det står også helt tydelig at det trekkes fra når den tid kommer, slik at vi får likt. Forskjellen er bare at jeg aldri har bedt om mer siden. Søsteren min derimot ber aktivt igjen og igjen, og det er dét som er problemet. Ikke fordelingen, men måten det skjer på. Anonymkode: 59291...77b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #94 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jo, du skrev at dere aldri hadde «hyggelige middager». Anonymkode: bb65c...f09 Ja, at vi har aldri hyggelige middager som mange andre familier har? Vi feirer kun jul sammen, annethvert år, og det er den eneste hyggelige middagen vi har som familie. Har da aldri skrevet at vi ikke har middager som er hyggelig stemning, herlighet snakk om å tenke det verste med en gang.. Anonymkode: 59291...77b
AnonymBruker Skrevet 5. november #95 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Søsteren din virker kjip men det gjør du også. Stakkars faren deres tenker jeg. Anonymkode: bb65c...f09 Hvordan virker jeg kjip, helt konkret? Jeg har aldri bedt faren min om penger, verken før eller etter jeg fikk forskudd på arv. Søsteren min spør derimot støtt og stadig, og får. Så hvis du synes det er “kjipt” å påpeke et mønster hvor én stadig ber og den andre lar være, da tror jeg du har misforstått hvem som faktisk utnytter hvem her. Anonymkode: 59291...77b
AnonymBruker Skrevet 5. november #96 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan virker jeg kjip, helt konkret? Jeg har aldri bedt faren min om penger, verken før eller etter jeg fikk forskudd på arv. Søsteren min spør derimot støtt og stadig, og får. Så hvis du synes det er “kjipt” å påpeke et mønster hvor én stadig ber og den andre lar være, da tror jeg du har misforstått hvem som faktisk utnytter hvem her. Anonymkode: 59291...77b Jeg tror flere av oss ikke forstår hvilket problem du egentlig vil ha råd knyttet til. Er hovedproblemet at du blir urettferdig behandlet, som overskriften sier? I så fall, hvem behandler deg urettferdig? Eller er problemet at søsteren din "utnytter" deres far? Anonymkode: e1973...50c
AnonymBruker Skrevet 5. november #97 Skrevet 5. november Jeg kommer ikke til å svare mer i denne tråden. Tusen takk til dere som faktisk har lest alt og kommet med oppriktige, kloke svar, jeg setter pris på det. Men mange her har misforstått hele poenget. Dette handler ikke om misunnelse, arv eller fordeling. Det handler om dynamikken, at søsteren min stadig ber faren vår om penger, og at han sier ja fordi han ikke klarer å si nei, ikke fordi han egentlig vil. Alt startet med at jeg lånte et lite beløp av ham til noe jeg trengte. Kort tid etter ringte søsteren min og kjeftet på meg fordi jeg ikke hadde bedt om å få pengene i stedet. Hun mente jeg burde be ham gjøre lånet om til gave, slik at hun også kunne få tilsvarende beløp. Dette fra ei som selv ber ham om penger støtt og stadig. Litt senere fikk jeg forskudd på arv fra faren min, fordi jeg sto midt i å komme meg ut av et vanskelig forhold jeg hadde vært i i mange år. Jeg hadde ingenting og trengte hjelp for å komme meg videre og stable meg på beina igjen. Da kommenterte søsteren min: “Jeg kunne også tenkt meg å få tidlig arv! Sånn at jeg og mannen kunne dratt på en fin sydenferie.” Så mens jeg fikk hjelp for å komme meg ut av noe jeg måtte vekk fra, så ønsket hun tidlig arv for å dra på ferie. Og for ordens skyld: det jeg fikk blir trukket fra arven når den tid kommer, slik at vi får helt likt. Jeg har aldri bedt om noe mer siden, men hun fortsetter å be. Og faren min, som bruker minimalt på seg selv, klager over småutgifter og tenker på hva som blir “igjen til oss”, sier ja for å unngå dårlig samvittighet. Det er dét som er vanskelig å se på. Og det er urettferdig av søsteren min og kjefte på meg for et lite beløp når hun har selv bedt om store summer, som hun skal få og får Jeg er ikke ute etter penger, jeg er lei av å se ham bli tappet for samvittigheten sin. Til dere som faktisk har forstått det jeg prøvde å si – takk. Til resten: dere har misset hele poenget, og jeg lar det ligge her. Jeg orker ikke forklare gang på gang hva poenget er når mange her nesten med vilje misforstår. Anonymkode: 59291...77b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #98 Skrevet 6. november "Så det du sier er at du har betalt tilbake alle de tingene han har gitt deg penger til? For ellers hadde jo det gått ut over meg." "Det går fint, for tipper jeg har mye å gå på før jeg når beløpene dere har fått" "Dette er da virkelig helt opp til pappa å styre" Anonymkode: e2cc5...b7a
AnonymBruker Skrevet 6. november #99 Skrevet 6. november Jeg synes barn skal få likt av foreldrene sine nesten uavhengig av hvem som har god og dårlig råd. Rett og slett fordi det blir vanskelig emosjonelt, og fordi de med penger kan ha ofret mye og jobbet hardt, mens søsken med dårligere råd kan ha tatt dårligere balg. Virkelig ikke alltid det er sånn altså, man kan jo være heldig/uheldig og. MEN som forelder er jeg overbevist om at det aldri er lurt å gjøre forskjell økonomisk. Så virker det som din søster har barn og du ikke? Dersom det er tilfelle blir det en annen sak om han betaler mopedlappen til sitt barnebarn f.eks. det er jo egne mennesker som han kanskje og har lyst å gi gaver til. Min mormor ga ganske store summer til hvert enkelt barnebarn før hun døde fordi hun visste at det ville bli lite arv på de barnebarna som var mange søsken, og mye mer på de som var få søsken. Og fordi, som hun sa, hun er like glad i alle. Både barna sine og barnebarna sine. Derfor ville det blitt rart å spare alt til arv så egne barn skulle dele helt likt for så at barna hennes som var alene skulle bruke alt selv, mens de med mange barn måtte ut med hjelp til førerkort, bunader, bryllupshjelp og kanskje og litt hjelp til å etterhvert komme inn på boligmarkedet. Syns det var en flott måte å tenke på. Det betyr jo egentlig at grenen til min tante (som har 5 barn) fikk mye mer av mormors arv enn det vi gjorde (2 barn), men syns det var fint. Anonymkode: 683a7...31b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå