våren14 Skrevet 5. november #1 Skrevet 5. november Deler litt fra min hverdag med ren faste som del av min livsstil, slik at andre som ønsker kan se at det går an, og bli inspirert til å tørre å prøve. Hellig overbevist om at mennesket ikke er skapt for å snackse 24-7... og at det er en av de store bidragene til overvekt og fedme. Visste du at å drikke Pepsi Max med 0 kalorier frigjør insulin som om du spiser mat? Og at forhøyet insulin forhindrer kroppen i å forbrenne fett? Det er mye spennende kunnskap ALLE burde vite om - kanskje noen oppdager denne tråden og blir inspirert til å lære seg mer. Og også helt normalvektige - som meg selv - kan ha helsefordeler av periodisk faste - da det å ta pauser fra mat også har mange andre fordeler enn fetttforbrenning.
DesmondMiles Skrevet 5. november #2 Skrevet 5. november Ja, dette var jo virkelig banebrytende informasjon, gitt 🙂
våren14 Skrevet 5. november Forfatter #3 Skrevet 5. november Nå har jeg drevet med periodisk faste i 2 år, og begynner å ha grunnlag for å snakke om det synes jeg Jeg har lest/hørt mange bøker, og funnet min vei i fasteuniverset. Har nettopp funnet ut at jeg har fastet bare "nesten riktig", haha. Ok, det betyr vel at jeg har fastet feil, men det skal jeg nå gjøre noe med. Det er forskjell på helt ren faste, og..vel...å ikke være sikker på at man faster. Men, i løpet av to år er jeg jo godt trent innen hverdagsfaste (som jeg kaller det), og det er en smal sak å gå over til helt ren faste. Hva kan man innta i fasten ved helt ren faste: Vann Vann med kullsyre UTEN tilsatt smak Svart kaffe uten søting eller annet Te fra teblader, svart eller grønn - uten smak. Og that's it. Og hva har jeg da tydeligvis gjort feil i to år? Drukket vann med kullsyre MED smak. Og nå og da hatt litt MCT olje i kaffen i litt lengre faster. Og drukket søt urtete, altså urtete med xylitol, peppermynte etc. Den må utgå. Søtsmaken hører ikke hjemme i fastetiden. Og hvorfor faster jeg? For å føle meg topp! Og helt ærlig er fettprosenten litt høy. BMI er helt normal, på 22. 163 cm høy, 59 kg. Men over 30% i kroppsfett er for mye, så tross endel trening, i hovedsak styrke, så er jeg rett og slett litt tynn-feit. Og det må jeg gjøre noe med. Så da må jeg nok se litt på hvordan jeg faster og intensivere det litt. Og ikke minst begynne å bry meg om hva jeg spiser når jeg spiser. Den ærlige sannhet er at jeg hittil har kunnet spise omtrent hva jeg vil i spisevinduet, men etter at årene sniker seg på her, nå er jeg 43, tror jeg den tiden er forbi. Det var da noe drit Men ok, la oss se om det kan funke da, men helt ren faste, og hakket bedre kosthold. Egentlig vil jeg ikke så mye ned i vekt, men jeg vil ned i fettprosent. Uungåelig at de henger sammen uten å bli muskelbunt, så ok. Jeg må vel litt ned i vekt også. Jeg har hatt en fitbit på armen i mange år og brukt Fitbit sin Aria vekt. Nå har jeg byttet til Garmin og bruker Garmin sin vekt. Garmin er ikke happy. Vel og merke gir den meg en kondisjonsalder på 40 år, det er jo godt den iaf er lavere enn min faktiske alder. Men, den påpeker at om jeg får fettprosenten ned i 25,7% kan kondisjonsalder redusres ytterligere. Det gir jo motivasjon til å ta tak i ting. Og, man må ta den motivasjonen man finner. Jeg elsker merkelige mål, så passer meg ypperlig. Dermed er målet mitt og se om jeg - kvinne 43 - kan komme ned i den fettprosent Garmin mener jeg burde komme meg ned til. Og, all reduksjon vil jo være bra, så det blir jo spennende. Lette gjennom historikken for fettprosent og fant at sist jeg var nede i 25% var i 2019. Jeg fikk barn i 2016 og 2018, ammet vel for det meste i tiden frem til 2020. For jeg vet jegs sluttet å amme yngste da hun var nesten akkurat to år, det må ha blitt rundt nyttår 2019/2020. Interessant nok går fettprosenten rimelig kjapt opp i rundt 30% fra mai 2020, og har siden da ligget mellom 29 og 32%. Om det var ammingen eller covid...hjemmekontor...roligere liv... eller komboen...hvem vet. Og før den tid aner jeg ikke. Så spent på om det i det hele tatt er mulig mtp kommende overgangsalder osv. Jeg er selv spent, og trenger et sted å følge meg selv opp, så da lager jeg en dagbok her, i tilfelle noen andre skulle ha nytte av å følge med. I skrivende stund på slutten av min første 24 timer faste på en god stund, det var på høy tid. Føler meg fantastisk - absolutt ikke sulten. Har de siste ukene ligget på 14-19t faste. Jeg tar ALLTID 12 timer. Men sjelden mer enn det i helgene, så ukedagene er tingen for meg. Det må passe inni familielivet også. Bruker forøvrig appen Zero til å logge alt av faste, den holder meg også motivert
våren14 Skrevet 5. november Forfatter #4 Skrevet 5. november DesmondMiles skrev (15 minutter siden): Ja, dette var jo virkelig banebrytende informasjon, gitt 🙂 Det er en dagbok Det er alt.
våren14 Skrevet 5. november Forfatter #5 Skrevet 5. november Og da var de 24 timene unnagjort, det gikk uten problem, kjente det vel ikke særlig før etter 23 timer, og da gikk det helt fint til lunsj. Veldig godt med mat! Det er det beste med faste, hvor utrolig god all mat er etter en stund uten. Salatbollen fra kantina var skikkelig digg! Og min favorittyoghurt (ja, med smak, og sukker til og med) med havregryn og chiafrø ble en god dessert. Planen frem til jul er nå å gjenta 24 timers faste hver uke fra lunsj tirsdag til lunsj onsdag Pga masse aktiviteter for alle på tirsdag ettermiddag er det alltid et styr med middag uansett, så alt blir enklere hjemme hvis jeg dropper middag Kunne ikke passe bedre. I morgen blir det litt kortere, jeg skal på styrketrening på morgenen, så vil ha mat før eller etter. Jeg tipper det blir etter trening. Da vil jeg spise, med fokus på proteiner. Satser på 16 timer faste.
våren14 Skrevet 6. november Forfatter #6 Skrevet 6. november Da er det 15 timer fastet - og jeg skal gjøre meg klar for styrketrening. Jeg har trent i faste før, som oftest går det helt fint. Men så skal jeg spise godt med proteiner med en gang jeg er hjemme igjen. Jeg vil bygge mer muskler, og få mindre fett på kroppen, det er min plan. Fortsatt spent på om det går i min alder... I går handlet jeg inn vann med kullsyre UTEN smak, så er det bare å venne seg til det. Jeg elsker at det er forfriskende, så det funker like bra uten smak. Jeg lærte fra boka Fast - Feast - Repeat at søtsmak i munnen, ja selv å tenke på noe søtt (blæ, da gjorde jeg det), gjør at kroppen sender ut insulin fordi den tror den får mat. Og planen er å unngå dette i størst mulig grad utenom måltider. Så derfor ingen søte smaker eller smak av mat i munnen i fastetimene, Men BITTER smak er ok. Forskningen har vist at det reagerer ikke kroppen på. Kun søt smak og smak av mat. Derfor kaffe, og det er jeg såååååå glad for! Så, to kopper svart kaffe inntatt, masse rastløshet i kroppen, lover godt for en god treningstime. Rastløshet er også en helt normal reaksjon på faste I følg teorien skyldes det økt adrenalin i kroppen - som antas å skulle sørge for at vi kommer oss ut for å lete etter mat. Så få ting er deiligere enn en løpetur akkurat når rastløshet slår inn. Det er runners high ++ altså. Beina blir så lette, tilfredsheten av å komme seg av sted er utrolig stor. Så det virker veldig logisk at det er for å drive oss ut på jakt etter mat og næring og at det belønnes i hjernen, skikkelig. Føler litt at periodisk faste er å spille på lag med naturlige instinkter og naturlige tilpasninger. Hvilket ikke ellers er så lett i 2025. Mennesket er jo i hjernen fortsatt rimelig primitivt, men så er vi puttet inn i en helt annen verden enn vi er skapt for. Når man skjønner dette forstår man også mer av overvektsproblemer og helseproblemer. Vi er laget for å vandre rundt. bruke opp energien vår og vel så det, i et næringsfattig miljø der mat var sparsommelig. Man døde av sult, ikke av overvekt. Nå sitter vi stille ved en kontorpult, kjører bilen til/fra jobb, sitter stille i sofaen etter å ha kjøpt masse mat, alt vi orker og vil, på Rema1000. Det er ikke rart at det skjærer seg for veldig mange. Vi MÅ aktivt oppsøke bevegelse, og vi må aktivt gå inn for å ikke spise. Det er tullete...egentlig. Og litt trist. Men - om man vil ha god helse er det en nødvendighet dersom det ikke skjer av seg selv... Rapporterer tilbake hvordan treningen var etterpå
våren14 Skrevet 6. november Forfatter #7 Skrevet 6. november Treningen gikk superbra Avsluttet 16t faste, og fylte på med proteiner (yoghurt og egg). Får se hvor mange timer det blir til i morgen - legger ikke alltid en fast plan. Får se når det passer med middag og når den er ferdig.
våren14 Skrevet 7. november Forfatter #8 Skrevet 7. november Det ble en ok tidlig middag i går, så nye 16 timer frem til lunsj i dag. Eller nærmere 17. Så blir det helg, da tar jeg det som det passer seg rett og slett. Så skal vekten frem, antagelig blir det søndag morgen. Får se om denne uka har påvirket fett% i noen grad. Forrige uke 31,1%... Første mål er å komme under 30%. Hører på boken Fast - Feast - Repeat - og den synes jeg er skikkelig bra. Enda jeg kunne mye fra før kan jeg nå enda mer. En av de nye tingene er at det tydeligvis - for å endre kroppssammensetning og ikke nødvendigvis gå ned i vekt, er fordelen av å mikse litt lengre fastetider (24-48 timer) med påfølgende normale spisedager. Der er jeg iaf på vei ved å innføre noen 24-timere. Tenkte jo egentlig etter de forrige 24 timene at 36 absolutt bør la seg gjøre. Hvis jeg får det til å passe inn. Og det KAN jeg jo... Ulempen er bare at jeg både liker lunsj med kollegaene mine OG middag med familien. Og er ikke så flink til å sitte ved lunsjen og se på andre spise enda...faktisk har jeg aldri prøvd. Men det er vel den eneste reelle muligheten om jeg skal opp i 36 timer. Faktisk kunne det blitt mer også... Men da er det tydeligvis veldig viktig å spise godt etterpå. Man vil ha faste-effekten og fettforbrenningen, men ikke egentlig kalorirestiksjon. Vel, noe å tenke over
våren14 Skrevet 9. november Forfatter #9 Skrevet 9. november Det funker Fett% i dag: 30,5% -0,5 kg til 58,6 Startet å intensivere fastingen og endre kostholdet etter målingen på 32% 18.oktober…da var vekten faktisk også 58,6 kg. Men hadde endel mindre vann og mer fett. Nå samme vekt, mer vann, mindre fett. Det er bedre! Og dette er grunnen til at jeg ikke tenker på vekta egentlig, den går opp og ned med vann, syklus osv. men % fett, den er mer av interesse. Men også litt ned i muskelmasse, hvilket ikke er målet egentlig. Men samtidig vedlikeholder jeg jo med to styrkeøkter i uka, så den dagen jeg kan gå over i «vedlikeholdsmodus», så burde muskelmassen stabilisere seg. Spent på om jeg kan nå målet på 25,6% (fra Garmin…) i det hele tatt, hvor nærme jeg er ved nyttår? Men jeg KJENNER forskjell. Jeg kjenner stor forskjell! Mellom 32% fett og 30,5%. Jeg SER kjempestor forskjell. Er som om jeg spises opp innenfra. Artig også hvilket fett som forsvinner først. Farvel pupper liksom… det var tydeligvis lett tilgjengelig. Samtidig må den visuelle endringen skyldes at det forsvinner skummelt innvendig fett. Og dét er akkurat det jeg vil! Midjen føles mye slankere enn bare forrige uke. Men det er heller ikke utseende som er min motivasjon. Det er en bonus. Samme hvordan jeg ser ut vil jeg bare ned i normal fett% (25-30 for kvinner), og helst se om jeg får senket kondisjonsalderen min med ytterligere ett år… Prøver å legge et godt fysisk grunnlag for alderdommen nå i 40-årene. Ukens intervalltrening gjennomført i dag også. Og har spist og kost meg i helga Men har hatt minimum 12t over nettene. Nå ble middag avsluttet til kl 19 og jeg startet faste i Zero-appen. Minimum 16 timer venter. Helst mer. Kanskje 18… klar for ny uke
våren14 Skrevet 10. november Forfatter #10 Skrevet 10. november Dagen har flydd forbi. 18,5t faste, tok en halvtimes gåtur i lunsjen før jeg spiste. Gull å bevege seg når kroppen må bruke fett som enegikilde. Men maten ble ganske rævva i dag for å si det rett ut. Barna får en rett de ønsker hver uke, det er ofte hvit pasta mad noe, det var i dag. Ble egg og yoghurt til lunsj, med plan om en tidlig middag. Men så ble huset fullt av unger, noen dro ut for å leke, og kom hjem såpass sent at middagen da ble rett før jeg skulle på trening. Mao ingen middag på meg da, en sulten var jeg jo. Så da ble det tre skiver med nugatti på ho mor liksom, herregud. Det var kaos og stress og en enkel løsning for å sikre litt overskudd til trening. Så ble det pasta og røkelaks (90% pasta, 10% laks sånn barna vil ha den retten..) da jeg kom hjem. Sulten igjen før jeg når senga etter alle karbohydratene. Verre mat skal man se langt etter. Var for sliten til å lage noe annet midt inn i leggetid. Men, noen dager blir sånn. Langt fra perfekt. Har drukket vann og skal nå sove. Så vet jeg sulten er borte i morgen tidlig. I morgen må jeg tenke gjennom lunsj og spise ordentlig, for da er det 24t til neste måltid. Minst😊 Min lengste faste og yogatime, det er en bra kombinasjon😊 Godt for kropp og sjel!
våren14 Skrevet 12. november Forfatter #11 Skrevet 12. november Her går ting etter planen. 23 timers faste unnagjort. Jeg er egentlig ikke sulten. Hadde det ikke vært for ta jeg har lyst til å spise lunsj med kollegaer hadde jeg bare ventet...og spist til middag senest, eller når jeg blir sulten. Forrige uke ble jeg litt svimmel og rar etter 23 timer, men nå føles alt fint. Drikker masse vann, kjenner kroppen vil ha det. Mange blir overrasket og tror de skal bli veldig sultne på 24 timer eller mer faste. Men så viser det seg å bli totalt motsatt. Kroppen er happy, den har fått tak i fettlagrene og varsler absolutt ingen krise enda. Veldig vanlig å føle seg mett veldig lenge. Mange får uplanlagte både 48 og 72 timer faste i det de bestemmer seg med å vente og se når kroppen igjen gir beskjed om å spise. Skulle gjerne gjort det, men passer ikke inn i livet med familie og barn. Middagen er et koslig samlingspunkt. Jeg er ikke feit eller overvektig og har ingen grunn egentlig til å begynne å droppe middager osv. Og lunsj med kollegaene er også veldig hyggelig, og det er rart å ikke spise. Tar ikke den - enda. Får se, kanskje en dag. Tar noen uker med 24-timere hver tirsdag-onsdag først. Søt smak i munnen i dag. Ketose uten tvil Smaken ved ketose varierer faktisk hos meg, den er ikke lik. Appen Zero sier jeg har vært i maks fettforbrenningsmodus i straks 10 timer. Fine saker. Morsomt å kjenne hvordan 24 timer denne uken føles bedre enn den forrige uke. Viser jo tydelig at det med faste er som med trening, det blir lettere jo mer man gjør det.
våren14 Skrevet 14. november Forfatter #12 Skrevet 14. november Da har uken brått forsvunnet. Etter 24t, ble det så 16t og 17t faste, og nå blir det helg. Koser meg i kveld iaf. Har sovet veldig dårlig noen netter, er helt utslitt, så nå spiser jeg litt hva jeg føler for. Tar frem vekten søndag morgen. Mistenker at søvnmangelen har påvirket endel Men men, ingen hast, det blir god søvn igjen.
våren14 Skrevet 15. november Forfatter #13 Skrevet 15. november Koste meg med helgens godsaker i går, mens i dag bestemte jeg meg for å lukke spisevinduet etter en god middag. Så blir det iaf 15t frem til søndagsfrokost Bedre enn ingenting. Og gjør neste faste til (sen?) lunsj mandag mye lettere. Begynner å føle at en kosekveld i helga faktisk er nok. Før var det alle tre…+flere kvelder i uka. Stor forskjell! Sov 10 timer i natt, nå tar jeg 10 til. Ta igjen litt av det tapte tidligere i uka. Merket TYDELIG hvor mye vanskeligere det ble å holde på nye gode vaner med søvnmangel. Søvn alfa og omega.
våren14 Skrevet 16. november Forfatter #14 Skrevet 16. november Rapportering etter et besøk på vekten til Garmin i morres: fortsatt 30,5% fett ja. Men ned 0,2 kg som den mener er benmasse? Okay, sjansen for det liksom? Vel vel. Uansett, som jeg trodde ble nok stress+dårlig søvn som forventet til at kroppen holder på det den har. Det er naturlig og normalt. Men søvnen er tilbake, håper den blir normal igjen fremover. Så da er det bare å se fremover. En av de store fordelene med periodisk faste er energien som kommet med. Lysten til å løpe, komme seg ut! Fikk bare til en 30 min joggetur på formiddagen i dag, før søndagsaktiviteter ventet. Men så digg!! Gledee meg allerede til styrketrening i morgen kveld! Blitt tre måltider i dag også, mellom 9:30 og 17. Fikk inn en tidlig middag ute ved bålpanna Magisk. Hjemmelaget lapskaus på hjortekjøtt i gryta. Så går jeg for 18t faste - minst. Den er godt igang LYST på sjokolade men. Så okay, har jeg fortsatt lyst blir det noen biter mørk sjokolade til dessert etter lunsj i morgen. Nå blir det vann med kullsyre og fotballkamp på tv før en ny natt god søvn - forhåpentligvis
våren14 Skrevet 16. november Forfatter #15 Skrevet 16. november Et kjapt googl søk tilsier å ikke legge spesielt mye vekt på endring i benmasse ja, haha. Skjønner jo det. Så egentlig er alt status quo kanskje. Eller feil-lest av vekta. Samme det, jeg ser ikke så mye på enkeltmålinger, men er interessert i det som skjer over tid. Burde veid hver dag og ikke en gang i uka. Men, med to små jenter i hus vil ikke jeg lære dem å stå på vekta hele tiden. Jeg synes det er interessant å se om jeg kan få ned fettprosenten min, men slikt skjønner ikke de. Derfor sjekker jeg i hemmelighet en morgen i helgene, haha. Og derfor ikke ideelt å se på en enkeltmåling egentlig. MEN, det jeg skulle si som jeg glemte! Var, at plutselig er Garmin happy med de 30,5% mine og ber meg opprettholde, og etter dagens løpetur og veiing slo den til med en kondisjonsalder på 38,5 år Gøy når man er 43! Ikke noe som å være i 30-årene igjen! Så…hva enn jeg gjør…så er det nok BRA for meg. Og allikevel spennende å se hva som vil evt skje frem til nyttår mtp kroppen med periodisk faste. Jeg merker jo veldig godt at midjen er smalere, at lårene er smalere og at magen er flatere. Tendenser til 6-pack i øvre deler der nå. Trener mye mage og kjerne, så ikke så rart det synes når fettet utenpå tydeligvis er redusert. Så det visuelle er enda tydeligere enn tallene på vekta vil jeg si. Kroppen føles fastere i fisken! Og det betyr jo faktisk mer enn vekten som er så som så til å stole på kanskje…
våren14 Skrevet 19. november Forfatter #16 Skrevet 19. november Da har vi kommet til onsdag i ny uke, o g dagene bare FLYR avsted. Startet uka med 18t faste, fra middag søndag til lunsj mandag. Deretter ny 18 timer fra middag mandag til lunsj tirsdag. Da gikk jeg litt amok i salatbaren i kantina og prøvde å finne de mest mettende tingene. Og næringsrikt, klar for 24t fast frem til lunsj i dag. Nå er 13 minutter til 24t merket, og jeg er litt sulten, men ellers skulle man ikke tro jeg ikke har spist på et døgn. Merker ingenting annet enn at jeg er småsulten. Har i følge appen Zero tilbragt 11t 46 minutter i fettforbrenningsmodus. Jeg prøve rå legge de 24 timers faste til tider der jeg er litt opptatt så tiden går fort. For de siste 13 minuttene nå er litt seige. Men tirsdag ettermiddag er ofte hektisk, og avsluttes med en deilig yoga-økt før det nesten er rett i seng. Og så sover jeg jo, legger meg gjerne tidlig og tar litt ekstra søvn også, og en ting skal sies om faste, jeg er ALDRI sulten på morgenen. Ikke før til lunsj. Jeg kan være sulten på kvelden, men da drikker jeg kullsyrevann før jeg legger meg, da forsvinner sulten, og ila natta bare forsvinner den. Så selv om jeg kjenner på litt sultfølelse på kvelden, så vet jeg jo at den blir borte til neste morgen, så det stresser meg ikke. Sult kommer og sult går kan man vel si. Onsdagen starter vi alltid med møter på jobben, så den tiden frem til lunsj går fort. Tok meg bare tid til å oppdatere her mens jeg venter på at tiden er inne for å hente mat. Derfor går 24t ganske kjapt og griet. Men får se, det nærmer seg jul, tirsdagene vil endre seg fremover til å bli mindre travle. Fint er det, men spørs om ikke jeg må endre rutine til å heller droppe lunsj en dag for å få inn 24t. Per nå er tirsdag en så aktiv dag i familien at jeg uansett ikke har tid til mat. Mann spiser med barna til kveldsmattid mens jeg er på min yoga. Derfor har det passet glimrende fra lunsj til lunsj. Men spørs om det må endres på når aktivitetene tar juleferie og det er tid til middag sammen. Fordi det er koslig, og det er viktigere enn lunsjen. Men, trenger ikke tenke på det før om 14 dager. Bare sykt fornøyd med tredje uka med en 24t i løpet av uka, det har jeg aldri gjort før. Føles tipp topp! Så klar i hodet, så mye energi! Wow! Veldig gøy. Og nå skal det bli SÅ god med mat. Mat får jo en helt ny mening
våren14 Skrevet 20. november Forfatter #17 Skrevet 20. november Så, i går ble det både kveldsmat i sofaen og sjokolade også. Ikke etter planen akkurat. Men syklusen han impact så jeg kjemper ikke så hardt i mot rundt mensen-tid. Og i dag julemiddag med kollegaer, og to øl. Men det er planlagt for. Kanskje var planen mer som bare en øl, men ting skjer Uansett, sosialt og hyggelig! Det prioriteres. Men da ingen mat før middag i morgen. Ikke at det trengs… er så mett. Vegetar juletallerken. Orket ikke tanken på masse fet julemat, så gikk for vegetar. Da klarte jeg å spise opp maten også og vegetar på restaurant er undervurdert! Har blitt mye flinkere de siste år til å gå for vegetarmat ute, og hatt så mange gode opplevelser! Og jeg føler meg lettere på alle måter når jeg spiser vegetar. Må gjennom alle spsm om jeg har blitt vegetarianer…dessverre. Svaret jo ærlig, at nei, absolutt ikke, men jeg føler meg bare mye bedre etterpå. Må ha rom for dette før jul, er bare en gang i året
våren14 Skrevet 22. november Forfatter #18 Skrevet 22. november I morgen venter vekten… men kostholdet skled litt ut her, og ble ikke en gang 12t mellom spisingen i helga. Men, sånn er det noen ganger. Gleder meg til uka og normale dager
våren14 Skrevet 23. november Forfatter #19 Skrevet 23. november (endret) Kjapt innom for å dele dagens status. Yess, det funker! Tross uperfektheter i kostholdet peker ting nedover, såvidt! 30,5 i fettprosent forrige helg, nå 29,9. Bra! Dette er det jeg vil. Lite reduksjon i muskelmasse som også er positivt. -0,2 kg. Så ikke mye vektnedgang, men det er heller ikke det som er viktig for meg. I teorien bygger man mer muskler med faste, så det skal gå an å redusere fett uten store konsekvenser for musklene. Det jeg da også erfarer, fra disse to siste ukene, er at dårlig søvn står mer i veien for reduksjon i fett enn litt dårlig kosthold. Det stemmer også med teorien, for kroppen stresses veldig av dårlig søvn og i tillegg mindre mat enn vanlig, og gikk nok litt i lagringsmodus den uka. Så, jeg skal være ekstra bevisst på å sove nok og stresse minst mulig. Blir tre måltider i dag, frokost, lunsj og middag. Etter middag stenger spisevinduet, så åpner jeg det tidligst etter 16t i morgen. Vil gjerne ha bare 15-16t i hver ende av 24t som blir fra lunsj tirsdag denne uken også. 18-24-18 er litt drøyt faktisk. Må prøve å ha litt kortere rundt 24t og så litt lenger i slutten av uka igjen. Julebord torsdag kveld kommer inn som en joker som bare må planlegges rundt. Får se hvordan jeg tilpasser det. Men et fokus den kvelden er minst mulig alkohol. Alkohol sies å være døden for fettforbrenningen. Gikk bra med de to øl forrige uke, så blir nok en velkomstdrink på julebordet. Men resten alkoholfritt er planen. Snart ny uke og nye muligheter Endret 23. november av våren14
våren14 Skrevet lørdag kl. 08:41 Forfatter #20 Skrevet lørdag kl. 08:41 Da har en ny uke snart gått, den gikk så som så. Det ble enda en natt med dårlig søvn, årsaken har vært et sykt kjæledyr. Og så måtte kjæledyr avlives, så det var jo en litt tung dag. Og så har jeg blitt småsyk i etterkant. Virker som om god søvn er viktig for meg for å holde meg frisk i denne virus-tid. Men det går jo over. Men dermed ble det ingen 24t faste denne uken. den lengste ble 19t. Og kostholdet ble ikke akkurat perfekt, det ble vel mer som det jeg hadde lyst på rett og slett. Ble tik og med polarbrød med nugatti i sofaen en kveld, haha. Svært uvanlig. Men, litt unntakstilstand. Var julebord på torsdag denne uka som avsluttet med dessert kl 22...sykt sent. Så det er bakgrunn for den siste 13 timeren. Den siste uka ble da slik: 15t - 17t - 18t - 13t - 19t - 13t og nå blir det 16t før det blir frokost og helg. Men, dette er jo bare en av masse uker i et liv, så det er ikke så farlig om det ble slik. Jeg føler periodisk faste er litt sånn "en dag av gangen". Så hva som skjedde i går, har ikke så mye å si for hva som skjer i dag. Og dermed blir det jo en overvekt av "lange" faster (innenfor en maks på 24t for min del) uansett over tid. Får se hva vekten tenker om uka i morgen. Ikke så lurt å veie bare en dag egentlig, men samtidig vet jeg jo godt at den ikke gir fasitsvar alene. Men grafen fra sist som viser trenden tilsier jo at ting går rett vei. Så jeg skal logge, men forventer ingen store endringer. Men det jeg definitivt merket var da jeg gled inni treningsbuksa torsdag morgen og den egentlig begynner å bli litt for stor. Og at jeg absolutt kunne kommet unna med å dra på trening i bare tights og treningsbh nå sånn egentlig, uten at det ser teit ut med valker stikkende ut overalt. Så jeg merker jo fortsatt at ting skjer med denne kroppen, som tar den mer og mer mot slik den nok er ment til å være. Ser det også på skuldrene, nå er musklene i ryggen mye mer definerte. Hvem visste at jeg hadde for mye fett på skuldrene... ikke jeg - før nå. I følge denne: Ideal Body Fat Percentage for Men, Women, How to Calculate It, som stemmer godt med andre kilder, har jeg jo såvidt kommet ned i normalen for fett% for kvinner. Så jeg hadde faktisk for mye fett også på skuldrene. Det er jo ikke tull på en måte. Men jeg så jo helt normal ut, det finnes ikke en sjel som ikke ville måpet om jeg sa at jeg slanker meg. Pga helt normal BMI og kropp sånn utseendemessig. Jeg sier jo heller ikke at jeg "slanker meg", selv om det jo faktisk er det jeg gjør nå. For folk ville bare bedt meg slutte å tulle. Så det snakker jeg ikke om med så mange. Ønsket mitt er jo å forbedre noe jeg ikke synes er godt nok for meg selv rett og slett. Og det var også veldig merkelig på torsdag, selv om jeg våknet i ganske dårlig form og hev inn en paracet (glemte liksom at det ikke er å faste strengt tatt - men jeg trengte den for å komme gjennom dagen - ville både trene og på julebord!), så dro jeg på trening i fastende tilstand, ikke spist siden middagen dagen før. Forrige uke på torsdagstrening spiste jeg frokost for å teste... og nå kan jeg trygt si - at selv i dårlig form - var treningen MYE bedre UTEN frokost. Så mye mer energi. Og jeg gadd ikke spise etter trening heller, da jeg så muligheten til å få inn 19t før vi skulle på julebord. Og utover dagen ble det mer og mer energi! Så gøy! Og ikke sulten i det hele tatt faktisk. Det var en rar følelse å føle seg full av energi, men allikevel småsyk, så det var som om noen krefter dro i ene retningen og bare ville ut å bevege seg, mens den andre delen av meg ikke orket noe i det hele tatt... det var ganske surt å være småsyk rett og slett! Men men, sånn er november. Jeg kjenner at jeg ser frem til neste vår! Allerede. Men forhåpentligvis en friskere vinter bare været stabiliserer seg litt. Og... i jula - så skal vi til kanariøyene en uke! Første gang vi gjør det i jula. Ble invitert av et vennepar med barn i samme alder, så nå skal vi teste ut en uke med sol i jula. Har tidligere vært der endel ganger om vinteren med mine foreldre, typ februar/mars. Men aldri i jula. Det var selvsagt den gangen begge barna var i barnehagen. Det er over 4 år siden det. Men uansett så håper jeg at den uka også blir en oppkvikker med endel bevegelse, og "nytte" av denne nye kroppen som er på vei. Betydelig mer bikinivennlig, uten at det er noe mål i seg selv. Samtidig, så er det jo på en måte det. Når man vet at for mye innvendig fett er skadelig for helsa (eks: Taking Aim at Belly Fat - Harvard Health Publications - Harvard Health), så ser jo jeg nå, fra mine helt reelle tall på vekta av fett%, at det er en ganske tydelig sammenheng mellom å føle seg BRA i bikini og å ha ikke mer enn man skal av det innvendige fettet. Så selv om det er å bli kvitt det fettet jeg er på jakt etter, fordi jeg liker å ha god helse, så kan man vel da også si at jeg er ute etter en kropp som ser bra ut i bikini. Man kan godt snakke masse om å akseptere den man er...at om man har en kropp så har man bikinikropp osv, men når man lenker det til godt beviste helseulemper og helsefarer, så tenker jeg at jeg ikke gidder å akseptere for mye fett lenger. Så da er jo et fint mål egentlig å faktisk naile en bikini på en ordentlig måte og også SE slank og sprek ut. Selv om utseendet som følger med bare er en bivirkning av det å gå løs på det innvendige fettet. Så, ekstra motivert av en sydentur i jula, og så håper jeg på noen fine skimuligheter i januar/februar før våren må komme. Jeg er ikke noe vintermenneske, så jeg skal bare stå han av som det heter, og vente på bedre tider. Trene inne i hovedsak. Har en mølle hjemme som jeg bruker, nå håper jeg formen kommer seg i helga så jeg får tatt en intervalløkt, men ellers prioriterer jeg hvile og å bli friskere. Vi får se Vektmåling kommer i morgen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå