Gå til innhold

Jeg spiser ca. 1200 gram rødt kjøtt i uken. Er det for mye?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (8 minutter siden):

Så du vet altså ikke hva de ville ha dødd av i tidligere tider dersom de hadde blitt eldre enn de faktisk ble? 

Hva tror du selv?

Anonymkode: af1fc...63e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Og daua 10-25 år tidligere avhengig av hvilke fortid du snakker om.

Og tidligere en det og, men det hadde nok lite med kosthold og gjøre. 
det er liten logikk i at mennesker ikke skulle kunne tåle kjøtt da vi åpenbart er rovdyr . Vi har jo vokst oss råsterke som art som rovdyr. Vi har også klart og utvikle sykehus, medisiner, vaksiner osv . Nei, huleboerne hadde ikke dette, og de hadde  mye kortere liv, men kostholdet vi har hatt har utviklet oss til de menneskene vi er, som har utviklet alt dette moderne som holder liv i oss lenger. 

Anonymkode: b9238...27d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ca 2 kg storfekjøtt hver dag for å holde meg ung og fin i hud og at håret gror seg tykt og langt.

Anonymkode: 70295...25b

• Hjerte 3
Skrevet

1200 g kjøtt per uke er ikke for mye. Når man tilbereder kjøtt, er det vanlig å beregne 200 g per person. Så om du spiser kjøttmiddager hver dag, så kan du spise 1400 g per uke.

AnonymBruker
Skrevet

1200 gram i uken er litt lite imo.

I Hong Kong spiser de over 400 gram per dag i snitt og de har høyest levealder i verden.

Anonymkode: 14910...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og tidligere en det og, men det hadde nok lite med kosthold og gjøre. 
det er liten logikk i at mennesker ikke skulle kunne tåle kjøtt da vi åpenbart er rovdyr . Vi har jo vokst oss råsterke som art som rovdyr. Vi har også klart og utvikle sykehus, medisiner, vaksiner osv . Nei, huleboerne hadde ikke dette, og de hadde  mye kortere liv, men kostholdet vi har hatt har utviklet oss til de menneskene vi er, som har utviklet alt dette moderne som holder liv i oss lenger. 

Anonymkode: b9238...27d

Mennesket spiste ikke så mye kjøtt før heller. I steinalderen bestod kostholdet av ca 20% kjøtt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er da velkjent og ikke noe nytt gjennombrudd. Isotopanalyser av skjelett viser proteinkilde og karbohydratkilde. Og det er tydelig at de spiste mye kjøtt og lite karbohydrater. Man ser til og med at forfedrene våre var åtseletere og spiste alt kjøtt de kom over, også av andre kjøttspisere. Flokken felte et stort byttedyr (megafauna har forsvunnet litt etter at våre forfedre kom til nye områder) og så spiste de det dyret til det var tomt eller det ikke lenger var spiselig.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19706482/

Men de var likevel friske. Ikke-smittsomme sykdommer som høyt blodtrykk, kreft og diabetes var nesten ikke-eksisterende. https://umbalk.org/wp-content/uploads/2020/12/15.HUMAN-PALEOPATHOLOGY-DURING-THE-STONE-AGE.pdf

Anonymkode: efd85...a08

Dette er nøyaktig den lite evidensbaserte kliséen eg venta meg, diverre. Menneskjer i dei aller fleste områder var primært planteetande. Sjølv lenka di til pubmed viser ikkje at menneskjer primært livnærte seg av kilovis med kjøt, men at dietten var meir variert enn så (og at forskjellen gjekk på inntak av fisk, ikkje raudt kjøt). Sjå:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482457/

https://journals.openedition.org/aof/13805

Sjølv Neandertalerpopulasjonar spiste planter:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3021051/

Kva dei spiste er naturlegvis ikkje særleg relevant for oss, men sidan du tok det opp tenkte eg det var nyttig. "Paleodietten" er ironisk nok totalt avhengig av moderne industrielt landbruk. Uansett kva dei spiste på den tida, har vi solid evidens på at inntak av store mengdar raudt kjøt er ein av dei store syndebukkene i det moderne kosthaldet - faktisk ein stor grunn til den negative helseeffekten av ultraprosessert mat. Pølser o.l. dreg opp statistikken noko enormt. 

Dei keisame svaret er diverre at ein evidensbasert, helsefremmande diett inneheld mindre enn 1200g raudt kjøt i veka. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Mennesket spiste ikke så mye kjøtt før heller. I steinalderen bestod kostholdet av ca 20% kjøtt. 

Hvordan dekket de behovet for energi, fett og protein da? De levde vel ikke kun i tropisk regnskog?

Anonymkode: 99670...61f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (5 timer siden):

Så du vet altså ikke hva de ville ha dødd av i tidligere tider dersom de hadde blitt eldre enn de faktisk ble? 

Og hvordan så dette ut for en tilfeldig valgt gjeng med 60-åringer mens vi fremdeles livnærte oss på det som kunne høstes i naturen?

Tror du vi var plaget av sykdommer på grunn av dårlig kosthold i steinalderen? Og tenker du at et kosthold som er sunt frem til du blir 60 blir veldig usunt etterpå? Gjelder det i så fall andre arter også? Vil for eksempel en hjort eller blekksprut leve lenger hvis den legger helt om på kostholdet når den begynner å bli gammel?

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror mine forferdre bare spiste fisk. For det er ikke måte på hvordan fettet smelter av en pakke fjordland kveite med sandefjordsmør, potet og gulrot per dag. (Eller torsk før den kom)

Men det blir noe rødt kjøtt også, for all del.

Jeg tror det er ultraprosessert mat som gjør oss syke og feite. Jeg tror også det er en skjevhet i forskningen på rødt kjøtt fordi fast food produkter typisk inneholder rødt kjøtt. Hamburger, Kebab, Pizza. Det er vel ikke fiske/kylling pizza som selger mest som regel, heller "tripple meat". Men når du spiser fast food så får du mye ultraprosesserte greier på kjøpet så får rødt kjøtt til å se dårligere ut i disse store observasjonsstudiene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan dekket de behovet for energi, fett og protein da? De levde vel ikke kun i tropisk regnskog?

Fra google

Kostholdet i steinalderen var mangfoldig og varierte avhengig av hvor man bodde

. Generelt inkluderte det et bredt utvalg av matvarer som ble jaktet eller samlet, som kjøtt, fisk, fugl, bær, frukt, nøtter, frø og grønnsaker. Mennesker spiste det de kunne finne, og studier viser at mange steinalderfolk hovedsakelig var plantebaserte, med en kosthold som ofte besto av rotgrønnsaker og belgfrukter. 

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

studier viser at mange steinalderfolk hovedsakelig var plantebaserte

"mange" må defineres. Noen steder der det var dårlige jaktforhold er vel nærmere sannheten.

I mitt fylke gikk det stort sett i fisk og jakt. Fisk var det letteste å fange.

Skrevet
Lurendreieren skrev (Akkurat nå):

"mange" må defineres. Noen steder der det var dårlige jaktforhold er vel nærmere sannheten.

I mitt fylke gikk det stort sett i fisk og jakt. Fisk var det letteste å fange.

Fra google

. Generelt inkluderte det et bredt utvalg av matvarer som ble jaktet eller samlet, som kjøtt, fisk, fugl, bær, frukt, nøtter, frø og grønnsaker. Mennesker spiste det de kunne finne, og studier viser at mange steinalderfolk hovedsakelig var plantebaserte, med en kosthold som ofte besto av rotgrønnsaker og belgfrukter. 

Skrevet (endret)
Brunello skrev (1 minutt siden):

Fra google

Poenget med å gjenta det samme var? "Mange" må defineres. Eskimoer spiste og spiser f.eks bare animalsk, men de får ikke våre sykdommer som overvekt før de blir plassert i våre samfunn.

Endret av Lurendreieren
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart at disse steinalderfolkene blir dradd inn i diskusjoner om kosthold. 

Nei, de hadde nok ikke kreft, diabetes 2, hjerteinfarkt og demens. Men svært få 30-35-40 åringer i dag sliter med de sykdommene. De døde jo før de var 40 hele gjengen. Jo eldre vi blir jo flere sykdommer får vi. Kosthold og aktivitet har selvfølgelig noe å si, jo eldre vi blir jo mer har det å si. Sånn er det bare. 

Anonymkode: ae4bd...89c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Lurendreieren skrev (7 minutter siden):

Poenget med å gjenta det samme var? "Mange" må defineres. Eskimoer spiste og spiser f.eks bare animalsk, men de får ikke våre sykdommer som overvekt før de blir plassert i våre samfunn.

Inuitter heter det, lær deg det først som sist. Er omtrent som å si indianere, det heter det heller ikke.

Anonymkode: 5b965...2d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Inuitter heter det, lær deg det først som sist. Er omtrent som å si indianere, det heter det heller ikke.

Anonymkode: 5b965...2d3

Om folk klarer å bli krenket av at jeg sier eskimo istedet for inuitt så var det ikke håp for personen uansett.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Rart at disse steinalderfolkene blir dradd inn i diskusjoner om kosthold. 

Nei, de hadde nok ikke kreft, diabetes 2, hjerteinfarkt og demens. Men svært få 30-35-40 åringer i dag sliter med de sykdommene. De døde jo før de var 40 hele gjengen. Jo eldre vi blir jo flere sykdommer får vi. Kosthold og aktivitet har selvfølgelig noe å si, jo eldre vi blir jo mer har det å si. Sånn er det bare. 

Anonymkode: ae4bd...89c

I og med at de ikke hadde antibiotika heller så hadde jeg vært dau 2 ganger før jeg ble 40 selv... :)

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til høy barnedødelighet (25% i første leveår) var det også høyere dødelighet for kvinner under fødsel (6%) i tillegg til en god del dødsfall pga sykdommer vi vaksinerer mot i dag (f.eks. opp til 30% av de som ble smittet av kopper). Tall fra 1800. 

Dette trekker levealder godt ned. 

Anonymkode: baad9...2cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Fra google

Hvor i verden var det mulig med et plantebasert kosthold?

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...