AnonymBruker Skrevet 5. november #21 Skrevet 5. november Det er ingen matvare som isolert sett gjør at jeg føler meg bedre, men har merket stor forskjell på å redusere graden av UP-mat. Føler at jeg har mer energi, det er lettere å holde vekten, og ikke minst - magen fungerer! Før hadde jeg veldig mye luft i magen nesten hele tiden, nå er det nesten så jeg tenker over det om det kommer luft ut fordi det er en evighet siden sist 😂 Anonymkode: d5947...994 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #22 Skrevet 5. november Jeg spiser rugbrød til frokost ( med pesto, spinat, tomat og ost), merker at jeg da blir langvarig mett, og den komboen på skiva er sykt god også 😃 Anonymkode: 0c90d...d52
AnonymBruker Skrevet 5. november #23 Skrevet 5. november Ikke matvarer, men jerntabletter. Innimellom føler jeg meg helt pjusk i hodet. Føles som hjernen ligger og flyter i skallen, og bare "svinger" etter når jeg beveger meg. Dårlig konsentrasjon, lite energi, vanskelig å sette fingeren på. Har etter hvert bare lært meg å ta jerntabletter når jeg blir sånn. Etter bare et par dager er jeg et nytt menneske! Anonymkode: d9d87...c86
micromaya Skrevet 5. november #24 Skrevet 5. november Egg, spinat og kiwi er mine favoritter. (Ikke de tre sammen, men dette er matvarer jeg merker gjør godt for meg.)
AnonymBruker Skrevet 5. november #25 Skrevet 5. november Stangselleri og gulrøtter! Anonymkode: 7d1f0...053
AnonymBruker Skrevet 5. november #26 Skrevet 5. november Det er litt på siden av spørsmålet, men jeg må ta LactiPlus Mage, ellers får jeg rar og ustabil mage. Så lenge jeg tar to sånne om dagen, så kan jeg spise deg jeg vil, for magetrøbbel ødelegger dagen. Ellers føler jeg meg bra når jeg har fått i meg mye protein og karbohydrater. Biff og poteter med saus, spaghetti bolognese, lasagne, Korean beef, pad kra pao, butter chicken, chili con carne, biff stroganoff, finnbiff, hummus og krydret lammekjøtt osv. Det gir kraft i kroppen. På en perfekt dag så sover jeg til jeg våkner. Spiser egg, bacon, tomatbønner og amerikanske pannekaker ca kl 11. En type middag som beskrevet over rundt 18. Trenger ikke mer enn dette, og blir da generelt lite fysen på kveldstid. Anonymkode: 01b74...21e
AnonymBruker Skrevet 5. november #27 Skrevet 5. november Spiser grøt med ulike frø til frokost - linfrø, chiafrø og gresskarkjerner. Holder fordøyelsen i rytme. Anonymkode: 5df70...1f3
AnonymBruker Skrevet 5. november #28 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tok ikke lang tid 🤡 Anonymkode: d9f75...9f3 Men var ikke spørsmålet til alle da? Anonymkode: 1636e...d21 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #29 Skrevet 5. november Småbladet(ikke krisp, isberg, hjerte osv, men ruccola eller en annen type med små blader) salat med olivenolje og balsamicoeddik. I kombinasjon med fullkornsvarianter av karbohydraterkilder og rene proteinkilder. Dette gir meg mer overskudd. Andre typer grønnsaker gir ikke samme effekten, men kan være så enkelt at det er noe med metthetsfølelsen det gir slik at jeg får mindre lyst på raske karbohydrater, som jeg vet at er veldig negativt for kroppen min i store mengder. Anonymkode: 9e49a...1fd
AprilLudgate Skrevet 5. november #30 Skrevet 5. november Jeg vil si sakte karbohydrater. Jeg blir dårlig av type lavkarbo/høyfett osv - jeg trenger den klassiske «litt av alt» på tallerkenen. Havregryn vinner det meste hos meg, merker stor forskjell på følt form.
AprilLudgate Skrevet 5. november #31 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Småbladet(ikke krisp, isberg, hjerte osv, men ruccola eller en annen type med små blader) salat med olivenolje og balsamicoeddik. I kombinasjon med fullkornsvarianter av karbohydraterkilder og rene proteinkilder. Dette gir meg mer overskudd. Andre typer grønnsaker gir ikke samme effekten, men kan være så enkelt at det er noe med metthetsfølelsen det gir slik at jeg får mindre lyst på raske karbohydrater, som jeg vet at er veldig negativt for kroppen min i store mengder. Anonymkode: 9e49a...1fd Kan du gi eksempel på en typisk rett hvor du legger til dette?
Soleil70 Skrevet 5. november #32 Skrevet 5. november Avokado, egg, røde epler, fullkornpasta med karbonadedeig, laks med kokte poteter og gulrøtter. Og så blir jeg veldig glad av smågodt innimellom 🤭
AnonymBruker Skrevet 5. november #34 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Men var ikke spørsmålet til alle da? Anonymkode: 1636e...d21 Står presisert at jeg ikke ønsket carnivorepropaganda, de kan lage eller kommentere på andre tråder. Anonymkode: d9f75...9f3 3
AnonymBruker Skrevet 5. november #35 Skrevet 5. november Rå grønnsaker, rødt kjøtt (og litt hvitt), bær, egg og melk. Spesielt melk for min egen del. Merker det på kroppen om jeg drikker for lite melk. Juice blir jeg uggen av, spesielt om jeg drikker for mye (og merkelig nok i kombinasjon med kaviar) Grønnsaker (både kokte og råe) fungerer bra, rå grønnsaker er også veldig godt. Her må en huske på at grønnsaker inneholder 90 – 96% vann (med visse unntak) – så det er en måte å redusere energiopptaket på – hvis en klarer dette uten å bli fort sulten Sjøvann inneholder også 96% vann (resten er salt) Har studert ernæring i mi tid som student, og professorene der hadde et mye mer positivt syn på rødt kjøtt enn det Helsedirektoratet har. Men så fikk også kostholdsrådene mye tyn nettopp fra professorer i ernæring. Rødt kjøtt har en del fordeler ved seg ernæringsmessig – så jeg tror det er viktig å få i seg nok av det også - inneholder mange viktige næringsstoffer med høy biotilgjengelighet Mye melk, grønnsaker, bær og rødt kjøtt (i tillegg til fisk) gir mindre med hodepine. For meg er det viktigere enn å spise mye plantefett (som en ernæringsprofessor også lærte oss kunne gi mer hodepine). Men det går fint an å spise mye grønnsaker uten å spise så mye vegetabilske oljer Våre toppidrettsutøvere spiser rødt kjøtt fordi de da yter bedre. Jeg er ingen toppidrettsutøver, langt derifra, men tror nok de som gir råd til disse utøverne (f.eks Erling Braut Haaland, Karsten Warholm, Markus Rooth, m.fl.) vet hva de snakker om selv om ikke alle her inne liker det. Men så blir vel heller ikke vegetarianer for at kroppen skal yte maksimalt Egg gir mer metthetsfølelse enn det mengden skulle tilsi (egen erfaring) Oppsummert: melk, grønnsaker, rødt kjøtt, egg og bær. Og litt hvitt kjøtt og frukt, men mest fordi det er godt. Eller sagt på en annen måte: et variert kosthold, men unngå for mye fruktsukker og planteoljer. Nok rødt kjøtt for å kunne yte mer, og få i oss viktige næringsstoffer (så kan vi alltids diskutere hvor mye som er "nok") Anonymkode: e8b02...399 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #36 Skrevet 5. november AprilLudgate skrev (4 timer siden): Kan du gi eksempel på en typisk rett hvor du legger til dette? I et travelt småbarnsliv er det i stor grad go-to-grønnsakene mine til det meste 😅 synes jeg ikke det passer sammen spiser jeg salaten først, deretter resten. Er ikke alltid jeg får en optimalt sammensatt middag slik jeg beskrev over, men uansett hva vi har, spesielt hvis resten kanskje ikke er det mest ideelle, så føler jeg meg bedre om jeg spiser en god porsjon salat først. Senest i dag: fullkornspasta med pesto og ovnsstekt laks og ca en halv pose feldsalatmix med olje og eddik(mannen spiser også ca halvparten, og barna spiser litt). I dag hadde jeg også litt paprika og tomat oppi. I går: ved siden av fiskegryte og fullkornscouscous. Ellers er det også før/ved siden av pizza, Toro tomatsuppe, pannekaker, andre ting der det ikke alltid er så lett å finne grønnsaker som passer naturlig inn, men der jeg vet at jeg føler meg bedre hvis jeg spiser en god porsjon salat. . Mulig det et placebo, men jeg kan leve godt med det Anonymkode: 9e49a...1fd
AnonymBruker Skrevet 5. november #37 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg presiserte helt konkrete matvarer, ikke grupper generelt som f.eks grønnsaker, det er lite interessant å høre at det er bra å spise mye grønnsaker (det vet alle oppegående) ❤️ Anonymkode: d9f75...9f3 Jeg skrev det ikke fordi det er "bra", men fordi jeg føler meg bedre når jeg får i meg mye frukt og grønt, særlig bladgrønt, appelsiner, canandiske ville blåbær, epler,meloner og stangsellerijuice. Men faktisk også frukt og grønnsaker generelt, dess mer dess bedre. Anonymkode: a0dad...94d 1
Daisy-love Skrevet 5. november #39 Skrevet 5. november Chiafrø som har ligget i bløt en stund som enten spises som de er, har i varm eller kald grøt eller i yoghurt, holder meg både mett og er godt for magen. Jeg liker konsistensen også, men vet den ikke er for alle.
veronica<3 Skrevet 5. november #40 Skrevet 5. november Tråden er ryddet for avsporing. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå