Gå til innhold

Hvis mannen kan "redde oss" økonomisk men ikke vil?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det er mer legitimt å ønske å beholde noe eldre familiemedlemmer har laget med sine hender enn fabrikk/masseproduserte gjenstander. Kan godt hende gubben faktisk er mer emosjonelt knyttet til hobbytingene sine, det ville i så fall være veldig rart og han bør kunne argumentere for det på en eller annen måte.

Alt som er masseprodusert vil det være mulig å få tak i på nytt, det er bare snakk om pris. Det er uansett ikke noen konkurranse om hvem som kan gråte mest.

Hvorfor du drar hund inn i dette vet jeg ikke... Jeg ville solgt bunaden min for å redde hunden, men det er vel ikke så relevant for TS.

Anonymkode: 756e2...707

Det er jo ikke slik at enten er det laget av et familiemedlem, eller så er det masseprodusert og lett å få tak i.

Litt av problemet her er at TS er så unnvikende og vag at det blir veldig vanskelig for oss å gi noen skikkelige svar. Hva er egentlig hobbyen hans? Mekker han PC og oppgraderer hele tiden? Kjøper stadig nye biler? Samler han på klokker, hagenisser eller gamle Nintendo-spill? Når hun sier at tingene er verdt 120 000, snakker hun om markedspris på Finn, eller nypris?

Anonymkode: c97d4...b40

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 10.14):

Ja klart dette blir både billigere og lurere enn å skaffe 120k...🙄

Anonymkode: 809a8...0c8

Ja, si det til han. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg! Hadde aldri solgt bunaden min fordi familie har brodert og sydd den - det er mer enn en ting. Alt annet ifm hobby/samleobjekter hadde jeg solgt istedenfor.

Jeg synes det høres ut som han er utrolig umoden. Man bør forsørge sin familie. Å bruke så mye penger på hobby når man har så mye gjeld, blir for dumt. Typ luksusfellen.

Anonymkode: c51dd...054

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han kan i hvert fall selge noen av sine ting for samme beløp som du har solgt dine ting. Så får dere ta en gjennomgang av deres ting sammen og se om noe kan selges.

Bunad med affeksjonsverdi hadde jeg ikke solgt. Det er også viktig å ha en hobby, SPESIELT når livet butter imot er det enda viktigere å ha en hobby. Å kjøpe samleobjekter er nok ikke rette hobby å bedrive dersom man er i økonomisk knipe, da bør man finne på noe annet.

Barna vil nok ikke lide så lenge de får nok og næringsrik mat, og varmt tøy å ha på på vinteren.

Hvis han ikke klarer å se realiteten i situasjonen dere er i nå, kanskje banken deres kan hjelpe med å feks. sette opp et budsjett basert på det dere får inn hver måned, bare for at en objektiv tredjepart skal tegne et bilde av slik realiteten er. Det tar litt følelsene ut av situasjonen, der han ikke kan klandre deg for at du kanskje prøver å tegne et dårligere bilde av realiteten og vice versa.

Økonomi er en av de tingene som ødelegger forhold, og jeg synes man burde bruke bankens rådgivere mer. Har man lån så betaler man tross alt veldig mye i renter og gebyrer til banken, så skulle jo bare mangle at man bruker de rådgiverne for å sikre best mulig forutsetninger for å fortsette samlivet, holde orden på den trange økonomien og på den måten sikre innbetaling på lånet.

Anonymkode: a9af1...aa9

• Liker 2
Skrevet

Mannen din må selge unna hobbytingene sine. 
Bunaden kan du selge til noen i familien din, så går den i arv. Eventuelt kan du "pantsette" bunaden hos et familiemedlem, som kan bruke den til du har betalt summen du lånte. 

Noen ekstra tips

Se i kjøkkenskapet etter ting dere ikke bruker så ofte.

Smykkeskrin og klesskap har ofte masse verdier man ikke tenker over.

Som mamma kan jeg love deg ungene deres også har ting å selge.

Se i boden etter gammelt utstyr. Blomster og blomsterpotter kan selges.

Se i bokser og skap. Gå systematisk gjennom hvert rom i huset. Jeg starter ofte med boden. 

Mannen din er ufør så han kan bruke dagene på å legge ut det dere ikke trenger. 

Møbler som legges ut gratis mot henting kan flippes. 

Si til familie og venner at det ikke blir julegaver fra dere i år og at dere ikke ønsker julegaver. 

Selg en bil om dere har 2 om dere taper på det så er det penger å spare i lengden. 

om dere har møbler dere ikke bruker så ofte kan det også selges. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 5.33):

Flest kvinner her inne, derav svaret at bunad er viktigere enn f.eks en veteranmotorsykkel. Derav også svaret at det er mannens skyld. Ts skriver at mannen har vært syk og jeg forstår det slik at de ikke justerte ned forbruket etter lavere inntekt. Hvem her inne ville skyldt på kvinnen hvis hun var syk.

Vi ser mange eksempler, folk havner i økonomisk uføre, men det skal liksom ikke "koste" noe å rydde opp. De skal bo like fint, beholde bilen, bikkja og katta - og her altså beholde bunad og samleobjektet.

Altså har man rotet det til, må det nødvendigvis svi - få gjort opp gjelda med høyest rente, selg  bunad og veteranmotorsykkel eller hva det nå enn er.

Anonymkode: 996b0...b8d

Han er blitt ufør men har ikke ville justere ned forbruket sitt blant annet pga hobbyen sin, virker som hun har gjort det og hun har allerede solgt ting. Hun sier hun er skyldig fordi hun ikke satte foten ned før. Om han forsetter å bruker over evne blant annet pga hobbyen sin så får de bare mer og mer gjeld . Når han har rotet det til får han være med å hjelpe å rydde det opp igjen og.

Anonymkode: c7965...694

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...